The Smashing Pumpkins - Adore (1998)

Label: Virgin

1. To Sheila (4:40)
  2. Ava Adore (4:20)
  3. Perfect (3:23)
  4. Daphne Descends (4:38)
  5. Once upon a Time (4:06)
  6. Tear (5:52)
  7. Crestfallen (4:09)
  8. Appels + Oranjes (3:34)
  9. Pug (4:46)
  10. The Tale of Dusty and Pistol Pete (4:33)
  11. Annie-Dog (3:36)
  12. Shame (6:37)
  13. Behold! The Night Mare (5:12)
  14. For Martha (8:17)
  15. Blank Page (4:51)
  16. 17 (0:17)
avatar van Snakeskin
Mooie plaat van Smashing Pumpkins

Met terugwerkende kracht is dit echt een meesterwerk nu ik het zoveel jaar later weer eens luister. Een ongelooflijke ontwikkeling vanaf mcatis. Opeens zijn er goede teksten, diepgang...een soort plotse volwassenheid bij billy. Bovendien een heel bijzondere productie. Dit lijkt echt nauwelijk op enige andere muziek die ik ken. Zo een eigen geluid ! En dat komende vanaf (weliswaar geweldige) teenage-angst-rock-en-drama albums. Deze heeft wat mij betreft de tand des tijds en het ouder worden van mezelf het beste doorstaan.

Net zo goed zit mijn connectie met de pumpkins natuurlijk in de en onzekerheid van mijn teenage-jaren. Maar om nu in zijn geheel MCATIS terug te luisteren..dat album was iets van toen. Nostalgie. Adore is tijdloos.

avatar van aerobag

CERTIFIED BEATSENSE CLASSIC

avatar van Johnny Marr
aerobag schreef:

CERTIFIED BEATSENSE CLASSIC

HAHAHAHA CERTIFIED LUIGI CLASSIC

Thekillers87327
Heb dit album zelf redelijk onderschat. Hoe vaker je m luistert hoe beter hij word.
Begon op een 3,5 bij mij en is al uitgekomen op een 4,5
De SP doen hier een kruising tussen depeche mode en the cure
De veelzijdigheid word hier extra uitgedrukt
genieten

avatar van ZAP!
jOzh schreef:
Weet iemand misschien waar de track "Appels + Oranjes" naar verwijst? Ik zit nu met dingen in m'n hoofd als appeltjes van oranje, dat zal vast niet de bedoeling van Billy geweest zijn toch?
Rijkelijk laat, maar naar het Engels laat de uitdrukking 'Appels met peren vergelijken' zich vertalen naar '(A comparison) of apples and oranges'.

avatar van Tony
Appels + Oranjes, vreemde schrijfwijze wel, zo op z'n Hollands...