The Strokes - Room on Fire (2003)

3,73

Label: RCA

1. What Ever Happened? (2:46)
  2. Reptilia (3:34)
  3. Automatic Stop (3:19)
  4. 12:51 (2:25)
  5. You Talk Way Too Much (2:58)
  6. Between Love & Hate (3:07)
  7. Meet Me in the Bathroom (2:49)
  8. Under Control (3:00)
  9. The Way It Is (2:16)
  10. The End Has No End (2:58)
  11. I Can't Win (2:27)
106 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van Screenager
Meer dan aardig album van The Strokes. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar 'Is this it?', maar als deze mijn eerste kennismaking met The Strokes was geweest (en dus niet 'is this it'), had het net zo goed andersom kunnen zijn.

avatar van Screenager
Ik moet mijn mening zelfs herzien denk ik. Vind deze plaat ondertussen beter dan Is this it. Het is alleszins close-call, het zijn allebei meesterlijke platen. Deze maakt echter wel kans om m'n top 10 in te sluipen. Geweldig fijne plaat!

avatar van tsjong
Opvallend dat je deze plaat beter vindt. Er zijn niet zo veel mensen die dat hebben.

avatar van Screenager
Neen, maar ik vind dat ze eigenlijk wel echt in dezelfde lijn liggen. Nu kan het zijn dat ik gewoon iets enthousiaster ben over deze omdat het allemaal nog wat 'nieuwer' is voor me, maar voorlopig denk ik er inderdaad wel zo over

kanjedateten
What ever happened? Klinkt als een goede opener van het album, daarna nog Reptilia en ik was tevreden met dit nieuwe album. Echter stort het daarna als een kaartenhuis in. The end has nog end doet nog een poging om het goed te maken maar de cd is daarna te snel tot een end gekomen dus deze vreugde blijft niet hangen. Het klinkt niet scherp, de ongeiteresseerde toon van Casablancas die ik tijdens het vorige album nog fantastisch vond begint nu te irriteren. Het lijkt net of the Strokes na hun fantastische debuut niet meer wisten hoe ze verder moesten gaan.

avatar van Jean Renault
Eens met kanjenogwat, het zijn vooral de eerste nummers die het doen. In het totale plaatje heb ik hem toch maar 3,5* gegeven, anders zou t oneerlijk zijn voor Reptillia, wat toch wel 1 van de beste rocknummers ooit is voor mij.

avatar van DjFrankie
Klopt de lekkere nummers zitten in het begin, daarna verslapt ook mijn aandacht.

avatar van Matthijs72
Reptilia, dat gitaartje vlak voor en tijdens het refrein, die bas die er omheen pingelt, die afwisselend ape-relaxte en rauwe stem van Casablancas, wat een gruwelijk 6* nummer is dit toch

avatar van rolandobabel

Reptilia is te langzaam gespeeld op dit album!!!!!
een van de sleutelsongs, potentieel beste songs, is live vele malen beter, jammer is dat,
door het net wat te langzaam te spelen, mist het nummer pit

avatar van IllumSphere
Dit is het vervolg van Is This It en als je even de chronologische volgorde terzijde laat, kun je dat ook horen als je deze plaat beluisterd. De lijn van het debuut wordt verder gezet, maar weet kwalitatief het debuut niet te evenaren. Dit blijft wel een goede plaat, maar weet weinig potten te breken.

kan deze ook meer een meer appreciëren naarmate de jaren passeren. Under Control moet zowat mijn favoriet nummer van deze band geworden zijn. Héérlijk nummer!

avatar van bommel
Heerlijke plaat.
Zie nu dat ik nog niet gestemd heb.
Bij deze dan.
The end has no end !! en dan vooral het einde

avatar van Snoeperd
Jarenlang was ik in de veronderstelling dat Is This It? de heilige graal is van The Strokes en dat niks dat ze daarna hebben gemaakt ook maar enigszins in de buurt komt van de nummers op dat album. Daar moet ik toch een beetje op terugkomen. Nog steeds is Is This It? by far het beste album van ze. Maar ik begin Room On Fire wel steeds meer te appreciëren.
Toch dacht ik nooit dat The Strokes ooit beter hadden gemaakt dan een Barely Legal of een Someday. Toch wel dus, in de vorm van Reptilia. Hiermee maakte Julian Casablancas en zijn mannen een nummer waarvan echt alles klopt. Het begint al met die intro die je zo heerlijk kan meeneurieën, daarna vliegt de ene na de andere geniale riff je om de oren. En ik kan er niet bij hoe fantastisch dit wordt gezongen door meneer Casablancas. Het lijkt wel of zijn stem hier nog rauwer is dan anders. (dat stukje waarin de titel van het album wordt gezongen "aanbidsmilie").
Ja, ik wilde even een uitgebreide lofzang opschrijven voor dit nummer. Het is uitgegroeid tot het beste nummer van The Strokes, maar misschien ook wel ooit.

avatar van IMPULS
Dit album heeft het nadeel dat er een voorganger was. Is This It was een verfrissende verrassing. Room on Fire is meer daarvan, ook weer lekker, maar eerder sleets, zeker bij de laatste nummers, door dat geweldige debuut.
Toch blijft ie trekken.

avatar van Sven Vermant
12:51 blijft na al die jaren ook een topnummer!! Maar zoals hierboven ook al gemeld zijn de eerste nummers het sterkst track 1,2 en 4 zijn mijn favorieten

avatar van lowieke
12.51 ongekend hoe tijdloos dat eigenlijk is. Sinds het uitkwam heeft dat nummer mij in zijn greep.. Ultieme popsong. Voor mij wel