Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase. (2015)

4,25

Label: Kscope

1. First Regret (2:01)
  2. 3 Years Older (10:18)
  3. Hand Cannot Erase (4:13)
  4. Perfect Life (4:43)
  5. Routine (8:58)
  6. Home Invasion (6:24)
  7. Regret #9 (5:00)
  8. Transience (2:43)
  9. Ancestral (13:30)
  10. Happy Returns (6:00)
  11. Ascendant Here On… (1:54)
  12. First Regret [Demo] * (2:28)
  13. 3 Years Older [Demo] * (11:47)
  14. Hand Cannot Erase [Demo] * (4:52)
  15. Routine [Demo] * (10:06)
  16. Key of Skeleton [Demo] * (4:06)
  17. Ancestral [Demo] * (13:42)
  18. Happy Returns [Demo] * (5:42)
  19. Last Regret [Demo] * (3:08)
  20. First Regret [Alternate Mix] * (2:05)
  21. Hand Cannot Erase [Radio Edit] * (3:25)
  22. Perfect Life [Grand Union Mix] * (7:43)
  23. Routine [Ninet Solo Vocal Version] * (8:58)
  24. Regret #9 [Alternate Take] * (4:17)
  25. Happy Returns [Radio Edit] * (3:53)
470 BERICHTEN 18 MENINGEN
avatar van meneer
geplaatst: 5 maart, 21:40 uur [permalink]
Mooie 'uitloper' van dit album. Bij het intro van 'Perfect Life' wordt er gesproken over The Mixtape

Deze is dus nu ook op Spotify gezet:

Dream Kitchen: Mixtape, as can be found in Steven Wilson's Hand. Cannot. Erase. (deluxe edition) on Spotify - open.spotify.com

geplaatst: 5 maart, 23:01 uur [permalink]
Ik hoor alleen Dead Can Dance, Felt en This Mortal Coil genoemd worden, waar komt de rest van deze mixtape vandaan? Leuk idee, maar had 't dan bij de 3 genoemde bands gelaten....

Felt is trouwens de grote onbekende hier voor mij.

avatar van Kronos
geplaatst: 9 maart, 20:18 uur [permalink]
Zeker een mooi album. Als ik First Regret hoor denk ik altijd dat Steven Wilson naar Boards of Canada heeft zitten luisteren.

avatar van crosskip
geplaatst: 10 maart, 10:44 uur [permalink]
Tony schreef:

Staat in het artwork van de deluxe edition, waarschijnlijk deze afbeelding.

avatar van meneer
geplaatst: 10 maart, 11:00 uur [permalink]
Klopt.

Staat trouwens een prachtig nummer van Talk Talk (It's getting late in the evening) op deze mixtape welke een achterkant is van 'Life is what you make it'. Een prachtige overgang van deze band naar hun latere periode. Maar goed, dat is een ander album maar wel zeker een band waar Wilson ook van houdt. Ik ook !

geplaatst: 10 maart, 16:08 uur [permalink]
crosskip schreef:
Staat in het artwork van de deluxe edition, waarschijnlijk deze afbeelding.

Okee, duidelijk. Staat erbij, begreep alleen niet wat die deluxe edition ermee te maken had. Bedankt voor de afbeelding.

avatar van adri1982
geplaatst: 19 maart, 23:02 uur [permalink]
Stem voor dit prachtalbum verhoogd naar 5,0*, en in mijn Top-10 geplaatst. Dit is gewoon (van het begin tot het einde) zeldzaam mooi.

avatar van pmac
geplaatst: 9 mei, 12:19 uur [permalink]
Via Porcupine tree bij deze cd beland. En het klinkt veelbelovend. Waar ik bij Fear of a blank planet afknapte op de zwaar aangezette drum , gitaar en het mijn inziens gebrek aan speelsheid moet ik mijn mening over Steve Wilson herzien. Dit klinkt veel muzikaler en spannender. Dat nummer Routine komt vaag bekend voor maar is echt bloedje mooi. Ga eens kijken of de rest ook zo goed is.

avatar van Mindscapes
geplaatst: 9 mei, 13:16 uur [permalink]
pmac schreef:

Fijn te lezen dat dit wel aanslaat Voorganger TRTRTS is meer symfo-georiënteerd en een pak duisterder wat mij betreft. Ik vermoed dat die je ook wel zal liggen, als ik je bijdragen lees bij Fear of a Blank Planet Veel plezier!

avatar van pmac
geplaatst: 9 mei, 21:40 uur [permalink]
Ik ga deze cd op basis van twee luisterbeurten alvast met 4 sterren waarderen. Niet dat alles aanslaat maar alleen al om Perfect life en vooral Routine. Wat een prachtig nummer en wat een prachtige zangpartij van de dame. Het nummer lijkt wat soft te beginnen maar de opbouw is prachtig en werkt fantastisch toe naar de hemeltergende schreeuw. Dat hoor je toch niet zo vaak in de Symfonische rock. De rest van de cd vraagt wat meer luisterbeurten.

geplaatst: 19 mei, 14:22 uur [permalink]
Tijdje niet op Musicmeter geweest, zie ik dat HCE nog steeds in de rotatielijst staat! Mooi om al die lovende reacties te lezen op dit werk van Steven Wilson. Bij de release vond ik het album al heel erg goed, het klikte meteen, en nog steeds luister ik het met veel plezier.

Het eerdere solowerk van Wilson vond ik moeilijk om doorheen te komen, ik miste Porcupine Tree ook wel eigenlijk, maar bij HCE was het meteen raak. Ik kijk uit naar zijn nieuwe werk en het concert in Afas Live.

avatar van Leptop
geplaatst: 19 mei, 19:20 uur [permalink]
4,24 gemiddeld met bijna 500 stemmers. Klasse!

avatar van Appels123
geplaatst: 6 juni, 17:38 uur [permalink]
Prima plaat van Steven Wilson, echter, ik kan me niet helemaal vinden in de extreem hoge score. Vooral nummers als 3 Years Older vind ik heel erg afdoen aan de magie van de plaat.

geplaatst: 6 juni, 19:34 uur [permalink]
Waarom juist 3 Years Older Appels123? Wat is er mis mee? Past voor mij met dat repeterende ritme aan het begin en de langzame groei naar een heuse prog epic, inclusief tempowisselingen, juist vlekkeloos in de opbouw van het album. Meteen daarop volgt het titelnummer en dan zijn we pas echt onderweg.

avatar van Appels123
geplaatst: 6 juni, 19:42 uur [permalink]
Tony schreef:

Ik kan het moeilijk uitleggen. Ik vind het nummer iets te gladjes geproduceerd om een geweldig prog nummer te zijn. Er is niets mis met de opbouw, met de tempowisselingen, etc., maar het wordt wat mij betreft nergens prachtig of spannend. Het nummer voelt mijn inziens erg vlakjes aan. Ik erger me vooral aan de pianosolo en het begin van het nummer, wat me erg doet denken aan Weight of Love van Black Keys.

Begrijp me niet verkeerd, het is zeker geen verkeerd nummer, maar prog nummers vind ik óf helemaal fantastisch óf helemaal niets. Ik vind prognummers pas echt geweldig als ze groots zijn en me compleet bij de keel grijpen. Dat gebeurt op 3 Years Older geen moment, waardoor ik me begin te ergeren aan de lange speelduur en de onnodige solo's.

avatar van Leptop
geplaatst: 6 juni, 19:50 uur [permalink]
Ik ervaar dat geenszins, maar ach, smaken verschillen nu eenmaal. Ik vind het zelf een geweldig nummer.
Het album had overigens bij mij wat tijd nodig om in te dalen. Ben meen ik ook met 3,5 begonnen.

avatar van bas1966
geplaatst: 25 juni, 17:19 uur [permalink]
voor mij de beste plaat van de afgelopen 20 jaar. ik meet dat aan het (letterlijke) kippevel gehalte.
als ik 'happy returns' of 'routine' hoor dan is de huid op mijn armen gelijk aan zwarte buckel pistes.

avatar van SirPsychoSexy
geplaatst: 30 juni, 06:03 uur [permalink]
bas1966 schreef:
da's echt héél zeldzaam.
Zeker geen overdreven stelling (bij mij is er maar eentje die er nog overheen gaat). Muzikaliteit, sfeer en inhoud vinden elkaar hier bijna perfect, met nummers die thematisch sterk aan elkaar hangen en tegelijkertijd toch op zichzelf kunnen staan. Voeg daar nog een glasheldere, dynamische productie aan toe en je krijgt een album dat met recht een instant classic genoemd mag worden.

Mr. Wilson heeft met dit werkje de lat zodanig hoog gelegd dat ik me al voorbereid op een relatieve teleurstelling met zijn opvolger, want dat kan bijna onmogelijk nog beter zijn.

avatar van Erikpol
geplaatst: 28 juli, 16:02 uur [permalink]
bas1966 schreef:
da's echt héél zeldzaam.
Zelfde hier. Voor mij ook de beste.

avatar van bas1966
geplaatst: 4 augustus, 15:41 uur [permalink]
heb onlangs bonus track 'perfect life GU Mix' in het oorspronkelijke nummer gemixt.
vooral het begin van de mix biedt echt meerwaarde.
resultaat is om je vingers bij af te likken. geweldig nummer, ondanks de eenvoud.