Earth & Fire - To the World of the Future (1975)

Label: Polydor

1. To the World of the Future (11:28)
  2. How Time Flies (3:17)
  3. The Last Seagull (7:34)
  4. Only Time Will Tell (3:40)
  5. Voice from Yonder (6:58)
  6. Love of Life (3:08)
  7. Circus (6:14)
Dit is een puik stukje werk.Heb ze live gezien in1977 en daar speelde ze stukken van deze lp.Ongelofelijke solo van een van de broers Koerts op het langste nummer van deze lp.Stijgt boven het nederlandse peil uit

knarf schreef:
Stijgt boven het nederlandse peil uit

Ik ben het helemaal met je eens, deze plaat is zo onnederlands goed. De lp staat in 1 van de koffers op zolder. Ik zou er weet niet wat voor over hebben om deze plaat op cd te hebben. Zelfs de Centrale Bieb in Rotterdam kan 'm niet leveren. Such a shame!!

avatar van Lying Mouth
Hans Brouwer schreef:
Ik zou er weet niet wat voor over hebben om deze plaat op cd te hebben.

avatar van Hans Brouwer

Sorry Lying Mouth dat ik zo laat reageer. Bedankt voor de tip. Ik kom nog meer platen tegen die ik al zo heel lang op cd wil hebben, nogmaals THANK YOU!!!

avatar van Hans Brouwer
Ja, ja vandaag zomaar opgeduikeld . Soms heeft een mens mazzel. Kan ik de hele avond van Jerney genieten.
Jerney, tja wat moet je daar nu van zeggen? Vroeger zo'n heerlijke, mooie, zwoele zangeres, nu zo'n chagerijnige vrouw zonder emoties (Idols)..... Such a shame!

Zwaar onderschatte LP.
Het beste wat ze ooit gemaakt hebben ...

Naar mijn mening inderdaad de beste van E&F. Op "the last Seagull" na dan, is elke track zeer dik in orde.

Als jongen van 9 kon ik deze LP dagelijks aanhoren vanwege mijn ruim tien jaar oudere broer en zus, die ook mijn vader hiermee besmette zodat het ook in de auto op cassette moest worden gedraaid. Ken het dus als mijn broekzak.

Woonde ook in Den-Haag en ben zo blij dat het eindelijk eens een kleer op cd is uitgebracht.

Mede door die E&F cassette's in de auto en de wandeluitjes in het weekend moet ik altijd door het horen van dit album aan een regenachtig scheveningen denken, en bij het horen van "Memories" (al is dat geen nummer van dit album) aan het aan de grond lopen van het Veronica zendschip in 1973 waar ik toen bij heb gestaan op het strand in een weekend.

avatar van postman
een van de beste albums van earth & fire, de beste vindt ik toch song of the marching children.

ehh maar ik heb dit op cd hoor ..

Op een soort van verzamelaar (zijnde een dubbel cd)

Ik zal hem eens opzoeken; ik dacht dat atlantis er ook bij zat, echter die had ik al.. maar ja ik wil to the world graag hebben ..

Even gezocht (online) en gevonden: De CD heet:

marcello schreef:
Even gezocht (online) en gevonden: De CD heet:

Precies!

avatar van Flipper
marcello schreef:

EARTH & FIRE - Three Originals

Naast dat 'Three originals' drie puike albums bevat, heeft het ook een paar uitstekende 'extra tracks' waarbij ik met name 'From The End Till The Beginning' wil noemen. Dit had zeker niet misstaan op een album regulier album.

avatar van Bluebird
Geweldig mooi laatste echte symfoalbum en idd ook wat mij betreft hun beste. In '76 gaven ze in mijn woonplaats een concert en heb E&F op hun top mogen meemaken. Onvergetelijk. Hier wordt alles aan virtuositeit uit de kast gehaald. Adembenemend gitaarwerk en 2 wonderschone singles Love Of Life en Only Time Will Tell. Hierna zou het creatief bergafwaarts gaan maar commercieel bergopwaarts door gladde mainstream en discoinvloeden. Blegh.

avatar van titan57nl
Dat Jerney Kaagman zo anders lijkt nu komt toch door haar ziekte?

avatar van Bluebird
Ze zou volgens sommige berichten Parkinson hebben?

Sstttt
Bluebird schreef:
Ze zou volgens sommige berichten Parkinson hebben?
Dat gun je Jerney natuurlijk niet. In de jaren '70 was iedere gezonde hollandse jongen toch heimelijk verliefd op deze (toen nog) wonderschone dame??
Met To the World of the Future leverde Earth & Fire m.i. haar beste album af. In vroeger tijden deze lp helemaal grijs gedraaid. Nu weet de cd nog regelmatig de weg naar mijn cd speler te vinden. En ruim dertig jaar na het verschijnen van dit album verveelt To the world nog geen moment. Naast de bekende hitsingles zijn de titeltrack, The Last Seagul, Voice from Yonder en Circus van een ongekende klasse. Aanrader voor iedere symfo liefhebber!!

avatar van musician
Valt onder de categorie prima opvolger van twee niet te evenaren voorgangers, Atlantis en Song of the Marching children. Ik heb altijd een raar beeld gehad van deze cd, ooit was er een door elkaar gehusseld plaatje van gemaakt, de b-kant van Thanks for the love. Het had zelfs pr-praat er door heen, het was ook bedoeld als reclame voor To the world of the future. Achteraf vind ik het wel grappig bedacht door uitgever Polydor. Maar het beeld dat op die b-kant geschetst werd, had wel wat meer vaart dan het uiteindelijke resultaat, misschien dat ik mij daarom voor een half puntje bekocht heb gevoeld....

avatar van Bluebird
Klopt, dat was het pluggersverhaal van Ad Visser. Ook te vinden op de verzamelaar The Story Of E&F uit '76. Geen ongegronde reclame overigens want dit was voor mij hun beste op een neuslengte met de vorige 2 meesterwerkjes.

avatar van musician
Half puntje er bij, bij nieuwe luisterbeurt.

Father McKenzie
The Last Seagull, wow Ach, heel dit album, net als alles uit de eerste helft van de seventies van deze band is gewoon top!
De klankkleur van deze muziek, die mis ik bij hedendaagse bands. Ze lijken tegenwoordig allemaal zo hard op elkaar. Toen was er toch méér eigenheid wat bands en hun "sound" betrof.
Nu klinkt zoveel als Coldplay of Radiohead, weinigen proberen nog een eigenwijs "eigen" geluid uit dat daar sterk van afwijkt.
Ik vond de warmte van de klanken toen echt opvallen! En dàt mist deze nostalgicus pur sang tegenwoordig.
Fijne mysterieuze hoes ook, past geheel bij dit formidabel werkje!

Father McKenzie schreef:
(...)De klankkleur van deze muziek, die mis ik bij hedendaagse bands. Ze lijken tegenwoordig allemaal zo hard op elkaar. Toen was er toch méér eigenheid wat bands en hun "sound" betrof (...).

Helemaal mee eens. Het is dusdanig herkenbaar, dat je bij de eerste drie noten al weet welke band er speelt.

Ik vind het openingsnummer trouwens ook van ongekende schoonheid!

avatar van echoes
Ben 'm maar weer eens gaan luisteren na de hernieuwde aandacht hier. Prachtig plaatje ja.

beaster1256
prima album in de soort van trilogie die begon met songs of the marching children die ik in feite nog altijd de mooiste vind en vond , maar deze 3 platen hebben me toen in de tid zeer aardig verrast en dat doen ze nu nog ( dus ook de vorige ' atlantis ' hoort hierbij !

prima werk van nederland !!!!!!!

waarvoor grote dank , dat konden wij belgen niet !!!

avatar van heicro
Helaas een tikkeltje onderschat. Zoals reeds door mijn voorgangers gezegd een geweldig album met geniale momenten zoals de orgel solo op "Circus".

avatar van ChrisX
Zo juist bericht ontvangen (rechtstreeks van het label) dat Esoteric Recordings, één van de beste reissue-labels van het moment, nu ook dit album mag gaan heruitbrengen. Gezien de kwaliteit van hun heruitgaven van de eerste 3 albums word dat genieten geblazen.

avatar van musician
Een goed bericht inderdaad.

beaster1256 schreef:

Maar vergeet dan niet het eerste album van Earth & fire, ook zeer prachtig!

avatar van IntoMusic
Weet iemand waar ik deze kan kopen op cd? Heb alles al afgestruind (Amazon, Cosmox, BOL.com, eBay), maar totaal niet te vinden...

avatar van musician
Heb je ook gezocht naar de dubbele cd '3 originals'? Met naast dit album Gate to infinity en Atlantis. Maar ik geef toe, geen gemakkelijke opgave...

Zojuist een enkele cd gevonden bij www.fonos.nl. De prijs bedraagt 19,95
Maar ja ach, voor de ware liefhebber.....

avatar van IntoMusic
Thanks alhoewel ik 20 euri wel erg veel van het goede vind. Toen ik het bericht van ChrisX las, dacht ik dat die release wel makkelijk te krijgen is en voor een leuke prijs... Helaas.

Ga maar weer verder zoeken, thanks anyway . Overigens heb ik Atlantis al op hun 2e album staan en is die "3 originals" ook niet een kopie

avatar van IntoMusic
Toch voor 20 euro incl. verzending weten te bemachtigen via eBay. Versie bevat ook nog eens 5 extra tracks, dus een leuke aanwinst. Ik had het album al eens gehoord en mijns inziens het geld wel waard. De eerste 4 albums van E&F zijn sowieso van grote klasse.