Lou Reed - Transformer (1972)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Vicious (2:55)
  2. Andy's Chest (3:17)
  3. Perfect Day (3:43)
  4. Hangin' 'Round (3:39)
  5. Walk on the Wild Side (4:12)
  6. Make Up (2:58)
  7. Satellite of Love (3:40)
  8. Wagon Wheel (3:19)
  9. New York Telephone Conversation (1:31)
  10. I'm So Free (3:07)
  11. Goodnight Ladies (4:19)
  12. Hangin' 'Round [Acoustic Demo] * (3:55)
  13. Perfect Day [Acoustic Demo] * (4:50)
avatar van The Scientist
.. neemt niet weg dat 'Walk on the Wild Side' en 'Vicious' geniaal zijn

avatar van bertus99
spruitje schreef:
'Transformer' is de eerste muziek die ik als klein kind bewust hoorde, vader was gek op de plaat die toen net uit was. Met name natuurlijk het geweldige 'WOTWS', "Waar gaát dit over???" dacht ik als jochie, en dan een lied over 'VISJES!!"..meesterlijk! Later als rechtgeaarde puber vind je alles wat je ouders goed vinden, natuurlijk bagger, maar niet dit! Ome Lou hoorde gewoon als 'soundtrack' in het gezin, hoe moeilijk dat ook voor te stellen is.

Leuk, die herinneringen. Ik heb iets vergelijkbaars met Transformer. Ik zat op een studentenkamer en mijn buurman hield mij met Transformer regelmatig de halve nacht uit m'n slaap. Visjes, walk on the wild side en perfect day de hele tijd achter elkaar door. Ik heb daarom nooit Transformer zelf willen draaien, laat staan kopen. Zelfs nu krijg ik nog een geirriteerd gevoel bij Visjes. Terwijl het objectief gezien een erg goeie song is en Transformer toch wel een van Reed's beste

net aan €4,90 gekocht

Feeder

Pieter Paal
Ook al heeft James Last 'Walk on the wild side' later nog eens met zijn orkest opgenomen, vind ik dit naast het album 'New York' een van Reed's beste albums. Goede samenwerking met Bowie.

avatar van Banjo
is het orgineel van walk on the wild side en lola van
lou reed?

Empyrium
Over welke Lola heb je het?

Feeder
Misschien Lola van The Kinks ?

Harald
De enigste verwijzing van Lola naar Lou Reed is deze:

"The Kinks' fans were not the type of people who would relate to a transvestite, but they loved this. It opened the door for artists like Lou Reed and David Bowie to explore homosexuality in songs that straight people liked too.".

avatar van Lennonlover
Gisteren nog eens beluisterd. En guess what!

Luisterde vandaag Gene Vincent en het nummer "How I Love Them Old Song" begint EXACT hetzelfde!

Gene Vincent schreef dit 15 jaar eerder. Nogmaals een bewijs hoe belangrijk die jaren '50 wel niet waren!

avatar van Sater
Exact hetzelfde als?

avatar van itchy
Ik kan er niet met mijn pet bij dat juist dit album het best gewaardeerde Reed solo-album is op deze site. Buiten de 'bekende' nummers (Viscious, Satellite, Wildside, Perfect) vind ik de rest nou niet echt heel bijzonder en nummers als Make Up, Wagon Wheel en I'm so Free vind ik zelfs pure albumvulling. Nee, deze plaat haalt voor mij bij lange na niet het nivo van een The Blue Mask, Coney Island Baby of New York, die over de hele breedte sterk zijn.

wcs
Ik denk dat berlin hier de populairste is( die staat in de top 250) maar anyway: geweldige cd

avatar van itchy
Okee, even nuanceren: Deze heeft het hoogste stemgemiddelde.

wcs
Oké, nu versta ik het, inderdaad wel een hoog gemiddelde nu ik er even op let

Father McKenzie
Ronduit zijn beste en voor mij meest genietbare plaat, er staat niet een half vullertje op, dit is top van begin tot eind!
*****

avatar van OmeWillem
Wel een goede plaat. Maar niet zo goed als zijn Velvet Underground werk. Ik vind de koortjes op kant B net iets te veel. Dat klinkt iets te gelikt. Overigens hoor je duidelijk de hand van Bowie en niet te vergeten Mick Ronson.

Kid A(cid)
Harald schreef:
De enigste verwijzing van Lola naar Lou Reed is deze:

Hmm... En deze verwijzing dan?
Lou Reed called the song 'Sister Ray' in acknowledgment to Ray Davies of the British band, The Kinks. [Tom Robinson Radio Show, BBC 6Music 22/5/07]

wcs
Toch wel een erg fijn album en nu ik hem ook op cd heb, zal hij de komende weken hier wat meer beluisterd worden. Ook leuk is dat ik 2 bonustracks heb, het zijn demo's Hangin' 'Round en Perfect Day en ze zijn wel eens interessant omdat je de vergelijking kunt maken met de uiteindelijke versies.
Maar nu over de plaat zelf, het is een pareltje waarop een paar serieuze kleppers staan. Vicious heeft een coole riff en ditto tekst :

Vicious
You hit me with a flower
You do it every hour
Ohh, baby you're so vicious

Typisch zijn humor en ik hou er wel van. Satellite of Love en Perfect Day zijn ook 2 klassiekers en hebben beiden een prachtige pianobegeleiding. Maar het prijsbeest is Walk on the Wild Side, prachtig in zijn eenvoud en 1 van mijn favoriete nummers allertijden.
Ook aangenaam is dat deze, in tegenstelling tot berlin, me vrolijk maakt en ik hem dus vaker kan opzetten.
Een terechte klassieker dus.

Sheplays
Zeker een fijn album en ik heb 'm nu ook op CD, dankzij de site van Reptile71!

De bonustracks staan niet op mijn versie maar dat mag de pret niet drukken.

4,5*!

bikkel
Misschien niet Lou's meest oprechte plaat,maar wel een hele goede.Past mooi in het tijsdbeeld van begin jaren 70.Glam,make up,de kunstscene,drugs en misschien wat lichter van toon,maar vergis je niet,de teksten zijn dat zeker niet altijd.Hoe dan ook,het was zijn echte doorbraak als soloartiest,met behulp van David Bowie inderdaad.Natuurlijk deed Lou na deze doorbraak gewoon weer waar ie zin in had,want dat zit gewoon in de aard van het beestje.Overigens zijn Vicious,Walk on the wild side,satellite of love en Perfect day klassiekers in het oevre van de man.Transformer is nog steeds een album die lekker wegluistert en blijkt het nog altijd een tijdloos album.

avatar van LucM
Wellicht het sterkste album van Lou Reed, samen met "Berlin" een must in je platencollectie.
Uitstekend geproduceerd door David Bowie bevat het album ijzersterke songs waarvan "Vicious", "Perfect Day", "Walk on the Wild Side" en "Satellite of Love" de status van klassieker hebben. Met dit album brak Lou Reed terecht door bij het grote publiek en kreeg zijn werk bij Velvet Underground ook meer belangstelling.

Stijn_Slayer
Dit is nou typisch zo'n plaat waar genoeg over te zeggen is maar wat je eigenlijk gewoon niet moet doen.

Nja goed, ik doe dat nu toch maar ff anders is die post ook zo kaal.

Muzikaal is het natuurlijk niet bijzonder, maar het geeft echt een geweldig sfeertje. Ietwat deprimerend, maar des te boeiender. Teksten om echt eens voor te gaan zitten en erover na te denken.
Maar oke, ik vind toch dat Lou Reed solo het torenhoge niveau wat hij heeft neergezet met The Velvet Underground op wat enkele nummers na niet meer haalt.

Stijn_Slayer schreef:

Nja goed, ik doe dat nu toch maar ff anders is die post ook zo kaal.

De man kan zichzelf moeilijk heruitvinden, niet.

Lennonlover schreef:

De man kan zichzelf moeilijk heruitvinden, niet.

Dat is dan ook weer zo ja.

avatar van Germ
Germ (crew)
Zijn er hier mensen die wel eens Sex & The City kijken?

Volgens mij zit die gast met die banaan in z'n broek van de Transformer hoes in de leader van die serie.

avatar van forza_
Super album! Alhoewel ik New York en Berlin misschien wel gelijkwaardig zijn. Berlin is trouwens sowieso geniaal.

avatar van LucM
Deze "Tranformer", "Berlin" en "New York" zijn duidelijk de beste 3 albums in het solo-oeuvre van Lou Reed.

Halfje erbij, 4.5*

Dwangbuis
Deze geraakt gemakkelijk aan de status 'dikke vette klassieker', en terecht. Mooie momenten op deze plaat beleefd!