Pink Floyd - The Endless River (2014)

Label: Parlophone

1. Things Left Unsaid (4:26)
  2. It’s What We Do (6:15)
  3. Ebb and Flow (1:52)
  4. Sum (4:50)
  5. Skins (2:32)
  6. Unsung (1:06)
  7. Anisina (3:10)
  8. The Lost Art of Conversation (1:43)
  9. On Noodle Street (1:42)
  10. Night Light (1:42)
  11. Allons-y (1) (1:56)
  12. Autumn ’68 (1:37)
  13. Allons-y (2) (1:35)
  14. Talkin’ Hawkin’ (3:26)
  15. Calling (3:38)
  16. Eyes to Pearls (1:52)
  17. Surfacing (2:47)
  18. Louder Than Words (6:37)
  19. TBS9 * (2:28)
  20. TBS14 * (4:11)
  21. Nervana * (5:30)
avatar van Bluebird
Het PF boek is voor mij pas dicht als er geen noot meer van op de planken wordt gebracht door beide aandeelhouders en alle illusies definitief de grond in zijn geboord. Als je consequent bent dan hou je je ook aan je solowerk onder je eigen naam zoals Waters als integer artiest zijnde en gaat niet met andermans veren lopen pronken teneinde tonnen brood op de plank. PF was al jaren verworden tot een geldmonster waarbij het alleen nog om de merknaam ging. Dat er nu tenminste nog een de moeite neemt de oorspronkelijke essentie voort te zetten hoeft dan ook zeker niet onvermeld te blijven.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.

avatar van bikkel2
Herinner "De Rijdende Hufter"....Rob Muntz..

Het is niet in de loop der verwachting dat er nog iets van Floyd het daglicht zal zien vermoed ik.
Afgezien van compilaties dan.
Uitmelken is er natuurlijk altijd.

avatar van luigifort
Hadden ze t album beter endless uitmelken kunnen noemen

luigifort schreef:
Hadden ze t album beter endless uitmelken kunnen noemen

Dat gaat hier dan niet echt op, omdat het om materiaal gaat wat het daglicht nooit eerder zag.
Ik geloof wel in de oprechtheid van het geheel.
Maar ben niet getroffen door de artistieke waarde.
Is toch wat anders.

avatar van DikkeDarm
Overbodig album wil ik dit niet noemen. Koptelefoon op en wegdromen en die onderlinge ruzies tussen de heren bandleden zal mij eerlijk gezegd jeuken. Ik zit dan ook met smart te wachten op het nieuwe werk van Waters. Ik hoop altijd weer dat dit het niveau Amused to Death haalt ... En als het een beetje mag zou ik graag nog een samenwerking in de vorm van een afscheidsconcert of nieuw PF album zien maar dat zal wel niet en zullen we het met het huidige aanbod moeten doen.

avatar van RuudC
Wat je allemaal wel niet met restjes kan doen. The Endless River is weer zo'n typische achtergrondplaat. Wat mij betreft had dit ook niet uitgebracht hoeven worden. Het voegt niets meer toe aan de discografie anders dat ik me bij deze plaat altijd voorstel dat Pink Floyd een dikke vijftig minuten de tijd neemt om mooi, rustig te sterven.

Wright en Gilmour zijn duidelijk het meest te horen. The Endless River barst van de atmosferische solopartijen. De hoes omschrijft de muziek perfect: kalm, voortkabbelend en geen greintje gevaar of spanning. Ik moet er wel een beetje om lachen als ik lovende recensies lees met quotes als "Mason mept alles aan elkaar". De beste man niet meer kunnen doen dan enkele keren de ritme aan te geven.

Drie sterren omdat dit album niet vervelend klinkt, maar meer zit er ook echt niet in. Het is op, het is klaar.

Tussenstand:
13. More
14. The Endless River
15. The Final Cut

avatar van Johnny Marr
Schandalige uitgave inderdaad. Blijft echt waanzinnig overbodig. Ik denk dat ik 'm zelfs te hoog heb staan (2,5*) , moet 'm maar es verlagen (eerst nog eens luisteren, maar daar zie ik geweldig tegenop).

avatar van lennert
Achtergrondmuziek die me toch een dubbel gevoel geeft over het einde van de band. Aan de ene kant zitten er in potentie best wel een aantal mooie nummers in, maar het complete gebrek aan vocalen (met uitzondering van de afsluiter) zorgen er vooral voor dat ik net te weinig momenten ervaar waarop ik echt opveer. Waarom per se de keuze om het allemaal instrumentaal te houden? Toch zitten er best mooie momenten op het album en is het ook zeker geen straf om uit te zitten. Ik denk alleen dat meer zang het echt beter had gemaakt.

Hmm, als ik de eindstand en de lijst van marathons die ik gedaan heb zo zie, ben ik ergens nog flink verbaasd over het feit dat de band nu toch een niet bijzonder hoog gemiddelde heeft. Ik zeg altijd wel dat ik van progrock houd, maar kennelijk is het hele experimentele gewoon ook echt niet aan me besteed. Desalniettemin toch een paar interessante nieuwe ontdekkingen gedaan, helemaal A Momentary Lapse Of Reason had ik niet zo tof verwacht!

Eindstand:

25. Thin Lizzy 3,38*

avatar van Jake Bugg
lennert schreef:
- modknip -

Zeer leuk om te volgen hoe jij en je kompaan alle albums van een band chronologisch afgaan.
Wat staat er nog op het programma?

avatar van Bosdavid
@lennert: Als je door wilt gaan binnen de progwereld, zou de eerstvolgende eigenlijk Yes moeten zijn. Je kent wel iemand die iemand kent die het merendeel wel in de kast heeft staan.

avatar van lennert
Bosdavid schreef:

Staat zeker op de planning, ik ben die persoon zelf

avatar van Bosdavid
Haha, des te beter!

avatar van andnino
Tsja, ik ga niet veel meer toevoegen aan wat hier gezegd is. Een leuke jamsessie, maar niet een fatsoenlijk studioalbum. Gelukkig was Pink Floyds discografie - dat heeft deze marathon heel goed duidelijk gemaakt - altijd al een van-de-hak-op-de-tak-verhaal. Experimenteel, traditioneel, strak en geregisseerd, chaotisch en zweverig, conceptalbums, losse verzamelingen liedjes, de band heeft het allemaal gedaan, en heel veel orde lijkt er niet in gezeten te hebben. Wat belangrijk is: men heeft de wereld van muziek compleet veranderd, en wel meerdere keren in verschillende decennia. Dat is iets waar de meesten van ons alleen maar van dromen, en dat kan geen twintigtal slechte albums iets van wegnemen.

De eindstand:

11. Animals
12. A Saucerful of Secrets
13. Ummagumma

avatar van Aazhyd
Endless River boven Piper? Dat kan toch echt niet.

avatar van Johnny Marr
En nog veel sterker: boven Animals!!

Opnieuw doen!

avatar van henk01
Gelukkig doen we met deze info helemaal niets.

avatar van andnino
Vond ze allebei saai, spijt me zeer. Ik kan Animals nog wel hoger zetten omdat de hoes mooier is?

avatar van bikkel2
Prima toch dat dit jou opvatting en oordeel is.
Zo houden we wat afwisseling in de zaak.
Je Top 4 is niet eens zo gek trouwens.
Animals en The Piper zijn zekerheidjes voor velen. Dat is nu eenmaal een feit.

avatar van andnino
Ik twijfelde nog wel erg over de positie van deze. Natuurlijk is dit geen fatsoenlijk album. Maar het staat verdomde lekker op de achtergrond, en ik heb best een zwak voor dit soort "oneindige" jamsessies. Daarom kan ik deze nog wel eens opzetten, terwijl ik Atom Heart Mother en The Piper (beide goede albums) waarschijnlijk nooit meer ga draaien, puur vanwege het te hoge experimentele gehalte.

avatar van "H."
Vandaag nog eens opgezet. Hmm... Ik vind dit toch wel een aardig album maar de 4 sterren die ik het in eerste aanleg gaf? Ik verlaag naar 3,5 *

avatar van Slowgaze
Dit viel niet echt mee.De atmosferische stukken kan ik wel goed hebben, doen me soms wat denken aan de tijd dat Pink Floyd-psychedelica gelukkig nog geen gladde classic rock was, al missen ze richting en structuur, waardoor ze na een tijdje vrijblijvend worden. Op AllMusic wordt terecht en treffend opgemerkt over het werken met dit soort restjes: 'it's easier to turn them into an ever-shifting suite than to graft on melodies'. De gitaargerichtere stukken bevallen mij overigens het minst; die zijn vaak echt nogal ongemakkelijk en afgezaagd, ook omdat ik dan het gevoel krijg dat er allemaal oudere mannen in ongewassen Pink Floyd-shirts in mijn woonkamer luchtgitaar staan te spelen. En die afsluiter is echt pure babyboomermuziek; voor de duidelijkheid: geen compliment.

avatar van nuf
nuf
Na het lezen van al deze comments ga ik me hier niet aan wagen. Saai en ongevaarlijk, dat is juist wat Pink Floyd voor mij niet is.

avatar van Broem
nuf schreef:

Oef, da’s gevaarlijk Listen to the music en vorm je eigen mening. Ieder z’n eigen context uiteraard maar dit is een volwaardig PF album. nuf said.

avatar van Faalhaas
Broem schreef:
dit is een volwaardig PF album.

laat me niet lachen

avatar van Broem
Faalhaas schreef:

laat me niet lachen

Dat is iig gelukt

1,5
De titel van dit album is m.i. onvolledig.

'...on a rainy day'

had er nog aan toegevoegd kunnen worden.

avatar van habada
Valt me niet tegen. De spanning die er bij division bell niet was is nu wel weer regelmatig terug
Bonus nummers zijn ook aardig
Een relaxted album

avatar van TornadoEF5
Dat dit één v/d 100 meest beluisterde albums op MuMe is van het afgelopen decennium vind ik aanstootgevend. Echt waar.

avatar van RuudC
Houd dergelijke snobisme lekker op moviemeter joh