Lou Reed - Transformer (1972)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Vicious (2:55)
  2. Andy's Chest (3:17)
  3. Perfect Day (3:43)
  4. Hangin' 'Round (3:39)
  5. Walk on the Wild Side (4:12)
  6. Make Up (2:58)
  7. Satellite of Love (3:40)
  8. Wagon Wheel (3:19)
  9. New York Telephone Conversation (1:31)
  10. I'm So Free (3:07)
  11. Goodnight Ladies (4:19)
  12. Hangin' 'Round [Acoustic Demo] * (3:55)
  13. Perfect Day [Acoustic Demo] * (4:50)
Mojo Pin
orbit schreef:
Hmm, ik wou deze altijd nog eens checken, aangezien Berlin me wel beviel.. nog maar ns doen dan freddze

Topplaat dit!

Mooi album, de stempel van Bowie op dit album is duidelijk aanwezig. Vergelijkbaar met Lust For Life van Iggy Pop. Ik vraag me echt af, of dit album ook zo'n groot succes zou zijn zonder Bowie. Hij is volgens mij het geniale brein op dit album.

avatar van orbit
Bowie vind ik ook wel een maatje groter dan meneer Reed inderdaad.. maar reden te meer om deze plaat eens op de kop te tikken.

luisteraart
Ben ik nou de enige die in Perfect Day hoort:

"We can do this on our own" ipv "weekenders on our own"?

Het eerste past wel heel goed binnen de tekst natuurlijk, maar het kan mijn fantasie zijn. Alle teksten die ik raadpleeg zeggen het tweede, maar na luisteren en luisteren moet het wel het eerste zijn.

avatar van Hans Brouwer
De cd "Transformer" stond altijd nog op mijn verlanglijst. Gisteren was ik even bij Fame in Amsterdam. Daar lag "Transformer" voor € 5 op een uitverkooptafel. Schitterend album voor een leuke prijs .

Mojo Pin
Ben ik helemaal met je eens Hans. Schitterend album!

avatar van gemaster
Erg mooi album van meneer Reed. Absoluut prijsnummer op dit album blijft voor mij toch het prachtige 'Perfect Day'. Hoe vaak ik het ook draai, het verveelt nooit. De rest van de plaat mag er ook wezen. Vooral het aanstekelijke 'Satellite of Love' en 'Vicious'.

avatar van Reint
EmDee schreef:
Ik zeg ook niet beste.
Maar WotW is wel verreweg zijn bekendste nummer.

Ik moet zeggen dat ik voor het beluisteren van deze plaat nog nooit had gehoord van die eerste, maar wel van Perfect Day. (Stond altijd op ons top2000-bandje)

Ik heb me altijd afgevraagd of ik muziek zou kunnen waarderen van een kerel zonder zang- en gitaartalent. Welja, ik heb een antwoord gevonden: Lou Reed is een geniaal songwriter. Ieder nummer is gewoon ingenieus. 'Andy's Chest', 'Goodnight Ladies', 'Satellite of Love'... stuk voor stuk meesterwerken. Schitterend geproduced ook. Na een tweetal luisterbeurten meteen al een 4,5*

avatar van Rufus
Nee, Transformer is een stuk minder dan Berlin.
Slechts 2 goede nummers Satelite en Perfect.

avatar van Sater
deric raven schreef:

Ik denk eerder dat Mick Ronson het genie is. Hij deed ook de arrangementen op Bowies Life on Mars? bijvoorbeeld, ik denk dat ie ook een dikke vinger in de Perfect Day pap heeft gehad.
Sowieso is de Satellite of Love versie van de VU ook de moeite waard, hoewel ik vind dat de productie er wel een stuk op vooruit gegaan is op het album, om van de lekkere achtergrondzang maar te zwijgen.

4,5 sterren omdat niet alle nummers even perfect zijn.

EVANSHEWSON
Voor mij is dit het beste album dat Lou Ree maakte !
Stuk voor stuk fantastische songs, ik kan niet eens de beste opsommen omdat ze allemaal zo goed zijn !
Géén enkel dipje. Dus voor mij de maximumscore !
5 sterren ****

tangmaster
Nog steeds het beste album dat Lou Reed gemaakt heeft. Dit blijft een klassieker in de pop muziek.

Feeder
Dit is wel spek naar m'n bek
Boeiend album.

avatar van bver
Mijn vader heeft deze plaat op LP en heb deze dan ook op heel jonge leeftijd leren kennen. Heb hem uiteindelijk ook op cd gekocht, uit jeugdsentiment, maar natuurlijk ook omdat ie gewoon super goed is! Prachtplaat!

avatar van spruitje
'Transformer' is de eerste muziek die ik als klein kind bewust hoorde, vader was gek op de plaat die toen net uit was. Met name natuurlijk het geweldige 'WOTWS', "Waar gaát dit over???" dacht ik als jochie, en dan een lied over 'VISJES!!"..meesterlijk! Later als rechtgeaarde puber vind je alles wat je ouders goed vinden, natuurlijk bagger, maar niet dit! Ome Lou hoorde gewoon als 'soundtrack' in het gezin, hoe moeilijk dat ook voor te stellen is. Later kwam ik er ook nog eens achter dat ene Bowie achter de knoppen en achtergrondzang zat; ik had 't kunnen weten..
Vind het heden ten dage, na 36 jaar nog steeds een van de allerbeste platen die ik ken. 5 stars.......and, goodnight ladies!

avatar van Rufus
WOTWS gaat over travestie.

Rufus schreef:
WOTWS gaat over travestie.

En drugdealers, en een gigolo. Aka, the warhol superstars waar de velvets ook bij hoorde

avatar van spruitje
D-ark schreef:

Daar kwam ik al snel genoeg achter...inderdaad.

avatar van bver
[quote]spruitje schreef:
en dan een lied over 'VISJES!!"..meesterlijk! quote]

dit heb ik als jong gastje ook lang gedacht! Ik herken mezelf volledig in jouw verhaal.....

Kevin-Raphaëll
bestaat er iets beter dan dit werkje

ja natuurlijk, maar laat ons eerlijk zijn

dit is een waardige 5

wcs
heb hem na 1ste luisterbeurt meteen in mijn top 10 geplaatst, wat een heerlijk album met schitterende teksten

vooral perfect day

geweldig

wcs schreef:

Wel héél snel maar ik ga deze beslissing absoluut niet betreuren.

Zo een album

Kevin-Raphaƫll schreef:
vooral perfect day

geweldig

Neeneenee !

De ware parel op deze 'Transformer' is Walk on the Wild Side

avatar van LeRoi
Beste plaat van onze Lou, 5 stars: Wagon Wheel is mijn favo, maar Vicious en natuurlijk Walk On The Walk Side zijn klassiekers.
New York (4,5 ster) en Berlin (4 sterren) volgen op gepaste afstand. Magic & Loss is ook een bijzondere plaat maar voor mij nog niet beoordelingswaardig (twijfel tussen 3,5 en 4).

Kevin-Raphaëll
het is een volledige parel deze

avatar van LeRoi
Eens, vandaar 5 volle sterren.
N.b.
Vreemde is dat Berlin vaak geprezen wordt als HET album van Lou terwijl ik deze plaat al heel lang heb en nog steeds de meest bijzondere van hem vind.

avatar van The Scientist
Ik vind berlin veel beter ja, hier staan leuke nummers op, maar over het algemeen is dit me een tikje te.. ja hoe omschrijf ik dat... overdreven ofzo, waardoor het me gaat vervelen.

avatar van LeRoi
Transformer is idd minder 'serieus' c.q. 'zwaar op de hand'. Dat maakt deze plaat mi veel muzikaler (neem Wagon Wheel) is en dus ook voor een breder muziekpubliek toegankelijk is...
En zeg zelf, nrs. van het niveau 'Walk On the Wild Side' zijn er niet veel van gemaakt in de pophistorie!
Maar, kijkend naar het T10-listje van onze moderator, snap ik dat hij Berlin hoger aanslaat.