The Beatles - Rubber Soul (1965)

Label: Parlophone

1. Drive My Car (2:30)
  2. Norwegian Wood (This Bird Has Flown) (2:05)
  3. You Won't See Me (3:22)
  4. Nowhere Man (2:44)
  5. Think for Yourself (2:19)
  6. The Word (2:43)
  7. Michelle (2:42)
  8. What Goes On (2:50)
  9. Girl (2:23)
  10. I'm Looking Through You (2:27)
  11. In My Life (2:27)
  12. Wait (2:16)
  13. If I Needed Someone (2:23)
  14. Run for Your Life (2:18)
  15. I've Just Seen a Face * (2:04)
  16. It's Only Love * (1:53)
avatar van musiquenonstop
kanjedateten schreef:
het origineel van de Beatles?

Yep, alleen in de begin periode hadden ze enkele covers.

avatar van avdj
Het is bij The Beatles lastig een moment aan te geven waar ze niet langer meer een 'gewone' band waren. Ze zijn immers nooit gewoon geweest maar vanaf het begin eigenlijk dé maatstaf in het popmuzieklandschap. Beter is daarom om af te vragen wanneer het gekweekte imago zijn scherpe randjes begon te verliezen. In dat geval is voor mij het antwoord simpel: dat was bij de lancering van Rubber Soul.

Hier begon de groep voor het eerst onafhankelijk van elkaar aan nummers te werken. De 'heilige' studiotijden werden aan de kant geschoven en de Fab Four bepaalde wanneer er werd opgenomen, Parlophone kon het hier mee doen. De buitenlandse gitaren, drumstellen etc. die jarenlang in studio 2 lagen te verstoffen werden gepakt om te kijken of het hun sound zou kunnen aanvullen. Wat volgde is misschien wel hét kippenvelalbum van The Beatles. Zelf draai ik deze liever dan Revolver.

"Drive My Car" is en heerlijke opener, de luisteraar is er meteen bij. De gitaren hebben nog nooit zo strak geklonken. In "Norwegian Wood" horen we Lennon op z'n best. Een prachtige melodie met een geweldige stem. "You Want See Me" is wederom lekker eigenzinnig en heeft een compleet ander geluid. "Nowhere Man" toont aan dat er ook tekstueel de nodige vorderingen zijn gedaan. "The Word" heeft duidelijke soulinvloeden en is één mijn favorieten van de A-kant. "Michelle" is een typisch Mecca product maar wel een perfecte in zijn soort. Menig artiest heeft dit trucje tevergeefs vaak geprobeerd te evenaren.

"What Goes On" is aardig maar waarschijnlijk het minste nummer van het album. Vooral qua zang valt het een beetje uit de toon. Niet erg: met "Girl" wordt ik opnieuw in hypnose gebracht. Onmiskenbaar een Lennon song die echt verschrikkelijk goed in elkaar steekt. Geen onnodige uithalen of instrumentale trucjes: dit is puur. "I'm Looking Through You" vind ik ook super. Geweldige melodie met een zeer energieke zang. "In My Life" werd door Mojo eens uitgeroepen tot beste nummer van de afgelopen 2000 jaar. Ontzettend subtiel liedje dat door de piano net nog even wat extra's krijgt.

"Wait" ligt mooi in het verlengde ervan en is tekstueel wederom een stuk geraffineerder dan het eerdere Beatles werk. Vervolgens hoor ik een George Harrison die het schrijven al veel beter onder de knie heeft dan menigeen toen dacht. "If I Needed Someone" is kortom een persoonlijke favoriet. Vervolgens wordt het album afgesloten met "Run For Your Life" en op de één of andere manier voelt dit ook daadwerkelijk als een afsluiter. Voor mij een teken dat Sgt. Pepper niet helemaal het eerste 'gestructureerde' popalbum was.

Na afloop heb ik veruit het beste Beatles album tot dan toe gehoord. Zowel qua songstructuur als productie heeft de groep nooit meer zo'n reuzenstap gemaakt. De lyrics en melodieën weten mij keer op keer weer te raken. Bijzonder is dat de bandnaam ontbreekt op de hoes. Slechts één jaar na hun internationale doorbraak achtte de platenmaatschappij dat niet nodig en ze hadden gelijk. Wat Capitol bezielde om met de oorspronkelijke tracklist te knoeien is mij trouwens een raadsel. Maar goed: de popmuziek kreeg er een iconische plaat bij en daar gaat het om.

avatar van Peterjan
nou zeg lang bericht wel mooi

avatar van devel-hunt
avdj, mooie recentie, je vergeet alleen bewust of onbewust 1 nummer, de Harrisong Track Think for yourself.

sugartummy
een matig album van the fab four. saai zijn nummers 3, 5, 6,8,10,12,13,14. meer dan de helft dus. ook voor fantastische vocalen of instrumentatie ben je hier aan het verkeerde adres. in al hun beperkingen hebben the beatles weleens wat beters gemaakt.

avatar van Brunniepoo
Hmm, daar ben ik het eigenlijk volledig mee eens, inclusief de opsomming van de mindere nummers. De eerste twee nummers en nummer 11 zijn wel erg goed.

sugartummy
dank je brunniepoo voor je steun, ook mbt the white album

MatthijsBudding
3e album in de reeks, beoordelingen per nummer haha! Ben benieuwd! Deed een beetje pijn om te zien hoe het cijfer van Abbey Road was, maar ben dus wel eerlijk geweest en heb niet voor mijn eigen gevoel nummers op dat album een hoger cijfer gegeven. Was dus verassend dat het er minder goed uit kwam dan Sgt. Pepper. Nu Rubber Soul!:

Drive My Car - 8
I'm Looking Through You - 9.5
In My Life - 9.5
If I Needed Someone - 8
Run For Your Life - 6.5

Geen 10'en op dit album, wel een toptien plaats! Even uitrekenen! Alles bij elkaar opgeteld en door 2 gedeeld = 7,8.

Dat getal zit iets onder het getal van Abbey Road en ik had ze allebei hoger verwacht (Abbey Road), maar nogmaals, zo zie je maar dat de nummers los heel anders zijn dan als album. Verdiende plek in mijn top-10.

avatar van devel-hunt
I'm Looking Through You - 8
In My Life - 10
If I Needed Someone - 8,5
Run For Your Life - 7,5

avatar van kobe bryant fan
Waarschijnlijk, kom ik als totaal dan niet aan een 5*, maar ik zie dit meer als een geheel en dat verdient hij de 5* zeker wel.

Drive My Car - 8,2
Wait - 10
If I Needed Someone - 10
Run For Your Life 9,2

avatar van Vinokourov
Van de welbekende (ja toch?) 1001 Albums You Must Hear Before You Die-lijst heb ik er nu een stuk of 50 geluisterd. Veel muziek en artiesten kende ik natuurlijk wel min of meer, maar alle albums had ik sowieso in zijn geheel nooit eerder gehoord. Rubber Soul echter is het eerste album wat ik al van tevoren kende en nu ik het de afgelopen tijd weer vaak opzet, vind ik het steeds briljanter worden.

De Beatles hebben hun imago als band dat leuke poppy muziek maakt, van zich afgeschud. Rubber Soul klinkt best wel wat ernstiger, of in ieder geval serieuzer te nemen. De liedjes zijn nog steeds erg kort, maar blijven boeiend. Ik vond de rustigere nummers zoals Michelle, Girl of In My Life de uitschieters van Rubber Soul. Ze zitten qua melodie leuk in elkaar . Begin nu benieuwd te raken naar de andere albums van The Beatles, want op een paar verzamelalbums na, heb ik die nog nooit gehoord .

avatar van Dungeon
Dan heb je nog veel moois te ontdekken. Geluksvogel.

avatar van Mindscapes
Vinokourov schreef:

Revolver, Sgt. Pepper en Abbey Road. Alles wat ik wil gezegd hebben. Nog meer geëvolueerde stuff! En zo ongelofelijk steengoed.
Have a great time

avatar van Sanderzzz
The Beatles ondergaan een enorme verandering met deze plaat. De liedjes worden volwassener en experimenteler. Hoewel ik ook heel hield van de voorgaande Beatlesplaten is dit tot nu toe het beste dat ze hebben. 5* Top plaat van een top band.

Mmm Beep Beep Mmm Beep Beep Yeah !

avatar van caravelle
Fijne Beatlesplaat.Vreemd genoeg niet zo goed geproduceerd als de lp Help. Die is wat warmer van geluid. Klinkt soms als een haastklus (een stap terug) en heeft hier en daar een irritant stereo geluid. Uitstekende composities op het laatste nummer na. Zou graag een vernieuwde stereo uitgave willen horen. Is dit mogelijk ?

avatar van Ducoz
Misschien die in de 'nieuwe' box zitten(van vorig jaar)? Die zijn geremasterd toch?

avatar van bawimeko
caravelle schreef:

Niet via de legale weg, ben ik bang... Op het Web zwerven wat betere mixen rond.
Zoals bij alle Beatles-albums tot en met Sergeant Pepper's was het mixen van de stereo-versie een beetje een sluitpost. Uitgerekend bij deze plaat (en Revolver ook wel) werd daarbij besloten de vocalen af en toe links of rechts te mixen en de drums idem dito. Jammer, want an sich had dit met een goeie mix een briljant klinkend album kunnen worden. Nu heb je de keuze tussen deze, een bootleg, toch maar de mono-versie of héél lang wachten tot Apple/EMI gaat besluiten de Beatles-collectie te gaan remixen...

avatar van caravelle
Op Yellow Submarine uit 1999 is al een aanzetje gedaan. Sommige remixes zijn wat droog van geluid maar het nummer Yellow submarine klinkt hier al erg goed vol en warm. De eerste zin van het nummer Yellow submarine (in the town where I was born) klinkt hier niet tenenkrommend als op de reguliere versies. Daarom sla ik dat nummer altijd over op Revolver. Ook Think for yourself en Nowhere man klinken al stukken beter. Inderdaad, met een goeie mix kunnen Rubber soul en Revolver echt super klinkende albums worden. Waar en welke bootleg is nu verkrijgbaar en hoe ?
En mono vind ik vreselijk om naar te luisteren. Ik heb de box enkel en alleen om de collectie compleet te hebben. Dus Apple/EMI kom maar op met die remixen....

avatar van Ronald5150
De albums van The Beatles beleef ik nogal verschillend is mijn ervaring. Ik zou me dan ook niet willen kwalificeren als een fan of een uitgesproken kenner van hun muziek. Als ik me weer eens aan een album van The Beatles waag, dan is het ook altijd een verrassing tot welk oordeel ik kom. Bij "Rubber Soul" kom ik snel tot de conclusie dat ik dit een prima album vind. Ik weet het, ik realiseer me dat ik me met de kwalificatie prima mezelf op glad ijs begeef gezien de status van The Beatles. Maar aan de andere kant moet ik ook gewoon vaststellen dat hun muziek me niet altijd kan bekoren. In die zin ervaar ik "Rubber Soul" dan ook als een positieve luisterervaring. Dat begint al met de opener "Drive My Car" dat ik ook direct het hoogtepunt van dit album vind. De andere liedjes zijn wat rustiger van aard en zitten vol dromerige en mooie melodieën. Gewoon prima popliedjes dus. De liedjes klinken ook nu nog heerlijk fris en hebben de tand des tijds prima doorstaan. Dat vind ik sowieso erg knap aan het overgrote gedeelte van het oeuvre van The Beatles. Of je het nu goed vind of niet, echt oubollig vind ik het bijna nooit. "Rubber Soul" is een mooi en sfeervol album, maar wel eentje waarop "Drive My Car" er voor mij persoonlijk bovenuit steekt.

avatar van Come On
Mijn favoriete Beatles album. Naast A hard day's night en Abbey Road.

Drive my car - 9,5
I'm looking through you - 10
In my life - 9,5
If I needed someone - 8,5
Run for your life - 8

Vier keer een 10, drie keer een 9,5, de rest ruim voldoende/goed en geen enkele onvoldoende, is een welverdiende 5 sterren voor mij. En dan te bedenken dat ze We can work it out uit dezelfde opnamesessie en wat ook een vette 10 is, er niet op gezet hebben.
Voor mij de beste plaat ooit gemaakt.

Prima album - zoals zo velen - van de Beatles.+
Verdere toevoeging overbodig. Als je luistert spereekt het album voor zich

avatar van musician
Neal Peart schreef:
(...) Als je luistert spereekt het album voor zich

Ja zeg Neal, zo kan ik ook recenseren.....

Klopt musican. Ik wil er maar mee zeggen, dat de Beatles weinig tot geen zwakke nummers maakten. Dat is ook het geval bij Rubber Soul, die ik na 50 jaar nog steeds een prima te beluisteren album vind

avatar van Kronos
Een album dat natuurlijk niet ontbreekt in de lijst 1001 Albums You Must Hear before You Die. Momenteel onder de aandacht in dit topic.

Hier beginnen de Beatles aan hun interessantste periode voor mij.

avatar van Droombolus
Kronos schreef:
Hier beginnen de Beatles aan hun interessantste periode voor mij.

Amen ! CD zou alleen wel standaard in MONO geleverd moeten worden want dit soort stereo vind ik toch wel heeeeeel irritant.

Al jaren in bezit op cd, maar sinds gisteren kan ik eindelijk naar het authentieke vinyl geluid luisteren.

Dit album blijft echt supergoed! Stuk voor stuk zijn de nummers goed, en een van mijn favoriete songs staat er op: In my life.. zo mooi, kan ik oneindig blijven horen..

Verhoog mijn stem van 4,5 naar de volle mep!

avatar van glenn53
Droombolus schreef:

Er is toch een mono box!!

avatar van Droombolus
glenn53 schreef:
Er is toch een mono box!!

Die is zo schandalig duur .......... daar moet je echt fan voor wezen en dat ben ik niet. EMI en z'n melkkoetjes ......

avatar van Queen Bitch
het heeft een tijdje geduurd maar ik ben er eindelijk uit, rubber soul is mijn favoriete album van the beatles. dit is een van die platen waar gewoon alles aan klopt, van begin tot einde.

het album opent al sterk met de klassieker drive my car dat fantastisch gezongen word en er gelijk lekker in knalt, lekker aanstekelijk nummer met een heerlijke ruwe sound.
norwegian wood wat gelijk opvalt aan dit nummer is de fantastische, aanstekelijke melodie. tekstueel zit dit nummer ook heel goed in elkaar. voor mij een van john's hoogtepunten op deze plaat.
you won't see me weer een erg lekker nummer waar je gewoon weer erg vrolijk van word. niet een van mijn favorieten maar alsnog een heel goed nummer.
klassieker nowhere man opent gelijk al goed met de samenzang en heeft ook weer een prachtige tekst. een van mijn favorieten van dit album.
think for yourself zelfde als bij you won't see me. gewoon erg lekker nummer. niet een van de beste, maar gewoon goed.
een van mijn favorieten is dan the word erg leuke tekst en het heeft dat erg lekkere riffje in de coupletten die het nummer lekker opzweept en een heerlijke feel in het geveel brengt.
en dan, paul gaat frans. michelle een heerlijke meezinger die ik de hele dag door wel kan draaien. ( zoals eigenlijk alles van the beatles wel )
what goes on vind ik dan weer het minste nummer van de plaat. niet perse omdat het door ringo gezongen word maar omdat ik het nogal een flauw nummer vind en tekstueel ook niet erg hoogstand vind.
john valt gelijk met de deur in huis met girl ''Is there anybody going to listen to my story All about the girl who came to stay?'' erg leuk nummer en vooral john's stem klinkt fantastisch hier. i'm looking trough you een van mijn favoriete paul nummers en dus ook zeker een van mijn favorieten op deze plaat.
dan komt toch mischien wel het hoogtepunt van het album in my life prachtige tekst die je elke keer weer kippenvel bezorgt. dit nummer zou een soort van soundtrack kunnen zijn voor ieder's leven. een bepaalde plek, bepaalde personen. alles komt naar boven als je dit nummer luistert.
een van de meest onderschatte beatles nummer vind ik mischien wel wait vooral de bridge vind ik erg sterk. ook de gitaar in dit nummer is erg lekker.
een van mijn favoriete george nummers is if i needed someone george stem past perfect in dit nummer en geeft het een lekker dromerig sfeertje.

dit album staat op plek 1 in mijn top 10 en dat zelf ook nog wel even zo blijfen denk ik. john, paul, ringo & george bedankt, en ik ga nog is genieten van deze plaat.

avatar van bawimeko
"de plaat sluit perfect af met run for your life weer valt het me op hoe fantastisch john's stem hier klinkt. al met al een lekker vlot vrolijk nummer en een perfecte afsluiter van dit perfecte album."

Een vlot, vrolijk nummer dat begint met de tekst: "I'd rather see you dead little girl, than to see you with another man", is misschien vlot, maar niet echt vrolijk.