Dat etiket vloeit voort uit onze drang tot identificatie met een bepaalde stroming, gedachtengoed, of wat dan ook. Een soort van (h)erkenning zeg maar. Ik ben het met je eens dat Britpop niet echt te definiëren valt. Ik denk meteen aan chroniqeurs van het Britse nachtleven en/of leg de link met de arbeidersklasse in council homes, maar ook met Liverpool of Chelsea fans die geen match uit The Premier League missen en de grote anthems van Oasis en Blur luidkeels in het stadion meezingen.
Niet echt tijdsgebonden dus, volgens mijn defenitie valt ook The Jam onder Britpop, maar evengoed The Streets. Misschien hou je gewoon teveel van Paul Weller/The Jam om het een muziekgenre te labelen waarvoor je daarbuiten weinig liefde voelt?
The Jam overklast ze allemaal, van Oasis tot Arctic Monkeys en van Kaiser Chiefs tot Palma Violets. Maar dat maakt hen niet minder Britpop.
The Jam lijkt me een band waarvan je erg veel kunt houden zonder een liefhebber van Britpop te zijn. Omdat The Jam nu eenmaal geniaal is, en een stuk intelligenter en veelzijdiger dan menig Britpop kloon. Te vergelijken met de populariteit van Joy Division, heel wat JD fans voelen ook weinig voor de latere New Wave acts als Comsat Angels of Sisters Of Mercy om maar wat te noemen.
Bands als Joy Division en The Jam zijn uniek in hun authenticiteit, en zullen steeds populair blijven bij muziekliefhebbers van allerlei pluimage.
Wat doet deze discussie trouwens bij een Wire album? Wire, dat heeft nu eens niets meer Britpop te maken. Dit is pure art-rock/art-punk. In mijn muziekwereld welteverstaan.