Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy (2014)

Ierland
Folk / Rock
Label: Atlantic

1. My Favourite Faded Fantasy (6:11)
  2. It Takes a Lot to Know a Man (9:33)
  3. The Greatest Bastard (5:04)
  4. I Don't Want to Change You (5:26)
  5. Colour Me In (5:18)
  6. The Box (4:27)
  7. Trusty and True (8:09)
  8. Long Long Way (6:21)
  9. Camarillas * (2:44)
avatar van rolandobabel
Goede review van acoustic guitar. Daarin wordt aangegeven dat na het vorige album Walmart-approved indie singersongwriters de plaats van Damien Rice hebben proberen in te nemen. Ik heb een aantal nummers gehoord, sommige in live uitvoeringen op youtube. Ik moet zeggen dat ik het wel wat voorspelbaar vind wat ik tot nog toe gehoord heb. I dont want to change you had een B-kant van Blower's daughter kunnen zijn bijvoorbeeld. Dat hij nog steeds zo populair is, had ik niet verwacht.

avatar van oceanvolta
Ik vond dat eerst ook rolandobabel, totdat ik afgelopen zondag Damien in Brussel zag en hij I Don't Want to Change You speelde. Sindsdien vind ik het een prachtig nummer. Dit is bijvoorbeeld ook een prachtige uitvoering.

avatar van muziekobsessie
nouja nu die gister te koop was gaat hij gegarandeert vandaag lekken....dus hou t in de gaten

Het zal sowieso wennen zijn zo zonder Lisa Hannigan. Want laat ik eerlijk zijn, de nummers waar zij in meezingt zijn toch het mooist en geven het meeste kippenvel. Ik zag op Youtube een fragmentje van carre waarin I Remember door andere zangeressen werd ingezet en dan blijft het toch steken in een meer middle of the road nummer. Moet zeggen dat ik desalniettemin erg benieuwd ben naar het album. 9 was een kleine tegenvaller na het prachtige O. Is eigenlijk celliste Vyvienne Long er nog bij?

avatar van japser121
verbluffende studioversie van The Greatest Bastard Damien Rice - The Greatest ...
wat mij betreft kan het niet snel genoeg vrijdag zijn

avatar van Boris1
Veel mooier wordt muziek inderdaad niet. Werkelijk prachtig nummer...

avatar van jrn
jrn
Iemand heeft op Youtube een video gepost bij I Don't Want To Change You als vervanger van de originele clip. Ik vind de match geslaagd. Damien Rice - I Don't Want To Change You - YouTube

J0ost
The Greatest Bastard. Oef.

Inmiddels 6 van de 8 nummers gehoord (voornamelijk live versies), en ik moet zeggen dat het me al meer bevalt dan 9. Het is afwachten hoe het allemaal is afgewerkt in de studio, maar dit zou zomaar op hetzelfde niveau kunnen zitten als O.

Het was het wachten waard.

OOR is in ieder geval helemaal overtuigd van het album

We zullen zien of de album kan tippen aan zijn live performance. Was één van de gelukkigen die hem live mocht bewonderen afgelopen maandag. Adembenemend mooie show.
Ben ook benieuwd of we DeKoor gaan horen in de studioversie van "Trusty And True". Dat was een mooie afsluiter van een memorabel concert.

Hij heeft er de tijd voor genomen (wat de echte redenen ook mogen zijn) en hij neemt er de 8 nummers die dit album rijk is ook telkens de tijd voor. Maar langdradig? Een woord die in mijn beleving niet voorkomt deze 50 minuten. Integendeel!

Een album waar je werkelijk van de ene in de andere verbazing valt.
De zang, de inkleuring van de nummers: overal klopt het en het lukt hem elk nummer weer om de aandacht te vangen en je het gevoel te geven dat ie daar voor jou alleen staat.
Alleen ben je niet, want de verwachtingen waren hoog bij heel veel liefhebbers en de 'profs' geven hoog op over My Favourite Faded Fantasy en toch is dit album alleen voor mij.... of voor jou... of..... ach wat maakt het uit: de man zingt uit zijn hart en de muziek raakt tot op het bot en dat al 3 albums achter elkaar!

Ik was heel bang dat de hoge scores die ik voor de vorige twee albums over had niet nog een keer gegeven konden gaan worden, want het komt niet vaak voor dat artiesten zo'n hoog niveau lang vast weten te houden, maar dat is absoluut niet het geval. Rice is er wederom in geslaagd om een juweeltje van jewelste uit te brengen. Als hij daar de tijd voor nodig heeft dan vind ik dat prima... wat een prachtplaat!

avatar van Mark17
Eerste luisterbeurt nu bezig. Aardig over de top, tot nu toe. I Don't Want To Change You doet mij in combinatie met de clip denken aan James Blunt en Ronan Keating.

Even laten inwerken de komende tijd...

Erg fijn album. Totaal anders dan O en 9, veel gelaagder en misschien ook wel completer. Blijkbaar had Damien die 8 jaar echt wel nodig om zoiets uit te persen.

Bij nummer 2 denk ik heel de tijd een nummer van Bill Withers erin terug te horen. En het middenstuk van het laatste nummer heeft wel erg veel gelijkenis met Cold Water.

edit: Ain't No Sunshine dus, sprekend wanneer de strijkers erbij komen.

avatar van davido1986

Benieuwd waarom je Ben Howard dan 3.5 sterren waard vindt, terwijl je noemde dit een vergelijkbaar genre te vinden?

Ik vind ze beide geweldig.

avatar van feebl
The Greatest Bastard. WOW.

Het hele album. WOW.

avatar van RoyDeSmet
---
Staat op Spotify!

M108261 schreef:

DeKoor zal het niet zijn, maar ja: er is een koor op te horen.

avatar van feebl
Boris1 schreef:
Het hele album. WOW.

avatar van sjorsvb
Rond 5:25 van Long Long Way lijkt het er even op dat Lisa Hannigan te horen is, snif!

avatar van Musico Pinjo
Grappig altijd dat Damien Rice (of in ieder geval voor mijn gevoel) te boek staat als "rustige muziek".
Live kan het aardig knallen en ik moest nu ook wel even gniffelen bij de eerste luisterbeurt waar ik op 7.20 minuten in het nummer "It takes a lot to know a man" een (wat weggemoffelde) gitaarsolo hoorde waar men in de jaren 80 hardrock trots op zou zijn geweest.
Tot nu toe een ijzersterk album!!

Nu twee keer geluisterd en wat een magistraal album. Voor mij album van 2014 tot nu toe.

Ik vind dit óók een uitzonderlijk goed album. Het is zo'n album waarbij je alle tracks stuk voor stuk in zijn geheel zou moeten beluisteren. De opbouw van de nummers is erg goed. Het beste album van Rice als je het mij vraagt én tevens het beste album van 2014

avatar van chevy93
Allejezus, 4,51* na 37 stemmen.

chevy93 schreef:
Allejezus, 4,51* na 37 stemmen.

Het zijn vooral de fans en de volgers die zo snel na de release stemmen, en deze zijn uiteraard iets meer bevooroordeeld. Wanneer de neutrale luisteraars erbij komen zal het gemiddelde wel iets dalen, al verwacht ik dat deze toch boven de 4,00 zal uitkomen.

avatar van jrn
jrn
Long long way vind ik een magistraal nummer! Wat een sfeergevoel.

avatar van Mark17
Een idioot hoog gemiddelde voor een van de laatste langverwachte platen van 2014. Ik geef het op dit moment drie sterren. De eerste twee nummers zijn fenomenaal, met veel gevoel gezongen kwaliteitsmuziek. Het vooraf zo geprezen The Greatest Bastard is het keerpunt. Hierin schiet Rice door in zijn emoties en beginnen de sentimenten op te spelen. Het dieptepunt is I Don't Want To Change You met weliswaar ijzersterke vocalen, maar de clip en de dramatiek doet mij sterk denken aan James Blunt. Hierna trekt de Ier zijn mistroostige bootje weer vlot in o.a. het slotnummer Long Long Way.

Zijn 12 jaar oude O, dat de standaard heeft gezet voor singer-songwriters, is nog altijd onovertroffen. Het aparte is dat hij na zoveel tijd niet eens zoveel heeft veranderd. Waarom zou je sleutelen aan een goed geoliede machine? Van mij mag het. Damien Rice staat bekend om de van dramatiek doordrenkte songs. Zijn formule is bekend.

avatar van DargorDT
Vanwege de hoge waardering en alle aandacht ook maar eens luisteren, hoewel dit genre mij doorgaans niet echt trekt. Maar dit is wel erg mooi allemaal. Muziek die aanvoelt alsof iemand een zachte arm om je schouders legt, je troost, zachtjes tegen je praat en met gevoelige klanken ervoor zorgt dat je de wereld even vergeet. Even ontsnappen, weg van de jachtigheid. Wegdromen lukt fantastisch, en dat met weinig middelen. Damien Rice verstaat de kunst met prachtige en breekbare composities een van de betere albums van het jaar af te leveren, dat gevoel heb ik nu al.

davido1986 schreef:

Heel simpel: Damien raakt me en Ben stukken minder (en ik hoor de kwaliteit daarvan wel hoor).
Daarbij vind ik Damien toch net weer even anders klinken als op de twee voorgangers (waar ik inderdaad niet veel meer naar luister).
Dus dan is 1 ster verschil wel te verklaren toch?

Dit album verrast me dan ook volkomen: ik hoorde niet tot de mensen die er reikhalzend naar uitkeken. Ik moet ook wel toegeven dat ik altijd een enorm liefhebber ben van het orkestrale en daar is ie niet vies van op dit album (maar dat zit hem dan vooral in de muzikale begeleiding).
Ik krijg bij de aflsuiter Long Long Way zelfs een soort Sigur Rós gevoel, en als ik 1 band zeer hoog heb zitten.....

Dit gaat hoog eindigen in mijn jaarlijkse top 50.

avatar van Boris1
Nooit fan geweest van ons Damien, maar nondeju, dit raakt. Tot op het bot. Zwaartepunt van het album ligt voor mij bij de eerste drie tracks. Wonderschone melodielijnen en fantastisch breekbaar gezongen. Was al verrast bij het optreden van de man op BKS 2013, maar vanaf vandaag..... vanaf vandaag ben ik fan.

It takes a lot to know a man.....

Dit zou bij vele andere artiesten het glazuur van je tanden laten springen. Zoveel obvious dramatiek in je muziek stoppen en er mee weg komen, het lukt Rice op dit album. Ik begon zeer zuur vooraf, zoals wel vaker moest ik het nog maar zien allemaal. 8 jaar geen muziek en dan deze plaat? Maar hij staat inmiddels al op een vijfde repeat denk ik. En nee, ik mis Lisa's stem gelukkig niet.