Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967)

Label: Columbia

1. Astronomy Domine (4:14)
  2. Lucifer Sam (3:07)
  3. Matilda Mother (3:09)
  4. Flaming (2:46)
  5. Pow R. Toc. H (4:26)
  6. Take Up Thy Stethoscope and Walk (3:06)
  7. Interstellar Overdrive (9:40)
  8. The Gnome (2:14)
  9. Chapter 24 (3:42)
  10. The Scarecrow (2:11)
  11. Bike (3:24)
  12. Arnold Layne * (2:58)
  13. Candy and a Currant Bun * (2:45)
  14. See Emily Play * (2:54)
  15. Apples and Oranges * (3:06)
  16. Paintbox * (3:46)
  17. Interstellar Overdrive [Take 2 - French Edit] * (5:16)
  18. Apples and Oranges [Stereo Version] * (3:11)
  19. Matilda Mother [Alternative Version] * (3:09)
  20. Interstellar Overdrive [Take 6] * (5:04)
Apart album dit.
Klinkt anders dan de latere Pink Floyd. 4*

1,5
Deze plaat heb ik eind jaren 80 ontdekt en was er toen verslaafd aan. Daarna heb ik het jaren niet kunnen horen, maar sinds een paar jaar weer heeeeelemaal kapot van. Net zoals van het andere oude werk. Megapsychedelisch, deze muziek laat me onbestaande landschappen zien (en daar hoef ik niks voor te slikken). Geheimzinnige muziek.
nr 1 en 7 helemaal het einde. Een enkel nummer beetje herrie. Ik geef het 4,5 punt.

En nu is dat opeens 1,5?

avatar van IMPULS
Tsjeesus ja, ik zie het ook: 3 punten gedaald Marquise ???
Foute toets of tóch wel geslikt ?

avatar van Gajarigon
waarschijnlijk misklikt, heb ik zelfs ook soms voor. Merk je na een paar maand plots dat je 3 sterren geeft aan een album uit je top 10

Spijtig van nummer 10, die Scarecrow, die verprutst het anders nogal vrij foutloze album nogal. Ach misschien zal ik het later ook nog graag horen. Maar zo goed als Bike zal het wel nooit worden zeker...

avatar van 200384
Lucifer Sam

hmm, Piper at the Gates of Dawn, daar valt veel over te zeggen.

Ik vindt deze plaat fantastisch. Fantastisch van mooi en fantastisch van sprookjes. Het is gelijk een sprookje dat we meemaken. Over het absurde verhaal van lucifer sam als de sfeer die gecreërd word in het boekje.... Dit word nog extra ervaren als je in hogere sferen zit. Wist je trouwen dat Pink Floyd uitgeroepen is als beste groep om een joint op te roken. Ik geef ze geen ongelijk;)

Dit al startalbum van een groep is zeer geslaagd. De weg die ze hierna inslaan is totaal anders maar daarom zeker niet slecht.

Pink floyd een van m'n favorieten.

4.5*

avatar van meyer
volledig met iron man eens. een album op drugs geschreven, is een album dat je eens op een andere manier moet beluistere als je mij verstaat.
kben nu juist naar astronomy domine aant luisteren, gewoon volledeig ontspannen muziek om ver weg te dromen en je volledig op te laten gaan, vooral al je in de juiste stemming bent. de psychodelische geluidjes en het humortintje dat je in de meerdere liedjes terugvind (en dat met syd barret) geven de typische pink floyd sound van hen beginjaren. op live versies ook zeker aan te raden... (heel wegstuiken...) astronomy is men favoriet en als ik in de stemmig ben leg ik bike op... Het psychodelische middenstuk van instellar overdrive is ook zeker te appreciere,het orgelsolotje midden in da derde nummer ook zalig en zo kan ik blijven doorgaan. kga nu beke doorstuiken op pink floyd. hmmmmmzz doorslaan...

avatar van gemaster
Erg geinig album. Het bewijst wat voor een rare snuiter meneer Barrett was. Het album is een beetje te verdelen in 2 categorieën: De helft van de nummers zijn liedjes van Annie M.G. Schmidt on acid, terwijl de andere helft bestaat uit liedjes van Wubbo Ockels on acid. Een merkwaardige combinatie: Kinderliedjes en intergalactische nummers, maar het werkt wel degelijk. Het album vormt zeer zeker een geheel en dat alleen is al erg knap. Daar komt nog bij dat meneer Barrett ondanks al zijn gekkigheid een erg goede liedjesschrijver was.

Mijn favoriete nummer is 'Bike', met die fantastische tekst:
You're the kinda girl that fits into my world

PS. Is dat begin van 'Lucifer Sam' niet gewoon de begintune van een James Bond film?

avatar van Toon1
Wubbo Ockels on acid.

Wie is Wubbo Ockels

gemaster schreef:

Ik betwijfel het. Maar hij heeft zich voor 'Interstellar Overdrive' wel laten inspireren door de beginrif van 'My Little Red Book' van Love en ook door de TV-tune van 'Steptoe & Son'...

Toon1 schreef:

Wie is Wubbo Ockels

Hij was de eerste en enige astronaut die Nederland heeft gekend. Lees hier meer over Wubbo: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wubbo_Ockels

Oh en let vooral op de prachtige snor die helaas inmiddels is gesneuveld.

avatar van Toon1
gemaster schreef:

Oh en let vooral op de prachtige snor die helaas inmiddels is gesneuveld.

ah het is dus de Nederlandse Dirk Frimout

avatar van gemaster
En die ken ik dus weer niet

De geniale gek is dood

Rust in vrede...

Hij was geniaal.

avatar van Sgt. Revolver
Ik ga me ook maar eens wagen aan "The Piper". Ik weet niet zeker of het album me wel gaat bevallen. Ik wilde dit album altijd al eens proberen, maar nu Syd dood is, gaat deze plaat even voor alle andere platen die ik al van plan was te gaan bestellen.

avatar van ChrisX
Nobody knows where you are, how near or how far,
Shine on you crazy diamond !!!

Aan de ene kant overviel me een triest gevoel toen ik het bericht hoorde van zijn heen gaan maar aan de andere kant had ik ook een gevoel van berusting, een gevoel van bevrijding voor hem. De man heeft jarenlang geworsteld met zijn verleden, met zijn mentale gezondheid en later ook nog met z'n fysieke gesteldheid. Hij is nu ergens waar hij van dit alles geen last meer heeft.

Heb voor het eerst in jaren dit album weer eens opgezet en ik vond het altijd de lastigste plaat in het Floyd canon maar schijnbaar is er iets veranderd in mijn muzieksmaak want wat ik nu hoor vind ik werkelijk briljant. Misschien komt het omdat ik nu luister naar de mono-versie (een paar geleden in een apart boxje uitgebracht) die toch echt wel anders klinkt als de stereo remaster, maar op een of andere manier klikt dit album nu ontzettend bij mij......

Denk dat dit zo'n album is dat bij elke generatie wel weer weerklank weet te vinden. De mens Syd Barrett mag er dan wel niet meer zijn, zijn geest en zijn muziek zullen denk ik altijd wel door blijven leven.

ChrisX schreef:

is ie dood??

avatar van tomthumb
Ik kom er ook net achter:

Roger Keith "Syd" Barrett January 6, 1946 – July 7, 2006

Bedankt voor je mooie muziek, vandaag gaat Piper zeker gedraaid worden.

avatar van meyer
syd barret, hij kende een korte glorieperiode en erna werd hij eigelijk al als dood beschouwd, maar nu hij werkelijk dood is, voelt het toch anders.
Deze plaat zal altijd iets speciaals blijven, zeker eens opleggen vanavond.

Met Pink Floyd ben ik niet echt goed bekend. Ik heb de albums The Wall, Dark Side of the Moon en Wish You Were Here op cd thuis liggen. Maar om nu te zeggen dat het tot mijn favoriete bands behoort: nee (ondanks dat ik het telkens prima beoordeel).

Nu maar eens begonnen aan het oudere werk en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast werd. Ik las al dat dit werk anders zou zijn, maar hoe dat dan uitpakt is dan nog de vraag.
Goed in mijn geval. Ik kan dit zeker wel waarderen.
In elk geval dusdanig dat ik het rijtje maar eens ga afwerken de komende tijd.

Dit album vind ik in ieder geval erg lekker, en het zou zomaar kunnen dat ik dit in de loop van de tijd de betere cd van het stel ga vinden

Omayyad
aERodynamIC schreef:
In elk geval dusdanig dat ik het rijtje maar eens ga afwerken de komende tijd.

Veel luisterplezier! Probeer het wel bij voorkeur chronologisch te houden...

Dat was ik al van plan. Nummer 1 zit er op en de rest staat al te trappelen .

avatar van The Scientist
Lekker vaag album dit, niet die 13-in-een-dozijn-prog-atmosfeer van de latere Pink Floyd maar een frisse psychedelische sfeer van vaagheid... perfect aansluitend op de geweldige teksten van Barrett.

Dit is echt een genie aan het werk, iemand die lak heeft aan wat er allemaal al is, maar gewoon op zijn eigen vage manier een plaat in elkaar wil draaien , en dat lukt.
De opener Astronomy Domine heeft al de herkenbare gitaar-sound die het hele album een beetje aanwezig blijft...

Verder is het het ene vage Barrett-nummer naar het andere, met uitzondering van Take up Thy Stethoscope and Walk, dat door Waters geschreven is. Qua kwaliteit is er niet veel verschil te horen.

2e hoogtepunt is de tweede helft van Interstellar Overdrive Waarin alle geluiden van je ene oor naar je andere oor echoen.. een gek geniaal nummer..

Tekstueel komt voor mij het hoogtepunt aan het einde...

I want to tell you a story
'bout a little man if I can.
A gnome named Grimble Gromble.
And little gnomes stay in their homes,
eating, sleeping, drinking their wine.

Geweldig, met lekker vrolijke muziek eromheen
Ook de eerste zin van Bike mag natuurlijk niet ontbreken in een recensie(tje)

I've got a bike you can ride it if you like

Bij elkaar een van de weinige echt vrolijke albums die bij mij scoren.. Een winnende combinatie van vaagheid, genialiteit en innovatie

Davez
Ik heb nooit iets gevonden aan Pink Floyd. Desondanks bezit ik 3 platen omdat ik graag wil weten waarom ze zo populair zijn.

Ik ga de plaat geen punten geven omdat ik er nauwelijks naar luister, ik vat het gewoon niet.

nicolas
Wel Davez, dat komt waarschijnlijk omdat die drie platen van voor 1971 dateren? Of niet? Meddle en Dark side of the moon en verder zijn immers helemaal anders (vind ik) dan het vorige materiaal. Ik ben ook begonnen met DSOTM en WYWH en dit zijn en blijven mijn favoriete PF-albums.

avatar van schizodeclown
Nou,ik vind wel alles voor de jaren 80 echt geniaal van Pink Floyd,en het is ook vaak zo dat je het meer de kans moet geven,dus meer luisterbeurten geven om er echt een oordeel over te kunnen geven.Dat is eigenlijk met bijna alle muziek wel zo.
Ik dacht in het begin ook met DSOTM wat is dit voor rare muziek?Uiteindelijk is ie de afgelopen 5jaar me favoriet geworden

Davez
ik heb DSOTM en WYWH en dan de deze. Ikm oet zeggen ik heb maar 1 maal naar de albums geluisterd. De hit money is uiteraard wel bijzonder goed. De rest ben ik reeds vergeten.

Zal er nog wel naar luisteren ik weet enkel niet wanneer want ik ben bijna continu naar nieuwe en oude muziek op zoek. Ik ben bezig een grote 60's lover te worden. The Beatles , Kinks , Bob Dylan zijn toch gewoon geweldig. The Stones vind ik eigenlijk niet bijzonder met uitzondering van de tal van hits (waarmee het toch best een goeie groep blijft).

Binnenkort meer over Pink Floyd

Davez
Dit album lijkt wel gemaakt zijn na een stevige zuippartij of drugs ofzo. Het doet me denken aan de magical mystery tour van the beatles.

Ik vind het niet eens slecht, eerder geweldig. Ik zou zelfs zeggen dat dit album me meer aanstaat dat DSOTM, dit klnikt zeer 60's omdat het ook uit de 60's komt natuurlijk!

avatar van Pink Queen
Het lijkt niet alleen gemaakt na drugsgebruik hoor, Davez . Syd Barrett was stevig aan de LSD.