Toto - Toto XIV (2015)

Label: Frontiers

1. Running Out of Time (4:06)
  2. Burn (4:51)
  3. Holy War (5:24)
  4. 21st Century Blues (6:08)
  5. Orphan (3:55)
  6. Unknown Soldier (For Jeffrey) (5:06)
  7. The Little Things (4:34)
  8. Chinatown (5:07)
  9. All the Tears That Shine (5:09)
  10. Fortune (4:46)
  11. Great Expectations (6:48)
  12. Bend * (2:48)
harlequin, vind ik ook. Was mijn liefde voor toto beetje kwijt, maar met deze plaat is die he-le-maal terug. Té gek!!

avatar van Poeha
Holy War is op dit moment m'n favoriet, maar ik zie het nog gebeuren dat Chinatown dat na langere tijd zal worden. Door The Little Things zal het echter waarschijnlijk nooit 5* worden. Maar eens zien.

avatar van peter1963
Ik ga nog geen score geven maar alvast 3 hoogtepunten, Great expectations, Unknown soldier en 21st century blues.

Het is heerlijke muziek en het zit goed in elkaar.

nog een paar keer goed luisteren

Poeha schreef:

Ik vind The Little Things juist ook wel een mooi nummertje zo er tussen door. Ik heb het album nu veel beluisterd en ik ben het eigenlijk wel gaan waarderen. Bij lange na niet mijn favoriete nummer van de plaat maar het is toch wel een mooi klein lief nummer. Past goed in de flow van het album vind ik.

Dat vind ik overigens van het hele album, het flowt ontzettend lekker het hele album. Perfect om gewoon in zijn geheel op te zetten.

Ik ben benieuwd, maar wacht toch liever totdat het album daadwerkelijk uitkomt.

avatar van dreamtheater22
Ok dit is wel zo'n beetje het beste wat ik van Toto heb gehoord een stuk progresiever zijn ze geworden.
The little things lijkt wel erg op een nummer van Eric Johnson zowel muzikaal als stem.
Echt een topplaat

avatar van rkdev
Mijn favoriete Toto zanger Joseph Williams was wedergekeerd, de eerste geluiden op de EPK + volledige nummers 'Orphan' en 'Holy War' en (eindelijk weer) een geweldige 'klassieke' albumcover deden mij vermoeden dat dit mogelijk wel eens een van beste Toto albums ooit kon gaan worden....
Maar helaas: het album voldoet niet geheel aan mijn (misschien te hoge) verwachtingen.

Het album begint met een vliegende start van maar liefst 5 sterke nummers achter elkaar.
De gitaarklanken van Steve Lukather, in combinatie met de heerlijke samenzang, in 'Running Out of Time' zijn onmiskenbaar Toto en ook de rest van het stevige nummer hakt er in. Het begin is goed dus.

Ook 'Burn' is een typisch (sterk) Toto nummer, compleet met "Woohoo's". Vreemd genoeg vind ik de stem van Williams in het refrein erg veel lijken op Bobby Kimball...

'Holy War' was ondertussen al bekend bij me. Het nummer leunt op een heerlijke riff van Lukather zoals hij dit alleen kan spelen. Alle muzikale breaks in combinatie met het hitgevoelige refrein maken het een nummer dat door geen andere band geschreven had kunnen worden. Er zitten zelfs wat 80s synths in het nummer en Lukather krijgt een dubbele solo. Geweldig einde ook! 5 en een halve minuut genieten.

Aan '21st Century Blues' moest ik de eerste luisterbeurt wennen (dit kwam vooral door de stijl van zingen van Steve Lukather in het eerste couplet en de bluesy/jazzy sfeer van het nummer), maar bij de tweede en derde luisterbeurt viel het spreekwoordelijke kwartje. Het refrein is overigens geweldig.

Het laatste nummer van de openings 5-knaller is 'Orphan'. Het eerste nummer dat ik van het album hoorde en waarvan ik meteen gecharmeerd was, vooral door het sterke zingen van Joseph Williams met een lekker rauw randje (het "No mother...No father" gedeelte!!).

"Ik hoor alleen maar positieve dingen, waarom voldoet het album niet geheel aan je verwachtingen" hoor ik jullie denken. De reden hiervoor is dat het album na deze nummers opeens omslaat in een zoetsappige bedoeling, om daarna alleen tijdens het slotnummer nog 1x zijn pracht te laten horen.

Eerlijk is eerlijk, met het door Lukather gezongen 'Unknown Soldier' is eigenlijk nog niet zo heel veel mis. Behalve dat het een herhaling van zetten is. Hij leent zelfs de gitaarrif uit 'Gift of Faith'! En dat is jammer bij een album dat tot dat moment verfrissend te noemen was.

'The Little Things' is de draak van de plaat. Tja, wat moet ik over dat nummer zeggen... R. Kelly was er denk ik erg trots op geweest.

In 'Chinatown' delen Paich, Williams en Lukather de leadvocalen over een typisch Toto pianoriedeltje. ook hier heb ik het gevoel dat ik het allemaal al eens (beter) heb gehoord in de jaren '80.

Het te zoetsappige 'All the Tears That Shine' begint met leadvocals van David Paich, een stem waar ik nooit zo kapot van ben geweest. Dit was tevens het moment dat ik me bedacht waarom ik tot nu toe eigenlijk zoveel andere leden van de band heb horen zingen terwijl f#&*ing Joseph Williams terug is...

In 'Fortune' horen we eindelijk weer de gitaarsound van Luke die we 4 nummers hebben moeten missen en klinkt de hoge stem van Williams weer eens. Het nummer bevalt me beter dan de vorige nummers maar mist een sterk refrein waardoor het een middelmatig nummer blijft.

Maar gelukkig maakt afsluiter 'Great Expectations' veel goed. Ik had inderdaad great expectations van dit album en dit heerlijke progrock-nummer sluit het album gelukkig wel met een bang af. Vanaf het moment dat de akoestische gitaar erin komt gaat het nummer los en ongetwijfeld zal dit nummer bedoeld zijn als de nieuwe 'Home of the Brave', en zal de aankomende concerten moeten afsluiten. Volledig gelukt in mijn optiek. Heerlijke Toto bombast.

Misschien dat de nummers die me momenteel minder kunnen bekoren nog in aanzien gaan stijgen, maar vooralsnog zit mijn gevoel tussen een 3,5 en 4* in. We beginnen maar eens met het eerste.
Maar al met al ben ik wel erg blij dat we weer een nieuw Toto album hebben mogen begroeten, daar had ik eerlijk gezegd niet meer op gerekend.

m1997 schreef:

Heb jij het hele album al geluisterd???

Inderdaad!!

Echt een topplaat

Dan....ben je snel tevreden. Toto heeft eventjes wel een stoot topalbums gemaakt en daar zitten albums tussen die mij meer aanspreken dan deze. Dit is zoals gezegd een degelijk ToTo album, maar misschien door het meer draaien gaat het album nog groeien. Echter mijn ervaring is dat meestal ik niet zo gek ver van mijn eerste oordeel zal afwijken. Dus zeker geen slecht album, integendeel, maar dat wat je van Toto kan/ mag verwachten....( ik had net iets meer verwacht)

@rkdev mooie uiteenzetting!!

rkdev schreef:

Gift of Faith? Ik hoor veel invloeden en knipogen naar riffjes terug in het album van eerdere platen maar Gift of Faith hoor ik er dan weer niet echt in. Wel die Tambu-vibe, dat is wel zo.

avatar van rkdev
Tja ik heb dat wel vaker, dat ik iets hoor wat anderen niet horen
In mijn optiek lijkt de openingsrif van 'Gift of Faith' (zeg maar 1e 10 seconden) op het gitaarstukje 1:48 - 1:54 en 2:01 - 2:07 uit 'Unknown Soldier' ....

rkdev schreef:
Tja ik heb dat wel vaker, dat ik iets hoor wat anderen niet horen

Qua sfeer snap ik je inderdaad volledig, maar ik vind de riff er totaal niet op lijken eigenlijk.. haha

Dan vind ik bijvoorbeeld 21st Century Blues veel duidelijker weg hebben van Dying On My Feet en later High Price of Hate.

Neal Peart schreef:

Weet niet, ben ook niet persé snel tevreden maar ik vind het echt een geweldig album en ik vind echt niet alles van TOTO briljant.

Ik vind vooral de eerste helft van het album écht briljant en Great Expectations is ook instant een top vijf TOTO-nummer van mij geworden.

Het zakt inderdaad iets in na de eerste helft maar ik vind Chinatown echt wel een heerlijke throwback naar het debuutalbum (ook logisch, gezien het feit dat het is geschreven is in die tijd).

Misschien dat ik het album objectiever van mezelf een 4,5 moet geven, maar ik vind het hele album qua flow zo nice. Het maakt me gewoon hartstikke vrolijk, juist ook wel die zoetere nummers.

Het zit in ieder geval allemaal muzikaal weer geweldig in elkaar.

Joël-Toto schreef:

Youtube. Gewoon zoeken op Toto 21th Century Blues dan staat 'ie er meteen.

Gevonden! Lekker nummer hoor

Na alle reacties hierboven kon ik het toch niet laten om even wat op te zoeken en de nummers te luisteren. Niet gedownload, alleen geopend . Maar lekker! Ik ben behoorlijk enthousiast. Een nummer als China -Georgy Porgy- Town vind ik persoonlijk overigens heerlijk! Ook al is het niet het meest origineel wellicht.
Lekker drumwerk ook van Carlock hoor!

avatar van m1997
Ik heb nu Orphan, Holy War, Burn en 21st Century Blues gehoord. Waar is de rest?
Oh en Burn is echt een fantastisch nummer! Zeker een van mijn favorieten.

avatar van m1997
1. Running Out of Time: Een geweldige album starter. Lekker rocken, dat is wat dit nummer doet. Dit nummer zou prima in het rijtje passen waar Kingdom of Desire, How Many Times en Don’t Chain My Heart ook tussen staan.

2. Burn: Mijn favoriet van dit album. Sinds ik een klein stukje hoorde op YouTube kon ik al niet wachten op vooral dit nummer. Het heeft wat mij betreft wat weg van nummers als Africa en Bottom of Your Soul, maar dan wat meer rock. De mooie piano en drum samen met de stem van Williams zijn een prachtig team. Het refrein is fantastisch!

3. Holy War: Het eerste nummer van het album dat je echt terug neemt naar een album als Isolation. Prachtige lyrics, heerlijk refrein en een lekkere solo van Lukather. Het einde lijkt een beetje op Goodbye Girl.

4. 21st Century Blues: Lekker sfeervol is dit nummer. De coupletten lijken een beetje jazz/blues-achtig. Ook hoor ik zo nu en dan een country sfeertje, hoe gek het ook mag klinken. Het refrein is ook zeer lekker om naar te luisteren. Het nummer is een beetje vergelijkbaar met Dying on My Feet.

5. Orphan: Hier laat Joe naast het nummer Burn ook weer even zien wat een stembereik hij heeft. Joe is zeker weten mijn favoriete Toto lead singer. De coupletten zijn erg mooi en ook de lyrics zijn erg rakend. Het refrein is ook prima in orde.

6. Unknown Soldier (For Jeffrey): Een ballad dat echt iets voor Lukather is. De zang, gitaar, drum...het is allemaal prima in orde!

7. The Little Things: Normaal ben ik niet heel kapot van Steve Porcaro’s stem, maar dit nummer verandert dat. Het is echt prachtig en ik had dit helemaal niet van Steve Porcaro verwacht. Ik moet wel toegeven dat ik dit nummer eerder had verwacht op een album van Michael Jackson en dat is geen slecht teken. Echt een prachtig refrein.

8. Chinatown: Dit nummer is al erg oud en was in de tijd van het album Toto geschreven. Je hoort dit ook overduidelijk, want de sfeer van Georgy Porgy is behoorlijk aanwezig en daar is zeker niks mis mee!

9. All the Tears That Shine: Een erg mooi nummer dat wordt gezongen door Paich. Prachtige completten en een erg mooi refrein. Zeker één van hun betere ballads. Het doet me een beetje denk aan Lea. Een prima aanvulling voor het album dus.

10. Fortune: Een beetje een apart nummer en dat in een positieve zin. Het is een stijl die we, voor zover ik weet, nog niet hebben gehoord. Jazz akkoorden zijn behoorlijk aanwezig in dit nummer. Kortom, erg lekker om naar te luisteren!

11. Great Expectations: De mannen dachten zelf dat dit een favoriet zou worden. Daar hebben ze inderdaad gelijk in. Het begint met een lekker rustige stem van Paich en verandert al snel in een heerlijk rock nummer waar Joe en Lukather er bij komen. Het geluid van Michael McDonald is duidelijk te horen, vind ik. En als je het niet verwacht, wordt het nummer weer wat rustiger en krijg je vervolgens een fantastisch refrein te horen. Verder is de bridge en het einde ook weer geniaal in elkaar gezet. Richting het einde vind ik I'll Supply the Love ook wel een beetje herkenbaar in dit nummer. Het is allemaal moeilijk uit te leggen, want er gebeurt zoveel in dit nummer. Je moet hem zelf horen, zodat je snapt wat ik bedoel. Na Burn is dit, in mijn ogen, het beste nummer van het album.

12. Bend: Een erg mooi nummer. Jammer dat dit een extra nummer is, want hij moet gewoon bij iedereen aanwezig zijn. Een prima ballad, zoals we dat van Toto verwachten. Jammer dat hij maar 2:48 lang is. Had zeker langer mogen zijn.

Al met al is dit een fantastisch album van Toto. Persoonlijk is deze samen met The Seventh One en Isolation mijn favoriet. Waar voor sommige Falling in Between wat minder was, maakt dit album het helemaal in orde voor je. Ook is het leuk dat alle nummers best lang duren (op Bend na).
Burn, Great Expectations en All the Tears That Shine zijn zeker weten mijn favorieten en zijn ook één van Toto's beste nummers als je het mij vraagt. Ik heb een goed gevoel wat betreft een kans op een hit voor de nummers Burn en Great Expectations
De cover is trouwens ook prachtig. Ik vind dit zelf de mooiste cover van deze band. Ziet er erg sfeervol uit en dat zwaard maakt het plaatje compleet.
Ik heb mijn geld al apart gelegd voor de release en ik kan ook niet wachten om de toppers van dit album live te horen 30 mei!

Dank jullie wel voor dit meesterwerk, Toto
5 welverdiende sterren!

avatar van Poeha
Running Out of Time
Bij de eerste luisterbeurt vond ik dit de op een na minste track. Tegenvallende opener, dacht ik nog. Inmiddels is dat na een aantal luisterbeurten wat bijgedraaid. Stevig nummer in de trend van Kingdom of Desire, maar dan wel met een minder klinische atmosfeer.

Burn
Is een sterk typisch Toto samenzang-whoohoo nummer, heerlijk. Joseph Williams begint rustig om vervolgens flink uit te halen en dit wordt een paar keer herhaald. Bobby Kimball haal ik er niet uit, eerlijk gezegd.

Holy War
Voor mij voorlopig het hoogtepunt van het album. Terugkerend naar het Isolation album, mijn favoriet van Toto. Had het Fergie Frederiksen graag horen zingen, maar Joseph (en ook Steve Lukather) overtreft zichzelf hier toch wel. Zoals hij ook al heeft gedaan de afgelopen tijd tijdens de live optredens. Super dat hij weer terug is, ook al mis ik Bobby Kimball's (niet overal even zuivere) uithalen toch ook wel. Lukather hakt er ook weer flink in. Geweldig dat de band daar altijd weer op terug kan vallen.

21st Century Blues
And then for something (completely) different. 21st Century Blues zoals High Price Of Hate klonk, maar dan met een harmonische zang er doorheen. En zeker ook een sterk refrein zoals we van de guys wel vaker horen. En zoals het dit soort nummers betaamt, wordt het lekker uitgesponnen. Kan hier echt van genieten, zeker wat later op de avond. Fantastisch outro. Ook een sterke troef op dit album. Sowieso bestaat dit album uit vrijwel allemaal nummers van ruim 4 minuten.

Orphan
Het eerste wat we hoorden van dit nieuwe album. Moest ook hier even wennen, maar dan door het rustige intro. Gelukkig wordt er al snel weer flink uitgehaald. Je hoort al wel meteen dat dit een van de commercielere tracks op het album zal zijn. Zeer catchy. Ook hier is Williams weer in volle glorie te horen.

Unknown Soldier
En dan de overgang naar het rustigere gedeelte van het album. Ben daar over het algemeen wat minder van gecharmeerd, maar wie weet. Unknown Soldier kabbelt, gezongen door Lukather, prima door binnen een fraaie muzikale omlijsting. Wordt eigenlijk nergens vervelend, daar het refrein het nummer zeker omhoog haalt.

The Little Things
Dit nummer is wat mij betreft toch het lichtgewicht van het album. Slecht is het zeker niet, maar, voor nu, te gewoon, bijna idyllisch. Meer in de trant van Lea (Fahrenheit), alleen vind ik Lea dan een topsong binnen hun oeuvre, The Little Things niet. Na meerdere luisterbeurten wordt het wel wat beter. Had zo van een 90's boyband kunnen zijn. Mogelijk moet het nog wat groeien.

Chinatown
Dan wederom een hoogtepunt van het album in de vorm van Chinatown, met ook hier weer de bekende whoohoo's. Hierbij duiken bij mij elke keer weer de namen van Donald Fagen en Billy Joel op (niet schrikken mensen). Paich, Williams en Lukather wisselen elkaar hier af. Erg fijne flow heeft deze track.

All the Tears That Shine
Dit is dan weer een vrij rustig nummer, waarop David Paich de leadvocals voor zijn rekening neemt. Niet het allersterkste materiaal van het album, maar bevalt me toch zeker.

Fortune
Fortune laat dan weer een steviger geluid horen, ter afwisseling op "kant B". Maar echt helemaal van de grond komt het ook weer niet. Standaardnummer op deze plaat. De Luke's solo kan er prima mee door, houdt zeker de vaart erin. Michael McDonald hoor je ook voorbij komen, waar ze hiervoor mee hebben getourd in de States.

Great Expectations
Great Expectations had ik heel veel van verwacht, getuige de lovende reacties. Het begin is zeker weergaloos en bombastisch tegelijk. Daarna kan het nummer me niet helemaal meer bij de strot grijpen. Tegen het einde dan weer wel. Daar gaan ze weer goed tekeer. Ach ja, gewoon nog wat vaker beluisteren en dan komt het ook met deze vast goed.

Bend
Dit is de bonustrack op de Japanse editie. Toch wel anders dan de overige nummers op dit album. Origineel zeker, heb Toto muzikaal nog niet eerder zo gehoord. Rustige track met minimale begeleiding.

Al met al weer een aantal Toto "klassiekers" rijker met dit album. Voorlopig houd ik 4, 5* aan. Zat nog te twijfelen aan 4*, maar een aantal nummers moet nog groeien (denk ik dan toch).

Kijk, heren sommigen geven 5.0,, dan moet het album van A tot Z top zijn. Degene die 5.0 hebben gegeven hebben toch een aantal negatieve kanttekeningen. M.i. is 5.0 dan altijd aan de hoge kant

Wat een aangename verassing! Nog even een paar keer horen!

Neal Peart schreef:

Niet elk nummer hoeft van mij afzonderlijk geniaal of perfect te zijn om tot een perfecte score te komen. Ik geef ook gewoon mijn score op basis van gevoel en ik krijg van dit album gewoon een goed gevoel en vind het als geheel een geweldig album.

Het kan overigens zijn dat dit later nog veranderd naar een rating van 4.5 sterren want ik geef toe dat mijn enthousiasme ook meespeelt dat het nieuw werk, na zo'n lange afwezigheid, is van een van mijn favoriete band.

Neal Peart schreef:

Ik vind geen één nummer minder. Vandaar dat ik 5 sterren geef. Alle nummers zijn gewoon geweldig!
Dat heb ik overigens ook met The Seventh One en Isolation gedaan.

avatar van Marco van Lochem
Wat een geweldige plaat...er wordt op topniveau gemusiceerd en waanzinnig gezongen! Welkom terug Joseph Williams en Steve Porcaro als leadzangers, want ook het door Porcaro gezongen "THE LITTLE THINGS" is prachtig! Niet verwacht, toch gekomen en het album past perfect in de rij "TOTO", "IV" en "THE SEVENTH ONE". Meer een geheel dan "FALLING IN BETWEEN" en dat vond ik al een prachtig album! Genieten de komende tijd!!!!

m1997 schreef:

Dat heb ik overigens ook met The Seventh One en Isolation gedaan.

Isolation en Hydra vind ik echte toppers, dat gevoel slaat op dit album wat minder over, maar het blijft nog wel een prima album. Ik had misschien van deze topartiesten net iets meer verwacht. Af en toe bekruipt mij het gevoel van 'de automatische piloot'.

avatar van dreamtheater22
Even serieus het nummer the little things is toch identiek aan de muziek van Eric Johnson

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
dreamtheater22 schreef:

"Dé muziek van Eric Johnson? Kun je iets specifieker zijn? Welk nummer?

avatar van dreamtheater22
the little things die stem van steve porcaro is echt identiek aan die van Eric Johnson.

dreamtheater22 schreef:

Dat haal ik er dan weer totaal niet uit, om eerlijk te zijn..

In tegenstelling tot mensen hierboven vind ik trouwens dat Lukather's gitaarspel duidelijk genoeg aanwezig is op de plaat. Ik mis juist eerder ergens een vette pianosolo van Paich (of maffe synthssolo van Porcaro) .