Ryan Adams - 1989 (2015)

Rock / Pop
Label: Pax-Am

1. Welcome to New York (3:18)
  2. Blank Space (3:21)
  3. Style (2:44)
  4. Out of the Woods (6:07)
  5. All You Had to Do Was Stay (3:30)
  6. Shake It Off (4:06)
  7. I Wish You Would (3:44)
  8. Bad Blood (3:55)
  9. Wildest Dreams (5:21)
  10. How You Get the Girl (3:50)
  11. This Love (4:45)
  12. I Know Places (5:14)
  13. Clean (4:23)
avatar van Wickerman
Het geluid van de nummers met volledige line-up klinkt goed en ergens richting Love Is Hell. De akoestische tracks voegen binnen zijn oeuvre weinig toe. Daarnaast loopt de plaat als geheel niet lekker en het album schreeuwt 'duurt lang'.

Pfoe, nee. Hopelijk is het echt een tussendoortje en gaat Ryan snel weer door naar nieuw werk.

Slowgaze schreef:
Maar de basis blijft hetzelfde, en je kunt onmogelijk van twee platen met dezelfde basis de een compleet waardeloos vinden en de andere perfect.

Waarom zou dat onmogelijk zijn? Ik geef het origineel een 9 en dit gedrocht een 1. En ik sta volledig achter beide stemmen, zonder ergens te overdrijven.

Júíst het feit dat de basis zo sterk is maakt het des te schrijnender hoe Adams de plank misslaat. Alles wat zo fantastisch is aan de Swift-versie heeft hij eruit gesloopt en het op geen enkele manier opgevangen. Dat gaat verder dan gewoon een slechte uitvoering maken; hij begrijpt kennelijk de kracht van het origineel niet. Dat is voor mij het verschil tussen een 3 à 4 en een 1.

EDIT: Ik had niet goed gelezen, excuus. Ik zie nu dat het gaat over een 10 voor de covers en een 1 voor het origineel. Dat is inderdaad wel vreemd, los van persoonlijke smaak.

avatar van Rudi S
Rudi1984 schreef:

Dus je hebt een set van liedjes (1989) die in de uitvoering van Ryan wel slecht kunnen bevallen en in de uitvoering van Taylor niet

Rudi S schreef:

Nooit gehoord van smaakverschillen.

Een 10 is een cijfer waar je in mijn ogen niet te scheutig mee moet zijn, dat is voorbehouden aan het beste van het beste. Om dat aan een coverplaatje toe te kennen vind ik veel te veel eer. En verder: zie de middelste alinea van mijn vorige reactie - het volledig uitkleden van de originelen is al helemáál nooit een 10 waard.

Dus ja, dan sluit ik me bij Slowgaze aan dat het een proteststem lijkt te zijn.

avatar van alpeko
Een hoop mensen hier die muziek kennelijk beter waarderen als het volledig dicht geplamuurd en overgeproduceerd is. Het is haar goed recht natuurlijk. Als country zangeres had ze nooit dezelfde roem kunnen behalen. Het is allemaal wat toegankelijker, jong en hip gemaakt. Voor mij echter leidt het enorm af. Ik zit niet te wachten op een featuring Kendrick Lamar of een beat. Ik ben blij, ook voor Swift, dat Adams laat zien dat haar muziek zonder bemoeienis van Max Martin er beter op wordt. Tekstueel zit het allemaal goed in elkaar. Productie is gewoon over de top.

alpeko schreef:
Productie is gewoon over de top.

Ryan Adams doet eigenlijk het tegenovergestelde, die besteed té weinig aandacht aan de productie.

Ik kan er best mee inkomen dat Swift bij niet iedereen in de smaak valt vanwege de grootste productie, maar bij Adams luistert het nu meer weg als een zolderkamerproject in Adams stijl. Ryan Adams doet een kunstje wat elke artiest in een of twee dagdelen voor elkaar kan krijgen. Kijk bijvoorbeeld naar Father John Misty, die als reactie in een uur tijd covers van Blank Space en Welcome to New York zonder de originelen van Taylor Swift te hebben gehoord.

We moeten dit plaatje denk ik vooral zien als een eerbetoon aan de muziek van Taylor Swift. Als Ryan Adams echt een acceptabele coverplaat had willen maken, had hij er veel langer de tijd voor moeten nemen. Dan had hij waarschijnlijk ook ingezien dat niet elke track volledig uitgekleed kan worden zonder dat daarmee de kracht van het nummer volledig verloren gaat.

Gretz schreef:

Volgens mij beweert ook niemand dat hij iets bijzonders doet? Swift doet dat evengoed niet trouwens.

avatar van Gretz
Ongeveer de helft van de stemmen is 4,0* of hoger, dus blijkbaar zijn er toch aardig wat mensen over eens dat Ryan Adams een grote prestatie heeft geleverd. Ik ben wel benieuwd hoe goed het zou hebben geklonken als een briljant artiest hier wel serieus op ingesprongen was.

alpeko schreef:
Als country zangeres had ze nooit dezelfde roem kunnen behalen.

Zo heel veel meer verkoopt dit album niet dan de vorige twee/drie hoor. Vanaf Speak Now reeg ze de records en awards al aan elkaar.

avatar van dj maus
De clichés vliegen over en weer...
Op dit forum, bedoel ik... niet op de plaat...
En voor zover ook op de plaat, dan toch goed gedaan...

avatar van dj maus
Rudi S schreef:
Nooit gehoord van smaakverschillen.

Over smaak kunnen we kort zijn: Some folks got it... Some folks don't...

avatar van Gretz
Nu al 5 stemmen meer dan het origineel.

Gretz schreef:
Nu al 5 stemmen meer dan het origineel.

En dat is een probleem? Op MuMe zitten nu eenmaal minder popliefhebbers. OOR is ook positief trouwens. Dat gejammer begint nu wel een beetje vervelend te worden. Ik snap het probleem ook niet. Beide albums kunnen prima naast elkaar bestaan. De een hoort liever het origineel, de ander die van Adams en weer een ander vindt ze beiden niet te pruimen. Soit. Als ik op ieder album ga reageren dat me niet bevalt dan kom ik uren tekort in een dag.

avatar van NewYorkCityLight
Ryan Adams trekt nou eenmaal meer stemmers op MusicMeter dan Taylor Swift, als je ook hun andere albums in beschouwing neemt. Nieuw werk van Adams is interessanter voor mensen hier dan nieuw werk van Swift. Heeft niet specifiek iets te maken met '1989'.

avatar van berrege
Dit is mijn eerste album van Ryan Adams. Instant fan.

massive attack
vinyljunk.com/vinyl/1989 ryan adams - 1989 in stock vinyljunk.com

avatar van Ducoz
1,0
Ja vandaag komtie uit op plaat

avatar van Emile93
1,0
Ik heb dit album een paar keer een kans gegeven, maar ik word er depressief van. Ik kan er mijn vinger niet op leggen, maar er is iets dat me bij deze plaat enorm irriteert...

avatar van harm1985
Nu een paar keer beluisterd. Best prima album maar had meer ingezeten. Shake it Off is voorlopig de favoriet.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ryan Adams wegen zijn ondoorgrondelijk, zeer verrassend hoe hij met dit cover album uit de hoek komt.
Productioneel is het wel magertjes maar ik vind de plaat op het nummer Style na bijzonder sterk.
Het origineel ken ik niet, mijn dochter is liefhebber van Taylor Swift en om een eerlijk vergelijk te maken moet ik dat album ook maar eens in zijn geheel gaan beluisteren.
Zojuist via you tube Blank Space, Shake It Off & Bad Blood beluisterd van Taylor, klinkt aardig , radiovriendelijk en goed geproduceerd maar ik kan er niet wild van worden.
Dan geef ik toch de voorkeur boven deze van Adams een plaat met enkele kanjers zoals Out Of The Woods, All You Had To Do Was Stay, Shake It Off, Bad Blood & Clean.

avatar van harm1985
Gisteren een paar nummers beluisterd van het origineel en moet eerlijk bekennen dat de versies van Ryan Adams me gewoon beter bevallen omdat zijn stijl muziek gewoon meer mijn smaak is. Maar de basis is dus gewoon goed, Swift heeft gewoon 13 super sterkte nummers geschreven. Maar die onzin dat de nummers specifiek voor haar stijl muziek zijn gemaakt is gewoon onzin. Dit album 0,5 ster geven is gewoon haten om het haten. Dat zou ik bij de versie van Swift dus nooit doen.

Persoonlijk vind ik de versie van Bad Blood en Style op dit album leuker dan de versie van TS. Shake it Off vind ik dan weer leuker in de TS versie. Er had misschien meer in gezeten, maar 0,5 ster?

Ik vind het een prettig weg luisterende plaat van Ryan. Een leuk tussendoortje, uit de hand gelopen grap of oprecht eerbetoon, dat weet ik niet maar er zijn echt veel slechtere covers gemaakt (Halellujah door Lisa Lois, Skinny Love van Birdy of Nothing Else Matters door Lucie Silvas).

Haters gonna hate. Overigens was Swift zelf wel onder de indruk van All You Had to do Was Stay:
Taylor Swift Gets Interviewed By Ryan Adams - YouTube

Hoe dan ook, de fans van Ryan Adams zullen nu best wel een paar nummers van Swift luisteren en hopelijk andersom ook.

harm1985 schreef:
Dit album 0,5 ster geven is gewoon haten om het haten.

Dat is het dus juist niet, ik vond hem vroeger best oké en keek uit naar dit project. In m'n reactie van 4 november heb ik onderbouwd hoe ik op een afgewogen halve ster uitkom; iets heel erg slecht namaken levert nog meer strafpunten op dan zelf iets heel slechts creëren.

avatar van robbrouwer58
Laat ik mijn 4 van een tijd terug dan maar eens veranderen in een 5,0.

avatar van Leeds
Ik had jaren terug Heartbreaker en Cold Roses altijd weten te waarderen. Maar om de een of andere reden had het me niet overtuigd om die platen met regelmaat te beluisteren. Ryan Adams zal komende week artiest nummer 1 zijn die terug onder de loep gaat. Gold, Love is Hell en Ashes & Fire zullen daar ook bijzitten. En tot mijn verbazing zie ik 1989 staan. Een volledig coveralbum dan nog wel van een artiest dat je toch nooit aan verwacht.

Eens kijken of die nieuwe Adams plaat in de bib te vinden is. Dan ben ik misschien toch genoodzaakt om ook maar het origineel te beluisteren.

Leeds schreef:

Zeker ook even het origineel luisteren want dat heeft zeer terecht een grammy ontvangen. Ryan Adams heeft enkele tracks op een mooie manier gecoverd, maar verzandt imo te vaak in hetzelfde trucje.

Gretz schreef:

Wel het zal wachten zijn tot dinsdag. De bib is namelijk niet open natuurlijk. En ik beluister die dingen liever op cd dan op youtube of andere kanalen. Neemt niet weg dat ik met het andere materiaal kan beginnen. Want die heb ik hier wel liggen.

avatar van Leeds
Ryan Adams levert met 1989 geen slechte plaat af. Eigenlijk niets mis mee. Een akoestische popplaat met op sommige nummers een goede scheut country. Redelijk wat echo te horen. In vergelijking met z'n vorige albums is deze wel wat braafjes. Maar het is geen slecht album. Bad Blood is verder een heel leuk nummer. Moet ik es het origineel van beluisteren. De eerste paar seconden doen me hier wat denken aan Wonderwall van Oasis.

avatar van milesdavisjr
Een heel album met Taylor Swift nummers coveren is net teveel van het goede. De nummers kleuren keurig binnen de lijntjes, daar is op zich niks mee maar het is mij allemaal net wat te braaf. Welcome to New York, All You Had to Do Was Stay en Shake it Off zijn voor mij de leuke nummers. Na Bad Blood gaat de plaat als de bekende nachtkaars uit. Een degelijke plaat maar ook niet meer dan dat. De productie is warm maar laat alle overige franje en details achterwege en dat is juist jammer. Wat meer pit op de volgende schijf is geen overbodige luxe.

Darklands
Toch wel lef van Adams om het popmeesterwerk van Taylor Swift opnieuw op te nemen.
Sommige "Swifties" zullen teleurgesteld zijn, maar ik vind het een prima album, dat voldoende afwijkt van het origineel om aan je collectie toe te voegen. Taylor Swift is een zeer succesvolle maar ook onderschatte singer-songwriter die veel meer waardering verdient. Dit is alvast een prima ode.

vandaag om 08:10 uur