Porcupine Tree - Stupid Dream (1999)

Label: KScope

1. Even Less (7:11)
  2. Piano Lessons (4:21)
  3. Stupid Dream (0:28)
  4. Pure Narcotic (5:03)
  5. Slave Called Shiver (4:40)
  6. Don't Hate Me (8:30)
  7. This Is No Rehearsal (3:27)
  8. Baby Dream in Cellophane (3:16)
  9. Stranger by the Minute (4:31)
  10. A Smart Kid (5:22)
  11. Tinto Brass (6:17)
  12. Stop Swimming (6:53)
  13. Ambulance Chasing * (6:41)
  14. Even Less [Full Length Version] * (14:07)
avatar van chevy93
Prachtig album. Bij dit album heb ik voor het eerst (bij Porcupine Tree) echt een lekker gevoel als ik het luister. Het klinkt vertrouwd en warm. Het klinkt heel simpel, maar toch ook weer niet.

Stranger by the Minute

avatar van AOVV
'Stupid Dream' begint meteen met het beste nummer, 'Even Less'. Het torenhoge niveau dat op die song gehaald wordt, wordt daarna jammer genoeg niet meer bereikt, maar het levert al bij al toch een fraai plaatje op. De saxofoon in 'Don't Hate Me' past er inderdaad mooi bij. Dat is ook één van de betere songs, maar toch nog enkele etages onder 'Even Less'.

nicoot
Ik heb het meer voor Don't Hate Me (favoriet op deze plaat) dan Even Less (vind ik zelfs niet superdenderend, liever de extended version van 14 minuten op 'Recordings'). Stranger by the Minute, Stop Swimming, maar vooral A Smart Kid noem ik ook steevast bij mijn algemene PT favorieten.

avatar van kobe bryant fan
Heerlijke plaat van Porcupine Tree. De opener: Even Less is al direct een van mijn favorieten.
Even Less is Porcupine Tree op zijn best. Maar Even Less is niet de enige prachtige song zo krijgen we ook nog fantastische songs zoals: Don't Hate Me, A Smart Kid en Stop Swimming.
Een verdiende 4 voor Stupid Dream.

avatar van Bravejester
Het wordt tijd hiervan wat extra cd´s van te persen als deze film het goed gaat doen.....

The Numbers Station (2013) - IMDb

Click watch trailer....

avatar van chevy93
En nu moeten wij geacht zijn te vragen Waarom?

avatar van BoyOnHeavenHill
Gelukkig, chevy93 heeft meer moed, ik dacht dat ik de enige was die in de soundtrack geen Stupid dream maar enkel flarden Inception herkende...

avatar van chevy93
Zou het hier iets mee te maken hebben?

Wilson stated: "The counting in 'Even Less' is taken from a recording of a shortwave numbers station.

Edit: The Numbers Station (2012) - Movies - forums.whirlpool.net.au
I just made the connection of where I had heard those numbers before – they appear at the end of a Porcupine Tree song (I can't recall which one at the moment). Movie looks interesting.

Edit: it's at the end of "Glass Arm Shattering" if anyone is interested

Moet dit dan niet bij Deadwing?

Enfin, misschien is het tijd voor mij om te bekennen dat ik die trailer hier momenteel niet kan bekijken.

Jav-
Dat is gewoon onjuist, het is aan het einde van Even Less.

avatar van Bravejester
Ken je klassiekers! Nee hoor, ik vond het gewoon grappig dit stukje in zo´n trailer te horen.
Mooi dat dit album hier althans daardoor weer eens wat aandacht krijgt en hopelijk sommigen aanzetten deze weer eens opzetten. 6 Pagina´s voor zijn prachtig album is toch wat laag vind ik.

Als er een hoofdprijs was dan ging die naar Jav-

En nu maar hopen dat ze verder in de film ( die mij ook wel wat lijkt ) nog wat meer muziek hiervan hebben verwerkt... misschien Tinto Brass..

avatar van robbizzel
Wat is Stop Swimming toch verschrikkelijk mooi!!

avatar van Leeds
Vandaag beluisterd en echt genoten. Wat een parel.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik zit er ook net middenin. Echt prachtig, één van hun absolute meesterwerken wat mij betreft.

avatar van Leeds
Volledig mee eens!!!

Nu nog Up the Downstair opzetten en dan gaan slapen. Echt weer in een PT fase.

avatar van james_cameron
Een aantal wat oudere albums van de band kende ik nog niet, waaronder deze. Iets steviger dan voorganger Signify, maar qua songmateriaal kwalitatief ongeveer hetzelfde. De progressieve rock wordt zoals altijd overtuigend en sfeervol uitgevoerd, maar het is lastig om de aandacht er voor de volle lengte bij te houden. Daar zijn de songs net iets te weinig gestructureerd voor.

avatar van Ronald5150
”Stupid Dream” is het zoveelste mooie album van Porcupine Tree in een indrukwekkende reeks. Het album komt op mij over als een soort overgangsalbum tussen het eerdere conceptuele psychedelische werk en het latere zwaardere werk met meer invloeden uit de metal en hardrock. De liedjes op ”Stupid Dream” hebben meer een kop en staart en zijn op zich best toegankelijk, zonder dat het de typische kenmerken van Porcupine Tree mist. De liedjes zijn melodieus, meeslepend, hebben een mooie dynamiek tussen hard en zacht en instrumentaal is het om van te smullen. Een echt concept kan ik niet direct uit dit album halen. Wel heb ik ergens eens gelezen dat de albumtitel een verwijzing is naar de muziekindustrie en dat de teksten vooral persoonlijk van aard zijn, maar ook kunnen worden geprojecteerd hoe Steven Wilson tegen de muziekindustrie aankijkt. Hoe het ook precies zit, ”Stupid Dream” is weer een prachtalbum. Het album begint direct met een hoogtepunt in de vorm van ”Even Less”. Ik vind de lange tracks van Porcupine Tree altijd een orgasme voor het oor, zo ook weer op ”Stupid Dream”. De nummers ”Don’t Hate Me”, ”Tinto Brass” en ”Stop Swimming” zijn echt pareltjes. Maar ook het wat kortere, maar uiterst heerlijke ”Slave Called Shiver” is een topper. Persoonlijke favoriet is toch wel het instrumentale ”Tinto Brass”. Wat een heerlijke groovende bas zeg. Overigens is die bass op het eerder genoemde ”Slave Called Shiver” ook erg fijn. Steven Wilson flikt het weer. Hij en zijn bandmakkers hebben van ”Stupid Dream” gewoon weer een uitstekend Porcupine Tree album afgeleverd. Het wordt eentonig, maar misschien daarom juist zo knap.

avatar van HugovdBos
Het vijfde album van Porcupine Tree toont een toegankelijker geluid dan op het voorgaande werk. Van de spacerock en psychedelica vervolgt de band de weg die met Signify werd ingeslagen. De melodielijnen worden vervult door gitaren, orgels, strijkers en synths. Het album zoekt meer de diepte van het concept hoe het is om in de muziekindustrie voort te bewegen.

De droom die tot uiting komt in het harde werken en de tegenslagen van het artiestenbestaan vullen de muzikaliteit en teksten van het album. De schoonheid van de stem van Steven Wilson toont zich direct in het openingsnummer Even Less. Het gebruik van verschillende tempo- en volumewisselingen maakt dit nummer tot één van de pareltjes van het album. Don’t Hate Me voert de luisteraar naar een onbereikbare liefde. Het rustgevende karakter behoudt de grauwe en indringende teksten, verborgen met solo’s op de saxofoon van Theo Travis en het aangrijpende gitaarspel van Wilson. In de apocalyptische oorlog van A Smart kid wordt de eenzame overlevende door de wonderschone klanken opgepikt door een ruimteschip. De bedroevende klanken van Stop Swimming laten Wilson wegdrijven van de muziekindustrie om er een punt achter te zetten. Het overkoepelende geheel van opgeven en doorzetten wordt vertaalt in de prachtige melodielijnen van de piano’s, mellotron en synths, om in de kracht van de gitaren en percussie weer volledig ten onder te gaan.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van Leptop
Een wat minder PT product voor mij, maar ik sluit niet uit dat dit met de volgorde van kennismaking heeft te maken. Deze had ik dus tot voor kort nog niet. De latere albums en het solowerk van SW vind bijna zonder uitzondering beter dan dit album.

Daarmee is er ovrigens wel mooi een lijn in het werk van de band te ontdekken.

avatar van Robertoooooh
Stop swimming is misschien stiekum wel het fraaiste nummer dat Wilson ooit gemaakt heeft. Heb eens gehoord dat ie dat zelf ook vond. (Warszawa)

avatar van Alicia
In een interview zei Steven Wilson ooit eens dat hij het streamen van muziek maar niks vond. Je hebt in dat geval niks in je handen en daar heeft hij natuurlijk volkómen gelijk in. Maar je moet muziek toch in je oren stoppen en niet in je handen houden, hoe mooi het artwork ook is? Zie het streamen van muziek maar als een soort 'radio on demand', waardoor ik momenteel - wat een geluk zeg - nota bene verslingerd ben geraakt aan... ja... jou, Steven!

De 'radio on demand' heeft blijkbaar toch z'n nut, zou ik haast willen antwoorden als hij even later een beetje klagend vertelt dat hij te weinig op de reguliere radio te horen is. Tsja... als ik zie wat mijn vrienden momenteel beluisteren.
Maar goed, hij ziet gelukkig ook in dat de ware muziekliefhebber zelf wel een beetje op zoek gaat naar goede muziek en dat laatste is eigenlijk nooit anders geweest.

En zo geschiedde het. Stupid Dream is weer een album om van te dromen en de plaat klinkt prachtig, maar nu als gekocht exemplaar.

Ik zou haast willen zeggen: "Er is hoop, Steven!"

Deranged
Leuke vrouw bent u.

avatar van Johnny Marr
Wat een prachtige opener is Even Less zeg, beter vindt je ze niet.

avatar van SirPsychoSexy
Johnny Marr schreef:
Wat een prachtige opener is Even Less zeg, beter vind je ze niet.
Heb je de versie van 14 minuten al eens gehoord? Voor mij overtreft die nog ruimschoots de kortere versie, met indrukwekkend drumwerk en een adembenemende climax die eraan worden gebreid. Had gerust in zijn volle glorie op het originele album mogen staan.

avatar van namsaap
De transformatie die met Signify is ingezet wordt verder vervolmaakt op Stupid Dream. De lang uitgesponnen psychedelische passages van eerder werk blijft nagenoeg achterwege en Steven Wilson leert de kunst te beheersten van het meer zeggen in minder tijd. Hoogtepunten voor mij zijn Even Less en Don’t Hate Me.

Score: 86/100

avatar van Mindscapes
namsaap schreef:
Even Less

Zeker eens de 14-minuten versie van Recordings checken dan!

avatar van crosskip
Mindscapes schreef:

Zeker eens de 14-minuten versie van Recordings checken dan!

Deze ingekorte is wat mij betreft juist wel een mooi voorbeeld van 'het meer zeggen in minder tijd' wat namsaap hierboven aanhaalt. Ik vind die tweede helft van de lange versie niet zoveel toevoegen eigenlijk. Zitten wel wat fraaie passages in, maar de 7-minuten versie is wat mij betreft toch een stuk krachtiger.

Over die nummers in Even Less zegt Steven Wilson iets in dit interview. Ze komen blijkbaar van deze cd:
The Conet Project - Recordings of Shortwave Numbers Stations (1997) - MusicMeter.nl