Van Morrison - Moondance (1970)

Rock / Folk
Label: Warner Bros.

1. And It Stoned Me (4:30)
  2. Moondance (4:35)
  3. Crazy Love (2:34)
  4. Caravan (4:57)
  5. Into the Mystic (3:25)
  6. Come Running (2:30)
  7. These Dreams of You (3:50)
  8. Brand New Day (5:09)
  9. Everyone (3:31)
  10. Glad Tidings (3:13)
avatar van ricardo
Vreemd idd! Ik vind deze erg sfeervol en zeker niet klinken als een uitgemolken succes formule! Sterker nog, ik beluister deze liever dan Astral Weeks, die doet mij dan vrijwel niets.

avatar van heartofsoul
Al vind ik dit album van Van Morrison, mede door de jazzy inslag, behoren tot zijn beste, de laatste nummers zijn relatief aan de zwakke kant en zijn er de oorzaak van dat de spanning niet op niveau blijft. Toch een heel goed album, want Morrison zingt hier prachtig, en de blazersarrangementen zijn om te smullen. Om alles nóg beter te kunnen horen heb ik laatst de geremasterde editie gekocht.

avatar van Niek
Droombolus spinout@ ricardo
Ik doel op de formule van Astral Weeks. Ik zeg niet dat klopt, maar de plaat komt me over als Astral Weeks 2.0 en dan ongeïnspireerd, zonder vuur. Maar zoals ik al zei: ik heb Astral Weeks ook lang niet meer beluisterd, misschien ben ik in het algemeen Van Morrison-moe, al heeft deze plaat me nooit gegrepen en Astral Weeks absoluut wel.

avatar van BoyOnHeavenHill
Grappig, ik kan me juist geen groter contrast tussen twee opeenvolgende albums van één artiest voorstellen dan de lang uitgesponnen, dromerige, folky-jazzy mijmeringen van Astral weeks versus de korte, puntige, gestructureerde pop-soul van Moondance, dus in mijn beleving is hier totaal geen sprake meer van de "formule" van Astral weeks. Allebei geweldige albums, maar voor mijn gevoel echt een wereld van verschil.

avatar van vanson
Van-marathon...eerst deze Moondance, en wat is de eerste helft prachtig. Van zingt fantastisch, de arrangementen zijn super, en de nummers tot en met Into the Mystic zijn briljant. Dan volgen er wat mindere tracks die gered worden door het arrangement, en vanaf Everyone zitten we weer in Van Lalaland.
4 ****

Omdat het de eerste is, staat deze voorlopig op 1.

1. Moondance

avatar van milesdavisjr
Na het bejubelde en door velen als klassieker bestempelde Astral Weeks kwam Van Morrison met het minder ambitieuze maar wel pakkender Moondance. Astral Weeks heeft mij nooit gegrepen, in tegenstelling tot deze worp. De liedjesschrijver heeft hier zijn balans gevonden, soulvol, mooie arrangementen en een warme productie. De eerste helft van de schijf is duidelijk beter dan de tweede helft. And It Stoned Me, het alom bekende Moondance en het gedragen Into the Mystic zijn in mijn ogen klassiekers. Hierna wordt het toch wel een pak minder, de sfeer wordt wat joliger en dat jasje past Van the Man toch wat minder. Nog wel vermeldenswaardig; het gospel achtige en mooi gezongen Brand New Day. In mijn ogen en oren een prima schijf maar enkele songs doen afbreuk aan het geheel en daarom niet de volle mep.

avatar van Droombolus
milesdavisjr schreef:
De eerste helft van de schijf is duidelijk beter dan de tweede helft. And It Stoned Me, het alom bekende Moondance en het gedragen Into the Mystic zijn in mijn ogen klassiekers. Hierna wordt het toch wel een pak minder.

De A kant is in z'n geheel klassiek wat mij betreft. Als je ooit de mazzel gehad hebt Van live aan de gang te zien ( en horen natuurluk ) met Caravan kom je nooit meer van dat nummer af en Crazy Love is het ultieme groeibriljantje.

Het zijn voor mij de laatste 2 nummers die roet in het eten gooien. Die klinken onaf ........

Bradlinho
Echt een geweldig album! Het is ook lastig om Van Morrison in een hokje te stoppen, want zijn muziek is vrij divers. Rhythm and Blues, jazz, Folk, Soul, Rock, allemaal genres die je door zijn muziek heen hoort.

avatar van Cor
Cor
Bradlinho schreef:
Zeker, een mooi album, maar vanaf kant 2 (vinyl zeg maar) wordt het iets minder, nog steeds mooi, maar de magie is dan net weg. Maar 'Into The Mystic' gaat in de koffer naar het eiland waarheen ik maar 25 songs mee naar toe mag nemen.

avatar van milesdavisjr

Geen speld tussen te krijgen, wat een schoonheid van een nummer.

avatar van BoyOnHeavenHill
Bepaald geen nieuwe of unieke boodschap, maar al sinds ik dit album ken vind ik (om mezelf van jaren geleden te citeren) "zelfs het minste nummer van 'kant 1' (de eerste helft) nog beter dan het beste nummer van 'kant 2'. Als die tweede helft even goed als de eerste was geweest had deze plaat misschien wel net als Astral weeks in mijn top-10 gestaan." Die tweede helft is natuurlijk niet echt slecht, maar gewoon lang niet zo spannend: Come running is een flauwe single, het stop-start-ritme van These dreams of you heeft me nooit kunnen bekoren (de combinatie van blazers en orgel bij het refrein overigens wèl), Brand new day vind ik uitgesproken melig (inclusief opdringerig dameskoortje), en alleen de laatste twee nummers –lichtgewicht maar vreugdevol– doen mij rechtop zitten. Bij kant 1 daarentegen zit tussen de eerste seconde van het stemmige And it stoned me en de laatste van het bijna gewijde (of moet dat zijn "geëxalteerde"?) Into the mystic geen verspild moment. Absoluut top-10-niveau. (Gek genoeg geldt voor een latere Morrisonplaat, Veedon fleece, bijna hetzelfde: daar zijn de eerste zes nummers stuk voor stuk sterker dan de laatste vier, en zelfs zó sterk dat ze van dát album eveneens een bijna-top-10-kandidaat maken.)