Lou Reed - Transformer (1972)

4,11

Label: RCA

1. Vicious (2:55)
  2. Andy's Chest (3:17)
  3. Perfect Day (3:43)
  4. Hangin' 'Round (3:39)
  5. Walk on the Wild Side (4:12)
  6. Make Up (2:58)
  7. Satellite of Love (3:40)
  8. Wagon Wheel (3:19)
  9. New York Telephone Conversation (1:31)
  10. I'm So Free (3:07)
  11. Goodnight Ladies (4:19)
  12. Hangin' 'Round [Acoustic Demo] * (3:55)
  13. Perfect Day [Acoustic Demo] * (4:50)
262 BERICHTEN 9 MENINGEN
avatar van Frenz
geplaatst: 21 september 2015, 08:22 uur [permalink]
Samen met Neil Young's After The Goldrush mijn introductie in de betere popmuziek. Misschien moet ik op deze plek mijn oudere zus nog bedanken. Onvoorstelbaar dat ondanks dat ik deze elpee (ja, het was uiteraard een elpee) letterlijk helemaal grijs gedraaid heb, ik er nog steeds van kan genieten.

Hoe mooi het volgende nummer in je hoofd ingestart wordt bij het einde van vorige nummer...

geplaatst: 26 september 2015, 14:10 uur [permalink]
Er is een wonder gebeurd 😱

De stem van Reed kon ik niet verdragen... zijn band vond ik verschrikkelijk, en begreep nooit de enorme ophemeling van de man en zijn werk.

Kende natuurlijk wel eea, maar wilde me nooit verdiepen in 't werk, want die stem... pffff.

Laatst bij kringloop dit album gekocht met als bedoeling door te verkopen. Dus om 'm qua kwaliteit te beoordelen moest ik 'm even opleggen, en verplicht wat luisteren.

vanaf track 1 werd ik gegrepen: jeetje, dit is eigenlijk best goed, en die stem is echt zo erg niet!

Toch maar verder luisteren. Heel kant A beviel me erg goed, en kant B was niet anders... Alleen een nummer als Wagon Wheel vind ik wat minder. Hier gebruikt ie zijn zangstem ook wat meer, en daar trap ik toch weer wat in die valkuil van de stem. (als ie "als een verhalen verteller"zingt, zoals op Perfect day vind ik dat veel mooier)

Gewoon een sterke plaat! Leuk dat je Bowie af en toe hoort ook!

Deze plaat blijft dus in de collectie.. Heb laatst Berlin wel verkocht, nu wat spijt van eerlijk gezegd..

avatar van king_pin

geplaatst: 26 september 2015, 15:39 uur [permalink]
lennon schreef:

Laatst bij kringloop dit album gekocht met als bedoeling door te verkopen.

πŸ˜• in welke tijd leef jij?

geplaatst: 26 september 2015, 16:52 uur [permalink]
king_pin schreef:

πŸ˜• in welke tijd leef jij?

Verklaar je nader?

avatar van BoyOnHeavenHill
geplaatst: 26 september 2015, 17:37 uur [permalink]
Is toch ontzettend leuk, extreem gevarieerde verzamelingen doorstruinen en op grote verrassingen stuiten?

geplaatst: 26 september 2015, 18:09 uur [permalink]
Ja.. ik zie t probleem ook niet echt.. of t door verkopen moet fout zijn?

avatar van king_pin

geplaatst: 27 september 2015, 04:27 uur [permalink]
Ik was verbaasd dat er nog een publiek is in het doorverkoop circuit.
Zelf koop ik ook regelmatig nog cds en platen maar het doorverkopen ben ik lang geleden mee gestopt door te weinig animo. Doe je dat op discogs ofzo dan, of op een platenbeurs?

Overigens is Lou Reed's Transformer wel een plaat die bij iedereen al in de kast staat��

geplaatst: 27 september 2015, 06:34 uur [permalink]
king_pin schreef:
Overigens is Lou Reed's Transformer wel een plaat die bij iedereen al in de kast staatοΏ½οΏ½

Dat is toch geen geschreven wet? Net als vele platen van Pink Floyd of Dylan die je bij mij niet zal vinden in de kast... oh ja.. bij de verkoop sectie πŸ˜‰

avatar van rkdev
geplaatst: 29 september 2015, 20:31 uur [permalink]
Een album dat 4 Lou Reed klassiekers bevat, door David Bowie en Mick Ronson is geproduceerd en met Klaus Voorman op bass kan natuurlijk niet tegenvallen. En dat doet Transformer dus ook op geen enkel vlak, wat een album! Ook de andere nummers, die qua stijl diverse kanten op gaan (van rock naar iets vaudeville-achtigs en typische Reed songs zoals Wagon Wheel), zijn allen erg sterk. De plaat heeft een goede mix van commercieel en artistiek, of dat de invloed van Bowie is...?

geplaatst: 29 september 2015, 21:13 uur [permalink]
lennon schreef:
Gewoon een sterke plaat! Leuk dat je Bowie af en toe hoort ook!

Ik vind dit een fantastische plaat en Berlin stukken minder. Heb die een paar keer geprobeerd, maar dat wordt niks.

avatar van Rudi1984
geplaatst: 4 oktober 2015, 14:14 uur [permalink]
Meestal kan ik me wel in de liefhebbers van een album verplaatsen, ook al is het mijn muziek niet, maar ik begrijp oprecht niet waarom 'Transformer' zo'n grote status heeft. Ik vind het bijna stuk voor stuk ronduit vervelende, saaie nummers van een band die er totaal geen zin in lijkt te hebben. Nergens word ik ook maar een moment verrast of meegenomen en Reed zelf komt ontzettend lusteloos over.

4/10, en dan geef ik hem nog het voordeel van de twijfel.

Edwynn
geplaatst: 4 oktober 2015, 15:21 uur [permalink]
Blijkbaar gaat het verplaatsen je dan toch moeilijker af dan je dacht..

avatar van davevr
geplaatst: 13 november 2015, 08:53 uur [permalink]
Edwynn schreef:
Blijkbaar gaat het verplaatsen je dan toch moeilijker af dan je dacht..
πŸ˜„

Dim
geplaatst: 23 december 2015, 14:12 uur [permalink]
Sjonge...dat een pareltje als Perfect Day op hetzelfde album staat als oervervelende hoempapamuziek...

geplaatst: 23 december 2015, 15:03 uur [permalink]

geplaatst: 23 december 2015, 15:23 uur [permalink]
west schreef:

😱 hoempapamuziek... 🀐
Hoe kom je daar nou bij?

Ik vind het de meest treffende omschrijving. Met name voor het allerlaatste nummer.

geplaatst: 23 december 2015, 16:28 uur [permalink]
Rudi S schreef:

Eeeeensch, beste hoempa muziek ooit πŸ˜„

In Kerkrade spelen ze ook vaak nummers van dit album op de WMC:

avatar van Rudi S
geplaatst: 23 december 2015, 18:03 uur [permalink]
Kerkrade : the Wild Side van Europa πŸ™‚

avatar van BoyOnHeavenHill
geplaatst: 23 december 2015, 19:03 uur [permalink]
Jongens, ging àlle hoempamuziek maar van Make up en Goodnight ladies.

avatar van SemdeJong
geplaatst: 24 december 2015, 07:57 uur [permalink]
Alleen nummer 1,3,5 en 7 maken dit album tot een klassieker. Lou heeft een eigen stijl waarvan je houdt of niet. Juist zijn enigszins zwaarmoedige teksten en zangstijl maakt Lou tot iets bijzonders.

avatar van Silky & Smooth
geplaatst: 27 december 2015, 16:14 uur [permalink]
Ik vind het lastig te beoordelen. Ik vind zijn stijl en manier van zingen erg cool, maar soms is het zo traag dat het tegen het saaie aan schuurt.