Benjamin Clementine - At Least for Now (2015)

Label: Behind

1. Winston Churchill's Boy (5:37)
  2. Then I Heard a Bachelor's Cry (5:08)
  3. London (4:01)
  4. Adios (4:17)
  5. St-Clementine-On-Tea-and-Croissants (1:12)
  6. Nemesis (5:04)
  7. The People and I (5:16)
  8. Condolence (6:30)
  9. Cornerstone (4:31)
  10. Quiver a Little (4:42)
  11. Gone (4:32)
  12. Edmonton * (4:53)
  13. Mathematics * (3:08)
  14. Curriculum Vitae * (3:53)
  15. The Movies Never Lie [Demo Version] * (3:58)
  16. Pound Sterling * (4:33)
  17. Riverman [Live BBC Radio 2] * (3:38)
  18. London [Live France Inter] * (4:09)
avatar van Rudi S
Lura schreef:

Ik kan er naast zitten, Rudi, maar ik denk dat dit album hoog in je top tien van dit jaar staat.

Torenhoog

avatar van brain75
Bij mij staat die op nummer een van mijn jaarlijst. Ik heb het album inmiddels tig keer beluisterd en het gaat nooit vervelen. Inmiddels zijn de kinderen (papa, wil je die meneer aanzetten? ) en mijn vrouw (eigenlijk is die toch wel erg goed he?) ook helemaal om: allemaal mee brullen in de auto met Benjamin!

Het is een redelijk sterk muziekjaar, maar dit hier is toch wel de onbetwiste nummer 1.

avatar van thelion
Na kort wikken en wegen besloten dat dit DE PLAAT VAN 2015 is.

avatar van Rudi S
+1 maar ik hoefde niet te wegen.

avatar van Carolaah
Prachtig.. Ik zag de naam voorbij komen bij de concertagenda. Balen dat ik helaas het concert moet missen i.v.m. vakantie, want dit zal live ook prachtig zijn.

Ik start voorzichtig met 4,0 - het zou me echter niet verbazen als dit doorstijgt naar 4,5 en wellicht zelfs nog hoger.. De balans tussen de vocals en de rest van de muziek is fantastisch. De manier van zingen, de inhoud, de opbouw, instrumentaal perfect ondersteund, het heeft iets magisch. Enorm muzikaal talent.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Ik kom nog steeds niet lekker door het album heen. Desondanks een kaartje gekocht voor live in de Oosterpoort Groningen, misschien lukt het live wel om tot me door te dringen.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
-SprayIt- schreef:
misschien lukt het live wel om tot me door te dringen.

Het is een geweldige live artiest en hij heeft een schitterende persoonlijkheid.

avatar van Venceremos
in de Oosterpoort.

Stadsschouwburg, godzijdank geen sfeerloze put.

Carolaah schreef:

Volgende week ook te zien, zijn nog een paar kaarten.

Het Concertgebouw, Amsterdam - concertgebouw.nl

avatar van Carolaah
angelin schreef:

Volgende week ook te zien, zijn nog een paar kaarten.

Het Concertgebouw, Amsterdam - concertgebouw.nl

Thanks for the notice! Ik wacht wel tot hij weer eens in Groningen komt , werk en afstand laten het nu even niet toe.

Nog steeds een parel van een plaat, draai hem inmiddels wel iets minder frequent (mag ook wel, gezien ik deze anders wel 1-3x per dag draaide haha).

Carolaah schreef:

Wat niet kan, kan natuurlijk niet. Zou er wel even goed over nadenken. Heb zelden zo iets bijzonders mogen bijwonen en gezien de reacties van anderen (ook hier op het forum) was ik niet de enige die er zo over dacht.

avatar van Lambchop

En?

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Leuk dat je er even op terug komt Lambchop!
Volmondig ja! Wat een optreden. Ademloos zitten luisteren, het komt live veel beter tot z'n recht vind ik. Vooral Condolence bracht hij prachtig, bijna tranen in mijn ogen. Ik had dit gehoopt en ook wel verwacht. Waar ik op het album het wat gekunsteld en irritant vind, krijgt het live een andere dimensie. Mijn score blijft wel vooralsnog staan, maar het is zeker een aanrader hem eens live te gaan zien!

avatar van Lambchop
-SprayIt- schreef:
Leuk dat je er even op terug komt Lambchop!

Bedankt voor je uitleg. ik heb het zelfde gevoel als jij erbij toch ben ik wel erg benieuwd hoe het live over komt .

Groet

avatar van niels94
Ik heb deze man ontdekt via het nieuwe nummer van Gorillaz; zijn ongelooflijke charisma en krachtige stemgeluid spraken me direct aan. Het is niet per se het type muziek waar ik vaak naar luister, maar ik ben na het luisteren van deze plaat alleen maar meer onder de indruk geraakt van Benjamin Clementine. Mooi album van een interessante artiest die ik maar eens in de gaten ga houden.

niels94 schreef:
Mooi album van een interessante artiest die ik maar eens in de gaten ga houden.

Mocht de gelegenheid zich ooit eens voordoen: live een aanrader. Ongelooflijk mooi.

avatar van davido1986
28 november in De Doelen.

avatar van beachlicious
Ik was helemaal gek van deze plaat en de singeltjes daar voorafgaand maar eigenlijk luister ik het album bijna nooit meer. Ik zie dat de meeste reacties hier ook van 2015 zijn, ik ben dan ook benieuwd of anderen dit album nog weleens op repeat zetten nu bijna 2 jaar later.... Dat maakt het voor mij geen klassieker maar een mooi album van dat moment. Desondanks toch een 4.

Ik heb het onlangs nog gedraaid en genoot weer volop. Maar ik moet wel zeggen dat het niet een plaat is die ik doorlopend draai. Maar dat heb ik wel meer met persoonlijke grote 5* favorieten.
Ze kunnen niet allemaal Prince of The Smiths heten

avatar van Manfield
Vooral de singles en de eerste drie nummers luister ik nog geregeld. Echter zelden het album in z'n geheel. Maar album was en is een eye opener voor mij.

avatar van Lau1986
Wat een prachtige stem heet Benjamin toch. Heerlijke nummers, prachtige piano stukken en wederom, die stem! Genieten.

avatar van Funky Bookie
Nu pas ontdekt, maar wat mooi.
De eerste luisterbeurt leek wat saai. De tweede begon op te vallen hoe dynamisch zijn stem en pianospel zijn. Daarna blijft het groeien. Startscore 4*, maar dat hoeft zeker niet het einde te zijn.

Hoe zijn zijn andere platen?

avatar van Nr.4
beachlicious schreef:

Draai dit album heel regelmatig en op de meeste momenten raakt het me emotioneel nog net zo als enkele jaren terug. Persoonlijk wel echt een klassieker voor mij. De opvolger op een hele andere manier ook steengoed, echt een van de fijnste artiesten die ik de laatste jaren heb leren kennen.

Het is een klassieker. Ik heb de test gedaan. Soms moet je een album eens een paar jaar laten liggen. Nu beluisterd omdat hij maandag in de roma staat!

Veel platen die ik met *3.5 waardeer draai je een paar keer en dan is het wel klaar. Maar deze krijtgt deze score, omdat het echt nog alle kant op kan gaan. Voor nu: Soms irritant, soms meesterlijk. Ga ik nog (veel) vaker luisteren, want ik ben toch wel nieuwsgierig aangelegd.

avatar van jordidj1

jordidj1 schreef:
Wauw, waarom ontdek ik dit nu pas? Wat is dit goed zeg.

Tja, omdat je wel vaker te laat bent met ontdekken. Kan jij ook niks aan doen. Zit gewoon in je denk ik.

avatar van Venceremos
koosknook schreef:

Dan wens ik je alvast heel veel irritatie / plezier bij album #2. Zo mogelijk een nóg groter staaltje koorddanserij.

avatar van Edgar18
jordidj1 schreef:
Wauw, waarom ontdek ik dit nu pas? Wat is dit goed zeg.
Je had het gewoon kunnen weten... Steengoed dit album, absolute favoriet .