Benjamin Clementine - At Least for Now (2015)

Label: Behind

1. Winston Churchill's Boy (5:37)
  2. Then I Heard a Bachelor's Cry (5:08)
  3. London (4:01)
  4. Adios (4:17)
  5. St-Clementine-On-Tea-and-Croissants (1:12)
  6. Nemesis (5:04)
  7. The People and I (5:16)
  8. Condolence (6:30)
  9. Cornerstone (4:31)
  10. Quiver a Little (4:42)
  11. Gone (4:32)
  12. Edmonton * (4:53)
  13. Mathematics * (3:08)
  14. Curriculum Vitae * (3:53)
  15. The Movies Never Lie [Demo Version] * (3:58)
  16. Pound Sterling * (4:33)
  17. Riverman [Live BBC Radio 2] * (3:38)
  18. London [Live France Inter] * (4:09)
avatar van Choconas
Al een week of drie luister ik nu vrijwel dagelijks naar dit bijzondere album van Benjamin Clementine, dat ergens het midden houdt tussen jazz, soul en klassiek. Bijzonder vanwege zijn aparte stem en stemgebruik, zijn vaardige pianospel, de rake en soms merkwaardige teksten en zijn stuk voor stuk fraaie composities. Natuurlijk zijn er wel referenties en invloeden aan te wijzen; als je niet oppast, struikel je er nog over. Bij de eerste beluistering moest ik dan ook al snel denken aan "the usual suspects": Antony Hegarty, Nina Simone en in minder mate Jeff Buckley. Maar wat hij nog het meest met hun gemeen heeft, is dat ze uniek zijn (of waren) in wat ze doen (of deden). Enig in hun soort, in zekere zin misschien wel excentrieke eenlingen, afwijkend van het conventionele, niet kleurend binnen de lijntjes.

Wat Clementine ook bijzonder maakt, zijn de intrigerende verhalen die zijn leven tekenen. In de eerste plaats uiteraard dat hij op z'n negentiende Londen ontvluchtte en vervolgens jarenlang als dakloze straatmuzikant in Parijs leefde. Maar ook het verhaal dat hij zonder geld, telefoon of treinkaartje op weg was naar zijn optreden op het North Sea Jazz-festival in Rotterdam, niet te filmen! Hij werd uit de trein gezet bij Roosendaal, besloot dan maar te gaan lopen naar Rotterdam, maar haalde het niet. Tegen de tijd dat hij zich meldde vanuit Dordrecht, was zijn geplande optreden al lang en breed afgelopen. Wat dat betreft is het maar te hopen dat Benjamin Clementine op 10 mei TivoliVredenburg weet te vinden!

avatar van philtuper
west schreef:

Hoe arrogant kan je zijn?

Kijk dat je een plaat en een zanger niet kan waarderen, ok. Maar dit gaat wat ver.

Niet al te serieus nemen herman. Commentaar komt van een man die Last Night On Earth van Noah and the Whale 4,5 ster geeft.

philtuper schreef:

Wat hebben herman en Noah and the Whale hier mee te maken? Knap gevonden overigens zo'n jeugdzonde van me: compliment hoor!

Editoor schreef:
Dit is wel een hele matige zanger. Misschien dat zangles er iets eraan kan veranderen. Zeker als ie de hoogte ingaat, is het echt heel lelijk.

Volgens mij was het niet herman waar ik op reageerde, philtuper.... wel goed op blijven letten hoor. En je weet dat het op de man spelen met een bepaalde score voor een plaat niet de schoonheidsprijs verdiend hier op dit forum?

avatar van rem.k.o.
Ik heb de eerste drie speelbeurten a-dem-loos geluisterd. Briljant gewoon. Wat een heerlijk ander geluid, wat een schitterende originaliteit en gedurfheid. Geweldig.

avatar van staralfur
Dat Benjamin Clementine goed kan zingen staat buiten kijf. Wat ie ermee doet vind ik met vlagen briljant, maar het werkt vaker vreselijk op mijn zenuwen. Cornerstone, (de helft van) Winston Churchill's Boy en London vind ik prachtig, wellicht dat het kwartje over een tijdje wel helemaal valt. Het zou zomaar kunnen...

avatar van Ducoz
1,0
staralfur schreef:

Wij begrijpen elkaar! Precies de dingen die ik ook waarder, rest is zozo...

avatar van Venceremos
Luister ook eens naar de EP's. Edmonton, I Won't Complain en vooral de weergaloze en drumcomputerloze uitvoering van London zijn fenomenaal. Onbegrijpelijk dat deze songs het niet hebben gebracht tot het reguliere album.

Niet echt mijn favoriete muziek maar toch een fijne plaat. Een origineel geluid, vind ik. Enkel spijtig dat als je het hele album ineens luistert, sommige nummers wel op mekaar beginnen te lijken. Maar verder, fijne plaat !

avatar van philtuper
west schreef:

Nou nou, excuses voor het op de man spelen. Wist niet dat het zo'n aanslag was...

avatar van drgonzo
Sam Cooke said this when told he had a beautiful voice: He said, "Well that's very kind of you, but voices ought not to be measured by how pretty they are. Instead they matter only if they convince you that they are telling the truth."

avatar van Rudi S
Nou Sam mocht van mij gerust jokken, nee zelfs liegen dat hij barste.

drgonzo schreef:

Dat is een citaat van Bob Dylan, nietwaar?

Choconas schreef:

Dat is een citaat van Bob Dylan, nietwaar?

Dylan heeft dat citaat in zijn Grammy speech gebruikt.
Grammys 2015: Transcript of Bob Dylan's MusiCares Person of Year speech - LA Times - latimes.com

avatar van Choconas
Je zegt nee, maar bedoelt dus ja. Het is een transcript van Bob Dylan, met daarin dan weer een citaat van Sam Cooke.

Oeps, nu is het goed.

Misterfool
Het eerste wat me opvalt aan At least for now zijn de theatrale, enthousiaste zangpartijen van Clementine. De jazzy, neo-klassieke pianopartijen vind ik ook erg smaakvol. Ja, hier kan best wel eens een hoog cijfer uitrollen. Nemesis is sowieso een geweldig nummer . March On!

Nina Simone 2.0.
Pjew, valt mij niet mee, gisteren voor het eerst gehoord.
Wordt altijd nummer 1 in de Nina SImone contest.
Hoor veel minder Antony, weinig Jeff Buckley.
Nog maar 's helemaal luisteren maar werd er gisteravond erg moe van

avatar van Matys
Geweldige productie, je kunt wel horen dat er een flinke bak met geld tegenaan is gegooid, maar zijn stem doet me steeds minder en begint me zelfs te irriteren. Het hele verhaal achter deze zanger vind ik veel interessanter dan zijn muziek. Ik krijg er een beetje een 'nieuwe-kleren-van-de-keizer"-gevoel van. Grote hype maar na een aantal luisterbeurten eigenlijk een beetje gewoontjes.

avatar van Supersid
Lang gewacht om me eraan te wagen, maar diep onder de indruk. Momenteel lijkt me dit een pareltje, stel je voor dat hij nog groeit...

Dit lijkt trouwens op den duur wel een incarnatie van Scott Walker...?
Niemand die deze heerlijke referentie hoort?

avatar van Mjuman
Supersid schreef:
Dit lijkt trouwens op den duur wel een incarnatie van Scott Walker...?
Niemand die deze heerlijke referentie hoort?

Zo zonder enige verdere info - album, titels, sfeer? - niet nee. Sfeer noem ik omdat zulks een mogelijke link zou kunnen zijn (denk: The Drift), maar dan staat mijn denkraam echt wagenwijd open

Scott is nou niet direct een toegankelijk iemand - een understatement van jewelste - en da's niet het eerste wat opkomt bij me bij Clementine - expressief zeker.

avatar van Supersid
Op dat moment was ik naar het tussennummer "St-Clementine-On-Tea-and-Croissants" aan het luisteren via koptelefoon. Het is "The Drift" net die ik in gedachten had daarbij, ja

Een geweldig album....Heerlijk anders en het verveelt me nog steeds niet! Op weg naar de super rijden we even om omdat we nog niet klaar zijn met het meezingen/mummen.... "and the decision is MINE!".
Echter: Thuis op de serieuze installatie zijn de lage tonen zo ontiegelijk overgeproduceert dat het behang van de muur afkomt...; zo jammer!!! Het beperkt het luisteren helaas.

Gisteren op bezoek bij mijn muziekvriend van Revere, en wat staat er op? Benjamin. Ik had het hem weken terug getipt en het is goed doorgekomen in Londen. Zo veel mensen die hier iets bijzonders in terug horen. Denk wel terecht ook al snap ik dat niet iedereen er wat mee kan.

avatar van Mjuman
aERodynamIC schreef:
Zoveel mensen die hier bijzonders in terughoren.Denk wel terecht ook al snap ik dat niet iedereen er wat mee kan.

Beter dat (het laatste) dan andersom: al snap ik niet dat iedereen er wat mee kan

Die "overgeproduceerte lage tonen" 't is me wat - stop je wat meer breedte in het laag ist noch nie goet!

avatar van lowieke
Ik vind dit erg goed terwijl ik hoor dat me dit ook heel makkelijk erg tegen had kun
nen staan. Het is veel te overdreven en tragedisch maar toch trek ik het bijzonder goed.

avatar van stoepkrijt
Stuk voor stuk boeiende composities met telkens weer die mooie, warme stem van Benjamin eroverheen. In eerste instantie ergerde ik me links en recht nog wat aan zijn intonatie en zware accent, maar daar ben ik ondertussen (gelukkig) al wel overheen.

De laatste negen minuten vormen de enige smet op dit album. Op ieder album moeten een paar nummers de zwakste zijn, maar dat die twee nu net helemaal op het einde komen is wel zonde.

Misterfool
Dit album doet het steeds beter bij mij. ja, de zang is op moment wat overdreven aangezet(middenstuk van adios bijvoorbeeld), maar daar kun je aan wennen. Waar Benjamin met name erg goed in is, is het vertellen van een overtuigend verhaal. De eenzaamheid en drang naar avontuur die het achterlaten van je thuisland met zich meebrengt ,loopt als een rode draad door het album heen. Tot nu toe mijn lievelingsplaat voor 2015. Ik twijfel tussen 4* en 4.5*.

Misterfool schreef:
Ik twijfel tussen 4* en 4.5*.

Misschien mag ik jou advies geven

avatar van -marco-
Man ik hou zoooooo veel van dit album, ongekend mooi en hoogstaand.

Echter weerhouden de laatste twee tracks mij ervan tot het geven van de maximale score, jammer.