Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993)

Label: Loud

1. Bring da Ruckus (4:11)
  2. Shame on a Nigga (2:57)
  3. Clan in da Front (4:33)
  4. Wu-Tang: 7th Chamber (6:06)
  5. Can It Be All So Simple (6:52)
  6. Da Mystery of Chessboxin' (4:47)
  7. Wu-Tang Clan Ain't Nuthing Ta F' Wit (3:36)
  8. C.R.E.A.M. (4:12)
  9. Method Man (5:50)
  10. Protect Ya Neck (4:51)
  11. Tearz (4:17)
  12. Wu-Tang: 7th Chamber, Pt. 2 (5:08)
  13. Method Man [Remix] Skunk Mix * (3:09)
  14. Conclusion (1:00)
avatar van Ernie
luister op dit moment naar de plaat (ouwe trouwe discman ) en wat komen Inspectah deck en Masta Killa toch zo hard op Da Mystery of Chessboxin' !! echt zo rauw gespit op de voor mij persoonlijk vetste beat van het hele album! die piano op 27sec is altijd zo klaarkomen.

avatar van Dungeon
Nounou Ernie, daar kan je toch wel andere dingen voor vinden....

Figuurlijk klaarkomen, figuurlijk

bennerd
In cirkels.

Ik heb overigens weer heel erg veel zin om deze plaat op te leggen. Ik heb zo vaak dat ik een tijd helemaal hyped (als dat woord bestaat) ben van deze plaat. Daarna lag ik het weer maanden niet op. Cycli...

avatar van Slowgaze
De benstruatiecyclus.

bennerd
Moderators hebben ook hun regels.

avatar van Illmaticly Ill
Hmm ik had dit album een 4,5 gegeven zie ik net maar ik heb 'm nooit echt helemaal beluisterd, ik zal 'm weer eens opzetten en kijken of dit album de 4,5 wel waard is.

avatar van Illmaticly Ill
Enter the Wu-Tang is zeer zeker 4,5* waard, misschien ooit wel 5*.

avatar van WeztSide
Gisteravond hoorde ik een danceremix van C.R.E.A.M. die tegen alle verwachtingen in erg goed was

avatar van Shelter
hahaha dat is zeker tegen alle verwachtingen in

avatar van toris
Van wie is die remix?

avatar van WeztSide
Geen idee, een of andere DJ in Tivoli speelde 'm tijdens Popomatic, maar weet niet wie dat was.

avatar van Niek
Ik luister hem nog zelden. Maar als ie weer opstaat: ... . Geen woorden voor. Blijft echt een onvolprezen klassieker.

avatar van gweah
Volgens mij heb ik nog nooit iets geschreven bij dit album, absurd.
Dikke klassieker natuurlijk, wat moet je hier nog over zeggen... Ik weet nog dat ik deze cd voor het eerst in de cd-speler schoof, toen ik nog bij mijn ouders woonde, ze waren niet thuis en Bring da ruckus bulderde uit de speakers in de huiskamer Laat ik zeggen dat de fanschare van de Wu-Tang binnen een kwestie van seconden een dikke +1 kon noteren.

avatar van Illmaticly Ill
Begin dit album steeds meer te voelen, ik draai hem sowieso 1x per week nu. De kennismaking met de Wu-Tang Clan was niet zo geweldig, ik vond het allemaal maar kaal klinken... Maar nu vind ik het juist geweldig, die rauwe beats (RZA, geweldige producer maar qua rappen wat minder) en gewoon zo veel zieke verses. Ol' Dirty Bastard kon ik eerst niet echt serieus nemen, maar nu vind ik 'm toch wel een dope MC. Geheel z'n eigen stijl, hij was echt creatief. Ik vind alle leden van de Wu-Tang Clan nu wel dope, maar ik denk toch vooral ODB, Ghostface en Deck. ODB was gewoon uniek. Ghostface en Deck omdat zij vaak toch de beste teksten hebben naar mijn mening. Ja, ieder lid heeft zieke verses maar zij steken er wel boven uit met GZA dan nog denk ik. Van Method Man kan ik ook genieten, altijd chill om zijn stem te horen, aparte flow. Heeft ook erg veel chille hooks.

avatar van Illmaticly Ill
Begin steeds meer verslaafd te worden hieraan, en bij iedere volgende luisterbeurt zie ik de genialiteit er meer van in.

Lexicon Devil schreef:
Ik beschouw dit album als de laatste Hip-Hop revolutie.

Achttien jaar geleden dus alweer.
Sindsdien toch weinig grensverleggende albums meer gehoord...

Jocharo-T
Ice Cream Man schreef:

Jocharo-T schreef:

College Dropout en Registration zijn instant classics die door hun inventieve gebruik van oude soulsnippers en hun achteloze doch briljante mix met pop resp. hiphop naar nieuwe hoogten stuwden, op een moment waar het genre met serieuze bloedarmoede kampte, en zelfs op sterven na dood leek. Dark Fantasy overstijgt de grenzen van de hiphop, en is een revolutie in de popmuziek tout court.

Imo toch en er zullen er vast nog wel zijn die het met me eens zijn. Anderen zullen 'm ongetwijfeld te mainstream of commercieel vinden...

Voor mij is hij de reden dat ik überhaupt naar hiphop beginnen luisteren ben.

avatar van MJ_DA_MAN
Nou vind ik al die drie platen die je noemt van Kanye alle 4* waard, maar echt revolutionair zijn ze niet echt te noemen; (deels) grensverleggend wellicht alleen MBDTF.

MJ_DA_MAN schreef:

Nja 't blijft wel een subjectieve bedoening natuurlijk we zullen het er maar op houden dat het topplaten zijn!

avatar van MJ_DA_MAN
Bij revolutionair en/of grensverleggend denk ik voor het grootste deel aan een op originele, vernieuwende of unieke wijze een topplaat afleveren; de eerste twee platen bevatten echter niet iets wat toentertijd volledig uniek was.

eric.o
Ice Cream Man schreef:

Kanye heeft er in z'n uppie al 3 gemaakt.

HAHAHA, gast jij weet de helft van de heflt nog niet.

avatar van Dungeon
Ik vind het zelfs behoorlijk slappe hap heel die Kaney West en zn plaatjes.

PriestMaiden
Zware klassieker deze amai mijn frak.

avatar van Jar0on
Sinds een aardige tijd weer is opgezet en ben meteen weer verslaafd, krijg hem niet uit me hoofd, de beats en de verses blijven weer de hele dag door me hoofd gaan net als toen ik t album voor t eerst ontdekte.
Samen met Illmatic en The Infamous de eerste jaren 90 albums die ik ontdekte en ook bijna de enige albums die me nog steeds t meest blijven interesseren, vandaar dat t me ook niet lukt ze als top 3 te veranderen!

avatar van Ernie
idd een plaat die je na lang niet geluisterd te hebben opnieuw veel speelbeureten geeft, is bij mij ook altijd zo En de favoriete verses wisselen elke keer. Ghostface op Tearz en Deck en Masta killa op Da Mystery of Chessboxin zijn nu de hoogstgewaardeerde op deze uit alleen geniale nummers bestaande schijf

Winter! Sneeuw! 36 Chambers knalhard afdraaien in de auto

avatar van Harderwiek
Same here, samen met Liquid Swords en The Infamous

avatar van Snoeperd
Hiphop heeft toch zeker een erg groot aandeel in mijn muzieksmaak. Eerst betrof dat vooral mainstream hiphop als Dr. Dre, Eminem en Kanye West. Daarna ben ik vooral de hiphopklassieker uit de jaren '00 gaan waarderen. En natuurlijk kende ik ook de essentiële platen uit de jaren '90 wel. Illmatic en ook deze dus. Maar echt intrigeren deed de muziek op dit album en ook Illmatic niet.
De hiphop uit de jaren '90 voelt kaler aan. Het is een heel ander soort beats dan ik gewend ben. Beats van artiesten als Dr. Dre (op 2001), Atmosphere en Kanye West zijn vele malen voller en misschien soms ook wel drukker. De beats van beatbakker RZA zijn veel meer gericht op de basis. Een flinke bassdrum en een melodietje er over heen. Zijn beats wisten me niet te pakken.
Tot een aantal weken geleden. Nadat ik Liquid Swords van GZA een draai had gegeven was dat me zo goed bevallen dat ik ineens erg veel zin kreeg in meer Wu-Tang Clan. Ik heb deze van de Wu toevallig een keer goedkoop ergens gekocht.

Ik schoof de cd erin en het was deze keer echt genieten geblazen. Je moet deze soort hiphop ook niet als dansbaar opvatten, wat ik wel heb met andere soorten hiphop.
Albums van de Wu-Tang Clan zijn echte sfeer-hiphop-albums.
Op Enter The Wu-Tang wordt uitstekend een erg donkere sfeer neergezet. Dit is niet alleen door de kale rauwe beats, maar ook door de skits, die vaak ruizige filmfragmenten bevatten. Een goed voorbeeld is het intro van Liquid Swords van GZA. Een prachtig filmintro die meteen de duistere sfeer neerzet van het album. Dat is hier in vele tracks ook even goed zo. Voorbeeld is bijvoorbeeld de samurai-intro van Da Mystery of Chessboxin'.
Verder is me de kracht van de afzonderlijke rappers gaan opvallen. Eerst klonk voor mij iedereen hetzelfde. Maar naarmate je het meer luistert hoor je de stijl en stem van de verschillende stemmers.

Zo valt mij Method Man zeer positief op. Deze man heeft een flow om u tegen te zeggen. Niet voor niets levert hij meermaals de refrein op dit album door zijn heerlijke stem. Ook levert hij voor mij het hoogtepunt van het album op Wu-Tang: 7th Chamber. ZIjn verse klinkt zo ongeveer als een refrein, zo heerlijk zijn z'n lines.
Ook Ghostface Killah is een van mijn favoriete mc's. Hij heeft een bijzonder aggressieve stijl van rappen. Maar zijn rauwe stem bevalt mij wel. Later zou hij ook op zijn eigen album en die van Raekwon laten zien dat hij een van de beste rappers uit de clan is.

Daaronder komen een aantal rappers die ik ook altijd met vette verses vind komen. GZA, Inspectah Deck en Raekwon vind ik eigenlijk vrijwel altijd vermakelijk. Allen hebben ze een mooie stem en ook al vallen hun verses me niet altijd op, er zitten toch een aantal zeer mooie bij.
Meest opvallend rapper op dit album is Ol' Dirty Bastard. Hij heeft duidelijk de meest uitgesproken stijl van rappen. Hij experimenteert met zijn stem en dat pakt een aantal keer fantastisch uit. Soms ook net wat minder. Maar Ol' Dirty Bastard weet je eigenlijk in elke verse wel te vermaken met zijn stemkunsten.

Dan houdt je nog RZA over. Prima rapper vind ik, maar toch van alle veelvoorkomende mc's op het album de minste. Hij valt niet echt op met z'n verses. Dat is niet erg, want hij verzorgt ook de fenomenale beats op dit album.
U-God komt in zijn enige verse wel heel erg hard, jammer dat hij niet wat vaker voorkomt op het album. Over Masta Killa weet ik niet al te veel te zeggen.

Sfeerhiphop dus. En dit album is bij mij al wekenlang in de cd-speler te vinden. En eigenlijk iedere keer als ik op mijn kamer kom zet ik even een nummertje van dit album op. En er is keuze genoeg want eigenlijk is ieder nummer raak. Ieder nummer heeft wel wat, ofwel door een geweldige beat, een heerlijk refrein, een aantal prachtige verses, of, wat meestal het geval is een combinatie van dit alles.