Wilco - Yankee Hotel Foxtrot (2002)

Label: Nonesuch

1. I Am Trying to Break Your Heart (6:58)
  2. Kamera (3:30)
  3. Radio Cure (5:09)
  4. War on War (3:49)
  5. Jesus, Etc. (3:52)
  6. Ashes of American Flags (4:45)
  7. Heavy Metal Drummer (3:08)
  8. I'm the Man Who Loves You (3:57)
  9. Pot Kettle Black (4:00)
  10. Poor Places (5:18)
  11. Reservations (7:25)
#s 7 en 8 zijn de hoogtepunten van dit album.

avatar van Zachary Glass
Wat heb ik toch met Wilco in hemelsnaam? Dat is een vraag die me reeds zo'n acht jaar bezighoudt wanneer ik weer eens een schijf van Tweedy & Co. in mijn gammele cd-speler mik

Ik vergeef Tweedy quasi alles: zijn muziek spreekt me dan ook enorm aan. Ik kan er altijd en overal naar luisteren

Ik heb ook iets zwaar aan de hand met Yankee Hotel Foxtrot : de belletjes, de riedeltjes, de orgeltjes hier aanwezig

En toch voelt het allemaal uiterst "naakt" aan: alsof ik rechtstreeks luister naar de openliggende zenuwen van een popplaat.

Vervolgens kun je ook gaan vergapen aan de prachtige compleet absurde teksten van Tweedy: I Am Trying To Break Your Heart - da's toch te gek om los te lopen? Wie wil er nu iemands hart gaan breken? En dan die eerste regel: I am an American aquarium drinker

Akkoord - het is niet echt feestmuziek? En dan? Heb je altijd een clown nodig om jezelf te vermaken? Hoe raar het ook mag klinken - feestmuziek (én clowns) maken me altijd uiterst triest. Feestmuziek lijkt bij bepaalde gelegenheden wel uitgevonden om te verbergen wat er in mensen omgaat. De mooiste feestjes kan je soms helemaal binnen in jezelf vieren

Goed - en dan is het nu tijd om wat tijd te besteden aan die knellende deur

streeter schreef:

#s 7 en 8 zijn de hoogtepunten van dit album.

Daar ben ik het deels mee eens. Hoogtepunten zijn voor mij War On War, Jesus etc en Heavy Metal Drummer.

Op onverklaarbare wijze is het nooit echt wat geworden met dit album. Vraag me niet waarom, ik weet het gewoon niet. Dit is duidelijk zo'n plaatje die door velen zeer geliefd is, maar mij blijft het bij een vriendelijk ja-wel-aardig-knikje. Wat mis ik ?

avatar van andré
aERodynamIC schreef:
Op onverklaarbare wijze is het nooit echt wat geworden met dit album. Wat mis ik ?

Niks, ik heb exact hetzelfde. Het is gewoon het Radiohead-syndroom. Moeilijk doen, terwijl ze veel makkelijker, lees beter, kunnen. Veel bands lijden aan deze kwaal, Mars Volta ook bijvoorbeeld. Dat staat dan wel weer haaks op het feit dat ik het 'moeilijke' Six van Mansun wel meesterlijk vind.

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Radiohead ging vanaf Kid A ook iets te moeilijk doen naar mijn zin, en dan raakt het me minder, blijft het een beetje kil. Ik waardeer dan nog wel de kwaliteit, maar ik mis de warmte.
Nou André, bedankt, ben ik er uit

avatar van EmDee
Ik vind de Radiohead en de Bragg aanpak nou niet echt met elkaar te vergelijken.

avatar van titan
titan (crew)
Ik zie (hoor) niet in wat er nou moeilijk aan deze plaat is.

avatar van dudehere
ik vind dit echt een fantastische plaat en de vergelijking met kid a van radiohead slaat nergens op
wilco heeft in de studio wat geexperimenteerd met andere geluiden en dat is er mooi uitgkomen op plaat
maar de liedjes blijven staan als een huis

( tip: download maar eens de yankee hotel foxtrot demos van soulseek hierop wordt iets minder op geexperimenteerd en er staan enkele liedjes op die niet op de plaat staan ook een aanrader)

en warm is de plaat zeker zo warm al een lekker herfst zonnetje

dutch2
Het zijn volgens mij juist de geluidjes die de cd zijn meerwaarde geven. Zou je de nummers akoestisch spelen dan zou het toch een stuk minder zijn.

Drie jaar na uitgave staat deze cd nog steeds als een huis en dat is toch wel een goed teken. Ik vond hem prachtig, ik vind hem prachtig en ik vermoed dat ik hem op mijn oude dag nog steeds prachtig zal vinden.

Persoonlijke favorieten: 'I Am Trying to Break Your Heart', 'Radio Cure' en vooral 'Poor Places' met dat bizarre einde.

De vergelijkingen met Radiohead begrijp ik niet zo goed, vooral ook omdat er gewoon weinig moeilijkdoenerij op deze cd te bespeuren is.

avatar van Zachary Glass
dutch2 schreef:

Huhuh

"I Am Trying to Break Your Heart" is toch een verdorie geslaagde symbiose tussen die eerste zin "I am an American aquarium drinker" en de verdere muzikale inlijsting (de treurige percussieregen)

En dan heb je als antidotum zo'n nummer als Heavy Metal Drummer een onbeschaamd kommerloos romantisch deuntje

Ja, Wilco heb ik altijd wars van "ik probeer hier iets nieuws"-fetisjisme gekend (let wel! Je hebt mij niet horen zeggen dat Radiohead dat doet ). Wanneer Tweedy iets onconventionelere songtexturen hanteert, is het quasi altijd in het teken van een betere vrijgeving van de emoties die in een nummer "opgesloten" zitten.

Ik denk bijvoorbeeld aan zo'n nummer aan Ashes of American Flags, dat naar mijn gevoel een tamelijk passelijke kader verkreeg

dit is toch eigenlijk wel een mooi album, maar persoonlijk vind ik hun laatste beter...

avatar van Paalhaas
dutch2 schreef:

Dit is wel eng. Ik wilde namelijk net hetzelfde komen zeggen hier. Al vind ik Poor places nog wel de minste van de drie.

avatar van SilverGun
en vooral 'Poor Places' met dat bizarre einde.

Ik dacht altijd dat het kind op het einde van het nummer wat vervormde wartaal uitsloeg om er, na dit album meer dan een jaar in bezit te hebben, achter te komen dat het "Yankee Hotel Foxtrot" is wat ze herhaaldelijk zegt..

Nou André, bedankt, ben ik er uit

Maar Aero de warmte op deze plaat is toch erg duidelijk aanwezig...? Heerlijke plaat! En idd wat Zachary als zei: de orgeltjes en riedeltjes hier en daar..heerlijk! Jaa voor nu 4 dikke * Groeien? Ja hoor dat zou zeer zeker kunnen. Hele lekkere relaxte plaat namelijk!

avatar van HiLL
Huppaaa 0,5* erbij. Heeeerlijke plaat dit zeg! Aero koop het album maar weer terug, daar waar jij hem verkocht!

avatar van Judith
Moet nog even wennen, is toch wel anders dan wat ik normaal luister. Maar ik ga ervan uit dat mijn stem wel redelijk hoog zal zijn, het klinkt wel lekker. Het is alleen een beetje easy-listening (zo heet 't toch?), hou ik normaal gesproken niet zo van.

avatar van HiLL
Nou ik zou dit niet easy-listening willen noemen. Niet dat het heel difficult is. Sky Radio dat is easy-listening.

avatar van Judith
Misschien was easy-listening niet helemaal het goede woord ervoor dan. Maar bijv. Jesus etc. vind ik wel een beetje zo'n nummer, maar ik hoor nu Ashes of American Flags en dat is het totaal niet inderdaad. Ik neem mijn woorden dus terug.

vind "reservations" echt een prachtig einde van deze plaat, verder 1 van de beste pop platen die ik gehoord heb, je hoort de zwakke en de sterke kanten van het genre pop ....

avatar van dudehere
robert1325 schreef:
je hoort de zwakke en de sterke kanten van het genre pop ....

mmm. Interessant leg eens uit

weet niet waarom ik dat zei, vond het gewoon mooi klinken , maar ik denk dat ik bedoelde dat het soms een klein beetje voorspelbaar word, maar dat is met heel veel soorten muziek. Vind deze muziek soms een klein beetje op de beatles lijken...

Tja... wat nog te zeggen over de plaat waar al zoveel over gezegd en geschreven is. De plaat die een bijna gedoemde toekomst tegemoet ging. De plaat die twee beste vrienden hartverscheurend uit elkaar dreef. De plaat waar zowat profetische waarde aan toegekend wordt. De plaat die zelfs van de omhooggevallen strontrecensenten van Pitchforkmedia de hoogste waardering krijgt.

Ja, they're definitely trying to break our hearts.

Ik vind vooral de wat rustige nummers aangenaam om te luisteren (zoals Pot Kettle Black). Wat is dan een goed 2e album om te gaan luisteren?

anathema
aERodynamIC schreef:

Het heeft bij mij ook even geduurd, maar toen ik ze live had gezien ben ik overstag gegaan; wat een geweldige band! De warmte, waarvan ik me goed kan voorstellen dat je hem niet hoort, die kwam goed naar voren tijdens dat concert. Een van de betere ooit (Radiohead, Goffertpark 2000 blijft wat mij betreft onovertroffen).
Maar goed; 31 mei treden ze op in Paradiso, je kunt wellicht nog een poging wagen om te kijken of je het wat gaat vinden. Anders mis je.....een goede band. Maar gelukkig zijn er daar meer van.

Ondanks dat de cd bij het naderen van het einde zijn momentum wat verliest (voornamelijk Reservations lijkt iets speciaals te missen, en I'm the Man Who Loves You voelt te oppervlakkig vergeleken met de rest), is Yankee Hotel Foxtrot zeker een van de betere releases dit millenium.

dudehere schreef:
maar de liedjes blijven staan als een huis

Tweedy over de (tot vervelens toe) herhaalde Radiohead-vergelijkingen na 'Yankee Hotel Foxtrot': "The label of 'American Radiohead' is critical shorthand for 'I don't know what to tell you its like, but trust me you'll like it".
Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.

avatar van weasel
De vergelijking met Radiohead loopt helemaal spaak. Alsof iedere plaat met een beetje ruis en bliepjes ineens "Kid A" is. Gewoon absurd.

Yankee Hotel Foxtrot is zonder meer de beste plaat van de 21e eeuw, en zal dat in mijn ogen nog een tijdje blijven.

EVANSHEWSON
weasel schreef:

De 21 ste eeuw is pas begonnen.
Er zijn straks 7 jaar van de 100 voorbij.

Er blijven er nog 93 te gaan, waarvan de meeste mensen op dit forum er waarschijnlijk maar enkele tientallen zullen meemaken.

Maar dat neemt niet weg dat YHF een slechte plaat zou zijn, neen.

Maar ik ga hier niet met zoveel superlatieven slingeren.
Behoorlijk album, vooral Heavy Metal Drummer en Jesus, etc.
Van de rest iets minder wild.
Toch 3.5 sterren ***1/2

avatar van Yeahz
Yankee Hotel Foxtrot is zonder meer 1 van de meest fascinerende platen die ik ken. Het is een plaat zo relaxt en zoet als een warme zomerdag, maar tegelijkertijd zo rauw en pijnlijk als een koude douche.

Deze plaat combineert prachtige popmelodieen met loodzware teksten wat het voor mij erg melancholisch maakt. De opener 'I am trying to break your heart' is ijzersterk en zodoende worden we direct het Wilco-universum binnengezogen. Deze muzikale trip brengt ons naar hoge pieken ( Kamera, Heavy Metal Drummer) om vervolgens weg te zakken in letargische uitingen ( Jesus etc. , Pot Kettle Black, Ashes of American Flags)

Kortom: werkelijk een prachtalbum