Joanna Newsom - Divers (2015)

Folk
Label: Drag City

1. Anecdotes (6:27)
  2. Sapokanikan (5:10)
  3. Leaving the City (3:48)
  4. Goose Eggs (5:01)
  5. Waltz of the 101st Lightborne (5:21)
  6. The Things I Say (2:35)
  7. Divers (7:06)
  8. Same Old Man (2:26)
  9. You Will Not Take My Heart Alive (4:01)
  10. A Pin-Light Bent (4:26)
  11. Time, as a Symptom (5:28)
avatar van niels94
Ach, op het eerste nummer kun je toch niet afgaan. Dit schijnt namelijk een behoorlijk divers album te gaan worden.

avatar van Slowgaze
Die grap is al gemaakt, Niels.

avatar van niels94
Weinig diverse grappen op deze pagina..

Je hebt gelijk. Het spijt me.

Ik hoop dat het een mooi album wordt. Niet te gelikt enzo.

avatar van Tom.
Allemaal leuk en wel, maar di grappen moeten wel vers blijven he.

avatar van AOVV
niels94 schreef:
Ik hoop dat het een mooi album wordt. Niet te gelikt enzo.

Inderdaad. Of te divers. Of is die grap al gemaakt?

avatar van Don Cappuccino
Ik hoop wel op een nieuw geluid dat meer is dan de som der delen.

avatar van Ducoz
Ohoh wat flauw.

Tom. schreef:
Allemaal leuk en wel, maar di grappen moeten wel vers blijven he.

Wat is dan precies een grap di vers is?

Thijssie
Aanstaande zaterdag gaan de tickets in de verkoop voor een optreden in Tivoli...

avatar van fatima
dank je, fijne tip, ga meteen ff toehappen...

Thijssie
Ja dat is hier ook de bedoeling, Zou haar graag eens live willen zien.

Ik ben in Utrecht die dag maar kan niet

Hopelijk volgen nog meer data, maar zo'n zaterdag is wel erg prettig natuurlijk.

catchup
Kreeg gisteren een mailtje van de Melkweg of ik alvast wilde bestellen, erg aardig, 2 kaarten gekocht.

avatar van fatima
Heb haar vlak na de release van Have one on me in de Melkweg zien optreden, heel bijzonder, ga graag weer op herhaling.

avatar van Mjuman
Koop die kaarten dan gewoon via Tivoli Vredenburg - zijn ze 39,- Elders wordt er 69,- voor gevraagd.

Was aanvankelijk van plan te gaan - gewoon zien/horen hoe haar muziek live klinkt. Heb voor de contra-expertise - heb Ys verkocht aan iemand hier - nog eens een aantal dingen beluisterd en (opnieuw) helaas moeten concluderen dat ik die stem gewoon niet kan velen. Jammer ...

UnknownPleasure
ik ben erbij in Tivoli. ziet er prachtig uit die zaal.

en deze kan elk moment lekken.

UnknownPleasure
ik wacht tot het hele album is verschenen.

avatar van stoepkrijt
52 Minuten muziek, dat is gelukkig wat beter te behappen dan Have One On Me. Daar had ik toch een aardige kluif aan.

Leaving the CIty en Sapokanikan klinken alvast erg fijn. Vrij toegankelijk ook, hoewel dat waarschijnlijk maar schijn is. Joanna kennende kun je die nummers tot in het oneindige ontleden, zowel qua tekst als instrumentatie.

avatar van Lura
Word nu toch wel erg nieuwsgierig, krijgt in de nieuwe Heaven een 10.

Joanna Newsom..... het lelijke eendje dat een mooie zwaan werd....

Althans, voor mij dan. Want dat debuut kan ik nog steeds niet pruimen. Dat drammerige verwende kind. Bah. Het koste dan toch ook aardig wat moeite om nummer twee, Ys, op waarde in te kunnen schatten. Maar het lukte me en dat album waardeer ik een heel stuk meer. Have On on Me blijf ik wonderschoon vinden. Ook haar meest toegankelijke dus misschien niet helemaal verrassend wellicht.

Hoe zou dat uit gaan pakken op haar nieuwe worp 'Divers'?!

Anecdotes mag de sprookjestuin openen (wat dat aan gaat is de hoes goed gekozen) en wederom is het weer twijfelen. Kan ik de zang aan of gaat het weer een martelgang worden? Maar de sfeer die ze neerzet is tijdloos. Als luisteraar word je al snel die hoes binnengetrokken en dan is het aan hem of haar te genieten van het fraais er te beleven valt of de dreigende wolken die te zien zijn gaan overheersen en het komt nooit meer goed. Na drie albums mag dat eigenlijk geen verrassing meer heten. En daarmee pak ik gelijk 'het grote probleem': Joanna Newsom verrast niet meer. Maar is dat erg?!

Wat volgt is een wervelwind van nummers. Ze weet zich deze keer in te houden met niet al te lange nummers (een ruime zeven minuten is het maximale). De harp is niet verdwenen en het lijkt alsof de piano wat meer de kern vormt en deze gaat diverse dansen aan met andere klassieke instrumenten waardoor alles over elkaar heen dwarrelt en Newsom daar vrolijk doorheen huppelt als een kind dat zich nog steeds verwondert over elke dauwdruppel en spinnenweb in deze tovertuin.
De naam Kate Bush is ook deze keer niet helemaal te vermijden, zoals trouwens ook op haar vorige album, maar ze heeft voldoende eigen smoel om grande dame Bush slecht als een soort echo te laten weerklinken.

Ja het krengetje laat weer van zich horen, af en toe wat jengelend, maar ik kan haar aan. Het is haar gelukt. Ik ben weer om. De pracht en praal wint het gewoon van die stem, een stem die dit misschien net even boeiender maakt. Haal het weg en er blijft slechts een mooi album over. Laat haar zingen zoals ze doet en het prikkelt, irriteert, verwondert en betovert. Het kan allemaal op één album. Een album waarin ik met alle graagte nog heel veel muzikale paden hoop te bewandelen, want het is er eentje die vraagt om nog vele draaibeurten (ook al weten we nu onderhand wel een beetje waar we aan toe zijn bij La Newsom).

Divers voldoet aan mijn verwachtingen en zal geen nieuwe vrienden of vijanden maken denk ik zo.

avatar van The Scientist
aERodynamIC schreef:

Kan ik me prima in vinden. Nergens radicaal anders, maar voor mijn gevoel (na 2 luisterbeurten) wat meer to-the-point dan de voorganger.. op het eerste gehoor niet met de intensiteit die ze op haar hoogtepunt wel had, maar zeer degelijke nummers zonder die inkakmomenten als op Have One On Me..

Was na Sapokanikan een beetje bang dat het een album zou worden vol technisch vernuft ten koste van een hoop persoonlijkheid, maar dat valt gelukkig erg mee.. Vooral het titelnummer is echt prachtig.

avatar van Lura
Het album is al te beluisteren, zie ik. Wacht wel even op de originele cd.

avatar van gherdt
Kan me bijna niet bedwingen maar ik maak er vrijdag een episch evenement van.

avatar van Lambchop
Ben erg benieuwd naar deze.

avatar van nelnontwisa
dit is het eerste wat ik van deze vrouw hoor, maar ik vind het fantastisch! heb hier nog wel een tijdje plezier van, fijne ontdekking.

avatar van nico1616
Mijn God, wat een plaat! En die arrangementen, waw!

avatar van meneer
Ik heb het eens een kans gegeven en qua muziek vind ik het zeker te pruimen. Het is alleen de stem, de manier van zingen, van Joanna Newsom die mij weerhoudt om het verder te beluisteren.

Haar stem is voor mij een combinatie van de zang van Alt-J en Regina Spector, maar dan met een bepaald 'kinderlijk' effect wat mij tegenstaat. En waar ik Alt-J en Miss Spector zeker wel kan waarderen krijg ik hier jeuk.

Jammer. Voor mij is een stem 1 van de belangrijkste instrumenten van een nummer. Valt of staat zelfs voor mijn waardering.

Ergens las ik hier een referentie richting La Bush maar, sorry Eric, ik hoor echt wel ergens de Kate van haar eerste albums, maar - voor mij - kan ze niet tippen aan La Bush !

Nogmaals, de muziek is mooi, zeker wel !

meneer schreef:

Nogmaals, de muziek is mooi, zeker wel !

Als we echt moeten vergelijken is mijn keuze ook snel gemaakt hoor Aan de eerste van Newsom heb ik nog steeds een hekel. Dat is me bij Bush nog niet voorgekomen (buiten wat albums die ik iets minder vind).

avatar van Don Cappuccino
Het album is nu te streamen via NPR, voor beperkte tijd!

Divers