David Bowie - Stage (1978)

Label: RCA

1. Hang on to Yourself (3:21)
  2. Ziggy Stardust (3:27)
  3. Five Years (3:58)
  4. Soul Love (2:55)
  5. Star (2:25)
  6. Station to Station (8:40)
  7. Fame (4:03)
  8. TVC 15 (4:32)
  9. Warszawa (6:46)
  10. Speed of Life (2:39)
  11. Art Decade (3:01)
  12. Sense of Doubt (3:07)
  13. Breaking Glass (3:22)
  14. Heroes (6:10)
  15. What in the World (4:16)
  16. Blackout (3:52)
  17. Beauty and the Beast (5:00)
  18. Be My Wife * (2:35)
  19. Alabama Song (Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny) * (3:55)
  20. Stay * (7:17)
  21. The Jean Genie * (4:01)
  22. Suffragette City * (3:59)
totale tijdsduur: 1:11:34 (1:33:21)
avatar van lennon
lennon schreef:
Fijn live album van de man, tot aan kant 3 waar het instrumentale weer begint.

Waar ik met Low en Heroes ook moeite heb met deze tracks, is dat hier niet minder. Het haalt zo enorm de vaart uit de energieke muziek!

Warszawa is overigens wel beter dan op de studio plaat. De rest is gewoon weer skippen.

Dus kan 1,2 en 4 zijn de moeite waard, kant 3 is gewoon weer onzin op Breaking glass na. daarom 3 sterren voor het geheel, want het had gewoon beter gekund.

Ik quote mezelf even; blijkbaar heeft de firma Bowie specifiek mijn commentaar gelezen want de 2017 uit de New Career box bevat dus een Stage met 2 extra tracks, maar meer belangrijk is dat de hele tracklist door elkaar is gehusseld, en dus de saaie kant 3 nu op een subtiele manier is verdeeld over het gehele album. Veel beter wat mij betreft. Overigens zijn het nu 3 lps in plaats van 2.

Alabama song en Sufffragette city zijn overigens de extra nummers.

Toch zijn er betere live albums van de man.

klopt, had ook de juiste begeleiding!!

avatar van Lau1986
DIt is toch eigenlijk de verkeerde tracklist? Het is iig niet de tracklist van de eerste release, of heb ik dat nu verkeerd?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Hier staat wat mij betreft de mooiste uitvoering van Heroes op. Werkelijk weergaloos!

avatar van Lau1986
Een heerlijk live album van Bowie met eigenlijk alleen maar top nummers.

avatar van gaucho
Lau1986 schreef:

Ik weet niet of-ie inmiddels is aangepast, maar volgens mij is de nu bovenstaande tracklist de juiste, namelijk die van de eerste uitgave als dubbel-LP. Die had inderdaad de synthesizer-instrumentals allemaal op kant 3 verzameld, met als gevolg dat ik die veel minder vaak afspeelde dan de overige plaatkanten.

Ik ben het wel met lennon eens dat de nieuwe versie, met de door elkaar gehusselde tracklist een hele verbetering is ten opzichte van de oorspronkelijke vinylversie. Ik heb zelf naast de originele dubbel-LP (op blauw vinyl, jawel) ook de 2005 remaster op EMI die al een fors gewijzigde tracklist heeft, plus nog eens twee bonusnummers. Ik vermoed dat dit dezelfde versie is als de nieuwe 2017-editie van de boxset. Door die trage instrumentals te verspreiden - mijn boekje meldt dat dat beter aansluit met de manier waarop ze ook bij de originele concerten werden uitgevoerd - krijgt het album een veel betere flow. Warszawa komt bijvoorbeeld als dreigende, sfeerbepalende opener van het concert veel beter tot zijn recht en loopt mooi over in Heroes.

Ik vind dit overigens zelf wel het beste live-album van Bowie, maar ik ken niet zoveel live-werk van hem. Eigenlijk kan ik hem alleen maar vergelijken met het eerder uitgekomen David Live album, en die vind ik een pak minder.

avatar van Lau1986
De tracklist heb ik inmiddels laten aanpassen ja . Ik heb zelf namelijk ook de eerste uitgave. ik ben het ermee eens dat het wel jammer is dat de synthesizer-instrumentals allemaal op kant 3 verzameld zijn. Voor de balans is de nieuwe versie inderdaad beter. Neemt niet weg dat dit album uit prima live nummers bestaat.

Bovengenoemde tracklist is conform de originele lp-uitgave uit 1978. In 2005 is er een heruitgave geweest, en daar is de tracklist gehanteerd zoals deze tijdens de tour in 1978 werd gehanteerd.

Overigens wel grappig om te weten dat de live versie van station to station eigenlijk door de producer Tony Visconti samengesmeed is van twee versie op twee verschillende avonden.

verder werkelijk fantastische plaat!

Nu is er een geremasterde opname uit (2018)

avatar van lennon

2017

avatar van gigage
Het shredden op Stay, lekker hoor. Daarnaast een pluim voor de bassist en de mooie productie (2017 versie).

Ik vind in de nieuwe versie de nummer die ook al op de normale versie stonden, zoals bv breaking glass, anders klinken. Komt dit door de remaster? overdubs of juist niet?

avatar van Juul1998B
Prachtig live album met alleen maar hoogtepunten, ziggy stardust blijft een pareltje