Joanna Newsom - Divers (2015)

Folk
Label: Drag City

1. Anecdotes (6:27)
  2. Sapokanikan (5:10)
  3. Leaving the City (3:48)
  4. Goose Eggs (5:01)
  5. Waltz of the 101st Lightborne (5:21)
  6. The Things I Say (2:35)
  7. Divers (7:06)
  8. Same Old Man (2:26)
  9. You Will Not Take My Heart Alive (4:01)
  10. A Pin-Light Bent (4:26)
  11. Time, as a Symptom (5:28)

avatar van AOVV
Net beluisterd, en dit klinkt heel erg goed. 'Sapokanikan' en 'Leaving the City' waren de voorsmaakjes, maar er staan een aantal songs op die een pak indrukwekkender klinken.

Ferme review ook, op NPR.

AOVV schreef:

Mee eens. Vooral van Sapokanikan schrok ik nogal: veel te vol en te druk, en te veel piano/te weinig harp. En dan dat hoempapa-sfeertje... Gelukkig geen goed voorproefje, vooral het tweede deel van Divers is heel erg Joanna en heel erg sterk, met de titelsong als voorlopig prijsnummer. Ze zingt opvallend veel beter dan op haar vorige albums. Muzikaal gaat het vaker de popmuziek-kant uit dan Have one on me (gitaar, orgel, drum in meerdere songs), wat voor mij niet echt had gehoeven, maar desondanks vermaak ik me er voorlopig wel even mee, denk ik.

avatar van Teunnis
Ik ben nog niet echt enthousiast over het eerste deel (met name de opener en Waltz). Gelukkig maakt het tweede deel (vanaf het titelnummer) heel veel goed. De afsluiter is wat mij betreft het hoogtepunt.

Neem maar vanaf "The Things I Say", ondanks zijn korte speelduur één van de betere nummers hier.
Sluit me voor de rest aan bij de gedachte dat het album veel sterker finisht dan het start, al is Leaving the City in de eerste helft ook best een sterk nummer.

avatar van gherdt
Na 3 luisterbeurten in verschillende omstandigheden kan ik tot maar 1 voorspelbare conclusie komen: Meesterwerk! Again!

Belachelijke prijzen voor de vinylversie trouwens

avatar van Kronos
Echt iets voor vinylliefhebbers dus.

avatar van Mjuman
Na twee luisterbeurten en eerdere decepties (Ys - verkocht aan een user hier) kan ik maar niet wennen aan die stem - die associaties zijn vele, maar ik zal ze jullie besparen - en is er maar ondanks alle positieve berichten maar 1 conclusie mogeijk: dit is niet voor mij weggelegd.

Muzikaal: goed tot erg goed, maar die stem ...

avatar van gherdt
40 euro! Belachelijk idd! Duurder dan het concert!

Mjuman schreef:
Muzikaal: goed tot erg goed, maar die stem ...

Daar loop je nu al 7 jaar over te emmeren. We weten het nu wel. Doe jezelf en ons een plezier, en ga liever naar iets anders luisteren.

Wat een geëmmer.

Niks mis mee om een nieuw album toch weer te proberen en je conclusies hier te delen.

avatar van staralfur
Ik heb deze week Divers elke avond minstens 1 keer beluisterd, en tot nu toe bevalt 'ie erg goed. Joanna Newsom's albums geven vaak pas na meerdere luisterbeurten hun geheimen prijs, wat ik zeer kan waarderen. Ik luister alweer zo'n 8 jaar naar Ys en ik ontdek nog steeds nieuwe details.

Divers is muzikaal dik in orde en wat ik tot nu toe van de teksten heb meegekregen zitten er weer prachtige (en poetische) stukken tussen. Vooralsnog vallen Anecdotes, Time, as a Symptom en The Things I Say het meest op.

De tweede helft van Anecdotes blijft trouwens erg goed hangen, ik neurie al een paar dagen "While we sing to the garden, and we sing to the stars/ And we sing in the meantime/ Wherever you are" op mijn werk...

avatar van Mjuman
fatima schreef:

Jij bent vast de aardige, hulpvaardige muziekfee zelve? Kom op zeg, niets mis mee om iets nog eens te proberen. De suggestie die je wekt is dat ik 7 jaar lang coninu loop te kniesoren bij Joanna en da's gewoon niet juist; mijn laatste bericht was van okt 08; dus slik die bezemsteel maar gewoon door. Bovendien het was ook een soort van test voor het concert van 7/11. Het zou niet de eerste artiest zijn die live me pakt en vervolgens vallen de albums ook op hun plaats; dit concert van 7/11 sla ik dus gewoon over.

avatar van Kronos
Zojuist geheel beluisterd met de koptelefoon. Een mooi album weer. Gelukkig wel wat compacter dan de voorganger. Joanna's stem zit vaak tussen die van Joni Mitchell en Kate Bush in maar klinkt verder vooral als Joanna's stem. Soms wat irritant, maar dat kan en mag deze feeënmuziek wel hebben vind ik.

Kronos schreef:
oanna's stem zit vaak tussen die van Joni Mitchell en Kate Bush in.

Joni Mitchell.... eerst dacht ik 'nee joh', maar nu ik de titeltrack op heb staan heeft het daar verdomd veel van weg ja.

Thijssie
Voordat ik op weg ging voor een concert van Yo La Tengo vandaag lag Divers ineens in de brievenbus. Op de heen en terugweg in de trein heb ik hem een beetje laten inzinken en nu thuis de koptelefoon tevoorschijn gehaald voor nog een luistersessie. Paar kaarsjes aan, biertje en een rokertje...

Eerste wat opvalt zijn de kirrende vogels die de plaat openen. De mix en aankleding van Anecdotes zijn heerlijk. Weelderig, en doen me ergens aan Emily denken. Sapokanikian is al even te zien en te beluisteren. De clip is erg fijn, ze zal altijd iets over zich houden als een of ander hippiewezen maar ik hoor vaak toch meer de tijd van nu in haar muziek terug. De video spreekt boekdelen als je haar door de drukke wijken ziet wandelen. Het einde is werkelijk heerlijk.

Leaving The City klinkt in mijn oren als behoorlijk dringend, snerpende gitaren en opzwepende percussie zorgen voor een sfeer die ik niet eerder opgemerkt heb in haar vorige werk. Een klavecimbel hoor je ook niet elke dag en geeft Goose Eggs een sfeer die ook nog terug te vinden is op Boys For Pele van Tori Amos uit 1996. Waltz of the 101st Lightborne doet me haast aan als een meedeiner in de beste zin van het woord. Prachtige begeleiding van strijkers, accordeon gitaar en fluit. De koorachtige mix van Newsom's stem aan het einde voegen ook weer een prachtig moment toe. De outro van The Things I Say is ook alweer zo mooi. Een relatief kort nummer met alleen wat pianobegeleiding maar wat is die productie mooi als het nummer eindigt en overgaat in the titelnummer Divers. Ik hoor gelijk de sfeer veranderen naar iets groters, serieuzer en statig. Piano en harp wisselen elkaar af. maar delen ook in een prachtig samenspel.

Elektrische ritmes en bassen kleuren Same Old Man in, samen met de harp die in mijn oren soms door kan gaan voor een banjo. You Will Not Take My Heart Alive is weer wat meer Joanna en harp in de traditionele zin, weer mooie aankleding met synths en een mellotron? A Pin-Light Bent doet me denken aan de donkere hoeken van Have One On Me. Heerlijk om te horen dat Joanna Newsom's stem hier toch weer iets anders klinkt als op voorgaande albums. Iets meer controle, zuiverder en beheerst. Samen met de diverse vogels die de afsluiter Time, As a Symptom inluiden hoor ik ook Joni Mitchell en Kate Bush terug hier en daar. De blazers, opbouw en crescendo zijn echt prachtig. Wat dit volgens mij een ijzersterk album maakt in haar oevre is de cohesie die Divers uitdraagt .

En zo'n prachtige albumhoes is toch ook fijn?

avatar van fatima
Same old man kende ik al van Karen Dalton uit 1971. Als je die uitvoering hoort (Youtube), begrijp je meteen waarom de harp hier 'door kan gaan voor een banjo'.

Mijn weekend doorgebracht met werkelijk twee prachige albums ( de andere is Another Country).....waande me een paar dagen in een muziekparadijsje....Divers gooit zonder twijfel hoge ogen in de categorie beste song van 2015.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Joanna Newsom - Divers - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Divers, de nieuwe plaat van Joanna Newsom, wordt momenteel overladen met superlatieven en sleept overal het maximum aantal sterren binnen.

De Amerikaanse singer-songwriter gelooft niet in Spotify dus even proberen is er niet bij. Dat is misschien maar goed ook, want Joanna Newsom maakt ook op haar nieuwe plaat weer geen muziek die je even kunt proberen.

Dat heeft vooral te maken met haar stem. Het is een stem die in de jubelrecensies die tot dusver over Divers zijn verschenen wordt vergeleken met die van Kate Bush, Joni Mitchell en Billie Holiday.

Dat is leuk, maar zeker wanneer je nog niet gewend bent aan Divers bevat de plaat vocalen die vooral flink tegen de haren instrijken (“Ik ben Joanna Newsom en ik doe Kate Bush na, maar het lukt nog niet zo erg” ving ik hier thuis op).

Het zijn vocalen die worden gecombineerd met werkelijk prachtige muziek. Het is muziek die soms klassiek aandoet, soms flink theatraal is, maar ook bijzonder ingetogen tegen de rasperige vocalen van Joanna Newsom kan aanschuiven, waarbij de meest uiteenlopende instrumenten worden ingezet.

Joanna Newsom heeft nog nooit een makkelijke plaat gemaakt en ook Divers is weer een buitengewoon ambitieus werkstuk. In muzikaal opzicht ligt de vergelijking met Kate Bush voor de hand, maar ik hoor ook flink wat van de singer-songwriter muziek uit de jaren 70, van de alternatieve folk van recentere datum en van de unieke platen van Fiona Apple.

Waar ik verliefd ben op de stem van Fiona Apple, is het wennen aan de stem van Joanna Newsom een flinke opgave. Het is een opgave die uiteindelijk wel resultaat oplevert, want nu ik Divers voor de zoveelste keer hoor, stoor ik me niet meer aan de vocalen en geniet ik vooral van de bijzondere schoonheid van de nieuwe plaat van Joanna Newsom.

Divers is een plaat waar je heel diep in moet duiken en waar je ook onbevangen in moet duiken. Het is een riskante combinatie, maar het is het risico meer dan waard. Joanna heeft met Divers een unieke plaat gemaakt, waarvan de puzzelstukjes langzaam maar zeker allemaal op hun plek vallen. Erwin Zijleman

kistenkuif
Joanna Newsom - "Sapokanikan" - Pitchfork Music Festival - YouTube

Versobering ten top. Helemaal alleen achter de vleugel op het podium in de wind. Intrigerende opname.

avatar van Lura
erwinz schreef:
"Ik ben Joanna Newsom en ik doe Kate Bush na, maar het lukt nog niet zo erg” ving ik hier thuis op

Ze hebben er verstand van bij je thuis, Erwin

avatar van erwinz
Meestal niet Theo

avatar van Maver
De clip van 'Divers' door Paul Thomas Anderson, waarmee ze al samenwerkte voor Inherent Vice.

Joanna Newsom - Divers (off...

kistenkuif
Naar mijn smaak heeft Newson letterlijk te veel noten op haar zang. Ik word er tureluurs van.

FRIPI
Ze heeft een schitterende stem maar ik hen nu drie nummers beluisterd op YT en vind de muziek en vocals onsamenhangend maar ik het nog een aantal keren beluisteren.

avatar van Silky & Smooth
Mee eens. Ze doet me aan Kate Bush denken, alleen vind ik dit album wat onsamenhangend en vooral heel saai.

avatar van niels94
Als ik het tot dusverre inschat haar minste plaat.

Maar wat een genot voor het oor is het toch weer Een van de betere albums van het jaar, zonder twijfel. Schitterende composities en natuurlijk die betoverende stem. Met name de eerste helft is enorm sterk.

avatar van gherdt
Ik vind de tweede helft nog veel sterker. Al doet deze vergelijking veel te veel af aan het geweldige eerste deel.

Het eerste deel klinkt luider, rationeler, gevarieerder en gekker. Het tweede deel vind ik dan weer melancholisch, groots en van Ys-achtige allure.......Ach ik merk tiijdens het typen dat echt elk woord bij de beschrijving van deze muziek tekortschiet. Het is voor mij te buitenaards en bijzonder om iets van te vinden. Het is raaskallen of heel stil luisteren. Nuff said.

FRIPI
Ik moet mij mening bijschaven want ik heb mij wat beter gefocust op de muziek en het zit toch heel goed in elkaar.

Haar zang is apart maar wel heel goed en het lijkt inderdaad op een mix van Kate Bush & Billie Holliday.