Lou Reed - Transformer (1972)

Label: RCA

1. Vicious (2:55)
  2. Andy's Chest (3:17)
  3. Perfect Day (3:43)
  4. Hangin' 'Round (3:39)
  5. Walk on the Wild Side (4:12)
  6. Make Up (2:58)
  7. Satellite of Love (3:40)
  8. Wagon Wheel (3:19)
  9. New York Telephone Conversation (1:31)
  10. I'm So Free (3:07)
  11. Goodnight Ladies (4:19)
  12. Hangin' 'Round [Acoustic Demo] * (3:55)
  13. Perfect Day [Acoustic Demo] * (4:50)
avatar van Twinpeaks
Ik mag graag naar Lou Reed luisteren ,maar ik merk toch dat ik er meer mee heb als de plaat een concept plaat is.Bij platen waarin dit niet het geval is ,ben ik erg snel geneigd het af te zetten.Dit is een twijfelgeval voor mij.Prima nummers op zich ,maar het maakt niet zo verpletterende indruk als Berlin of New York deed.Toch is dit met de beste wil van de wereld niet slecht te noemen ,het raakt mij gewoon minder dan eerdergenoemde albums.

avatar van Queen Bitch
na een paar platen van the velvet underground geprobeerd te hebben, die mij heel erg goed zijn bevallen, heb ik ook maar eens een album van lou reed geprobeerd. en deze is echt heel goed ! was na de eerste luisterbeurt al helemaal verkocht. geen enkel minder nummer, het bevat zelfs een paar echte juweeltjes, zoals: perfect day, satelite of love, vicious enz. deze is me zelfs beter bevallen dan een album van de velvet underground. ga binnenkort berlin ook maar eens proberen, maar eerst hou ik mijn aandacht nog even op dit album gericht.

Andy's Chest vind ik misschien wel het apartste nummer op deze cd..
cool en groovy tegelijk ik kan het niet anders uitleggen..

avatar van weide1
Vind piano uitloop van Perfect Day altijd op Snow Queen van The City (Carole King) lijken.

Heb uiteraard Transformer in de kast gehad. Classic album. Toch verkocht.
Rock and Roll Heart heb ik nog wel. Ladies Pay. Mooi nummer.

Berichten verplaatst naar Muziek > Nieuws > R.I.P.

avatar van pmac
Prima plaat met twee top nummers Perfect day en Walk on the wild side. De rest is zeker niet slecht maar doet me niet zo veel. Evengoed 3,5.

avatar van LucM
Dit album ademt een beetje de (glamrock)sfeer van die tijd uit (niet verwonderlijk want geproduceerd door David Bowie) maar het is niettemin een tijdloos album waar bovendien een aantal van zijn beste songs opstaan.

Wie zijn Holly, Candy, Joe, Sugar Plum Fairy en Jackie uit Walk on the Wild Side?

Holly

Candy

Joe

Sugar Plum Fairy

Jackie

Zorrow
Kende elk nr van dit album niet tot maandag jl.

Wel middels verzamelaar de geweldige tracks 1, 3, 5, 6 en 7. Deze zorgen na 3 luisterbeurten er bij mij voor dat het album 4 sterren verdient: goed dus.

Mijn favo top 3 lou-reed-albums:
1. Berlin
2. Transformer
3. New York

Heeft weinig met glamrock te maken alleen zijn poses, make up en dat Bowie deze produceerde wat mede wel de oorzaak is dat dit een vd beste platen is uit de pop historie

avatar van Deranged
Tja, heerlijk album natuurlijk dit. En wat was Satellite of Love toch een betoverend nummer toen ik het voor het eerst hoorde.

I watched it for a little while, I like to watch things on TV

Prachtige tekst en ik vind het nummer bovendien erg mooi gezongen.

avatar van jassn
Satellite of Love, ik dacht echt dat ik naar David Bowie aan het luisteren was, lees ik nu dat hij de producer was.

Zijn LIVE albums vind ik nog beter..

avatar van ricardo
Heb dit album nu ook beluisterd, volgens mij staan hier de meeste singles op van al zijn albums.

Mooi album, maar rock & roll animal beluister ik toch nog een stuk liever, dat is echt een super album.

avatar van GrafGantz
jassn schreef:

Backing vocals zijn ook van Bowie, vooral in dit nummer zijn ze behoorlijk prominent.

avatar van ricardo
Ik vind de singles die op dit album staan wel lekker wegluisteren, maar vind het gehele album nog niet super, staan zeker wel een aantal mindere nummers op.

avatar van BoyOnHeavenHill
In het stukje in de Volkskrant waarin Maarten Corbijn naar aanleiding van Reeds overlijden zegt dat hij zijn grote jeugdidool was, vertelt hij op het einde hoe hij Satellite of love altijd verstond als C'est a light of love toen hij jong was. Toen ik zelf jong was kreeg ik ooit het singletje van Vicious in handen, en toen ik dat voor het eerst draaide vroeg ik me af waarom Lou Reed zong over visjes. Ach ja, die jeugdige onschuld… Maar dat begin van de zeventiger jaren was zelf al even onschuldig, want toen ik niet veel later de elpee kocht stond er midden over de achterkant van de hoes een horizontale balk met daarop de tekst "Produced by David Bowie and Mick Ronson". Een verkooptechnische truc, leek mij toenterijd, totdat ik later de ongekuiste hoes onder ogen kreeg…
        Lou Reeds nummers en stem, Bowie's produktie en achtergrondzang, Ronsons gitaar en arrangementen – ik draai deze plaat nog maar zelden, maar hij zit in mijn geheugen verankerd en geldt voor mij als één van de hoogtepunten uit een essentieel oeuvre.

Ik heb bij Lou Reed altijd het gevoel dat hij (dagen) voor zijn opname's van zijn nummers in de studio. flink los is gegaan met drugs of alcohol...
Maar dan toch nog alles geven, wat hij nog in zich had.
En het tempo van de nummers passen daar uitstekend bij....
wat een kerel!
ik draai Transformer nog dagelijks het is een soort verslaving...

Ik heb nooit begrepen waarom dit album nu zo'n klassieker is. Walk on the wild side is briljant, zeker, en Satellite of love en Perfect Day zijn uitstekende songs, al was die laatste beter af geweest zonder die valse snik in zijn stem; maar verder? Nrs 6,8,9,10 en 11 zijn ronduit zwak. Dus de hamvraag blijft: waarom een klassieker? Omdat Bowie mee doet?

avatar van hond racisme
Bijna alles wat vroeger revolutionair of vernieuwend was wordt na een tijd een klassieker, goed of niet is een ander verhaal. The Velvet Underground & Nico werd massaal afgekraakt bij de release.

raskolnikow schreef:
Nrs 6,8,9,10 en 11 zijn ronduit zwak.

Dat vind jij. Ik ben het daar alvast helemaal niet mee eens. Verder zijn hier al 8 pagina's aan berichten gepost, je zou eens terug kunnen lezen.

avatar van BoyOnHeavenHill
Wat hond racisme zegt gaat vaak op, maar er zijn natuurlijk ook mensen die het ook ten tijde van de release al goed (en een klassieker-in-spe) vonden en nu nog steeds (en dus inmiddels een daadwerkelijke klassieker), en die bijvoorbeeld het ronduit zwakke nr 6 als één van hun favorieten hebben aangevinkt. Zoals ik.

avatar van Mart
Transformer is een album dat qua sound veel lijkt op Ziggy Stardust van David Bowie. Bowie was op Transformer namelijk de producer. De zang van Lou Reed geeft de muziek gelukkig een eigen smoel. Het mooie is dat hij de meeste nummers nogal ongeïnteresseerd zingt, ongeacht de stemming van de teksten.

Voor Reed was Transformer een groot succes; met Perfect Day en Walk on the Wild Side scoorde hij zijn twee grootste hits. Beide nummers hebben relatief simpele arrangementen, maar ze laten allebei horen dat dat meer dan voldoende is om een geweldig nummer te creëren. De rest van het album is ook goed en met name Satellite of Love is geweldig met de prachtige achtergrondzang van David Bowie.

Transformer is een lekker gevarieerd album met zowel rockers als ballads. Het album heeft een soort zondagochtend sfeertje; dit zet je op om bij te komen na een avondje uitgaan.

Cured
Een handvol goede/sterke nummers, de rest is oké/voldoende en een enkele had er voor mij niet op hoeven staan. Verlaging met een half puntje.

Een flink aantal goede tot geweldige nummers een een paar die er mooi tussen passen. Dit Transformer vormt in tegenstelling tot de albumtitel wel degelijk één mooi geheel. De productie van David Bowie is herkenbaar en uiterst prettig. Maar de 'gortdroge' prachtstem van Lou Reed doet het meeste: hij zet de nummers en de sfeer heel fraai neer.
Van (buitengewoon) hoog niveau zijn de opener Vicious, heerlijk zeikerig nummer met een geweldige gitaar, het intrieste en machtig mooie Perfect Day, het sterke Walk On the Walk Side & het erg mooie Satellite of Love met David Bowie op de achtergrond. Leuke / goede songs zijn Andy's Chest, Hangin' Around & I'm So Free. Met recht een klassieker in de rock geschiedenis.

rico24
west schreef:

Helemaal mee eens.

Thanks!

avatar van Fade.
Op dit moment mijn favoriete album, maar mijn top 3 (Illmatic, Transformer en Alive 2007 roteren wel een paar keer per jaar). Een waar meesterwerk.

Nog steeds bij Newbury Comics te krijgen op Goud/Zwart split-vinyl. Limited 1200 stuks: 35 euro thuis gestuurd. Erg mooi!

avatar van Funky Bookie
Gewoon een heel lekker album. Ik moet altijd even wennen aan de stem van Lou Reed. Gelukkig is Vicious samen met Walk on the Wild Side het beste nummer van de plaat, dus ik val er goed in.
De demo versie van Perfect Day vind ik vele malen beter dan de definitieve versie.