Joanna Newsom - Divers (2015)

Folk
Label: Drag City

1. Anecdotes (6:27)
  2. Sapokanikan (5:10)
  3. Leaving the City (3:48)
  4. Goose Eggs (5:01)
  5. Waltz of the 101st Lightborne (5:21)
  6. The Things I Say (2:35)
  7. Divers (7:06)
  8. Same Old Man (2:26)
  9. You Will Not Take My Heart Alive (4:01)
  10. A Pin-Light Bent (4:26)
  11. Time, as a Symptom (5:28)
Joanna Newsom..... het lelijke eendje dat een mooie zwaan werd....

Althans, voor mij dan. Want dat debuut kan ik nog steeds niet pruimen. Dat drammerige verwende kind. Bah. Het koste dan toch ook aardig wat moeite om nummer twee, Ys, op waarde in te kunnen schatten. Maar het lukte me en dat album waardeer ik een heel stuk meer. Have On on Me blijf ik wonderschoon vinden. Ook haar meest toegankelijke dus misschien niet helemaal verrassend wellicht.

Hoe zou dat uit gaan pakken op haar nieuwe worp 'Divers'?!

Anecdotes mag de sprookjestuin openen (wat dat aan gaat is de hoes goed gekozen) en wederom is het weer twijfelen. Kan ik de zang aan of gaat het weer een martelgang worden? Maar de sfeer die ze neerzet is tijdloos. Als luisteraar word je al snel die hoes binnengetrokken en dan is het aan hem of haar te genieten van het fraais er te beleven valt of de dreigende wolken die te zien zijn gaan overheersen en het komt nooit meer goed. Na drie albums mag dat eigenlijk geen verrassing meer heten. En daarmee pak ik gelijk 'het grote probleem': Joanna Newsom verrast niet meer. Maar is dat erg?!

Wat volgt is een wervelwind van nummers. Ze weet zich deze keer in te houden met niet al te lange nummers (een ruime zeven minuten is het maximale). De harp is niet verdwenen en het lijkt alsof de piano wat meer de kern vormt en deze gaat diverse dansen aan met andere klassieke instrumenten waardoor alles over elkaar heen dwarrelt en Newsom daar vrolijk doorheen huppelt als een kind dat zich nog steeds verwondert over elke dauwdruppel en spinnenweb in deze tovertuin.
De naam Kate Bush is ook deze keer niet helemaal te vermijden, zoals trouwens ook op haar vorige album, maar ze heeft voldoende eigen smoel om grande dame Bush slecht als een soort echo te laten weerklinken.

Ja het krengetje laat weer van zich horen, af en toe wat jengelend, maar ik kan haar aan. Het is haar gelukt. Ik ben weer om. De pracht en praal wint het gewoon van die stem, een stem die dit misschien net even boeiender maakt. Haal het weg en er blijft slechts een mooi album over. Laat haar zingen zoals ze doet en het prikkelt, irriteert, verwondert en betovert. Het kan allemaal op één album. Een album waarin ik met alle graagte nog heel veel muzikale paden hoop te bewandelen, want het is er eentje die vraagt om nog vele draaibeurten (ook al weten we nu onderhand wel een beetje waar we aan toe zijn bij La Newsom).

Divers voldoet aan mijn verwachtingen en zal geen nieuwe vrienden of vijanden maken denk ik zo.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Joanna Newsom - Divers - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Divers, de nieuwe plaat van Joanna Newsom, wordt momenteel overladen met superlatieven en sleept overal het maximum aantal sterren binnen.

De Amerikaanse singer-songwriter gelooft niet in Spotify dus even proberen is er niet bij. Dat is misschien maar goed ook, want Joanna Newsom maakt ook op haar nieuwe plaat weer geen muziek die je even kunt proberen.

Dat heeft vooral te maken met haar stem. Het is een stem die in de jubelrecensies die tot dusver over Divers zijn verschenen wordt vergeleken met die van Kate Bush, Joni Mitchell en Billie Holiday.

Dat is leuk, maar zeker wanneer je nog niet gewend bent aan Divers bevat de plaat vocalen die vooral flink tegen de haren instrijken (“Ik ben Joanna Newsom en ik doe Kate Bush na, maar het lukt nog niet zo erg” ving ik hier thuis op).

Het zijn vocalen die worden gecombineerd met werkelijk prachtige muziek. Het is muziek die soms klassiek aandoet, soms flink theatraal is, maar ook bijzonder ingetogen tegen de rasperige vocalen van Joanna Newsom kan aanschuiven, waarbij de meest uiteenlopende instrumenten worden ingezet.

Joanna Newsom heeft nog nooit een makkelijke plaat gemaakt en ook Divers is weer een buitengewoon ambitieus werkstuk. In muzikaal opzicht ligt de vergelijking met Kate Bush voor de hand, maar ik hoor ook flink wat van de singer-songwriter muziek uit de jaren 70, van de alternatieve folk van recentere datum en van de unieke platen van Fiona Apple.

Waar ik verliefd ben op de stem van Fiona Apple, is het wennen aan de stem van Joanna Newsom een flinke opgave. Het is een opgave die uiteindelijk wel resultaat oplevert, want nu ik Divers voor de zoveelste keer hoor, stoor ik me niet meer aan de vocalen en geniet ik vooral van de bijzondere schoonheid van de nieuwe plaat van Joanna Newsom.

Divers is een plaat waar je heel diep in moet duiken en waar je ook onbevangen in moet duiken. Het is een riskante combinatie, maar het is het risico meer dan waard. Joanna heeft met Divers een unieke plaat gemaakt, waarvan de puzzelstukjes langzaam maar zeker allemaal op hun plek vallen. Erwin Zijleman

avatar van Chungking
Joanna Newsom is in het algemeen zeer spaarzaam met het benoemen van haar invloeden, in interviews over de vorige plaat heeft ze wel Joni Mitchell (maar ook Graham Nash) genoemd. De invloed van Roy Harper met zijn lange folksongs is ook gedocumenteerd, en Sandy Denny heeft ze al gecovered dus dat lijkt me ook een referentie (luister eens naar the banks of the nile of ander werk van Denny en beweer dan maar het tegendeel).

Qua teksten verwijst ze vooral naar literatuur (Faulkner, Nabokov, Hemingway,...), qua harpspel zowel Keltisch als klassiek, maar ze is blijkbaar ook beïnvloed door West Afrikaanse muziek (polyritmes)... Zie dit interview in de NY Times om eea staven.
Qua manier van zingen vernoemt ze ook nog Texas Gladden (Appalachian music) en Karen Dalton.

Om maar te zeggen dat het eens gedaan moet zijn met altijd eenvoudigweg Kate Bush erbij te sleuren!

Ben mij door dit album aan het worstelen. Zal nog wel even duren voordat het kwartje valt. Die stem gaat mij wel een beetje irriteren. Ik probeer dit album een kans te geven. Vooralsnog is dit niet mijn smaak .Bert en Ernie

avatar van otherfool
Een meesterwerkje en ook de beste plaat van JN vind ik. Zag haar dit jaar ook voor het eerst live (mensenkinderenlief, dát was pas indrukwekkend) waarbij ze natuurlijk veel werk hiervan deed, dus dat zal allicht meespelen. Anecdotes, Divers, Time as a Symptom, allemaal instant classics wat mij betreft, waarbij die laatste me stiekem het dierbaarst is.