David Bowie - Stage (1978)

3,97

Label: RCA

1. Warszawa (6:46)
  2. Heroes (6:10)
  3. What in the World (4:16)
  4. Be My Wife * (2:35)
  5. Blackout (3:52)
  6. Sense of Doubt (3:07)
  7. Speed of Life (2:39)
  8. Breaking Glass (3:22)
  9. Beauty and the Beast (5:00)
  10. Fame (4:03)
  11. Five Years (3:58)
  12. Soul Love (2:55)
  13. Star (2:25)
  14. Hang on to Yourself (3:21)
  15. Ziggy Stardust (3:27)
  16. Art Decade (3:01)
  17. Alabama Song (Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny) * (3:55)
  18. Station to Station (8:40)
  19. Stay (7:17)
  20. TVC 15 (4:32)
90 BERICHTEN 2 MENINGEN

geplaatst: 2 mei 2012, 09:57 uur [permalink]
deric raven schreef:
Weet iemand waar Bowie stage heeft gelopen?

On Stage 😉

geplaatst: 2 mei 2012, 12:39 uur [permalink]
deric raven schreef:
Weet iemand waar Bowie stage heeft gelopen?

David Bowie - Early On (1964-1966) (1991) 😉

avatar van muismat
geplaatst: 8 juni 2012, 12:03 uur [permalink]
Erg lekkere cd van Bowie, al moet ik wel zeggen dat de Ziggy Stardust nummers inderdaad niet echt goed uit de verf komen.
Doe mij dan maar cd 1, waarop bijna alle nummers beter zijn dan de originele versies.
CD 2 heeft dan wel weer Station to Station en Stay, die erg lekker klinken.

4 sterren.

geplaatst: 16 maart 2013, 11:38 uur [permalink]
Goed live album van Bowie.Prima band en strak uitgevoerde songs.De Ziggy nummers in andere arrangementen beklijven alleen niet altijd.Bowie is wel goed bij stem.Station To Station blijft een mooi cinematografisch nummer en de uitvoering hier vind ik ook sterk.Stay is ook een parel.Ook de instrumentals komen prima uit de verf.4 sterren.

avatar van TheodeBruin1972
geplaatst: 6 september 2013, 14:37 uur [permalink]
Waanzinnig - in mijn optiek hét - live album van Bowie; laatst nog aangeprezen aan een twijfelaar die een keuze wilde maken uit een diversiteit aan live-albums van David.

Ik prees dit album aan; met de onnavolgbare versie van (o.a. five years, die me ieder x kippenvel bezorgt... en ook hij ging overstag en kocht dit album 🙇

geplaatst: 6 september 2013, 18:34 uur [permalink]
Twinpeaks schreef:
Stay is ook een parel....

Vreemd dat juist Stay hier niet op de speellijst staat....rara?

geplaatst: 6 september 2013, 19:02 uur [permalink]
Op de remastered edition staat ie wel
de volgorde is daar ook anders
Be My Wife en Stay zijn hierop de bonustracks

10) TVC15

geplaatst: 6 september 2013, 22:26 uur [permalink]
Duidelijk en merci.

geplaatst: 26 januari 2014, 17:27 uur [permalink]
Fijn live album van de man, tot aan kant 3 waar het instrumentale weer begint.

Waar ik met Low en Heroes ook moeite heb met deze tracks, is dat hier niet minder. Het haalt zo enorm de vaart uit de energieke muziek!

Warszawa is overigens wel beter dan op de studio plaat. De rest is gewoon weer skippen.

Dus kan 1,2 en 4 zijn de moeite waard, kant 3 is gewoon weer onzin op Breaking glass na. daarom 3 sterren voor het geheel, want het had gewoon beter gekund.

geplaatst: 26 januari 2014, 20:14 uur [permalink]
lennon schreef:
Fijn live album van de man, tot aan kant 3 waar het instrumentale weer begint.

Ai, daar stuikel je alweer over die instrumentale tracks. In dit verband kan ik me je bezwaar erg goed voorstellen. Ze vertragen de trein aanzienlijk. Ik heb een concert van deze toer bijgewoond en toen viel dat minder op omdat de vormgeving, belichting en de spelende muzikanten het tot een intrigerend spektakel maakten. En iedereen toch wel wist dat de hoogtepunten nog zouden komen. Thuis beluister je een kale liveregistratie toch anders. Zelf heb ik meer moeite met de oude songs want die ken ik in betere liveversies en vallen uit de toon bij het andere materiaal op dit al met al toch wel enigzins tegenvallend livealbum. Maar het concert was tof met de laatste drie songs (zoals aangegeven op de remaster) als hoogtepunten.

geplaatst: 26 januari 2014, 20:25 uur [permalink]
Wat was de rol van Bowie tijdens deze instrumentale stukken?

geplaatst: 26 januari 2014, 20:42 uur [permalink]
Hij kwam pas op bij Heroes en verder zou ik het niet meer weten, het was een gigashow met alles erop en eraan. Uit het feit dat ik het me niet meer herinner kun je afleiden dat Bowie niks spectaculairs deed tijdens de instrumentale stukken. Stijlvolle aan/afwezigheid waarschijnlijk. Of even verkleden en een lijntje.

geplaatst: 27 januari 2014, 20:10 uur [permalink]
Top live album van Ome David. Wat mij vooral imponeert is Station to Station. Hierop doet de o.m. Roger Powell op mee de keyboardplayer van Utopia, de begeleidingsband van Todd Rundgren.

avatar van Renoir
geplaatst: 27 januari 2014, 20:32 uur [permalink]
Gewoon Bowies beste live album! Ik vond het destijds op dubbelelpee (de kleur van het vinyl doet er niet toe) al een geweldige plaat, met een periode voor elke plaatkant. Maar de, laat ik maar zeggen, "historische" volgorde imponeert nog meer. De elpee-versie eindigde met Beauty and the Beast, een goed nummer, maar geen kraker. Dat is op de remastered cd-versie wel het geval met TVC15.

geplaatst: 28 januari 2014, 14:00 uur [permalink]
kistenkuif schreef:

Heb Bowie een paar maal achtereen gezien (waarvan tweemaal in de Ahoy) gezien in 2-3 jaar tijd. De tweede keer daar begon ie met Warszawa, speelde ie synth, droeg ie een korte zijden kimono, volgens mij fungeerde Alomar als een soort van dirigent (negatieven van foto's heb ik nog ergens op zolder liggen). Uit die tour zijn ook de opnames voor Stage.

geplaatst: 28 januari 2014, 15:49 uur [permalink]
Knap dat je dat allemaal nog weet te herinneren na meer dan dertig jaar. Ik zag hem in Parijs, was hoteldebotel op mijn nieuwe lief en latere vrouw en vond alles geweldig! Vooral het licht. En mijn vriendin natuurlijk.

geplaatst: 28 januari 2014, 16:16 uur [permalink]
Da's een van de kenmerken van een visueel geheugen 😉

Al is er een smart-ass hier die me op dit punt wel betrapt heeft op het door elkaar halen van de twee concerten in Ahoy. Die lichteffecten - zie ook de hoes - stammen nl uit het tweede concert en niet wat ik aanvankelijk dacht, uit het tweede. Bowie heeft zich gaandeweg idd verkleed (maar ik zou het nog eens moeten verifiëren aan de hand van de foto's).

Tijdens aanvang van het concert dat met Warszawa begon - heel sereen, ik weet het nog goed - was de zaal in donker gehuld en werd het langzamerhand lichter.

avatar van Ronald5150
geplaatst: 8 februari 2014, 20:06 uur [permalink]
Ik vind ”Stage” op alle fronten beter dan ”David Live”. De keuze van de liedjes vind ik beter, de stem van Bowie komt mijn inziens beter tot zijn recht, de band speelt goed en doet recht aan de liedjes en de geluidskwaliteit vind ik frisser klinken. Of deze live versies beter zijn dan de studio-opnamen kan ik moeilijk beoordelen, omdat ik daarvoor de studio-albums van Bowie niet goed genoeg ken. Wel vind ik ”Stage” een uiterst genietbare liveregistratie. Ik ben geen grote fan en/of kenner van David Bowie, maar ”Stage” luistert heerlijk weg, zit instrumentaal goed in elkaar (ook de strikt instrumentale liedjes zijn geen skipmomenten) en Bowie is prima bij stem. Kortom: een prima alternatief voor het gemis van een echt David Bowie concert denk ik dan, of niet?

geplaatst: 8 februari 2014, 22:27 uur [permalink]
Live Santa Monica (1972)...? inmiddels opgepoetst heruitgebracht. Glamrock met Ronson. Ruig.

avatar van c-moon
geplaatst: 9 maart 2014, 22:32 uur [permalink]
De running order van mijn CD is volledig anders.. (zie Twinpeaks)
Maar inderdaad fijne Live-Bowie-live!!

geplaatst: 10 maart 2014, 02:35 uur [permalink]
Ronald5150 schreef:

Helemaal mee eens.
Het krijgt nogal wat klappen, in de zin van 'te opgepoetst' e.d.
Ikzelf kan er prima mee leven. Puike live-plaat, al vind ik David Live ook zeker niet slecht!

Ik heb het hier echter wel over de heruitgave van zo'n 10 jaar terug.

avatar van Mesmaniak
geplaatst: 20 december 2014, 18:16 uur [permalink]
Alleen al 4 sterren voor het fenomenale intro van Station to station. Nooit een beter intro gehoord!

geplaatst: 20 december 2014, 22:12 uur [permalink]
Mesmaniak schreef:

Was dat niet van Roger Powell?/ De toetsenman van Utopia (Todd Rundgren?)

avatar van reptile71

geplaatst: 7 januari 2015, 23:48 uur [permalink]
Ook al heb ik deze op dubbelalbum wil ik hiervan zeker de cd-uitvoering hebben met de 20 nummers. Die staan in volgorde van het concert en zonder de fade-outs die op het origineel wel aanwezig zijn. Die mag je dus eigenlijk niet missen.

avatar van reptile71

geplaatst: 10 januari 2015, 17:36 uur [permalink]
CD sinds vandaag in mijn bezit. Duidelijk veel fijner die cd-uitvoering met 20 nummers. Veel logischer gewoon en eindelijk het gevoel dat deze plaat compleet is en klopt.

avatar van Echo01
geplaatst: 3 februari 2015, 15:12 uur [permalink]
Eindelijk de oude (West-Duitse) RCA-editie van 'Stage' op cd op de kop kunnen tikken. Geen betere mastering op cd dan deze versie en dan natuurlijk ook op de songvolgorde zoals hier bovenaan vermeld.

Mooie versies en inderdaad 'Warszawa' live nog mooier dan de studiouitvoering op 'Low'.

Heerlijk om de Berlijnse albums weer eens te horen na onlangs de krautrockalbums te hebben ontdekt die Bowie hiertoe hebben geinspireerd. Voor hen die op muzikaal ontdekkingstocht willen, dat zijn onder meer het eerste album van La Dusseldorf (s/t) en Harmonia ('Deluxe').

avatar van Funky Bookie
geplaatst: 30 mei 2015, 12:57 uur [permalink]
IK heb ook de remastered versie waarin de volgorde is gewijzigd naar de originele playlist. Leuk om te lezen dat ze een redelijk nieuwe opname methode gebruikten om zo een betere geluidskwaliteit te scheppen. Hierdoor komt het wel met steriel over en lijkt het soms opgepoetst in de studio. Volgens de makers is 75% echt rechtstreeks van de live opnamen. Dat zullen we dan maar geloven.

Lekker live album, maar niet helemaal mijn favoriete Bowie periode. De instrumentale stukken storen mij hier minder, mede omdat ik Speed of Life sowieso wel lekker vind.

geplaatst: 30 mei 2015, 13:57 uur [permalink]
Echo01 schreef:

Leg eens uit, ik heb die RCA-cd nooit gehoord. Het zijn juist de live-albums die ik tot de betere Bowie-heruitgaves vind behoren, naast de Deluxe-uitgaves van de eerste twee albums.

Van de RCA-cd's zijn de Amerikaanse Aladdin Sane en de West-Duitse Young Americans en Station To Station aan te bevelen. Voor het overige oude werk ben ik dik tevreden met de Ryko/EMI-cd's.

avatar van Echo01
geplaatst: 30 mei 2015, 17:31 uur [permalink]
Foutje mijnerzijds. Van alle cds van Bowie op RCA bestaan West-Duitse en Japanse (voor zowel Japan als voor de VS) versies. Van 'Stage' bestaat alleen de West-Duitse versie.

Er bestaan voor de andere Bowie albums inderdaad soms behoorlijke, soms marginale, verschillen tussen de drie verschillende versies van de RCA cd's. Gelukkig hoef ik die niet alle te beschrijven, want hiervoor bestaat een enorme mooie vergelijkingssite die ik ooit heb gevonden op www.stevehoffman.tv Ik heb onderstaande site zoveel mogelijk gebruikt voor mijn aanschaffingen.

Hieronder een link naar de Bowie-discussie op www.stevehoffman.tv, op post 78 (van de Bowie expert Karmaman) staat de dropbox pdf die je naar zijn vergelijkingssite leidt (rechtsreeks deze dropbox plaatsen, lukte me helaas niet, vandaar deze omweg)

Error | Steve Hoffman Music Forums - forums.stevehoffman.tv

geplaatst: 31 mei 2015, 05:18 uur [permalink]
Mijn naam heb je daar ook vast gezien 😉 .

Karmaman heeft het ooit als bestandje naar me opgestuurd samen met wat verschillende masterings van het nummer Young Americans. De verschillen zijn degelijk waarneembaar waarbij er bij de Amerikaanse RCA-versie zelfs het drum-intro mist. Later verschenen masterings zijn in vergelijking met RCA's en Ryko/EMI's niet om aan te horen.

Met de RCA-cd's zit je globaal gezien wel goed, al zijn in veel gevallen de Ryko/EMI-cd's juist zo aantrekkelijk vanwege een goed geluid én bonustracks. De Europese EMI-cd's zijn in dat geval iets beter dan de Amerikaanse Ryko's (minder schel en meer bas). Bij minder relevante of gebrek aan bonustracks (en, in het geval van Young Americans, de verkeerde mixes) ging ik voor RCA's. Leuke hebbedingetjes in die reeks zijn enkele elders onverkrijgbare verzamelaars. Ziggy Stardust heb ik dan weer als Au20Gold-cd in een mooi boxje.