Suede - Night Thoughts (2016)

Label: Warner Bros.

1. When You Are Young (4:16)
  2. Outsiders (3:53)
  3. No Tomorrow (3:51)
  4. Pale Snow (2:42)
  5. I Don't Know How to Reach You (6:12)
  6. What I'm Trying to Tell You (4:11)
  7. Tightrope (3:51)
  8. Learning to Be (3:21)
  9. Like Kids (3:36)
  10. I Can't Give Her What She Wants (4:45)
  11. When You Were Young (2:19)
  12. The Fur & the Feathers (4:40)
avatar van Benedictus75
Marco van Lochem schreef:
Suede is een Engelse band die in de periode 1989 tot 2003 5 studio albums uitbracht, uit elkaar ging en in 2010 weer met elkaar muziek ging maken, wat resulteerde in het geweldige album “BLOODSPORTS”. Van de oorspronkelijke formatie zijn alleen zanger Brett Anderson en bassist Mat Osman over en met 3 nieuwe leden hebben ze nu hun tweede album sinds de reünie gemaakt, “NIGHT THOUGHTS”. De zeer herkenbare en karakteristieke stem van Anderson is opnieuw leidend in de 12 tracks en bijna 48 minuten durende plaat. Voor de fans van Suede is er weer een heleboel te genieten op “NIGHT THOUGHTS”, uptempo, ballads en sfeervolle midtempo songs, alles komt voorbij en is met veel liefde en klasse gemaakt. Een topplaat van deze ooit in Londen geformeerde alternatieve band!

Simon Gilbert speelt toch echt al vanaf het debuut mee en Neil Codling en Richard Oakes spelen al in de band sinds het vertrek van Bernard Butler.

avatar van Marco van Lochem
Ik bedoelde vanaf de oprichting in 1989...daar waren Anderson en Osman bij betrokken. Wat betreft de 'nieuwe leden'...dat heb ik er niet duidelijk ingezet en dat klopt dan ook niet helemaal. Excuses!

avatar van HansVon
Lekker album wat ik een 4 zou geven, maar ik vond optreden zo geweldig in Tivoli dat je dat toch meeneemt in uiteindelijke beoordeling. Er springen enkele nummers uit en raken de klasse aan van de oudjes. Slim van ze om te beginnen en sluiten met heerlijke nummers !

Dit album staat momenteel op nummer 2 in mijn jaarlijst van 2016. Het optreden in Tivoli was zo verschrikkelijk goed, misschien wel het beste concert ook

avatar van Sandokan-veld
Ik ben nooit bijzonder fan geweest van Suede, maar de laatste jaren ben ik toch erg 'in' hun eerste twee albums geraakt. Met enige vertraging dus ook maar hun nieuwste de kans gegeven. En sodeju, dat is een mooie verrassing.

Suede leunt soms wat al te makkelijk op hun eigen succesformule, en mist een beetje de magie van de begindagen. Dat laatste mag je wellicht ook niet meer verwachten van een dusdanig doorgewinterde groep.
Aan de andere kant: Night Thoughts ademt dik drie kwartier een pure urgentie die je niet vaak hoort bij zulke oude rotten. Ze gebruiken hun gemaakte podiumuren juist als een plus (het samenspel is uit de kunst en vooral het gitaarwerk is bij vlagen echt prachtig), en de decennia levenservaring en melancholie schieten recht in de roos via twaalf puike, uitstekend samenhangende liedjes. Hulde.

avatar van Funky Bookie
Ik ken Suede niet heel erg goed, maar een aantal mensen in mijn omgeving heeft dit album in de top 10 van dit jaar staan. Daardoor toch nieuwsgierig geworden. Ik ben blij verrast. Het is een heerlijke melodieuze plaat. Mijn minpunt is dat het iets pittiger had gemogen.
Ik kan me voorstellen dat de waardering voor deze plaat gaat groeien na nog een aantal luisterbeurten extra.

avatar van lennon
Ik kan de conclusie nu wel trekken dat dit voor mij de beste plaat van 2016 is.

Het blijft een schoonheid, en het wordt alleen nog maar mooier met elke luisterbeurt.

avatar van Frenz
Weer 's niet op zitten letten begin dit jaar. Bloodsport vond ik aardig, maar wat het vooral deed was me terugbrengen naar de eerste albums (ook ik haakte af na Coming Up) en Bloodsport voegde wat mij betreft weinig toe aan mijn beleving van de band, het gevoel van 'das war einmal' bleef hangen.

Met de stress van het eindejaarslijstje kwam Suede weer bovendrijven, ach, even de commentaren lezen....Oeh, even luisteren dan maar.

Ik moet Suede toch echt in het 2016 rijtje zetten van oude helden die hun relevantie dit jaar nog moeiteloos aantonen (Bowie, ATCQ). Geen uitgebreide bespreking van de individuele nummers, gewoon opzetten en in z'n geheel luisteren en genieten van de unieke Suede sound

1,5
Dat ze de tand des tijdstip hebben doorstaan. Chapeau.Dat ze hitgevoelige nummers kunnen maken. Dat weten we allemaal. Maar wat ik mis, is die scherpte ten tijde van liedjes als Animal Nitrate, Because we're young, Electricity, Trash. Toch wel hun betere werk. Na 2 A 3 liedjes begint dit album me te vervelen, misschien omdat ik er teveel van verwachtte, of omdat ik metacritic teveel volgde ( wiens beoordelingen ik niet altijd even correct vind qua muziek en film). Nee, het grijpt me niet meer bij de keel zoals toen. Wetende dat ik hun best off, Dog man star album grijs draaide. 1,5 ⭐ maximum 2.

avatar van Frenz
Dus je registreert je om een zurig eerste berichtje te schrijven Stevil?

Mss nog een paar keer vaker draaien, bij mij groeit hij behoorlijk door, Outsiders heeft bijvoorbeeld wat mij betreft de scherpte die jij mist. Het enige nummer dat ik skip is Like Kids, verder is het hele album een heerlijke onderdompeling in die typische Suede melancholie, die unieke mix van stem en gitaar

avatar van nico1616
Heerlijk melancholische plaat die ik in heel 2016 gedraaid heb en die niet kapot te krijgen is.
Uitsmijter The Fur & the Feathers is een carrièrehoogtepunt.

avatar van matthijs
Hele fijne voortzetting van de Suede die mij in de eerste helft van de nineties het meest beviel. Mooi songmateriaal en er wordt met passie gemusiceerd!

avatar van janneman
Jeetje dacht dat ze nog steeds uit elkander waren. Album beluisterd en ben zeer geamuseerd er door. 3.5 ster.

avatar van Manfield
Deze plaat schurkt al een tijdje tegen de vijf sterren aan. Helaas is het tweede gedeelte van de plaat naar mijn bescheiden mening net niet sterk genoeg. Mooie melodieuze plaat en een mooi vervolg op de comeback plaat 'Bloodsports'. janneman ik durf Bloodsports je wel aan te raden.

avatar van janneman
Die staat klaar voor morgenavond. Ben benieuwd.

avatar van Zwaagje
Bij mij is dat inmiddels vandaag. Ik kende hem al, maar heb hem lang niet meer gehoord. Te druk met al het andere moois....met terugwerende kracht 3.5*

avatar van Frenz
2016 was een prachtig jaar, waarbij wat mij betreft en drie releases opvielen. Met name omdat die drie bands/artiesten een bijzonder rijk verleden hebben én er een fors gat zit tussen de laatste relevante release en het 2016 slotstuk. Althans, slotstuk voor twee van de drie; Bowie en A Tribe Called Quest bedoel ik natuurlijk. Ik hoop echter dat Suede op deze weg doorgaat, want net als bij die andere twee vind ik het opvallend dat men het eigen geluid trouw blijft en het toch heel erg up to date is.

Het gekke is dat ik bij het luisteren van Suede na een tijdje altijd zoiets had van: nu ff niet meer. Dat had ik bij Bloodsports ook nog, maar bij dit album helemaal niet. Volwassen geworden op een goede manier, denk ik

avatar van TEQUILA SUNRISE
Beluisterde vandaag voor het eerst enkele nummers van dit laatste album van Suede, klinkt erg goed, hier ga ik me eens verder in verdiepen.

avatar van blur8
Zeer verstandig. Héél hoog in mijn toplijst van 2016.
Na 1 jaar luistergenot, nog onverminderd fijn.

avatar van matthijs
blur8 schreef:
Na 1 jaar luistergenot, nog onverminderd fijn.

Ik draaide m in de lente van 2016 veel, en sindsdien niet meer. Tot vandaag. En... mooier dan ooit. Intrigerend, hoe platen soms na een poosje niet-luisteren extra mooi kunnen worden. Of juist minder.

avatar van Frenz
In 2018 nog meer gerijpt, Suede verdient meer aandacht hier, Night Thoughts is een prachtig album zonder zwakke plekken, maar met behoud van een paar pieken, I Don't Know How Reach You en het vaker genoemde epische The Fur & The Feathers behoren daar zeker toe.

En dan maar 4 sterren, oké oké, ga ik wat aan doen (en stiekem denk ik dat Suede eigenlijk in m'n top tien hoort)

avatar van EttaJamesBrown
Stevil schreef:

En nu, na anderhalf jaar, al zin in een tweede berichtje?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Toch in huis gehaald dit album, zoals ik reeds eerder vermeldde bij het album Coming Up uit 1996 moet ik echt in de stemming zijn om de vocalen van Brett Anderson te trekken.
Ook dit album had een aanloop bij mij nodig maar ondanks alle pathos vind ik Suede stiekem beste wel een fijne band, op deze plaat staan wel enkele geweldige nummers.
Vooral de wat stevigere nummers zoals Outsiders, No Tomorrow en de topper I Don"t Know How To Reach You vind ik erg sterk.
Bij Coming Up viel het muntje ook pas na langere tijd , toch maar Dog Man Star in huis halen?

Zeker, de eerste twee platen zijn hun beste.

avatar van lennon
deric raven schreef:
Zeker, de eerste twee platen zijn hun beste.

Daar verschillen de meningen over. Ik vind ze pas echt excelleren vanaf Coming up.

Ik zou juist Bloodsports op de laatste aanraden TEQUILA SUNRISE
Het blijft toch iets persoonlijks.

Ik hou van de Bernard Butler sound.

avatar van Funky Bookie
De waardering groeit voor deze mooie nummers. Mooie groeier. Ik begin nu echt nieuwsgierig naar hun andere werk te worden.

avatar van luigifort
bikkel2, ik ben benieuwd wat jij van deze plaat zou vinden. Echt iets voor jou denk ik, je hoeft geen Suede fan te zijn om deze plaat als geheel te waarderen

avatar van bikkel2
Ik ga 'm proberen. Thanx voor de tip!

Thekillers87327
Oei, toen ik hoorde suedes beste sinds dog man star verwachte ik wel iets meer. Het is nergens slecht of iets dergelijks, maar veel songs gaan het ene oor in en het andere oor uit. Maar ik moet wel zeggen dat het toch wel allemaal lekker klinkt en ook lekker weg luistert.
En nu ik zie dat dit album ook uit 2016 is snap ik dit nog meer. Ze proberen een iets bredere doelgroep te pakken bij dit album.
Net een 4* voor dit album, wat ook gewoon uitstekend is.
Had alleen een 4,5/5 verwacht

avatar van Harribo
Goed album. Als je deze wat leert wordt het wel een pareltje.
Niet zo goed als de eerste twee albums maar zeker zo goed om het vaak te draaien.

Tightrope is prachtig

avatar van R-DJ
bikkel2 schreef:
Ik ga 'm proberen. Thanx voor de tip!

We wachten in spanning op je review

avatar van bikkel2
R-DJ schreef:

We wachten in spanning op je review

Goed dat je mij er nog ff aan herinnert