Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy (2014)

Ierland
Folk / Rock
Label: Atlantic

1. My Favourite Faded Fantasy (6:11)
  2. It Takes a Lot to Know a Man (9:33)
  3. The Greatest Bastard (5:04)
  4. I Don't Want to Change You (5:26)
  5. Colour Me In (5:18)
  6. The Box (4:27)
  7. Trusty and True (8:09)
  8. Long Long Way (6:21)
  9. Camarillas * (2:44)
avatar van Eveningguard
Voor een nieuwkomer van Rice voelt het niet zo lang maar hier is ie dan na al die tijd. Is er al wat te beluisteren?

avatar van oceanvolta
Yes!!! Eindelijk na 8 lange jaren.
Het nummer The Box kennen we natuurlijk al, en It Takes a Lot to Know a Man ook? Is dat de nieuwe titel van Woman Like a Man?

Over een uur op BBC Radio 1 zal het titelnummer te horen zijn.

avatar van Don Cappuccino
Hij komt er nu toch echt, die derde plaat. Extreem benieuwd naar, aangezien zijn eerste twee platen tot mijn favorieten behoren.

avatar van IntoMusic
Eens Don, ook voor mij zijn de eerste albums van Damien niet meer weg te denken van mijn iPod. Zeer benieuwd of hij de hoge verwachtingen met nummer 3 kan waarmaken.

avatar van Slowgaze
Ik moet overigens steeds aan die Kanye-titel denken. Is dat toeval of een verwijzing, die titel van Damien?

avatar van davido1986
8 nummers maar...

avatar van IntoMusic
Maar misschien hele lange nummers . Was ook wel verbaasd en kreeg bijna de indruk dat het een EP zou zijn. Maar is toch een compleet album, die wellicht weer na een paar maanden wordt vervangen door een deluxe edition

avatar van oceanvolta
Het album is geproduceerd door Rick Rubin, ik weet niet of daar nou zo blij mee ben.

avatar van davido1986
Nummer My Favourite Faded Fantasy past wel goed in m'n kraam, ondanks dat z'n stem wat anders klinkt. Maar nog bijna twee maanden wachten...

Ondertussen vermaak ik me dan maar met z'n landgenoot Marc O'Reilly. Zag deze beste man zaterdag optreden bij Nacht van de Kaap, en was verbaasd dat hij hier op MM totaal onbekend is. Met een warme stem die ogenblikkelijk doet denken aan Ray LaMontagne (degene met wie Damien het nummer To Love Somebody gezongen heeft) is 'ie een uitstekend alternatief:

Marc O'Reilly - My Friend Marx

avatar van muziekobsessie
jongens jongens wat een hemels nummer is dit, kijk gelijk heeeel erg uit naar de plaat

en kort is juist goed1 al die platen van nu zijn veel te lang

avatar van Lambchop
Iets wat prachtig is kan mij niet lang genoeg zijn. Na een lange afwezigheid terug komen met maar 8 nummers vind ik persoonlijk wat karig

avatar van oceanvolta
Gezien de gemiddelde lengte van een Damien Rice nummer schat ik de totale speelduur van dit album op 40 minuten en dat lijkt me prima. Liever acht goede songs dan acht goede + twee matige songs.

Lambchop schreef:

Tja... beter dan helemaal niks .

Het tweede nummer schijnt al een kleine 10 minuten te duren, dus qua albumlengte komt het wel goed, dunkt me

avatar van chevy93
Ah, hier ben ik erg benieuwd naar. 8 nummers belooft sowieso veel goeds.

avatar van oceanvolta
Er is nu ook een tour aangekondigd. 26 oktober in Cirque Royal en 27 oktober in Carré! Daar ga ik sowieso heen!

avatar van oceanvolta
Tickets zijn binnen! Ik moet alleen wel naar Brussel maar ach het is op een zondag en we maken er een gezellig dagje van.

avatar van Zoute Popcorn
Positief verrast door het titelnummer!

avatar van Meara
Mij niet gelukt om tickets te bemachtigen in de pre-sale hopelijk vrijdag meer geluk.. maar ik denk dat het erg snel uitverkoopt.

avatar van oceanvolta
Dat denk ik ook. Ik ga het vrijdag ook nog proberen omdat ik liever naar Amsterdam ga. Succes in ieder geval.

avatar van Tha)Sven
Dit moet wel gaan tegenvallen na die meesterlijke eerdere platen en zo'n lange wachttijd.

Tha)Sven schreef:

Dat zou je wel denken ja, toch vind ik de eerste nummers weer erg goed. Maar ja, zo goed als O wordt het natuurlijk nooit meer.

avatar van Fingertippie
oceanvolta schreef:

Maar ja, zo goed als O wordt het natuurlijk nooit meer.

Ik heb dit album nog niet beluisterd, maar om dit nu al te zeggen bij zo'n jonge artiest, vind ik toch wel wat voorbarig. een ieder heeft wel een minder moment. er kan nog veel geweldigs komen.

avatar van oceanvolta
Je moet het niet te letterlijk opvatten Fingertippie, uiteraard kan er in theorie nog zo'n geweldig album komen (al acht ik de kans wel klein, hoeveel artiesten ken jij die na een meesterlijk debuut later nog een meesterwerk afleveren?). Ik wilde alleen maar aangeven dat ik O een waar meesterwerk vind.

avatar van Fingertippie
Ik bedoel het ook niet letterlijk. Er zijn best wel voorbeelden, bij andere artiesten dat er nog betere albums komen, na een mindere.

avatar van Meara
Iemand eigenlijk een idee of de tour met band is? M'n vriend heeft na 35 minuten (gelukkig!) nog 1 kaartje kunnen scoren. Hij zat 9 uur al klaar en had 2 kaartjes maar kreeg foutmelding bij de betaling . Moet helaas wel alleen gaan