Van Morrison - Moondance (1970)

Rock / Folk
Label: Warner Bros.

1. And It Stoned Me (4:30)
  2. Moondance (4:35)
  3. Crazy Love (2:34)
  4. Caravan (4:57)
  5. Into the Mystic (3:25)
  6. Come Running (2:30)
  7. These Dreams of You (3:50)
  8. Brand New Day (5:09)
  9. Everyone (3:31)
  10. Glad Tidings (3:13)
avatar van ricardo
Vreemd idd! Ik vind deze erg sfeervol en zeker niet klinken als een uitgemolken succes formule! Sterker nog, ik beluister deze liever dan Astral Weeks, die doet mij dan vrijwel niets.

avatar van heartofsoul
Al vind ik dit album van Van Morrison, mede door de jazzy inslag, behoren tot zijn beste, de laatste nummers zijn relatief aan de zwakke kant en zijn er de oorzaak van dat de spanning niet op niveau blijft. Toch een heel goed album, want Morrison zingt hier prachtig, en de blazersarrangementen zijn om te smullen. Om alles nóg beter te kunnen horen heb ik laatst de geremasterde editie gekocht.

avatar van Niek
Droombolus spinout@ ricardo
Ik doel op de formule van Astral Weeks. Ik zeg niet dat klopt, maar de plaat komt me over als Astral Weeks 2.0 en dan ongeïnspireerd, zonder vuur. Maar zoals ik al zei: ik heb Astral Weeks ook lang niet meer beluisterd, misschien ben ik in het algemeen Van Morrison-moe, al heeft deze plaat me nooit gegrepen en Astral Weeks absoluut wel.

avatar van BoyOnHeavenHill
Grappig, ik kan me juist geen groter contrast tussen twee opeenvolgende albums van één artiest voorstellen dan de lang uitgesponnen, dromerige, folky-jazzy mijmeringen van Astral weeks versus de korte, puntige, gestructureerde pop-soul van Moondance, dus in mijn beleving is hier totaal geen sprake meer van de "formule" van Astral weeks. Allebei geweldige albums, maar voor mijn gevoel echt een wereld van verschil.

avatar van vanson
Van-marathon...eerst deze Moondance, en wat is de eerste helft prachtig. Van zingt fantastisch, de arrangementen zijn super, en de nummers tot en met Into the Mystic zijn briljant. Dan volgen er wat mindere tracks die gered worden door het arrangement, en vanaf Everyone zitten we weer in Van Lalaland.
4 ****

Omdat het de eerste is, staat deze voorlopig op 1.

1. Moondance