Muse - Black Holes & Revelations (2006)

Label: Helium 3

1. Take a Bow (4:33)
  2. Starlight (3:59)
  3. Supermassive Black Hole (3:28)
  4. Map of the Problematique (4:14)
  5. A Soldier's Poem (2:01)
  6. Invincible (4:49)
  7. Assassin (3:29)
  8. Exo-Politics (3:51)
  9. City of Delusion (4:45)
  10. Hoodoo (3:41)
  11. Knights of Cydonia (6:01)
  12. Glorious * (4:41)
avatar van adri1982
Bedankt voor de toelichting @Arrie. Ik wilde het zelf ook al op gaan schrijven. 'Absolution' leverde zelfs ook nog een top-40 hit af met 'Time is running out. (Eigenlijk een schande dat 'Psycho' in deze tijd maar niet in de top-40 wordt toegelaten).

De afgelopen weken waren we weer bezig met de beste albums per decennium hier op Musicmeter. En wat mij opviel was dat Muse toch niet hoog in mijn lijstjes stond. Dit terwijl ik het een echt goede band vind, die ik ook gelukkig live al een paar keer fantastisch heb zien spelen. Het zat 'm er eigenlijk in, dat de albums een score van 4 of 4,5* haalden.

Sinds vandaag is daar dan toch verandering in gekomen. Ik kreeg Black Holes & Revelations op 180 gram geremastered vinyl en heb 'm een paar keer hard door de kamer laten schallen. En zeker na een tijdje draaien, is dat toch wel buitengewoon prettig. Er staan ook zoveel steengoede songs op. En dan de afwisseling tussen die mooie piano en die harde gitaren, de lekkere bas: echt Muse, echt goed.

Alleen al het begin van de plaat met Take A Bow, Starlight & het briljante Supermassive Black Hole is vrij geniaal. Direct daarna volgt het fantastische Map of the Problematique, met die mooie piano en synthesizer. Het Muse rock nummer Assassin knalt heerlijk en wat is City of Delusion toch een prachtsong, met trompet en Spaanse gitaar. Die wordt dan weer passend gevolgd door Hoodoo en tot slot ook nog klassieker en ultiem live nummer Knights Of Cydonia.
Alles bij elkaar is dit nou wat je noemt een 5* plaat voor mij.

adri1982 schreef:

Maar wat bedoel je nou precies met die vorige opmerking die ok gequote heb?

avatar van Arrie
Arrie schreef:
Het top 40-publiek leerde ze zelfs al kennen ten tijde van Origin of Symmetry, met de hit Bliss. Maar dat was een heel klein hitje. Sing for Absolution was bijna een top 10-hit, dus inderdaad, Absolution had dat al gedaan en zelfs Origin of Symmetry al beter.

'Beter' moet 'een beetje' zijn. Typo.

lennon schreef:

Maar wat bedoel je nou precies met die vorige opmerking die ok gequote heb?
Als het om de Top-40 gaat, op twee albums voor dit album 'Black holes and revelations', 'Origin of symmetry' en 'Absolution' haalde deze groep de hitlijsten al met sommige nummers 'Bliss' was daarvan de eerste.

adri1982 schreef:

maar je zegt dat dit album niet geschreven is voor commercie, terwijl Starlight de grootste hit werd van de heren tot dan?

lennon schreef:

'Starlight' beschouwde ik iig als een hit. Het kwam helaas niet zo hoog in de hitlijst, maar ik vind het veel beter dan ruim 90 procent van wat er toen der tijd in de hitlijsten kwam te staan. Vele nummers van andere artiesten werden hits door overdreven promotie tot in den treuren toe. Dit gebeurde bijvoorbeeld met 'Rood' van Marco Borsato; iedereen werd er mee doodgegooid, net zoals met 'Toppertje' van Guillermo en Tropical Danny (baggerplaat) en 'Als de morgen is gekomen' van Jan Smit (als single van het album Jansmit.com getrokken, die van mij een laag cijfer verdient en die na heel wat malen verplicht luisteren ook gekregen heeft).
Dit is (eigenlijk) de grote reden waarom ik dit album van Muse (Black holes and revelations) niet als commercieel gericht album beschouw. Datzelfde vind ik ook van 'Stadium arcadium' van Red Hot Chili Peppers, 'Eyes open' van Snow Patrol en 'Under the Iron see' van Keane (een van mijn lievelingsbands), qua albums uit 2006.

avatar van Rudi1984
Invincible blijft toch wel het ultieme overwinnings-/zelfvertrouwensnummer, wat een tekst!

Sowieso is dit nog steeds m'n favoriete Muse-album. Zoveel prachtnummers, maar ondertussen ook de meest evenwichtige (toch wel een beetje de achilleshiel van Muse).

avatar van Funky Bookie
Heerlijk album van de heren. Starlight, Supermassive Black Holes en Knights of Cydonia zijn echt briljant!

avatar van JohnnyVergerFan
Lang geleden dat ik heb deze gedraaid. M'n nieuwe platenspeler nodigde uit tot een paar luisterbeurten van verschillende gadingen. En deze zat ook in de greep uit de collectie.

Heb deze plaat altijd een beetje links laten liggen. Wat een vergissing.... dit is gewoon een sterk album van the boys uit Teignmouth. Hop, bij deze 4 ☆ verdiend.

Supermassive Black Hole vind ik persoonlijk zelfs nog een betere riff dan Plug in Baby, allebei live gezien in de Ziggo Dome vorig jaar, en vooral dat stukje Hendrix (Voodoo Chile) wat die voor SMBH speelt vond ik vet. Verder vind ik Knights of Cydonia briljant, een soort hedendaags Bohemian Rhapsody.

avatar van JohnnyVergerFan
Vooral de B kant schurkt toch wel heel dicht tegen het briljante aan. Ik verhoog naar 4,5 ☆. Deze band leverde met dit album een 3e topper op rij, terwijl het debuut "Showbiz" ook al hoge ogen gooide.
Jammer dat ze de streak niet helemaal hebben kunnen voortzetten met vooral de laatste 2 worpen.

avatar van Mausie
JohnnyVergerFan schreef:

Moet je wel de daad bij het woord voegen Verder helemaal met je eens, wat mij betreft zelfs hun beste album.

avatar van JohnnyVergerFan
Moet je wel de daad bij het woord voegen

Mausie, check!

avatar van Snakeskin
Voor mij de meest toegankelijke plaat van Muse. Ik luister er met veel plezier naar, voor mij perfect uitgebalanceerd omdat bij andere platen de irritatiegrens net iets te vaak wordt overschreden en daar heb ik bij deze geen last van.