Porcupine Tree - Stupid Dream (1999)

Label: KScope

1. Even Less (7:11)
  2. Piano Lessons (4:21)
  3. Stupid Dream (0:28)
  4. Pure Narcotic (5:03)
  5. Slave Called Shiver (4:40)
  6. Don't Hate Me (8:30)
  7. This Is No Rehearsal (3:27)
  8. Baby Dream in Cellophane (3:16)
  9. Stranger by the Minute (4:31)
  10. A Smart Kid (5:22)
  11. Tinto Brass (6:17)
  12. Stop Swimming (6:53)
  13. Ambulance Chasing * (6:41)
  14. Even Less [Full Length Version] * (14:07)
avatar van AOVV
Deadwing kan zeker op gelijke hoogte (en, wat mij betreft, zelfs nog een treetje hoger) worden geplaatst!

Deze PT had ik nog niet. Het is een ongelooflijk mooi plaatje. Prog van een hoog niveau! Ja eigenlijk had ik niks anders verwacht. Ondertussen is dit mijn zesde PT. plaatje . En terwijl ik deze draai, bedenk ik dat de nieuwe Steven Wilson stilaan ook dichterbij sluipt . ....

Wat is "Don’t Hate Me " toch een mooi nummer. Ik had het al op de SW cd 4 1/2, maar ik moet zeggen dat deze PT versie toch nog wel beter is !

Porcupine Tree - Stupid Dream

Leuk album van Porcupine Tree. Wat me opvalt is dat bij dit album de nummers iets meer centraal staan dan op de vorige albums en die lijn zetten ze ook voort. Dat komt de band wel ten goede.
Even Less begint al meteen mooi, en belooft wat voor de rest van het album. Daarna volgt een reeks van wel aardige nummers, tot aan Don't Hate Me. Dat nummer is weer wat sterker, mede dankzij de saxofoon die het nummer wat extra diepte geeft.
Het beste moet nog komen, want Stranger By The Minute en A Smart Kid vind ik allebei erg sterk. Tinto Brass had van mij dan weer niet gehoeven, met van die rare bliepjes op de achtergrond. Maar ja, ieder z'n ding zullen we maar zeggen. Het album eindigt gelukkig ook weer sterk met Stop Swimming.

avatar van daniel1974nl
Een tijdje niet gedraaid. Iemand op dit forum herinnerde mij aan Stop Swimming. Even opgezet. Slik. Dat was ik even vergeten. Wat een gigantisch gaaf nummer. Daarna de hele cd maar even opgezet.

Ik herinner me nog dat het album uitkwam. Destijds veel gedraaid ook. Ik omschreef het ooit als de enige band die niet aan kracht inbond door meer toegankelijk te worden. Dit is een hele sprong van The Sky Moves Sideways en meer in de richting van Stars Die en de kortere nummers van Signify.

Met deze, Don't Hate Me, A Smart Kid als hoogtepunten valt er verder nog genoeg te genieten op dit album dat het beste werkt (en blijft werken) door het in zijn geheel te nuttigen.

Zie hier een versie met 2 bonus nummers ?

Welke versie is dat ?

avatar van BoyOnHeavenHill
daniel1974nl schreef:
Zie hier een versie met 2 bonus nummers ? Welke versie is dat ?
Een soort digipack uit 2006, met een dikke kartonnen buitenkant en een plastic binnenkant met twee schijfjes en een mooi tekstboekje, en als blauwe hoesfoto iemand die een CD aan de camera toont. Binnenin een CD met tracks 1 t/m 12, en een DVD met Ambulance chasing 5.1 mix (6:41), Even less – full length version 5.1 mix (14:07), Piano lessons video directed by Mike Bennion, en een photo gallery van Frans Janssen.