Joanna Newsom - Divers (2015)

Folk
Label: Drag City

1. Anecdotes (6:27)
  2. Sapokanikan (5:10)
  3. Leaving the City (3:48)
  4. Goose Eggs (5:01)
  5. Waltz of the 101st Lightborne (5:21)
  6. The Things I Say (2:35)
  7. Divers (7:06)
  8. Same Old Man (2:26)
  9. You Will Not Take My Heart Alive (4:01)
  10. A Pin-Light Bent (4:26)
  11. Time, as a Symptom (5:28)
avatar van Kronos
Mooiste nummer van deze eeuw: Sapokanikan.

avatar van Cellulord
Doe mij maar liever Kate Bush.

UnknownPleasure
Kronos schreef:
Mooiste nummer van deze eeuw: Sapokanikan.

Nou, nou, nou.
Ze heeft zelf nog wel betere nummers gemaakt ( die wel degelijk bij de mooiste nummers van deze eeuw - of welke dan ook - horen). Ik moet wel toegeven dat die opbouw ongekend is. Dan merk je toch hoe briljant deze vrouw is.

Overigens vind ik Make Hay eigenlijk één van de beste nummers van deze era, en dat is dan een "overblijfsel. Waanzinnig dat zo'n goed nummer een "overblijfsel' is.

avatar van Cellulord
Chungking schreef:
... Maar ik vind gewoon dat ze op muzikaal en compositorisch gebied dingen doet die echt nog nooit zijn voorgedaan, en zo toch een nieuwe dimensie aan het genre geeft.

Straffe uitspraak! Heb je dan ALLES gehoord ooit is uitgebracht?

avatar van luc011190
Heel interessante serie teksten over de referenties in de teksten van dit album: “Bound to a Wheel”: James Joyce, Joanna Newsom, and the Art of a Loopy Line - medium.com

avatar van swoon
Deze plaat blijft echt groeien en groeien, en omhoog gaan in mijn top 10. Time as a Symptom is misschien wel mijn lievelingsnummer aller tijden; ongelooflijk diepe tekst, en prachtige melodie.

avatar van Ducoz
Naarmate de jaren verstrijken begin ik in te zien dat de periode van 2010 tot 2015 unieke jaren waren, een soort periode als 1965-1970 of 1989-1994 als je wil. De beste jaren voor indie(pop en folk). Misschien heeft dat ook te maken met mijn leeftijd in die jaren, maar alles was goed. Ik kocht in die tijd en ging iedere vrijdag met 3 tot 5 nieuwe releases naar huis die vrijwel allemaal erg goed waren. Nu ben ik blij met een goede plaat in de zoveel maanden..

Een van die platen is 'Divers'. 'Divers' is in retrospect misschien wel een van de beste, meest complete platen ooit gemaakt. Ik ben blij dat hij nog altijd met me mee gaat. We zijn 6 jaar verder. Wordt het ook niet eens tijd voor een vervolg?

avatar van swoon
Ducoz schreef:

Vanaf deze week gaat de volgende podcast exclusief over elk nummer van dit album (zie hier al de overzichtepisode over Divers: https://open.spotify.com/episode/3za1e1bAljHRfAbzSthGKf?si=ad1c7ecf1f56449f). Zeker de moeite om te luisteren; vind het eindeloos fascinerend door hun liefde voor detail en algemeen Joanna's muziek en lyricisme.

Leonidas5
Ik heb het geprobeerd vanwege de voorliefde van enkele gerenommeerde muziekkenners hier op de site, maar helaas is dit niet mijn ding. Ik hoor wel een bepaalde intrinsieke kracht in de muziek en het is zeker erg muzikaal, maar all in all vind ik deze muziek te springerig en haar stem zou ik willen kwalificeren als een soort speelgoedversie van Kate Bush. En dat leidt tot een score van uiteindelijk 2 sterren.

avatar van cornstars
Cellulord schreef:
Doe mij maar liever Kate Bush.

Tsja, Kate Bush is eenzame hoogte, vind ik (ook). Maar Time, as a symptom is wel indrukwekkend...