Casartelli schreef:
Hmja ik zal eens kijken of ik dat nog wat verder kan onderbouwen, maar dit is wel zo'n album dat Rush-fans nogal verdeelt... ik vind hem echt GE-WEL-DIG!! Natuurlijk is dit qua sound/productie het meest steriele en toegankelijke album wat ze op dat moment uitgebracht hadden, maar daarin schuilt ook juist het bedrieglijke.
Exemplarisch is een nummer als Grand designs. Ogenschijnlijk zo'n wat al te toegankelijk jaren '80 nummer dat je eerst leuk vindt, dat je daarna wat gaat vervelen (goh, dat outro is toch té doorzichtig?), waarna je er weer later toch weer achter gaat komen dat het nummer tekstueel en qua melodielijn toch echt wel heel briljant is. Een soortgelijke golfbeweging had ik bij Middletown dreams en Emotion detector. Duidelijke 'hit'single Big money is toch te sterk (voornamelijk door het instrumentgebruik) om te gaan vervelen. Manhattan project, Marathon en Mystic rhythms behoeven al helemaal geen toelichting denk ik...
Op het forum loopt op dit moment een topic over of de jaren '80 creatief nou zo'n armoedig decennium zijn of dat het wel meevalt. In elk geval is dít voor mij eigenlijk hét ultieme jaren '80 album. De ietwat gedateerde en cleane studiosound hóórt ook juist bij deze plaat (hoor je later een live-vertolking van bijvoorbeeld Mystic rhythms, bijvoorbeeld op A show of hands, dan mis je die keyboardgalm die je in enige andere context wat flauw zou vinden).
In mijn top tien had ik graag tien verschillende artiesten. Had ik mezelf die beperking niet opgelegd, dan stond deze er beslist als tweede of derde Rush-album tussen.
Edit: dit is overigens het laatste Rush-album waarvan ik elk nummer nog zeer goed vind. Alle volgende platen hebben zo hun mindere goden (hoewel... Counterparts...). De goede nummers van die platen komen vaak nog wel hier in de buurt, maar niet voor niets is dit wel de laatste die bij mij 5 sterren scoort.
a 99% agree
Er is nog één klein dingetje... het album dat hierna komt, Hold Your Fire is voor mij ook nog een juweeltje. Daarna werd het voor mij pas minder.