Earth & Fire - To the World of the Future (1975)

Label: Polydor

1. To the World of the Future (11:28)
  2. How Time Flies (3:17)
  3. The Last Seagull (7:34)
  4. Only Time Will Tell (3:40)
  5. Voice from Yonder (6:58)
  6. Love of Life (3:08)
  7. Circus (6:14)
avatar van musician
Welke 5 extra tracks zijn dat?

Bonus Tracks:
8. From The End Till The Beginning
9. Tuffy The Cat
10. Fun
11. Thanks For The Love
12. What Difference Does It Make

De hoes ziet er ook iets anders uit.

avatar van titan57nl
Is wel een collectors item...nog nooit gezien met die hoes.

avatar van musician
De bonustracks zijn ook terug te vinden op de 3 Originals. De twee laatste tracks zijn niet op een album uitgebrachte verschenen singles, waarvan Thanks for the love eigenlijk ook thuis hoort op To the world of the future (ook chronologisch).

De eerste drie zijn onbekende b-kantjes van eerder uitgebrachte singles. Leuke aanvulling inderdaad.

avatar van IntoMusic
Jullie maken mij wel nieuwsgierig naar die extra tracks. Ben in ieder geval blij deze te hebben gevonden.

Bonus Tracks:
8. From The End Till The Beginning
9. Tuffy The Cat
10. Fun
11. Thanks For The Love
12. What Difference Does It Make

De hoes ziet er ook iets anders uit.

Dat is een bootleg.

To The World Of The Future komt (op dit moment 99% zeker) begin volgend jaar officieel met bonus tracks uit op Esoteric Recordings ( die vorig jaar ook de eerste drie E&F platen heeft gedaan).

avatar van musician
Nee hoor, dat is helemaal geen bootleg. To the world of the future is regulier al meerdere malen op cd verschenen.

Esoteric Recordings gaat er een mooie, digitaal geremasterde enz. versie van maken omdat ze daar wel brood in zien. Misschien terecht, maar mijn versie uit 1998 (zeker ook geen bootleg) is eveneens al digitaal geremasterd. Dus ik loop nog niet zo hard, voor de versie van Esoteric Recordings.

musician schreef:

Die ene op ebay (enkele cd met vermelding extra tracks) waarnaar jij verwijst is wél een bootleg (of 'counterfeit') en afkomstig uit Litouwen. De markt wordt de laatste jaren overspoeld met dit soort cheapo-uitgaven uit het oostblok. Simpelweg piraterij.
Ben benieuwd hoe je het hard kan maken dat het geen bootleg is en waarop je dat dan baseert, maar goed...
Er is ook ooit een Japanse persing op cd verschenen van To The World...(evenals Gate To Infinity), die vergezeld ging van een hoesje met de originele albumhoes, maar die was snel weer vervallen.

Dit is overigens geen bootleg: http://ecx.images-amazon.com/images/I/414HGG6JFZL._SL500_AA300_.jpg

Overigens brengt Esoteric geen reissue uit omdat zij daar per definitie brood inziet, maar omdat er wereldwijd veel vraag is naar materiaal van Earth & Fire en het hier gaat om albums die op grote schaal moeilijk of kort verkrijgbaar zijn geweest. Niet simpelweg een 'cash cow'; daar is de oplage ook veel te klein voor. Zie het ook als een 'labour of love' en dat is altijd het uitgangspunt voor Esoteric (Mark Powell) geweest. Ik dacht dat dat wel algemeen bekend was....

Inderdaad moet je zelf weten of je hem opnieuw koopt.... maar realiseer je dat er -naast jou- wellicht anderen zijn die dit album niet hebben en deze graag willen hebben.

avatar van IntoMusic
ik ben er blij mee en dit is weer zo'n zelfde discussie als bij ZEE - Identity. Boeien, mij gaat het om de muziek en de leuke bonustracks. Cheers

Gelijk heb je!

wowter schreef:
Die ene op ebay (enkele cd met vermelding extra tracks) waarnaar jij verwijst

ik verwijs nergens naar.

is wél een bootleg (of 'counterfeit') en afkomstig uit Litouwen.

We zullen het wel horen van Intomusic, jij hebt ook z'n cd nog niet gezien.

En dan stort je je op de Nederlandse Earth & fire om de internationale markt mee te overspoelen.

Dat is allemaal waar, maar To the world of the future is met enige regelmaat uitgebracht, is ook nu nog normaal verkrijgbaar bij Fonos.

Nee, dat weet ik. Hierop staat mijn eigen favoriete versie van To the world of the future. Gewoon uitgegeven door Polydor en prima digitaal geremasterd, inclusief bonus tracks en een prachtig voorwoord van de onvolprezen Jerney Kaagman.

Ah, liefdewerk oud papier!

maar omdat er wereldwijd veel vraag is naar materiaal van Earth & Fire

dat zal ongetwijfeld in de miljoenen lopen.

Veel nationale en internationale vraag, prachtig restaureren en dan expres een hele kleine oplage maken. Ligt erg voor de hand.

Natuurlijk.

Van mij mag iedereen het album net zo vaak uitbrengen als hij wil, er kunnen niet voldoende Earth & fire cd's worden aangesleept en verkocht. Maar je moet niet doen alsof Esoteric voor het eerst met een officiële uitgave van To the world of the future komt.

musician schreef:

Je weet net zo goed als ik dat het mij daar niet om gaat.
Jij spreekt jezelf zelfs tegen, want in een vorig bericht noem ik al de "3 originals" en de Japanse versie op cd als eerdere offciële uitgaves.

Maar jij verwijst in een eerder bericht toch overduidelijk naar een afbeelding van een bootleg (onofficiële) heruitgave van een andere poster en jij zegt dat dat wel een officiële is.
Dat zijn onjuiste feiten en horen hier niet thuis op MuMe.
Wat mij betreft einde discussie.

avatar van musician
Je moet wel goed blijven concluderen. Intomusic verwees naar een cd en wat mij betreft, schreef ik, hoeft dat niet per sé een bootleg te zijn. Laten we even wachten op de reactie van Intomusic als hij de cd heeft ontvangen, heb ik daarna nog geschreven.

Bovendien schreef je:

Waar ik viel over het woord 'officieel' omdat ik al geruime tijd een echte digitaal geremasterde versie met bonus tracks uit 1998 heb en je mededeling suggereert dat er niet eerder een officiële To the world of the future is uitgebracht.

Maar ik begrijp dat je graag reclame maakt voor Esoteric en dat mag uiteraard best, zeker als er geweldige verbeteringen zijn doorgevoerd.

avatar van IntoMusic
Aan al het speculeren rondom de extra tracks komt een eind . Mijn vermoedde is dat ik inderdaad een bootleg of in ieder geval een 'grijs' album binnenheb. Na lang wachten zojuist opgehaald bij het postkantoor.

Als label is "European Rock Legends" gebruikt, maar ziet het er allemaal wel erg echt uit. Geen boekwerk, alleen de tracks en bandleden uitgelegd aan de binnenkant van de hoes. Doet natuurlijk niets af van de muziek, want die is subliem. De extra tracks moet ik nog luisteren (luister op dit moment naar de titeltrack), dus mijn beoordeling volgt nog .

avatar van ChrisX
IntoMusic schreef:

Ik had ooit Japanse edities van Atlantis en Song Of The Marching Children en in die tijd, toen reissues van Europese albums daar heel hot waren, had elk label wel zo'n zijn eigen serie. European Rock Legends was er ook zo een als ik het me goed herinner. Nadeel was wel, weten we nu, dat veel van die reissues gebaseerd waren op tapes die gebruikt werden om oorspronkelijk vinyl-masters van te maken. En dat is toch een ander master-proces. Nee, de Esoteric zal een stuk dichterbij de originele masters zijn.

Laatste nieuws uit Engeland:
Deze plaat verschijnt in juni als heruitgave bij Esoteric.
Met bonustracks, etc.
Ben nu druk bezig met de inhoud van het boekje.

Ter info:
Dit is de derde keer dat de plaat officieel op cd uitkomt. Eerste keer was in 1987 in Japan, tweede uitgave betrof in 2000 als onderdeel van de "3 originals"-box en nu dus als remaster in 2011. Andere uitgaven zijn *niet* legaal en maken ook geen deel uit van de discografie van Earth & Fire.

avatar van Hans Brouwer
wowter schreef:
Laatste nieuws uit Engeland: deze plaat verschijnt in juni als heruitgave bij Esoteric.
Ter info: dit is de derde keer dat de plaat officieel op cd uitkomt. Eerste keer was in 1987 in Japan, tweede uitgave betrof in 2000 als onderdeel van de "3 originals"-box en nu dus als remaster in 2011.
Het is te hopen dat het een "drie keer is scheepsrecht" wordt. "To the World of the Future (1975)" zou gewoon permanent in de cd winkel te koop moeten zijn. Ook als remaster zal ik dit beste Earth & Fire album in juni 2011 kopen!

Bluebird schreef:
Klopt, dat was het pluggersverhaal van Ad Visser. Ook te vinden op de verzamelaar The Story Of E&F uit '76. Geen ongegronde reclame overigens want dit was voor mij hun beste op een neuslengte met de vorige 2 meesterwerkjes.

Ik denk dat je Lex Harding bedoelt. Wedje? Lekker belangrijk he...

avatar van matthijs
Maar inhoudelijk: ik kende Atlantis en Songs of TMC al lang en toen vond ik deze een beetje een saai vervolg, maar door de reacties hier nog eens geluisterd en toch wel heel mooi, een 4 waard!

avatar van Bluebird
matthijs schreef:

Ik denk dat je Lex Harding bedoelt. Wedje? Lekker belangrijk he...

Na een dure week vakantie wed ik maar liever ff niet. U schijnt nog gelijk te hebben ook.

Earth & Fire ? To The World Of The Future « Progwereld

''The Story of Earth & Fire'' heb ik dan ook al zo'n 35 jaar geleden als overbodig gedumpt. Wat me geloof ik nog wel bijstaat is dat Ad en Jerney in dezelfde klas zouden hebben gezeten.

avatar van BoyOnHeavenHill
De laatste van de "grote vier" symfonische albums van Earth & Fire, en wat mij betreft ook de beste. De titeltrack is meteen het hoogtepunt, Only time will tell is een prachtige single met een geweldige gitaarriff (op de oorspronkelijke vinylelpee viel kant 2 op die manier met de deur in huis), en de inzet van de gitaarsolo in The last seagull is één van de ultieme ademstokmomenten in de popmuziek. Fantastische plaat.

avatar van matthijs
Mooi verhaal, Boy! Leuk om iemand zo enthousiast te zien, geeft me wel zin m snel weer s te draaien!

avatar van BoyOnHeavenHill
Dank je! En nou maar hopen dat ie niet tegen gaat vallen...

avatar van matthijs
Denk t niet hoor, ik had al een 4 gegeven, dus we hebben het over nuances tussen heel goed en verschrikkelijk goed.

Toch gek dat ze hierna zo'n andere richting insloegen he, beetje funky synthpop. Nog wel paar leuke nummers hoor, maar het echt psychedelische symphonische zou niet echt meer terugkeren (het titelnummer van Reality Fills Fantasy kwam nog enigszins in de buurt).

avatar van titan57nl
De jaren tachtig met disco betekende het einde.

avatar van edje1969
favoriet album van mijn favoriete Nederlandse band. Alleen het titelnummer al kan ik wel keer op keer horen. Heel bijzonder is Voice from Yonder met een voordracht erin verwerkt uit 1928

WPE
Dit is volgens mij het beste album dat Earth & Fire gemaakt hebben. Voor mij in ieder geval 4 sterren waard. Ook topmuzikanten, de gebroeders Koerts. Zo'n instrumentaal nummer als the last seagull is ook werkelijk schitterend te noemen. Een aanrader!
ps: alleen had voor mij die bonustracks niet gehoeven, bepaald geen meerwaarde.

avatar van titan57nl
Is ook zo WPE, hier beginnen ze te experimenteren, nieuwe paden te onderzoeken, funk, breder geluids scala door synthesizers. Soort houses of the holy van Earth & Fire.

avatar van edje1969
Matthijs schreef =>
Ik zou willen... dat er nog een vijfde geheime nooit uitgebrachte E&F symfonische plaat wordt ontdekt, en dat die dan een kleine 40 jaar later alsnog wordt uitgebracht. Beetje zoals Beach Boys Smile... Is dat teveel gevraagd? [/quote]

Als dit gebeurt matthijs dan sta ik gelijk met mijn neus tegen het raam van de platenzaak gedrukt!!!

Wat een geweldig album. Het titelstuk en voice from yonder behoren tot de beste symphonische rock in ons land. Is het mogelijk om in contact te treden met Chris of Gerard Koerts? Leven die nog? Geweldige muzikanten!