ABC - The Lexicon of Love (1982)

Label: Mercury

1. Show Me (4:05)
  2. Poison Arrow (3:24)
  3. Many Happy Returns (3:59)
  4. Tears Are Not Enough (3:31)
  5. Valentine's Day (3:43)
  6. The Look of Love (Part One) (3:30)
  7. Date Stamp (3:52)
  8. All of My Heart (5:19)
  9. 4 Ever 2 Gether (5:33)
  10. The Look of Love (Part Four) (1:01)
  11. Overture * (3:59)
  12. Tears Are Not Enough [7" Version] * (3:37)
  13. Alphabet Soup [12" Version] * (8:03)
  14. Theme from Man Trap * (4:20)
  15. Poison Arrow [Jazz Mix] * (7:06)
  16. Into the Valley of the Heathen Go [Studio Out-take] * (2:01)
  17. Alphabet Soup [Swapshop Version] * (3:14)
  18. Tears Are Not Enough [1981 Demo Version] * (3:33)
  19. Show Me [1981 Demo Version] * (4:04)
  20. Surrender [1981 Demo Version] * (3:30)
  21. Overture [1982 Live Version] * (3:56)
  22. Show Me [1982 Live Version] * (4:22)
  23. Many Happy Returns [1982 Live Version] * (7:03)
  24. Tears Are Not Enough [1982 Live Version] * (5:33)
  25. Date Stamp [1982 Live Version] * (7:07)
  26. The Look of Love [1982 Live Version] * (5:59)
  27. All of My Heart [1982 Live Version] * (6:46)
  28. Valentine's Day [1982 Live Version] * (4:44)
  29. 4 Ever 2 Gether [1982 Live Version] * (6:53)
  30. Alphabet Soup [1982 Live Version] * (8:26)
  31. Poison Arrow [1982 Live Version Encore] * (5:23)
avatar van T8T
T8T
Als jullie toch over producers praten, dan moet je vooral de iconen aanstippen waarmee Bowie zijn platen maakte.
1. Nile Rogers.
2. Eno.
3. Carlos Alomar.
4. Robert Fripp.
5. Tony Visconti.

De new romance, en dat is ABC beslist. Ze voldoen ruimschoots aan het beeld.
Zelf ben ik er nog niet over eens wie nou echt de eeste was?
Japan, Depech, Duran Duran, OMD, Spandau, wie zal het zeggen?
In ieder geval ben ik er dol op. Net zoals de herry dat hard rock wordt genoemt.

avatar van dazzler
T8T schreef:
Zelf ben ik er nog niet over eens wie nou echt de eeste was?
Japan, Depech, Duran Duran, OMD, Spandau, wie zal het zeggen?

Ik zou zeggen Japan.
Die groep is de brug tussen de kunstzinnige en experimentele art-pop
van Roxy Music en Bowie en de new romantic stroming van de jaren 80.
Meer make-up, minder inhoud, maar voor mijn part even fijne muziek.

avatar van Premonition
dazzler schreef:
Ik zou zeggen Japan.
Die groep is de brug tussen de kunstzinnige en experimentele art-pop
van Roxy Music en Bowie en de new romantic stroming van de jaren 80.
Meer make-up, minder inhoud, maar voor mijn part even fijne muziek.

Voor mij op gelijke hoogte als Japan, Simple Minds in de periode 1979-1982

avatar van DeWP
Ik heb toch nog 3 sterren gegeven voor dit album. Het heeft de tand des tijds niet echt doorstaan, maar was erg goed geproduceerd en is nog steeds goed "beluisterbaar".

avatar van T8T
T8T
Premonition schreef:

Voor mij op gelijke hoogte als Japan, Simple Minds in de periode 1979-1982

Japan ontdekte ik pas heel laat. Ik hoorde een singel op de radio, en ik was zo dol op die singel dat ik met soundhound erachter ben gekomen wie die band was.
Nightporter was al vaak te horen in de top 2000, en dat is zoals je weet een rustige plaat.
Het opgewekte Adoloscent sex is uiteraard totaal anders dan Nightporter, en trok gelijk mijn aandacht.
Ik vond David Sulvian erg op David Bowie lijken, met het verschil dat David Bowie domweg meer albums maakte, en ook meer muziekstromingen verkende.
New Romance en new wave zijn voor mij de artiesten die ik altijd kan horen, zelfs bij een zware verkoudheid met hoofdpijn.
Er zijn ook afvallers zoals a flock of seagulls, die ik even leuk vond en mijn aandacht verloren.

Zoiets als Devo kan ik weer naar een tijdje oppakken en er naar luisteren. ‘Whip it’

avatar van dazzler
THE LEXICON OF LOVE (1982) 2CD deluxe edition repair shop

Het classic ABC album The Lexicon Of Love (1982) verscheen in 1998 met bonustracks
en kreeg in 2004 een 2CD deluxe edition facelift die in 2012 nog eens heruitgebracht werd.
Op disc 2 stond een volledig live concert (dat ik indien mogelijk liever in DVD vorm zie verschijnen).
En hoewel er ruimte zat was, slaagde men er niet in om al het regulier bonusmateriaal te verzamelen.

Ik maakte een 2CD versie met op het tweede schijfje een heuse The Lexicon Of Love Suite.

avatar van Marco van Lochem
Op 21 juni verscheen het debuutalbum van de Engelse band ABC. De band rond zanger en compinist Martin Fry werd in Sheffield opgericht in 1980. Met producer Trevor Horn doken ze studio in en in Nederland was de tweede single “POISON ARROW” goed voor een 13e plaats in de Top 40 in het voorjaar van 1982. De eerste single “TEARS ARE NOT ENOUGH” was wel succesvol in Engeland, maar het grote succes begon met “POISON ARROW”. “THE LOOK OF LOVE” werd ook een hit en toen het album “LEXICON OF LOVE” daarna verscheen, waren de reacties lovend. Een prachtige, modern en helder klinkende plaat en dat is de verdienste van Trevor Horn. Horn kwam uit The Buggles, had op het in 1980 verschenen Yes album “DRAMA” de lead vocalen voor zijn rekening genomen en ontwikkelde zich daarna als één van de meest invloedrijke producers in de jaren ’80. Van “THE LEXICON OF LOVE” verscheen ook nog de ballad “ALL OF MY HEART” op single en ook die deed het in Nederland goed met een Top 40 notering. De 10 tracks klokken samen ruim 37 en een halve minuut en elke songs heeft zijn eigen identiteit. Dat zit hem vooral in de extra’s die Horn aan de songs heeft toegevoegd. Dat kan een simpel geluidje zijn, blazers, harp, het wordt allemaal even smaakvol geïntegreerd. Na “THE LEXICON OF LOVE” scoorde Horn als producer met “90125” van Yes, “WELCOME TO THE PLEASUREDOME” van Frankie Goes To Hollywood, “SLAVE TO THE RHYTHM” van Grace Jones, “A SECRET WISH” van Propaganda en “STREET FIGHTING YEARS” van Simple Minds. ABC scoorde in de 2e helft van de jaren ’80 de hit “WHEN SMOKEY SING”, maar het succes van “THE LEXICON OF LOVE” wisten ze niet meer te evenaren. In 2016 kwam “THE LEXICON OF LOVE II” uit, prima plaatje, maar het ontbreken van Trevor Horn zorgt voor het uitblijven van dezelfde reacties als zijn oorspronkelijke naamgever…die is en blijft een klassieker!