Pink Floyd - The Endless River (2014)

Label: Parlophone

1. Things Left Unsaid (4:26)
  2. It’s What We Do (6:15)
  3. Ebb and Flow (1:52)
  4. Sum (4:50)
  5. Skins (2:32)
  6. Unsung (1:06)
  7. Anisina (3:10)
  8. The Lost Art of Conversation (1:43)
  9. On Noodle Street (1:42)
  10. Night Light (1:42)
  11. Allons-y (1) (1:56)
  12. Autumn ’68 (1:37)
  13. Allons-y (2) (1:35)
  14. Talkin’ Hawkin’ (3:26)
  15. Calling (3:38)
  16. Eyes to Pearls (1:52)
  17. Surfacing (2:47)
  18. Louder Than Words (6:37)
  19. TBS9 * (2:28)
  20. TBS14 * (4:11)
  21. Nervana * (5:30)
avatar van luigifort
Ja daar doet t mij ook aan denken..totaal anders en zeker niet gelijk aan Storm Thorgersen

avatar van IntoMusic
Leuke opsomming van feitjes over dit album. Vooral feit nummertje 12 is komisch

avatar van Broem
Inderdaad erg leuk om deze 'weetjes' te lezen. De spanning neemt toe. Ben benieuwd.

avatar van Pinsnider
Ben toch juist wel benieuwd naar deze plaat OMDAT hij instrumentaal is. Het was bij de laatste platen vooral de (beperkte) zang van meneer Gilmour die me mateloos irriteerde, terwijl het muzikaal vaak wel snor zat.... KWW

avatar van Fathead
De hoes is echt vreselijk. Meer een flyer voor een cursus mindfulness in het plaatselijke verenigingsgebouw...

avatar van Marty McFly
Ik vind het een prachtige hoes en ben erg benieuwd naar (en een beetje huiverig voor) de inhoud.

avatar van chevy93
ArthurDZ schreef:
Beetje jammer dat ze net van de minste Pink Floyd-plaat een restjesalbum gaan uitbrengen. Ik kijk er toch niet echt naar uit.
Wright doet ook mee en een deel van zijn bijdrage gaat terug tot stukken uit de jaren '60.

avatar van Drs. DAJA
Heb hier zo ontzettend veel minder interesse in vanwege de afwezigheid van Waters... De banden zijn nu toch weer prima? waarom speelt ie niet gewoon mee?

avatar van Cygnus
Drs. DAJA schreef:

Omdat dit leftovers zijn uit de tijd dat Waters er niet bij was en de banden niet zo goed waren (of ze dat nu wel zijn, betwijfel ik trouwens).

Omdat dit in in basis nummers zijn die tijdens The Division Bell periode zijn gemaakt.
Waters maakte toen geen deel meer uit van Pink Floyd.
Ik vrees ook dat het erg ver af staat van Roger's ideeen.

Blijven hopen op een nieuw soloalbum van hem. Kijk ik ook meer naar uit eerlijk gezegd.

Mijn gevoel zegt dat dit een voortkabbelend ambient achtig geheel gaat worden.

avatar van Stalin
Ik ontdek net wat Pink Floyd demo's uit 1993 online.
Link

Untitled 4
Untitled 3
Cluster One outtake

avatar van Floydian
Ik kijk zo uit naar dit album. Kan echt niet wachten. Maar ben niet geheel objectief omdat in mijn ogen alles wat David Gilmour maakt goud is.

Ook leuk om te zien dat er een nummer is gesplitst : Allons-y.

Talkin Hawkin zal wel weer met Stephan Hawking te maken hebben....

avatar van pmac
Ben echt een Pink Floyd fan maar hou mijn hart vast. De eerste demo's die online zijn gezet zijn niet bepaald spannend. Ik ben bang dat het uitgesponnen restjes zijn die opgevuld zijn met Gilmours gitaarspel. De laatste twee reguliere PF lp's en de laatste van Gilmour waren ook niet echt indrukwekkend.

avatar van chevy93
Ik vraag me toch af hoe men gereageerd had als dit uit midden jaren '70 blijkt te zijn.

Deranged
Ik heb hier best zin in.

Gilmours gitaarspel alleen kan makkelijk een album vullen.

Een paar verse chops van hem doe ik het sowieso altijd wel voor.

Ik heb ook wat korte fragmentjes gehoord.
Zonder al een oordeel te vellen, denk ik wel waar dit Floydalbum heen gaat.
Traag voortslepend met Wright als sfeermaker en Gilmour die het verder in kleurt. Van Mason is bekend dat hij het onopvallend ondersteund met sober drumwerk.
Is eigenlijk al de tendens op The Division Bell. Het kabbelt lekker voort met 2 of 3 highlights.
Aangezien dit voormamelijk instrumentaal is, vraag ik me serieus af of dit mij gaat boeien.
We zullen het snel genoeg weten.

Deranged
Denk dat de titel en cover de richting wel ongeveer aangeven.

Ik verwacht geen vuurwerk maar dat hoeft ook niet.

Van mij mogen de oude mannen best een beetje voortkabbelen.

Vind het eigenlijk al leuk dat er uberhaupt nog wat komt.

Was best een aangename verrassing om te vernemen.

Ik ben meer van Roger Waters. De bedenker en de man van de spanning.
Ik zit niet echt te wachten op een plaat vol mooi musiceren. En zeker niet als het al te voorspelbaar wordt.
Floyd was in hun goede tijd de som der delen.
Een sterk concept met een cynische ondergrond. Wright met fantastische sounds en een Gilmour met gitaarpartijen die daar naadloos bij aansloot. Maar wel met een wat grimmige ondertoon.
Zoiets als Animals.
Ben toch bang dat het op dit album niet gaat gebeuren.
Mooie muziek....... maar dat is voor mij niet genoeg.

Deranged
Ben zelf ook altijd veel meer Rogier fan geweest. Heeft ook wel enige tijd geduurd voor ik TDB begon te waarderen, Lapse vind ik nog altijd bijzonder weinig.

Ben bij die eerstgenoemde vooral zijn gitaarspel meer gaan waarderen. Hoe dan voor altijd iets waarmee hij helemaal in zijn eigen recht komt te staan.

Zoals ik al zei, meer daarvan is bij mij altijd welkom. Daarnaast lijkt dit me ook een erg lekker album om zelf ook even de gitaar bij te pakken.

Gilmour is vooral een uitstekend muzikant en dat is Waters niet. Maar die heeft dan weer het vermogen om iets briliants te bedenken.
Het compenseerde elkaar. Nadat Waters niet meer in beeld was, zijn Lapse ( matig) en Division Bell ( redelijk ) werkjes die onmogelijk gerekend kunnen worden tot het beste van Pink Floyd.
Maar tegenwoordig bijt het elkaar. Daarom zal Waters ook nooit meer samenwerken met Gilmour en Mason.
Waters is politiek betrokken en zal dat altijd blijven uitdragen.
De andere 2 hebben die behoefte veel minder. Die gaan voor een mooi liedje en minder voor de boodschap.

Fedde
bikkel2 schreef:

Waters is politiek betrokken en zal dat altijd blijven uitdragen.

Klopt, vooral dat 'boodschapperige' van Waters is me, eigenlijk al vanaf The Wall, wat gaan tegenstaan. Bij Gilmour, Wright en Mason heb ik altijd meer liefde voor de muziek op zichzelf gevoeld. Vandaar dat ik dit album nu op m'n verlanglijstje heb gezet, al zal het geen wereldschokkend meesterwerk zijn. En ik verwacht een goed gebalanceerde productie. Tijd genoeg voor gehad.

avatar van freitzen
Stalin schreef:
Ik ontdek net wat Pink Floyd demo's uit 1993 online.
Link

Untitled 4
Untitled 3
Cluster One outtake

Leuk, vooral die hoes van Secret Rarities. Ze hadden die beter hiervoor kunnen nemen, als dit toch 'leftovers' zijn van The Division Bell

Maar even serieus, wie zit er te wachten op Untitled #3? Dat klinkt toch wel erg veilig, saai en uitgeblust. En dan ook nog op de website zetten (onder Audio 2). Het mag allemaal wel wat spannender.

Deranged
Ik heb even geluisterd en ik zit daar wel op te wachten eigenlijk.

Doet precies wat het moet doen voor mij, namelijk fungeren als backing track. Heerlijk om met dikke reverb en delay een beetje over te improviseren.

En dat was dus gelijk al wat ik bij dit album voor ogen had.

Al snap ik dat als je dat niet doet het misschien wel minder interessant zou kunnen zijn.

avatar van Running On Empty
Dit wordt gewoon een heerlijk slaapplaatje. Niets mis mee.

Running On Empty schreef:
Dit wordt gewoon een heerlijk slaapplaatje. Niets mis mee.

Als ik wil slapen, dan zet ik wel wat anders op.
Helaas is Pink Floyd onder Gilmour afgezakt naar dit slaapliedjes-niveau.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben al 20 jaar groot fan van Pink Floyd en heb diep respect voor de mannen en hun oeuvre.
Maar onder het bewind van Gilmour is de spanning en avontuur die Pink Floyd ooit zo hoog in het vaandel had, ver te zoeken mijn inziens.

Gilmour is een zeer bekwame gitarist en ook zijn stembanden hebben bij mij meermaals kippenvel tot gevolg had.
Helaas is dat sinds Division Bell, op een paar momenten na, niet meer voorgekomen.

De muziek waar Gilmour nu voor kiest is veilig voortkabbelende muzak, zoals bijvoorbeeld op On an Island.
Wat ik tot nu toe gehoord heb van Endless River en uitgelekt materiaal van de opnames van Division Bell doet mij vrezen voor een zelfde soort genre.

Maar goed, met de naam Pink Floyd er op, zal dit wel weer een bestseller worden.
Ik zet lekker nog eens Meddle op...

avatar van Floydian
Ik ben meer een Gilmour aanhanger. Ik zeg dit ondanks ik die tweestrijd tussen fans een beetje vermoeiend vind. Maar je ontkomt er blijkbaar niet aan. Ik ben verliefd geworden op PF vanwege het geluid zoals het begin soycd, of de dikke solo van CN.

En zo zijn er nog veel meer echt PF momenten die vanwege het geluid van Gilmour zo legendarisch zijn geworden. Ik speel zelf basgitaar en de baspartij van Time vind ik heerlijk om te spelen. Maar krijg kippenvel (telkens weer) bij de solo van Gilmour.

En tekst is natuurlijk belangrijk (en Roger heeft natuurlijk veel meer gedaan), maar specifiek mensen boodschap willen geven heb ik niet veel mee. Ik bedenk me eigen boodschap wel.

Maar ik zeg dit allemaal, niet David hoger aan te schrijven dan de andere, maar omdat het geluid van hem heel veel terug komt of The Division Bell. En dat is voor mij belangrijk. Of het nou slaapmuziek is of stevige rock. Ik wil het herkenbare David Gilmour geluid.

Daarom kijk IK heel erg uit naar dit album. Misschien had ik eigenlijk wel meer gehoopt op een solo plaat.

Hele dikke aanrader; David Gilmour Remember that night at the RAH. Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat sommige hier die niet hebben gezien.

avatar van Supersid
Ik vind de hoes alvast top!

Zit ik hier op te wachten: neen, maar dan vooral omdat ik het idee had opgegeven dat er Floyd materiaal zou opduiken. Dat het uit die periode stamt (Division Bell) is volgens mij geen ijkpunt: aangezien het album grotendeels instrumentaal blijkt te zijn, durf ik gewag maken van het vermoeden dat dit materiaal is dat vanuit een heel andere insteek gemaakt is, en nu uitgebracht. Avontuurlijker is het woord dat ik misschien wel in gedachten heb, maar dat zijn "verwachtingen" natuurlijk...

Dear Friends
Some people have been asking Laurie, my wife, about a new album I have coming out in November. Errhh? I don't have an album coming out, they are probably confused. David Gilmour and Nick Mason have an album coming out. It's called Endless River. David and Nick constitute the group Pink Floyd. I on the other hand, am not part of Pink Floyd. I left Pink Floyd in 1985, that's 29 years ago. I had nothing to do with either of the Pink Floyd studio albums, Momentary Lapse of Reason and The Division Bell, nor the Pink Floyd tours of 1987 and 1994, and I have nothing to do with Endless River. Phew! This is not rocket science people, get a grip.

Roger Waters

bikkel2 schreef:
Waters is politiek betrokken en zal dat altijd blijven uitdragen.

Tot op de dag van vandaag...

Lay Down Jerusalem

avatar van IntoMusic
Maar gelukkig gaat het hier over Gilmour en zijn(!) Floyd...