Joanna Newsom - Divers (2015)

Folk
Label: Drag City

1. Anecdotes (6:27)
  2. Sapokanikan (5:10)
  3. Leaving the City (3:48)
  4. Goose Eggs (5:01)
  5. Waltz of the 101st Lightborne (5:21)
  6. The Things I Say (2:35)
  7. Divers (7:06)
  8. Same Old Man (2:26)
  9. You Will Not Take My Heart Alive (4:01)
  10. A Pin-Light Bent (4:26)
  11. Time, as a Symptom (5:28)
Het zal mij benieuwen of ik dit nog steeds goed vind of dat het net als het debuut totaal niet gaat aanslaan.

Sapokanikan vind ik een prima nummer. Kate Bush is wederom niet ver weg

avatar van arcade monkeys
Sapokanikan

Nog niet direct overtuigd van dan dat nieuwe nummer, maar dat kan nog komen. Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar de rest want ze is toch een van mijn favoriete artiesten geworden.

avatar van Ataloona
Holy #$%! Een nieuwe Joanna. Eindelijke een nieuw album

Mooie cover in ieder geval.

avatar van AOVV
Ataloona schreef:
Holy #$%! Een nieuwe Joanna. Eindelijke een nieuw album

Mooie cover in ieder geval.

Jouw jaar is ook weer geslaagd, zeker?
Mooi liedje, dat 'Sapokanikan'. Natuurlijk moet ik aan Kate Bush denken, wat bij lange niet erg is.
De albumcover doet me een beetje denken aan iets van Bill Callahan onder zijn niet-pseudoniem Bill Callahan.

avatar van jassn
Nieuw album van Joanna Newsom dit jaar kan niet meer stuk (een nieuw album van Portishead zou het jaar helemaal afmaken)

Fantastische cover !

avatar van Ataloona
AOVV schreef:

Jouw jaar is ook weer geslaagd, zeker?

Ha, ben ik zo doorzichtig? Maar inderdaad, ik kon een enorme glimlach niet onderdrukken toen ik het nieuws las. Tot grote zorgen van mijn collega's die me uit het niets zagen lachen tegen een computerscherm.

avatar van Deranged
Lekker freaky weer.

avatar van Chimpz
Wordt vast een divers album.

avatar van hoi123
Jaaaaaaaa!!!

UnknownPleasure
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! ik kan niet beschrijven hoe gelukkig ik hiermee ben. prachtig nummer, de minste van de 2 al live uitgevoerde nummers maar de opbouw is zo mooi, dat einde, potverdomme. dit is wat muziek zo goed maakt, als ik morgen wakker wordt ben ik zeker 20% gelukkiger door deze gebeurtenis.

avatar van The Scientist
Naar een nieuw Joanna-album ben ik uiteraard benieuwd, ondanks dat ik Have One On Me slechts een aardig album vond..

Dit nummer gaat weer redelijk die kant op, maar we zullen de rest van de plaat wel horen

aERodynamIC schreef:
Sapokanikan vind ik een prima nummer. Kate Bush is wederom niet ver weg

Ik begrijp de vergelijking maar voor mij is Kate Bush juist héél ver weg: zij is mijn favoriete zangeres ooit en deze dame irriteert mateloos na 10 seconden zingen (heb meerdere nummers gecheckt: nee, nee, nee!). Ik zou Newsom's zangstijl omschrijven als Kate Bush met een spraakgebrek die van de trap is gestuiterd.

(Best jammer ik had het best goed willen vinden daar niet van)

UnknownPleasure
spraakgebrek?

avatar van niels94
Waren het toevallig oude nummers? Dan kan ik het me goed voorstellen. Probeer '81 eens, bijvoorbeeld, of Kingfisher.

Het mag verder vanzelfsprekend heten dat dit misschien wel het album is waar ik het hardst naar uitkijk van de afgelopen jaren. Helaas kan ik het eerste nummer hier niet luisteren. Kan iemand er meer over vertellen, qua stijl e.d.?

avatar van Snoeperd
In het verlengde van Have One On Me. En het nummer heeft een erg mooie climax die na een mooie opbouw komt. Sterk nummer dus.

avatar van Lura
Jammer dat er niet altijd zoveel belangstelling is voor folk releases, er verschijnen veel cd's in dat genre die de moeite waard zijn.

avatar van Snoeperd
Hoe bedoel je? Heb je het over folk in het algemeen of over Joanna Newsom? Want heb het idee dat Joanna Newsom erg populair is op Musicmeter.

avatar van Lura
Had het over het algemeen, er komen vele mooie releases in het folk genre uit. Trouwens ook buiten MusicMeter is Joanna Newsom erg populair.

avatar van Snoeperd
Ja daar kwam ik gister ook pas achter toen in éen dag haar nieuwe clip al meer dan 100.000x bekeken was op youtube. Wist niet dat ze zo populair was.

avatar van CrossProduct
Sapokanikan is in ieder geval al 5 sterren waard. Echt prachtig.

avatar van hoi123
Ondertussen heb ik al zo'n tien keer naar Sapokanikan geluisterd en inderdaad, het kan zich meten met het beste materiaal op Have On One Me wat mij betreft. Ook erg fijn dat Joanna deze keer niet voor zo'n extreem lang album is gegaan: dat maakt het geheel toch wat luisterbaarder. Ongelooflijk veel zin in!

bobdrop schreef:

(Best jammer ik had het best goed willen vinden daar niet van)

da's net het zalige aan joanna newsom. ik kan er zo inkomen dat haar stem iets irritants heeft, maar speciale stemmen zijn ergens net leuk. het mag wringen

avatar van Editoor
Lura schreef:

Zegt de folkaholic.

Jammer vind ik dat je bijna alle folk albums 4,5 en 5 geeft. Dat maakt het voor mij niet meer duidelijk welke folk album ik wel en niet moet luisteren. Ik heb al heel wat folk-albums van je geluisterd, maar bij de meeste was ik niet enthousiast.

Editoor schreef:

Zegt de folkaholic.

Tja, als je zelfs Martha Bean maar 3 sterren geeft, dan kun je beter mijn recensies niet meer volgen. Voor mij verreweg het mooiste album wat ik dit jaar gehoord heb, minimaal al 50 keer beluisterd. Het is een album dat wat tijd nodig heeft, wat moet groeien. Maar gezien het aantal stemmen wat jij uitbrengt, gun jij die tijd volgens mij niet aan een album. Het is trouwens meer een singer songwriter album. Overigens recenseer ik ook alt country, jazz, blues en zelfs klassiek. Misschien ga ik trouwens over roots voor RealRootsCafé schrijven. Heb je bijvoorbeeld Down to the bone van Anna Mitchell al beluisterd? Ook een van mijn topfavorieten van dit jaar. Geweldige zangeres. Mocht je dat ook niks vinden, nogmaals, in het vervolg gewoon mijn recensies negeren. Ik heb trouwens sinds van de week besloten om geen beoordelingen meer te geven aan de albums, die ik recenseer.

avatar van Editoor
Lura schreef:

Wat is daar de reden van? Het maakt het zowel overzichtelijk voor jou, als voor een ander welke folk albums je geluisterd hebt.

avatar van Ducoz
Ook wel zo leuk voor mensen die via jou nieuwe platen willen ontdekken en geen tijd hebben om tussen alle recensies die af en toe op poppen in de updates te spitten.

avatar van Joshua68
Lura, blijf gewoon sterren geven hoor! Ik snap Editoors opmerking wel een beetje denk ik (te weinig onderscheid tussen matige, goede en heel goede albums ?). Maar zoals jezelf al eerder aangaf recenseer je alleen albums die je zelf heel goed vind. Dus zijn dat voor jou alleen 4,5 en 5 sterren albums. En voor sterren uitdelen heeft vaak toch ieder zijn eigen 'schaal'.
En natuurlijk ben ik heel blij met de recensies en mooie tips!

avatar van Lura
De reden waarom ik geen beoordelingen meer geef aan gerecenseerde albums is heel eenvoudig, omdat ik dat bij recensies op andere sites ook niet doe . Op andere cd's blijf ik gewoon stemmen. En, zoals hierboven al aangegeven, ik schrijf alleen maar over cd's die ik heel goed vind en/of bijzonder en praktisch alleen maar over onbekende artiesten. Ik hou niet van het afzeiken van artiesten, die mensen stoppen hun hele ziel en zaligheid in zo'n album, heb veel respect voor mensen die creatief zijn.

avatar van heartofsoul
Je kunt ook zonder af te zeiken albums bespreken. En de meeste artiesten lezen die berichten op MusicMeter toch niet, dus... En als je toch alleen albums bespreekt die je zelf prachtig vind (daar valt wat voor te zeggen) kun je standaard volstaan met een recensie zonder sterren. Lijkt me het handigst.

avatar van The Scientist
Vorige bericht maar even weggehaald ivm offtopic, zal nog op je PM reageren Lura

Ook nog weer een behoorlijk aantal keer Sapokanikan geluisterd, en hoe langer hoe meer het Have-One-On-Me gevoel, maar gelukkig wel de goede kant van dat album... kort samengevat is dat dat het een nummer is dat heel goed in elkaar zit maar voor mijn gevoel toch een soort ziel mist.. Ik heb het nooit echt goed uit weten te leggen maar de "magische", "golvende" mix van gedoseerde intensiteit met toch het persoonlijke/reflectieve voel ik niet.. het is me iets te monotoon,

Maar zoals gezegd hoop ik dat de rest van de nummers dat wel een beetje weten te brengen, heb in ieder geval veel liever dit dan van die nietszeggende nummers waar er ook een paar van op HOOM staan. Daarnaast zou ik het natuurlijk ook gewoon fout kunnen hebben, laten we vooral niet vergeten dat ik Ys ook ooit op 2 glitters had staan.