ProGNerD schreef:
Gek genoeg heb ik dat net andersom: van Permanent Wave t/m Power Windows vond ik direct stuk voor stuk fantastisch (favorieten tot nog toe: Moving Pictures en deze)
Ik moet juist een beetje wennen aan de gewijzigde sound sinds de 90's, maar ik ben druk bezig; heb uit de latere periode nu Counterparts geluisterd en dit weekend staat Snakes & Arrows op het programma.
Hier herken ik ook wel iets van. Ten dele een leeftijdskwestie, want ik heb Rush 'ontdekt' met 2112 en A farewell to kings, en dat was meteen raak. Maar ben ook meegegroeid met hun ontwikkeling. Die verliep eigenlijk vrij geleidelijk, waarbij Signals de grootste verschuiving liet zien. Maar ook voor mij gold dat ik wat moeite had met de opnieuw hardere sound van Rush vanaf de jaren negentig.
Counterparts was even wennen, maar die 'landde' per saldo vrij snel bij me; het waren uiteindelijk ook hier de steengoede nummers die me over de drempel hielden.
Maar met de Rush-albums vanaf de nieuwe eeuw heb ik vrij weinig. Vapor trails was natuurlijk vooral een productioneel debacle, waar al genoeg over gezegd en geschreven is, maar ook Clockwork angels wil nog niet echt bij me binnenkomen. En dat zit 'm niet zozeer in de heavy aanpak, maar vooral in het volledig dichtgesmeerde geluid. Dat vind ik zo wezenlijk anders klinken dan bijvoorbeeld deze Power windows.
Op dit album gebeurt ook heel veel, maar het maakt niet zo'n volgepropte indruk; het klinkt allemaal net wat ruimtelijker en opener, en is daardoor beter te behappen. Misschien ben ik sowieso een liefhebber van dat wat afstandelijke geluid dat hier wordt neergezet. Hoewel: Snakes and arrows vind ik dan weer wel goed te verteren, dus het is niet alleen dat. Ik kan er moeilijk de vinger op leggen waar dat nou door komt.