Lou Reed - Transformer (1972)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Vicious (2:55)
  2. Andy's Chest (3:17)
  3. Perfect Day (3:43)
  4. Hangin' 'Round (3:39)
  5. Walk on the Wild Side (4:12)
  6. Make Up (2:58)
  7. Satellite of Love (3:40)
  8. Wagon Wheel (3:19)
  9. New York Telephone Conversation (1:31)
  10. I'm So Free (3:07)
  11. Goodnight Ladies (4:19)
  12. Hangin' 'Round [Acoustic Demo] * (3:55)
  13. Perfect Day [Acoustic Demo] * (4:50)
avatar van itchy
Ik kan er niet met mijn pet bij dat juist dit album het best gewaardeerde Reed solo-album is op deze site. Buiten de 'bekende' nummers (Viscious, Satellite, Wildside, Perfect) vind ik de rest nou niet echt heel bijzonder en nummers als Make Up, Wagon Wheel en I'm so Free vind ik zelfs pure albumvulling. Nee, deze plaat haalt voor mij bij lange na niet het nivo van een The Blue Mask, Coney Island Baby of New York, die over de hele breedte sterk zijn.

avatar van Aghora
Deze plaat heb ik weer eens afgestoft na hem een lange tijd niet meer gehoord te hebben. En meteen kwamen er weer een boel herinneringen naar boven van mijn jeugd. Dit was namelijk een van de favoriete platen van mijn vader. Het was wel grappig om te lezen dat er wel meer mensen op deze manier mee in aanraking kwamen, en ook ik dacht altijd dat het eerste nummer over Visjes ging.

Eigenlijk is dit de eerste keer dat ik het album echt aandachtig ben gaan luisteren. En meteen is duidelijk dat dit niet zomaar een plaatje is met wat sentimentele waarde, maar veel meer dan dat. Alle nummers stralen een heel ongedwongen en soms zelfs vrolijke sfeer uit(zeker vergeleken met het andere werk van Reed). Iets wat heel mooi contrasteerd met de nogal cynische en deprimerende teksten van bijv. Perfect Day en Goodnight Ladies. Een groot deel van de sfeer is te danken aan de stem van Lou Reed. Hij laat een indruk achter van "whatever, i dont care" maar dan met een wat trieste ondertoon. Ik vind dat zo mooi bij de vrolijke deuntjes passen als in I'm So Free.

De meest bekende song is natuurlijk Walk on the Wild Side. Wat een heerlijk nummer is dat toch. Het kabbelt heel rustig voort en eindigt met prachtig stukje saxofoon. Elk nummer voegt wat toe aan het geheel en er staat geen enkel zwak stuk tussen. De productie van Bowie zal daar zeker in mee hebben gespeeld. Ook de toevoeging van een tuba bij een aantal nummers is erg geslaagd. Vooral in mijn favoriete nummer: Goodnight Ladies. Een perfecte afsluiter die je achterlaat met een gevoel van... damn is het nu al afgelopen? Ik heb de plaat toen meteen nog een keer gedraaid.

Ik had al een 4,0 gegeven voor de herinnering die ik had aan de plaat, maar nu doe ik er nog een halfje bovenop. 4,5*

avatar van vantagepoint
Toch een zeer goed album na zijn periode bij the velvet underground. Met een fantastische productie van Bowie. Hier tonen ze allebeide weer hun kunnen, reed als een zeer goed songschrijver. En Bowie als producer, ...

avatar van avdj
Sommige albums of zelfs artiesten gaan in de loop der tijd vervelen. Soms vraag je jezelf dan af wat je ooit zo aantrok van bepaalde muziek. Anderen daarentegen lijken alleen maar beter te worden. Transformer is hier voor mij een voorbeeld van.

Werkelijk ALLES klopt aan deze plaat. De speelduur is op een aangename manier kort. Teksten zijn humoristisch maar ook scherp. Afwisseling? Ruim voldoende! Van het bluesy "Hangin' Round" tot de meesterlijke pianoballad "Perfect Day" Eén van de allermooiste liedjes die na The Beatles zijn geschreven.

Maar de échte kracht achter het album is natuurlijk de tijdloze productie van David Bowie. De man kan bij mij niet veel verkeerd doen, maar als je na "Ziggy Stardust" ook nog een loodzware steen bijdraagt aan Transformer ben je een genie. De nummers klinken frisser en melodieuzer dan we van Lou Reed gewend zijn zonder dat zijn unieke sound in gevaar komt.

Kortom: 5*

avatar van RoyDeSmet
Lekker album met een aantal klassiekers: Vicious, Perfect Day, Walk On The Wild Side, Satellite Of Love
en dan die prachtige backing vocals van David Bowie...

Er staan ook wat 'mindere' nummers op. Ik zou ze niet minder noemen, maar anders.
Geen klassiekers, maar wel leuke nummers.
Ik heb ook na de Classic Albums-aflevering meer waardering gekregen voor dit album.
Zeker voor het laatste nummer, dat geloof ik een favoriet van Bowie was.

avatar van kobe bryant fan
Transformer volgens vele een klassieker, het is ook een plaat die nog lang zal gedraaid worden.
Want ook al komt Transformer uit '72 wie kent nu niet Perfect Day of Walk On The Wald Side.
Jammer van Satellite of Love en Goodnight ladies die vind ik niet zo goed.
Maar voor de rest is dit een erg mooie plaat.

Vicious is een goede opener, een sterke rif en een refrein dat in je hoofd blijft zitten.
Maar ook Perfect Day is erg goed, single of niet het blijft erg mooi.
Ook de andere single Walk On The wild Side vind ik erg goed, de bass samen met de cello zorgt voor een donker sfeertje. Doe daar nog eens de lage stem van Lou reed bij en je hebt een perfecte single.

Ook humor ontbreekt er niet want het korte New York Telephone Conversation blijft een amusante song. Een welverdiende 4* voor Transformer.

avatar van Mart
Transformer is een album dat qua sound veel lijkt op Ziggy Stardust van David Bowie. Bowie was op Transformer namelijk de producer. De zang van Lou Reed geeft de muziek gelukkig een eigen smoel. Het mooie is dat hij de meeste nummers nogal ongeïnteresseerd zingt, ongeacht de stemming van de teksten.

Voor Reed was Transformer een groot succes; met Perfect Day en Walk on the Wild Side scoorde hij zijn twee grootste hits. Beide nummers hebben relatief simpele arrangementen, maar ze laten allebei horen dat dat meer dan voldoende is om een geweldig nummer te creëren. De rest van het album is ook goed en met name Satellite of Love is geweldig met de prachtige achtergrondzang van David Bowie.

Transformer is een lekker gevarieerd album met zowel rockers als ballads. Het album heeft een soort zondagochtend sfeertje; dit zet je op om bij te komen na een avondje uitgaan.

Een flink aantal goede tot geweldige nummers een een paar die er mooi tussen passen. Dit Transformer vormt in tegenstelling tot de albumtitel wel degelijk één mooi geheel. De productie van David Bowie is herkenbaar en uiterst prettig. Maar de 'gortdroge' prachtstem van Lou Reed doet het meeste: hij zet de nummers en de sfeer heel fraai neer.
Van (buitengewoon) hoog niveau zijn de opener Vicious, heerlijk zeikerig nummer met een geweldige gitaar, het intrieste en machtig mooie Perfect Day, het sterke Walk On the Walk Side & het erg mooie Satellite of Love met David Bowie op de achtergrond. Leuke / goede songs zijn Andy's Chest, Hangin' Around & I'm So Free. Met recht een klassieker in de rock geschiedenis.

Bowie was een groot liefhebber van Lou Reed tijdens zijn The Velvet Underground periode, en vond het waarschijnlijk een eer dat hij voor hem een album mocht produceren.
Lou Reed wist met zijn eerste solo album niet te overtuigen, dus was de hulp van Bowie mooi mee genomen.
Reed putte hier voornamelijk zijn inspiratie uit zijn periode in The Factory; de studio van Andy Warhol.
Andy’s Chest gaat over de aanslag op Warhol door een doorgedraaide vrouwelijke fan.
Bij Walk on the Wild Side maken we kennis met een aantal personages die min of meer in The Factory leefden.
Bowie wist het chaotische van Reed te arrangeren, wat een meesterwerk opleverde.
Perfect Day, Walk on the Wild Side, Vicious en Satellite of Love behoren nog steeds tot de top van wat hij heeft uitgebracht.
New York Telephone Conversation behoort tot de dieptepunten, een flauw gebeuren.
Ongelofelijk dat iemand die zo op het randje leeft dit kan maken; speed, heroïne en alcohol maakten toen al van hem een wrak; eigenlijk is het bijzonder dat hij nog 71 jaar heeft mogen worden.
De kracht zit ook in hoe Lou Reed momenten en karakters kan beschrijven; ondanks dat hij regelmatig de weg kwijt was, laat dat stuk geheugen hem niet in de steek.
Transformer klinkt eigenlijk nog best fris; opvolger Berlin is duidelijk hoorbaar een album waarbij drugs de controle over het leven over hebben genomen.
En Bowie?
Die herhaalt het kunstje een paar jaar later bij Iggy Pop; ook iemand die hij bewonderd, en Lust For Life heeft ook dat frisse van Transformer.
Opvolger The Idiot heeft weer raakvlakken met Berlin.

avatar van RonaldjK
Na Roxy Music ben ik toe aan het derde album in het kader van de vaders en moeders van new wave. Heb menig collega (gehad) die dweepte met Lou Reed en Velvet Underground, een enthousiasme dat ik tot op de dag van vandaag niet pak. Kwestie van smaak.

Van dit album was Walk on the Wild Side regelmatig te horen op het Hilversum 3 van rond 1980. Ook herinner ik me dat we op school bij muziek een recensie van het nummer moesten schrijven. Vond ik leuk om te doen en ik heb het helemaal afgekraakt. Dat laatste doe ik niet meer, maar nog steeds is dit niet mijn kopje thee - sorry JeKo!
Ook Vicious leerde ik via de radio kennen, maar net als Walk on the Wild Side pakken noch muziek, noch stem mij. Wel herken ik de dreinende zang die ik later bij new wave terughoor. Perfect Day leerde ik pas kennen in 1997 met de BBC-benefietsingle van diverse artiesten, inclusief Reed. Niemand die zó mooi "It's such fun..." kan zingen als Shane McGowan, zelfs Reed niet. En ja, dan steekt het origineel in mijn brein een beetje bleek af...
Dan liever Hangin' Round met lekker rammelgitaartje waar Reed vlotter zingt, beter passend bij zijn stem, net als I'm So Free. Make Up is een klein liedje met trombone, op Satellite of Love krijg ik een associatie met de sfeer van David Bowies muziek in die periode. En dan zijn er uitstapjes naar cabaret: New York Telephone Conversation en Goodnight Ladies. Leuk detail is dat bassist Trevor Bolder (o.a. David Bowie en Uriah Heep) hier op trompet is te horen.

Lou Reed zal nooit tot een favoriet uitgroeien, maar eigenwijs en gevarieerd is Transformer zeker. Op naar Raw Power van Iggy Pop & The Stooges van een jaar later.