Fresku - Nooit Meer Terug (2015)

Label: Top Notch

1. Nooit Meer Terug (4:29)
  2. Kreeft (2:57)

met MocroManiac

3. Gooi Jezelf Weg (4:40)
  4. Trots (5:30)

10. Alzheimer (3:17)
  11. Altijd Alleen (5:28)

met Glen Faria en Ronnie Flex

12. Rustig Aan (4:00)
  13. Meisjes / Jongens (4:30)

met Louis Bordeaux

14. Al Is het Ver Weg (5:31)

met Sevdaliza

15. Waarom Ik Schrijf * (3:43)

met Braz en Lijpe

16. Angst * (5:22)
totale tijdsduur: 1:01:44 (1:10:49)
avatar van Jelle78
Klopt, Arrie. Ik heb mij tot op heden nog niet heel erg verdiept in de Nederlandse hip hop scene. Dus ik ken vooral datgene wat in de diverse media voorbij komt en dat doet mij over het algemeen helemaal niks. Behalve dan Typhoon en Fresku. Verder ken ik Opgezwolle ook wel, daar moet ik nog eens wat meer aandacht aan besteden. Uit het verleden vind ik Osdorp Posse wel leuk. Dus ik heb ongetwijfeld nog heel wat te ontdekken.

avatar van Nr.4
Zijn vorige albums gingen me door wat wisselvalligheid vrij snel vervelen, Nooit Meer Terug heb ik nu al vaker gedraaid en ga 'm steeds sterker vinden. Jammer van die Meisjes/Jongens en Rustig Aan, dat is me iets te veel gericht op wat jongere luisteraars. Verder geniet ik met volle teugen.

avatar van jellecomicgek72
Gruwelijk album. Plaat even op me laten inwerken maar hij begint endelijk een beetje binnen te komen. Nooit meer terug, Kreeft, Zo doe je dat, Ik wil, allemaal geweldige tracks.

avatar van Holla
Zeer benieuwd na jullie reacties, als ik hem ergens online kan vinden ga ik er eens goed naar luisteren!

avatar van gherdt
Het doet me pijn Fresku een onvoldoende te geven maar ik heb me gedurende het luisteren toch meer lopen ergeren dan dat ik op een positieve manier verrast/geraakt werd.

Qua beatbakkerij ben ik een voorstander van consistentie en duidelijkheid maar als het gevolg hiervan onopvallende saaiheid is als op deze doe dan maar liever een producer-potpourri. Dit is belegen, eentonig en meer van dat.

En dan Fresku zelf. Een sympathiek heerschap dat mij op de vorige 2 platen veel vertier, verbazing, originaliteit, humor en voelbaar bittere ernst bood. De Nederlandse Eminem (qua thematiek en variatie) zo u wilt. Op zich doet hij dat op deze nieuweling niet anders maar de magie en frisheid is er wat mij betreft helemaal af. Standaard moralistische verhaaltjes over delinquenten, onzekere meisjes, social media, z'n dochter (hou op!) enz. enz. Wat een cliches, wat een doorzichtige moraal en wat een gebrek aan goede invalshoeken zeg! En dan de bijbehorende refreintjes die het nog even allemaal extra uitleggen. Behoorlijk verschrikkelijk allemaal. Qua echt goede humor, toch een belangrijk kenmerk van Fresku, is het zoeken met een zaklamp. Kreeft is 1x leuk maar heeft geen enkele eeuwigheidswaarde. Ik kan wel door blijven gaan hier, ergo: tegenvaller.

En dat hele 3fm verhaal verloor ook elke waarde voor mij toen hij bij de 3v12 awards slapjes 2 nummertjes deed en Zo Doe Je Dat links liet liggen. Doorzichtige aandachttrekkerij dus. Ik weet niet wat ik heb vandaag maar ben helemaal klaar met de Fresku.

avatar van MJ_DA_MAN
Ondanks dat ik het op een aantal punten eens of deels eens ben met gherdt vind ik het album alsnog sterk. Fresku slaat af en toe idd op meerdere gebieden wat de plank mis en lijkt soms ook een beetje kapsones te hebben gekregen (ook moet Teemong op gaan passen dat zijn producties niet té gelaagd gaan worden), maar het zit muzikaal allemaal nog meer dan goed in elkaar en luistert het moeiteloos weg op zowel rappend als productioneel gebied. Ook al staan er een aantal mindere nummers en verschrikkelijke ABN-zanger(es)s(en) op. Prima geheel ook, wat het wegluister-gehalte alleen maar verbetert.

avatar van mh040
MJ_DA_MAN schreef:
Fresku lijkt soms ook een beetje kapsones te hebben gekregen
Kun je deze uitleggen?

avatar van MJ_DA_MAN
mh040 schreef:
Kun je deze uitleggen?
Nou goed, het is natuurlijk logisch dat wanneer je als rapper op de bodem begint en inmiddels in een jaar of vijf naar de top bent geklommen dat je je wat anders gaat opstellen. Hoeft niet per se negatief te zijn, maar het is duidelijk dat Fresku niet meer de onzekere rapper is. Een nummer als bijv. Nooit Goed had ie in 2010 of zelfs 2012 nooit gemaakt, waarin ie eigenlijk gewoon (o.a.) zegt dat hij alle critici zat is. Ironisch genoeg klopt de tracktitel eigenlijk dan weer wel: het is idd nooit goed. Maar daar moet je mee om kunnen gaan als artiest. Dat op die track MocroManiac meedoet die welgeteld nul albums en evenveel mixtapes en EP's heeft uitgebracht maakt het sowieso minder geloofwaardig. Toch blijft het een prima track die ik tot op heden van alle nummers op het album het meest beluisterd heb. Maar het zit me meer in het tekstueel de plank wat misslaan op tracks als Zo Doe Je Dat en Angst (en Nooit Goed dus ook).

Azaad
Waarom precies weet ik niet, maar van Angst krijg ik elke keer vochtige ogen en een brok in m'n keel. Zou Fresku mij een knuffel willen geven?

avatar van Slowgaze
Goede plaat weer van Fresku, waarmee hij zijn status consolideert. Opvallend is dat hij zijn eigen problemen nu veel sterker aan maatschappijkritiek koppelt en andersom; daar wordt navelstaren ook mee voorkomen. De plaat is wel weer veel te lang, net als de vorige, en er staan mindere broeders op, maar dat is Fresku vergeven. De beats van Teemong maken van de plaat trouwens wel echt een geheel. En als je mijn recensie wil lezen, waarin ik al deze punten ook behandel, moet je even hier klikken.

avatar van Rhythm & Poetry
Onzin. Hier staan de hardste broeders op. Fit, Ronnie Flex, Braz, MocroManiac. Dus kom niet praten op de straten.

avatar van Slowgaze
Ik ben de laatste tijd vaker op straat geweest dan jij, Rop. Kusje.

avatar van Ponty Mython
Rhythm & Poetry schreef:

Def Rhymez, Brainpower en Gers Pardoel ontbreken.

avatar van niels94
En Broeder Dieleman.

avatar van Rhythm & Poetry
Daar is niks aan gelogen.

Geen longevity in deze plaat. Maanden naar uitgekeken maar na enkele weken al helemaal klaar mee.

avatar van alexander-r
Vooralsnog een 3,5 maar heeft nog mogelijkheid om te groeien. Trots is keihard, Fresku zoals we 'm kennen. Daar naast vind ik Nooit Goed ook een hele degelijke track. Meisjes / Jongens word onderschat vind ik. De tekst is misschien wat simpel en af en toe flauw, maar de warme sound maakt veel goed vind ik. Ik zet 'm nog maar een keer aan.

Het is trouwens wel tof dat deze plaat op vinyl uitkomt, alhoewel ik liever maskerade op vinyl zou hebben. Wie weet gebeurt dat ooit nog.

avatar van Lukas
Bericht van trollaccount + reactie verwijderd.

Ik besef nu dat die beat van 'trots' gewoon een remake is van de beat van "lady gaga & r. Kelly - do what you want", maar dan trager. Luister het begin van beide songs en je begrijpt me wel. Gooi jezelf weg blijft geweldig.

avatar van frolunda
Valt me niet tegen,heb niet zoveel met Nederlandstalige hiphop maar dit klinkt best lekker,al is het ook wel wat wisselvallig.Vooral tekstueel maakt Fresku er vaak iets heel moois van al snijdt ie wel vaak dezelfde onderwerpen aan.Zijn stem is ook prima en heeft een goede flow.Beats zijn niet echt bijzonder maar passen wel goed in het geheel van Nooit meer terug.
Zo doe je dat,Gooi jezelf weg en gevangen zijn m'n favorieten.

avatar van Dead_Presidents
"Nooit Goed" vind ik echt een underrated nummer. In dat nummer hoor je en zie je hoeveel haat er wordt gezaaid op het internet.

avatar van lowieke
I can't put the past away

avatar van jordidj1
Ik vind dit toch de hardste Fresku-plaat. Vooral van "Kreeft" kan ik geen genoeg krijgen.

avatar van overmars89
Ik vind het toch wel grappig dat ik eigenlijk "Kreeft" 1 van de minste tracks vindt van Fresku. Het is een geinige gimmick, maar niet meer dan dat. Geef mij maar "Angst"

avatar van Arrie
Eens, maar wel een erg lekkere gimmick. Heb hem toen live gezien, en vond dat er te weinig ruimte was voor zijn serieuze kant, nummers als Angst dus, en die serieuze kant ook niet lekker uit de verf kwam omdat ie te hele tijd de clown uit liep te hangen, zeg maar. Bij Kreeft rende er iemand in een kreeftenpak over het podium. Grappig hoor, maar dat soort olijk gedoe kreeg de overhand, terwijl hij juist ook een hoop serieuze dingen te zeggen heeft. Geef mij ook maar Angst.

avatar van jordidj1
De titeltrack blijft zo mooi. ❤️