Pink Floyd - The Endless River (2014)

Label: Parlophone

1. Things Left Unsaid (4:26)
  2. It’s What We Do (6:15)
  3. Ebb and Flow (1:52)
  4. Sum (4:50)
  5. Skins (2:32)
  6. Unsung (1:06)
  7. Anisina (3:10)
  8. The Lost Art of Conversation (1:43)
  9. On Noodle Street (1:42)
  10. Night Light (1:42)
  11. Allons-y (1) (1:56)
  12. Autumn ’68 (1:37)
  13. Allons-y (2) (1:35)
  14. Talkin’ Hawkin’ (3:26)
  15. Calling (3:38)
  16. Eyes to Pearls (1:52)
  17. Surfacing (2:47)
  18. Louder Than Words (6:37)
  19. TBS9 * (2:28)
  20. TBS14 * (4:11)
  21. Nervana * (5:30)
avatar van sakkediemus
En hij staat er al op zie

Voor mij ongetwijfeld de belangrijkste release van 2014.

Enkel de laatste track, Louder Than Words zou gezongen zijn maar dat maakt de interesse er heus niet minder om.

Laat maar komen!

avatar van Mindscapes
Hmmm laat maar komen... Welk eigen leven de hetze errond ook mag krijgen...

avatar van Poles Apart
Wat achtergrondinfo over de hoes etc.

avatar van Fingertippie
Mindscapes schreef:
Hmmm laat maar komen... Welk eigen leven de hetze errond ook mag krijgen...

Zonder de muziek gehoord te hebben, kun je al vele discussie punten invoeren..

avatar van ArthurDZ
Beetje jammer dat ze net van de minste Pink Floyd-plaat een restjesalbum gaan uitbrengen. Ik kijk er toch niet echt naar uit.

avatar van IntoMusic
Nice en benieuwd! Voor mij nu ook al één van dé releases van 2014 .
Over 'restjes van de minste Floyd-plaat' kan ik alleen maar zeggen dat die mensen deze dan inderdaad links moeten laten liggen .

avatar van Stalin
Ik zag de cover afgelopen week al voorbij komen op het forum van Steve Hoffman, hopelijk is de muziek beter...

Nihilisme
Ik ben benieuwd.

avatar van musician
ArthurDZ schreef:

Dat was precies wat ik ook dacht. Hadden ze maar uit de periode tussen The Dark Side of the Moon en Wish you were here 18 nummers liggen!
Als het al zo zou zijn, was het eerste dat ze zouden krijgen ruzie met Waters, dus het zal daarom al niet gaan.

Dus 18 nummers die al niet geschikt waren c.q. afgekeurd voor The Division Bell worden nu alsnog aan het vinyl toevertrouwd. En als ik het persbericht goed heb gelezen, hebben ze alleen geluisterd wat er nog eventueel kon worden gebruikt. En daar dan een keuze uit gemaakt.

Niks geen creatieve gedachten inzake nieuwe arrangementen, verwerken tot één thema, opnieuw inspelen van partijen. Gewoon wat er is overgebleven toevertrouwen aan de plaat.

Ik heb daar nogal wat reserves tegen, maar goed, laten we het afwachten.

avatar van da dude
musician schreef:

Niet goed gelezen: "Over the last year we’ve added new parts, re-recorded others and generally harnessed studio technology to make a 21st century Pink Floyd album." aldus Gilmour. Opnieuw inspelen van stukken zal toch beperkt blijven tot hemzelf en Mason. Mooi stukje marketing in ieder geval.

Ik ben ook zeer benieuwd, vond en vind The Division Bell namelijk wèl een heel goed album!

avatar van IllumSphere
Niet echt een release waar ik op zit te wachten, maar toch ben ik benieuwd naar hoe het gaat klinken.

avatar van luigifort

avatar van IntoMusic
Vind 'm juist mooi in combinatie met de titel. Dit album zal vóórdat ook maar één noot bekend is, voer zijn tot discussies. Ik wacht af en weet nu al dat ik zal genieten van 'mijn' bandje .

avatar van Broem
Mijn insteek blijft simpel...als ze dit niet hadden uitgebracht hadden we niks nieuws gehad. Ik oordeel wel zodra ik het album heb gehoord. Ben al blij met een stukje spanning in m'n onderbuik door de komst van dit album. Dat is alvast meegenomen

avatar van Apieknar
Ik had nooit verwacht dat er nog een nieuw Pink Floyd studioalbum uit zou komen. Echt 'nieuw' is dit natuurlijk ook weer niet, maar toch is het materiaal wat we nog nooit gehoord hebben.

Mijn verwachtingen zijn niet hoog, maar natuurlijk ga ik deze als Floyd fan z.s.m. luisteren. Ik hoop dat er naast dit album nog een Pink Floyd tour wordt aangekondigd, maar het is maar de vraag of dat gaat gebeuren.

Ik vind de cover overigens best mooi.

Zal gemengd ontvangen worden denk ik.

De Floyd liefhebbers die The Division Bell omarmen zullen hier wellicht mee in hun nopjes zijn.
Ik hoor daar niet bij, maar ga het zeker beluisteren. Misschien is het wat duisterder en minder save, maar ik verwacht het niet.

Een tour ? Is niet uit te sluiten natuurlijk.
Ik denk dat vooral Mason wel weer graag wil.

avatar van vigil
Doet Waters eigenlijk mee?

Jammer

Stamt uit The Division Bell periode. Daar was Waters niet bij.
Dit album is voornamelijk instrumentaal. Dus daar zou je Waters sowiesio niet blij mee maken

avatar van MDRAIJER
Spannond!

avatar van rkdev
luigifort schreef:
Afwachten maar..maar wat n vreselijke hoes..
vreselijk mooi zul je bedoelen Ik vind 'm in ieder geval erg mooi. Toch wel benieuwd naar dit vrijwel instrumentale album. Het gitaarspel van Gilmour kan soms hemels zijn namelijk.

avatar van Fingertippie
luigifort schreef:
Afwachten maar..maar wat n vreselijke hoes..

Zeker afwachten wat de muziek zal brengen...
Maar hoes is zeker niet vreselijk, ik vind hem fantastisch en symbolisch.

avatar van luigifort
Ik vind hem zo cliché

Ik vind het ook niks

avatar van Running On Empty
De hoes past meer bij een plaat van Gandalf

Maar echt lelijk? Ach valt wel mee ...

avatar van Gerards Dream
Hoes zou mooi passen bij Signs of Life van Pink Floyd. Geluiden van een roeiboot terwijl je kunt genieten van een wijds landschap.

avatar van devel-hunt
Ik vind de hoes alvast schitterend. Nu de muziek nog.
Een bootje die over een kabbelende zee, of is het een wolkendek?, van ons wegvaart, zal het bootje Pink Floyd heten?

De hoes van Ahmed Emad Eldin misstaat in geen geval tussen al de prachtige hoesen van wijlen Storm Thorgerson. De "creative director" voor het artwork is een oud gediende, Aubrey Powell, Thorgerson's collega en medeoprichter van Hipgnosis. Er is duidelijk weer werk gemaakt van het artwork en zo hoort het ook.

Muzikaal zijn de verwachtingen bij sommigen niet hoog gespannen. Toch zijn er heel veel redenen waarom het album muzikaal wel eens erg goed zou kunnen zijn:

- de basis voor het album zijn instrumentale opnames met Gilmour, Mason én Wright die in totaal bijna 20 uur !!muziek omvatten. Waarom volledig vanop nul nummers componeren als je nog zoveel bruikbaar materiaal hebt?
- de beste stukken uit die jaren '90 opnames werden geselecteerd, gedeeltelijk heropgenomen in 2013-2014 en vervolgens aangevuld met nieuwe instrumentale stukken (waaronder één nummer met lyrics van Polly Samson)
- Wright's keyboard- en synthpartijen zullen een grotere rol spelen dan op The Division Bell wat enkel de kwaliteit van de muziek ten goede kan komen (denk aan albums als Wish You Were Here en Animals en Wright's Broken China).
- Drie backingzangeressen zijn van de partij, een component die niet mag ontbreken op een sterk PF-album
- Op basis van de beschikbare info zouden het aantal sessiemuzikanten beperkt zijn, waardoor het een zuiverder Pink Floyd-album is dan A Momentary Lapse of Reason (al hoop ik stiekem dat Dick Parry ook van de partij zal zijn).

In afwachting van het album moeten we het voorlopig stellen met de uitstekende "Barn Jams" van Gilmour & Wright uit 2007 (http://www.youtube.com/watch?v=IjgS13vN9b0) en de eerdere instrumentale pareltjes waaronder het Grammy Award-winnende Marooned, Cluster One, Signs of Life, enz.

devel-hunt schreef:
Ik vind de hoes alvast schitterend. Nu de muziek nog.
Een bootje die over een kabbelende zee, of is het een wolkendek?

Dat zijn wolken, beetje de bijbel in prentenvorm ofzo.