Lou Reed - Transformer (1972)

Label: RCA

1. Vicious (2:55)
  2. Andy's Chest (3:17)
  3. Perfect Day (3:43)
  4. Hangin' 'Round (3:39)
  5. Walk on the Wild Side (4:12)
  6. Make Up (2:58)
  7. Satellite of Love (3:40)
  8. Wagon Wheel (3:19)
  9. New York Telephone Conversation (1:31)
  10. I'm So Free (3:07)
  11. Goodnight Ladies (4:19)
  12. Hangin' 'Round [Acoustic Demo] * (3:55)
  13. Perfect Day [Acoustic Demo] * (4:50)
avatar van titan
titan (crew)
Met de klassieker Perfect day. Ik ken niemand die ooit op zo'n cynische wijze een nummer met zo'n vrolijke tekst heeft gezongen. 4*

avatar van EmDee
titan schreef:

Met de klassieker Perfect day.
Volgens mij staat hier nog een veel grotere klassieker op.

avatar van titan
titan (crew)
Je bedoelt zeker Lou's enige hit, Walk on the wild side. Ik vind Perfect day een grotere klassieker.

Dustyfan
'Walk on the Wild Side' is jammer genoeg Lou Reed's enige hit in Nederland (5 weken in maart/april 1973), maar dat wil wat mij betreft nog niet zeggen dat het ook zijn beste nummer is. Het zegt meer over de smaak in die tijd.

Persoonlijk heb ik een grotere voorkeur voor 'Vicious', 'Perfect Day', 'Make Up' en 'Satellite of Love'.

Bovendien is dit de vrolijkste plaat die hij ooit gemaakt heeft, zover dat kan bij Lou Reed.

avatar van EmDee
Ik zeg ook niet beste.
Maar WotW is wel verreweg zijn bekendste nummer.

Persoonlijk vind ik Satellite of Love heel mooi en deze heeft U2 ook nog prachtig verwerkt in hun ZooTV tour.

zeker niet z'n beste plaat maar de bekendste nummers

Welke zijn volgens jou beter dan?

Ondanks dat dit album erg past in de tijd waarin het gemaakt is (glam-rock), vind ik deze cd nog steeds goed klinken en niet gedateerd. Voor mij dan toch wel een teken dat we met een klassieker te maken hebben of het je voorkeur nu heeft of niet. De opvolger Berlin vind ik overigens nog beter.

Heeft iemand daadwerkelijk deze hoes van Transformer? Op mijn exemplaar heeft ie niet dat fleurige rondje op zijn jas en is het geel bovenin bruin. (voorbeeld)

Las vandaag een soort carrière-overzicht van Lou en naar aanleiding daarvan heb ik dit album weer 's opgezet. Wat een heerlijke plaat is dit toch... De vroege Reed, de VU en Hunky Dory en Ziggy Stardust van Bowie nemen toch al zo'n fijne plek in in de muziekgeschiedenis. Platen die met elkaar te maken hebben en eenzelfde soort geluid hebben.

Het wordt hoogtijd dat ik mijn Reed-collectie uit ga breiden. Berlin lijkt me de logische volgende stap.

avatar van andré
herman schreef:
Berlin lijkt me de logische volgende stap.

Het album New York is anders ook een echte aanrader. Wel een andere Lou Reed-periode, maar minstens even indrukwekkend!

Ooit zal ook New York deel uit maken van mijn verzameling. Ik ben de laatste tijd sowieso wel geïntrigeerd door die stad, ook door de films van Scorsese (Taxi Driver! laatst weer gekeken, wat een film _o_).

Maar Berlin en daarna Rock 'n' Roll Animal worden mijn volgende aankopen. Ik heb nu de eerste twee platen van Reed (en Metal Machine Music, wat mijn eerste aankoop was) en de eerste van Cale en wil het een beetje chronologisch leren kennen. Vind ik wel leuk. Maar ik sluit niet uit dat ik na Rock 'n' Roll Animal van die strategie afstap.

Overigens heb ik alle albums van Reed (behalve de laatste 2 of 3 dan) wel 's gehoord (ze werden altijd stukgedraaid bij mijn studentenvereniging toen een groot Reed-fan daar zeer actief was), maar ik weet van de meeste niet hoe ze heten. Alleen van Songs For Drella weet ik wel dat ik die ook heel erg goed vind, maar ik ken de plaat niet goed genoeg om er op te stemmen.

BESTE ALBUM VAN LOU REED en dat bedoel ik niet om de standaard nummers Walk .. & Perfect.. maar ook om de geweldige Andy's Chest/Hangin Around/Vicious/Make Up !

beaster1256
nee, voor mij is berlin nog altijd het beste lou reed album , maar dat kan je niet vergelijken met transformer , dit is een perfecte verzameling liedjes , die zeker niet zo diepgravend zijn als berlin , maar veel luchtiger , de singles zijn meer dan gekend , maar mijn favoriet is al meer dan 30 jaar "satellite of love"
vooral die piano is hemels ( ik vermoed dat het bowie is )

avatar van pauljojo
herman schreef:

Net in top2000 van Radio 2 Lou Reed's 'Walk on the wild side' langs horen komen en dat beviel eeerrug goed! Dus ik vroeg me af: "Hmm... Lou Reed... Nooit van gehoord... Wie is die gozer!?". Aangezien iedereen vrij best wel heel erg positief is hier over Loutje ben ik van plan om maar eens verder te gaan zoeken. Ja, ik weet het, ik moet nog heeeeeeel veel leren, maar dit is dus voorlopig ffies prioriteit nummertje 1... Helemaal als je ze gaat vergelijken met Bowie's Hunky en Ziggy, want dan kan ik je mededelen dat dit album ongeveer volgende week in mn top 10 zal staan

Edit: Oei, vraagje, waarschijnlijk een hele domme... wat is VU???

Velvet Underground, behoorlijk goede en beroemde band waar Lou Reed ooit in zat

avatar van tomthumb
Beroeps-chagerijn Reed mag Bowies gepoederde kont wel kussen voor dit hele knappe staaltje productiewerk.

avatar van HiLL
Deze plaat wil ik toch ook een keer aan gaan schaffen. Van de week staan beluisteren in de Plato en dat klinkt toch ook erg lekker. Lekker gitaarwerk, lekkere stem van dhr. Reed. En het hoesje is ook mooi....niet van plastic maar karton. Hoe heet dat ook alweer mooi?

avatar van avdj
Anders dan anders?

avatar van Glurp
puuuuuh.. 'k kan niet anders als een 5 geve

avatar van Gagh
Ooit Walk on the Wildside gezongen in een koreaanse karaoke-bar. Ongelofelijk dat ze het in die lijst hadden staan ondanks de lyrics. Gewoon een erg leuk en bij vlaggen grappig (David Bowie's bedrage op Satellite of Love; New York Telephone Conversation) album.

zo'n fantastische album
Dit is denk ik de best verkochte en populairste plaat geweest van lou reed als je er echt ene moet uitnemen, ik vindt echt ongelooflijk goed maar niet de beste t is zoals lou zelf zegt "Vandaag maak ik een plaat en men leven gaat verder"
hij heeft gelijk en zo zijn er ni veel artiesten die het zo bekijken.
Lou Reed has the rock'n'roll heart of New York!!

avatar van Jan Wessels
Op de hoes lijkt Lou net het monster van Frankenstein en dan staat er zo'n lief (nou ja..) nummer op de elpee als Perfect day. Goed album, zeer afwisselend en ook nog eens met (cynische) humor (New York telephone conversation). Satellite of love is mijn favoriet.
En wat ik niet vaak heb met re-releases van nummers: de BBC-versie van Perfect day vond ik nog beter dan het origineel. 4,0

Nou, Perfect day is nou niet bepaald een lief nummer, toch? Ook vrij cynisch...

avatar van Jan Wessels
herman schreef:
Nou, Perfect day is nou niet bepaald een lief nummer, toch? Ook vrij cynisch...

Vandaar dat er tussen haakjes (nou ja....) achterstaat

avatar van vanh
Deze moet zeker in je kast staan bij de afdeling klassiekers! Good night ladies is mijn favo, origineel is het juiste woord voor deze cd.

avatar van freebird
Nou alleen Walk en Perfect Day en 'n beetje Satelite..., de rest vind ik zwaar k.t

Sorry ........

DevendraBan
Ik vind elke track ongelooflijk sterk. Vol humor, prachtige melodieën, schitterende zang... Lou Reed heeft hiermee zijn sterkste plaat gemaakt! Ongelooflijk, ik kan deze echt talloze malen beluisteren en herbeluisteren.

avatar van freddze
Ongelofelijk, hé! Bij mij moest deze plaat ook gewoon in m'n top 10. Mijn favorieten zijn tracks 2,3 & 4, maar de rest verdient ook allemaal de volle 5*!!

Mocht je ze nog niet kennen, dan raad ik je in ieder geval ook deze plaat aan!

avatar van orbit
Hmm, ik wou deze altijd nog eens checken, aangezien Berlin me wel beviel.. nog maar ns doen dan freddze