AC/DC - Rock or Bust (2014)

Australiƫ
Label: Columbia

1. Rock or Bust (3:04)
  2. Play Ball (2:47)
  3. Rock the Blues Away (3:24)
  4. Miss Adventure (2:57)
  5. Dogs of War (3:35)
  6. Got Some Rock & Roll Thunder (3:22)
  7. Hard Times (2:44)
  8. Baptism by Fire (3:30)
  9. Rock the House (2:42)
  10. Sweet Candy (3:09)
  11. Emission Control (3:41)
avatar van De buurman
Na The Razor's Edge was ik eigenlijk een beetje afgehaakt bij AC/DC. Ballbreaker had twee goeie nummers, Stiff Upper Lip vond ik niet eens meer de moeite van het kopen waard. De single Rock 'n Roll Train vond ik zo goed, dat ik Black Ice wel aanschafte. Maar helaas, ik ben tot het achtste nummer gekomen geloof ik, en daarna moet ik 'm ver weg gefrisbeed hebben, want ik ben er de laatste dagen tevergeefs naar aan het zoeken. Waarom? Omdat Rock Or Bust me weer stevige AC/DC koorts bezorgd heeft afgelopen week.

De single Play Ball vond ik al lekker, maar op basis van de laatste 20 jaar vermoedde ik dat de single wel weer het enige echt goeie nummer zou zijn. Toen lekte de titelsong uit, en die draaide ik keer op keer. Het had iets wat ik heel lang gemist had bij AC/DC, maar wat het is kan ik niet uitleggen.

Nu heb ik de cd een weekje in huis, en als ik eerlijk ben.... is het gewoon een superlekkere AC/DC schijf. Wat absoluut meehelpt is de enorme vaart in het album. We tuimelen van de ene lekkere riff in de andere. De sound is weergaloos, volgens mij hebben de gitaren al jaren niet zo vet geklonken. De songs zijn degelijk, kort en energiek. Johnson is in vorm. Mankeert heel weinig aan allemaal.

Zeer, zeer aangenaam verrast. Heb 'm nu al vaker gehoord dan de laatste drie bij elkaar. En dat geeft dat vervelende gevoel: heb ik het dan toch mis gehad met Black Ice, Stiff Upper Lip en Ballbreaker? Toch nog eens zoeken...

avatar van AOVV
Vinnig album van AC/DC, een stuk korter en snediger ook dan hun vorige worp, 'Black Ice'. Dat is zeker niet slecht; langer dan drie kwartier hoeft een AC/DC-plaat niet te duren voor mij.

'Baptism by Fire' steekt er met kop en schouders bovenuit; wat een uppercut van een song!
Het nevenverhaal van Malcolm Young steekt daar dan weer erg jammer tegen af. Hij wordt hier vervangen door neef Stevie Young. Malcolm zou nog wel veel hebben meegeschreven aan de songstructuren.

Old school AC/DC, met een andere zanger (jawel, Bon Scott krijgt van mij nog steeds de voorkeur op Johnson, die het hier overigens uitstekend doet) en de kenmerkende bliksemschichten uit de gitaar van Angus Young.

riesj68 schreef:
Het nieuwe album betekent vooral veel voorpret voor de tour die komen gaat. Altijd een feest, dus wie ze nog niet heeft gezien, het loont de moeite! Niks Bust in 2015, Rock!! Kaarten voor Nürnberg, München en Köln zijn binnen!

Ik kon het niet laten toen ze vanmiddag ineens maar begonnen met de voorverkoop en heb nog een ticket voor the Rock or Bust Tour am Hockenheimring. Dat is 2 maanden voor Gelsenkirchen, zie ik ze zo ook 2x.

avatar van Come On
Ik ben heel erg aangenaam verrast door dit album. Ik heb dit nu anderhalve week in huis en een keer of 20 met en zonder hoofdtelefoon beluisterd en ik vind hem heel erg goed. Staat geen slecht nummer op (OK Rock the blues away en Emission control zijn wat minder sterk, maar niet slecht) en wel een paar stampers (Rock or bust en Sweet candy). De overige tracks zijn van bovengemiddelde kwaliteit. Hoort bij hun beste werk in de post Back in black periode. Ik vind hem in ieder geval een pak beter dan Black Ice (ondanks de klassieker in spe Rock'n roll train en het uitstekende War machine). Niks te lang of te kort, precies goed. De stem van Brian is hier erg goed. Geweldige productie ook. Rockt ouderwets vet. Ook Stevie Young levert puik werk af. Laten we het beste hopen voor Malcolm.

Als dit het laatste album is van de band (en dat zal toch wel?) dan is het een passend afscheid. Ik heb in ieder geval nu al weer verschrikkelijk veel zin in de Gelredome op 5 mei!

In rock we trust! It's rock or bust!

avatar van Rockbeest
Zo hé, tijdje niet geweest hier! De nieuwe AC/DC, tsja wie had verwacht, of gedacht, dat er nog een album zou komen? Er zijn de laatste tijd (maanden) wel meer albums uitgekomen van oudere bands waar men het (misschien) niet van verwachtte. Na de albums van b.v. KISS, Van Halen, Rhapsody of Fire, Queensrÿche, Dream Theater, Judas Priest en Riot V ben ik ook nu weer in m'n nopjes met 'Rock Or Bust'. Wat kun je verwachten van een band die 30+ jaar meedraait? Vernieuwing? Stijlverandering? Nee toch? Dan doe je waar je goed in bent en dat doe je zo goed mogelijk. Zo ook AC/DC, strait rock 'n roll! Is het hun beste album? Nee, maar het is best een goed album. Er staan genoeg leuke nummers met sterke riffs en solo's op en de zang van Brian is inderdaad goed te noemen. Favorieten tot nu toe zijn 'Rock Or Bust', 'Play Ball' en 'Baptism By Fire'. AC/DC was nooit hoogstaand maar zoals al gezegd, 5 mei wordt het weer een Rock 'n Roll feest!

avatar van De buurman
Echt goeie plaat weer. Hun beste in 30 jaar als je het mij vraagt! Dat die Johnson op zijn zeventigste nog steeds zo kan zingen is toch wel een wonder. Nou ja, zingen.....

avatar van B.Robertson
Het album heeft toch een bescheiden AC/DC revival bij me losgemaakt. Daar waar Black Ice me te lang duurt, is Rock or Bust uit voordat je er erg in hebt. Werkt goed om de nummers korter te houden, zit ditmaal toch wel weer een scherp geluid in en het brengt me in goede stemming.

Heerlijk album! Deze AC/DC plaat laat zien dat de heren er nog steeds zin in hebben en dat ze nog niet uitgeblust zijn om lekkere rock 'n roll te leveren!

Black Ice vond ik zeker geen slecht album, maar er mocht van mij wel wat meer 'peper in de reet' op momenten. Bij Rock or Bust heb ik dit gevoel geen enkele keer. Het is een heerlijke afwisseling van op-rustig-tempo-rijdende nummers als 'Hard Times' en het scheurende 'Baptism by Fire'.

Zeker geen teleurstelling wat mij betreft en ik ben benieuwd naar de live-versies (en mogelijke live dvd?) bij deze nummers!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Berichten verplaatst naar AC/DC

Ga daar als AC/DC fan gauw kijken, want morgen is het zover: eindelijk na 6 jaar zijn ze weer terug in Nederland. Van dit album Rock or Bust spelen ze 3 nummers, precies 3 van mijn 4 favorieten: de titelsong, Play Ball & Baptism By Fire. Alleen Dogs of War niet, maar je kan niet alles hebben.

avatar van BloodBrothers
west schreef:

Helemaal mee eens! Wij hadden ze ook gezien, ge-wel-dig!

avatar van Heer Hendrik
Wat blijft het toch leuk! Zodra mijn kinderen(6 en 8 jaar)de auto instappen willen ze acdc horen, met name dit album. Mijn buurman zegt dat ik ze gebrainwashed hebt. Ik noem het een geboren aanleg voor heerlijke rockmuziek. Kiss en Iron maiden kunnen ze namelijk ook goed waarderen

avatar van gigage
Filmpje van maken Heer H, geloven we natuurlijk niks van zo

avatar van Heer Hendrik
Haha. Misschien komt dat er van in de volgende lange auto rit

Heer Hendrik schreef:
Kiss en Iron maiden kunnen ze namelijk ook goed waarderen

Worden ze niet al wat te oud voor KISS...?

avatar van Heer Hendrik
Binnenkort treed er een Kisstributeband in de buurt op. We zullen het dan eens testen

avatar van Brutus
Stuk beter dan Black Ice, maar geen super album. Beste nummers:
Rock the blues Away
Baptism by Fire
Got some Rock & Roll Thunder

SpaceyKid?
Prima AC/DC album weer, hiermee bewijzen ze wel weer dan ze gewoon echt een hele goede beukende band zijn.

Ik vind dat er eigenlijk geen slechte nummers op staan, mijn favorieten zijn play ball, rock the blues away en baptism by fire. Verder heb ik niks meer over dit album te zeggen.