Joanna Newsom - Divers (2015)

Folk
Label: Drag City

1. Anecdotes (6:27)
  2. Sapokanikan (5:10)
  3. Leaving the City (3:48)
  4. Goose Eggs (5:01)
  5. Waltz of the 101st Lightborne (5:21)
  6. The Things I Say (2:35)
  7. Divers (7:06)
  8. Same Old Man (2:26)
  9. You Will Not Take My Heart Alive (4:01)
  10. A Pin-Light Bent (4:26)
  11. Time, as a Symptom (5:28)
FRIPI schreef:

Haar zang is apart maar wel heel goed en het lijkt inderdaad op een mix van Kate Bush & Billie Holiday.

Bush oké, maar Billie Holiday Die kwam bij erwinz ook al voorbij. Haar toon, dictie en frasering hoor ik bij Newsom niet terug. Om over verschil in genre en thematiek maar te zwijgen. Vanwaar die associatie?

avatar van Kronos
Er zingt een vrouw. Daarmee is voor mij de link met Billie Holiday wel gelegd.

Op zijn minst evenveel als Kate Bush' invloeden hoor ik die van Joni Mitchell. Het is duidelijk dat Joanna Newsom in haar manier van zingen daar inspiratie heeft gehaald.

avatar van erwinz
ik heb alleen aangegeven dat Kate Bush, Joni Mitchell en Billie Holiday worden genoemd. Zelf hoor ik de laatste ook niet. Joni Mitchell nog het meest

avatar van Marco dB
De eerste luisterbeurten bekroop me een Joanna-moeheid; "Jaja, we weten het wel mevrouw met je rare stemmetje". Maar nu hij toch op cd binnen is (wat een prachtige verpakking weer overigens) heeft ze me toch weer bij de kladden. Wat een wervelende pracht, opbouw en sfeer zet ze op Divers neer. De teksten moet ik nog eens voor gaan zitten, maar muzikaal een waar meesterstuk.

avatar van Arrie
Kronos schreef:
Er zingt een vrouw. Daarmee is voor mij de link met Billie Holiday wel gelegd.

Toevallig draaide ik laatst weer wat nummers van Blue en bedacht ik ineens: volgens mij heeft Joanna Newsom hier ook veel naar geluisterd. Ik hoor eigenlijk nog wel meer Mitchell dan Bush. Ben het deze keer dus eens helemaal met je eens.

FRIPI
Kronos schreef:
Er zingt een vrouw. Daarmee is voor mij de link met Billie Holiday wel gelegd.

Ik heb wat muziek beluisterd van Mitchell (goede zangeres overigens) maar ik hoor niets terug in de stem van Newsom.

Billie Holliday daarin tegen juist veel door de klank en de vergelijking met Bush ook vanwege haar uithalen en manier van zingen. Misschien ook wel een klein beetje van Mitchell maar niet dat ik haar daarmee zou vergelijken.

Ze heeft gewoon een mooie maar aparte stemgeluid en dat maakt het geheel bijzonder.

avatar van davevr
Ik ken maar 1 nummer dat ik op de radio hoorde danzij Ayco, maar daar kreeg ik nu zo een hoofdpijn van dat de rest niet meer hoeft.

En ja, misschien mis ik wel iets, maar ja, misschien mis ik ook wel iets wereldbrekend in de deathcore-scene

avatar van Chungking
Joanna Newsom is in het algemeen zeer spaarzaam met het benoemen van haar invloeden, in interviews over de vorige plaat heeft ze wel Joni Mitchell (maar ook Graham Nash) genoemd. De invloed van Roy Harper met zijn lange folksongs is ook gedocumenteerd, en Sandy Denny heeft ze al gecovered dus dat lijkt me ook een referentie (luister eens naar the banks of the nile of ander werk van Denny en beweer dan maar het tegendeel).

Qua teksten verwijst ze vooral naar literatuur (Faulkner, Nabokov, Hemingway,...), qua harpspel zowel Keltisch als klassiek, maar ze is blijkbaar ook beïnvloed door West Afrikaanse muziek (polyritmes)... Zie dit interview in de NY Times om eea staven.
Qua manier van zingen vernoemt ze ook nog Texas Gladden (Appalachian music) en Karen Dalton.

Om maar te zeggen dat het eens gedaan moet zijn met altijd eenvoudigweg Kate Bush erbij te sleuren!

avatar van niels94
Volgens mij komt dat er puur uit voort dat ze een vrouw is die geregeld in kopstem zingt. Dan is de vergelijking gauw gemaakt met Joni Mitchell en Kate Bush. Meer is het ook niet, Joanna Newsom heeft een stem die uit duizenden te herkennen is. De vergelijking met Joni Mitchell vind ik dan hoogstens wat sterker omdat ze qua zanglijnen af en toe wel aan Joni doet denken.

Overigens: ik heb dit gewoon maar naar 4,5* gedaan. Ik kan er niks anders van maken

Chungking schreef:

That's the spirit! Die vergelijking met Bush heb je wat mij betreft in ieder geval kordaat onder de zoden geschoffeld. Ik wil er nog wel aan toevoegen dat men imo de duiding van een stem door vergelijking met die van ander in het algeméén zo veel mogelijk moet zien te vermijden. Maar ik zondig soms ook ....

dix
Joanna Newsom klinkt in mijn oren nog het meest als Kevin Coyne na een hormoonbehandeling.

kistenkuif
sorry hoor, slappe lach van een Coyne-fan en niks ten nadele van Newsom.

FRIPI
Ik verhoog hem ook want het is toch een prachtig album.

Ik haak definitief af. Vanaf het machtige debuut vind ik het steeds een stapje minder worden. Waarbij ik wel moet aantekenen dat dit bij Have One on Me vooral komt door de overdaad. Daar had één heel goed album van gemaakt kunnen worden. Ik heb het nu wel een beetje gehoord. Na het horen van Leaving the City had ik goede hoop. Daar hoor ik wat betreft instrumentatie ook weer eens wat nieuws. Jammer.

avatar van Korreltje Zout
Zo, dit is een keer, nooit meer. Wat een irritante stem zeg. Het klinkt als een babyversie van Kate Bush. Natuurlijk, het ligt aan mij. Ik heb ook een namelijk ook een enorme hekel aan Alt-J muziek en Wes Anderson films, dus mij hoef je echt niet serieus te nemen qua smaak. Blijf vooral genieten, ik ben weg.

avatar van Kronos
Ik geniet er mateloos van.

avatar van Mctijn
Korreltje Zout schreef:

Uiteraard nemen we jouw post met een...

Net aan het eind van de eerste luisterbeurt. Het was zoals altijd bij Newsom zwaar en vermoeiend, maar er valt zoveel te horen dat deze plaat nog vaak gedraaid gaat horen.

avatar van jassn
Zwaar en vermoeiend? Dat zijn wel 2 laatste woorden waar ik aan denk om dit album te beschrijven. hmm ik heb altijd het idee dat ik naar een engeltje aan het luisteren ben en wordt eerder in de 7de hemel gebracht.

avatar van Chungking
angelin schreef:

Drums op tracks 2, 3 en 11. Een gitaar op track 4, banjo op 8. Bovendien veel tracks waar piano én harp gecombineerd worden (benieuwd hoe ze dat live gaat oplossen). Dat is toch allemaal redelijk nieuw qua instrumentatie?

In ieder geval siert het da afhakers dat ze niet stemmen ipv een anti-stem uit te brengen

Chungking schreef:

Wel zo fair, toch? Het is imo dan ook een typisch eigenzinnig take it or leave it-album. Prettige bijkomstigheid voor de fans: het houdt het stemgemiddelde lekker op peil

avatar van Korreltje Zout
Want een kunstmatig hoog stemgemiddelde is goed voor het zelfvertrouwen: "kijk mijn smaak is toch best goed", nietwaar?

avatar van McSavah
dix schreef:
Wie houdt het dan kunstmatig hoog?

Blijkbaar de afhakers die niet stemmen.

avatar van Arrie
Korreltje Zout schreef:

Dan stem je het toch omlaag, als je je daar beter bij voelt?

Rare opmerking...

Arrie schreef:
Dan stem je het toch omlaag, als je je daar beter bij voelt?
Rare opmerking...

Niet raar. Het sloeg op Kistenkuif's ontboezeming dat hij het niet-stemmen van de afhakers een "Prettige bijkomstigheid [vond] voor de fans: het houdt het stemgemiddelde lekker op peil". We hebben het dan natuurlijk over een artefact. Daarover mag ik best een klein plaagstootje toedienen. Doen we allemaal wel eens. Zout erover.

Post scriptum: opvallend veel mensen in dit draadje hebben nog niet gestemd. Zijn dat respectvolle afhakers of behoedzame consciëntieuze kenners die op het juiste moment gedecideerd en rechtvaardig stemmen (i.e. de jankende kat uit de boom kijken)?

avatar van Mjuman
dix schreef:
Wie houdt het dan kunstmatig hoog?

Zullen we samen gaan stemmen, doet kistenkuif vast ook mee of halen we het dan kunstmatig omlaag?

dix
Samen stemmen mag tegenwoordig niet meer. Dan krijg je de kiesraad achter je aan.

avatar van hoi123
Korreltje Zout schreef:
Jup, zo'n pretentieuze lul uit de tweede categorie hier. Joanna's albums doen er altijd nogal lang over om mij te overtuigen (het duurde iets van drie jaar bij Ys) en hoewel ik het gevoel heb dat ik deze iets sneller door zal hebben, is nog niet ieder nummer gevallen hier. De nummers waar dat wel het geval is (Sapokanikan, Divers, Leaving the City en Time as a Symptom), klinken alvast van het vertrouwd buitenaardse niveau van Joanna. Erg leuk bovendien om te horen hoe haar geluid zich blijft uitbreiden - haar muziek heeft nog nooit zo enerverend geklonken als de afsluiter en de manier waarop Sapokanikan poppier dimensies verkent, nog steeds vasthoudend aan die godsgruwelijk inventieve melodieën en structuren die we van haar kennen, is ook nogal prijzenswaardig. Ik denk dat ik hier best wel gelukkig van ga worden.

avatar van heartofsoul
Ik ben blijven steken bij Joanna's tweede album (komt door mijn onvermogen haar stem écht mooi te vinden), dus weet nog niet of ik hier naar ga luisteren.

Zo, heb nu een week de cd beluisterd en sinds vandaag kan ik er helaas niet meer bij op luisterpaal... Tijd voor een korte review.
Net als velen van jullie zag ik een paar maanden terug Sapokanikan voorbij komen. In eerste instantie was ik wat skeptisch. Is dit nu echt het beste van de plaat wat een single moet worden? Die twijfel nam enkel toe toen ook Leaving the City verscheen. Niet verkeerd, dacht ik, maar toch niet wat ik van haar wil. En uiteindelijk was daar de cd uit en na 1 luisterbeurt was ik verkocht (veel sneller dan normaal). Wat een afwisseling, wat een creativeit en wat een diversiteit in nummers en tóch voelt het als haar meest coherente album.

Sommige nummers als Anecdotes en You Will Not Take My Heart Alive doen me het meeste denken aan de verhalende sfeer van Ys (tot dusverre mijn favoriete cd). Met nummers als The Things I Say en Same Old Man slaat ze een 'nieuwe' weg in van de eenvoudige liedjes met simpelere begeleiding (maar toch hier en daar een verrassing). En met nummers als Goose Eggs laat ze juist een avontuurlijke houding zien: Een harpsichord, een elektrische piano, een Hammond orgel, een synthesizer en een elektrische gitaar. Wat een combinatie! Op de cd horen we naast de harp en piano ook de volgende instrumenten: Cello, Clarinet(ten), Engelse hoorn, Trombone, Viola, Viool, Drums, Bouzouki, Baglama, Basgitaar, Celesta, Marxofoon, Mellotron, Minimoog, Elektrische Gitaar, Elektrische Piano, Harpsichord, Hammond Orgel, Banjo, Thumb Piano, Zingende zaag, (estey field) Orgel, Piano Accordion, Recorder-keyboard, en het City of Prague Philharmonic. En dan durt iemand commentaar te leveren op het weinig nieuws aan instrumentatie dat er op de cd te horen is? Onbegrijpelijk...
Verder hoor ik wat invloeden uit de country, uit de blues en is deze cd meer dan ooit doordrongen van elektronische sfeergeluiden. Erg mooi.

Het was me in het verleden al eens eerder opgevallen dat Joanna Newsom soms geweldige instrumentale outtro's in haar nummers inbouwt (Ik denk met name aan het geweldige Baby Birch). Dat heeft ze echter op deze cd tot een nieuwe kunst verheven. Dat begint eigenlijk al bij Anecdotes, al is dat slechts een afbouw. Het is vooral te horen in Goose Eggs, Waltz of the 101st Ligthborne en Same Old Man. Stuk voor stuk prachtige outtro's waarbij de instrumenten elkaar snel afwisselen en prachtige harmonieën creëren.

Daar waar ik bij vorige cd's nog wel vaak een nummer had dat ik wat minder vond, dat heb ik bij deze cd eigenlijk maar nauwelijks. Enkel Pin-Light Bent vind ik wat eentonig en saaiig (maar van anderen lees ik juist dat ze die prachtig vinden). Vooralsnog heb ik 4 favoriete tracks: Goose Eggs, Waltz of the 101st Lightborne, You Will Not Take My Heart Alive en Divers.

Ik lees hier discussies over of de 1e helft of de 2e helft van de cd beter is. Ik vind met name 4-9 het beste (dus 1-3 en 10-11 iets minder). En als ik dan echt moet kiezen dan neig ik eerder naar een betere eerste helft.

Geweldige cd. Heb veel zin in het concert morgen! En als ik op setlist.fm kijk, dan zie ik dat ze een reeks prachtige nummers gaat spelen! Psyched!