Ik neem aan dat Pink Floyd na het vertrek van Syd Barrett een gelijkaardige metamorfose onderging zoals Joy Division na de dood van Ian Curtis, of zoals Oasis na het vertrek Noel Gallagher. Het enige verschil is dat deze overgebleven bandleden onder dezelfde bandnaam muziek bleven maken. Daarmee dat ik de hele discussie tussen "deze PF" en de "hier opvolgende PF" wat onzinnig vind.
Is dit album dan zo compleet anders dan hun latere werken? "The Scarecrow" bijvoorbeeld zou zo een metaforisch, diepzinnig nummer kunnen zijn over een persoon die niet meer door zijn omgeving opgemerkt wordt en daardoor zijn oude taak in de maatschappij niet meer naar behoren kan voltooien: ergens in zijn onbeweeglijkheid neemt hij rustig vrede met zijn situatie. Dat soort nummers behoort meer tot het repertoir van de latere werken. Hier is de muziek eerder aanstekelijk. Zo heb ik recentelijk tijdens het luisteren naar "Bike" om de een of andere vreemde reden mijn profielfoto op Last.fm daarop afgestemd en dat nummer gequote in mijn 'about me'. Dit album heeft een bijzonder soort charme
Bepaalde stukken tekst als
sitting on a unicorn en
Traveling by telephone spreken bijzonder sterk tot de verbeelding
Een interessante opmerking die ik hier bij dit album las was dat dit eigenlijk veel revolutionairder was dan de jaargenoot "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" - Op zich kan ik me daar niet over uitlaten, maar wat mij betreft mag LSD met alle plezier als het concept van dit album gezien worden

Het enigste wat me opvalt is dat dit album in al zijn gekheid, excentriek karakter ook gewoon bijzonder goed in elkaar steekt. "Interstellar Overdrive" is zo'n nummer dat ik kan blijven luisteren. "Take Up Thy Stethoscope and Walk" kent een geweldige climax. "Bike" sluit dit album af op een bijzonder geniale manier.
Het leuke is dat deze heren het hier allemaal vrij simpel lijken te houden

Het mag allemaal wat luchtiger en minder serieus met dit album. En voor ik het vergeet, wat doet Davild Gilmour (met alle respect) op deze albumhoes?
