MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Adele - 25 (2015)

mijn stem
3,15 (315)
315 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Soul
Label: XL

  1. Hello (4:55)
  2. Send My Love (To Your New Lover) (3:43)
  3. I Miss You (5:48)
  4. When We Were Young (4:50)
  5. Remedy (4:05)
  6. Water Under the Bridge (4:00)
  7. River Lea (3:45)
  8. Love in the Dark (4:45)
  9. Million Years Ago (3:47)
  10. All I Ask (4:31)
  11. Sweetest Devotion (4:11)
  12. Can't Let Go * (3:18)
  13. Lay Me Down * (4:30)
  14. Why Do You Love Me * (3:59)
toon 3 bonustracks
totale tijdsduur: 48:20 (1:00:07)
zoeken in:
avatar van jasper1991
3,5
Meine Güte... dit absurde Spotify-argument wordt zelfs door meer dan één user gegeven. De betreffende stemmen mogen van mij per direct door de mods verwijderd worden.

avatar van Mjuman
jasper1991 schreef:
Meine Güte... dit absurde Spotify-argument wordt zelfs door meer dan één user gegeven. De betreffende stemmen mogen van mij per direct door de mods verwijderd worden.


Als je dan toch bezig bent, vraag dan of meteen de regel kan worden ingevoerd dat de stem mensen die een fysiek exemplaar van het album hebben op cd, dan wel vinyl 2* resp. 3* zo zwaar telt.

Als spotifietsen (c.q. het recht daarop) geen luistersport is, mag mplay3n ook niet volledig meetellen.

Helpt elkaar (en den artiest), koopt fysieke waar!

avatar van AstroStart
2,5
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Dus omdat een album, iemands werk, waar ontzettend veel geld, tijd en energie is ingestoken (of de artiest zelf casht of niet is niet relevant) niet gratis te beluisteren valt een halve ster minder? Dat is bijna de wereld op zijn kop. Je zou toch eens een album kopen zeg!


Prima als een artiest zijn muziek niet op Spotify zet. Ik begrijp het heel goed. Maar plaats het dan ook niet op een later tijdstip, want dan val je door de mand. Wat Adèle doet is eerst maximaal cashen met haar cd, om vervolgens later nog eens aan Spotify streams te verdienen.
Dit doet ze niet in het belang van haar fans, maar is een strategie. Caro Emerald doet precies hetzelfde.

Een artiest als Adèle hoeft dit soort foefjes niet uit te halen, daarvoor verdient ze genoeg. Het zegt iets over de commerciële machine die ze is geworden. Het is geen kunst meer voor haar. Geen levenswerk. Overal is over nagedacht en elk marketingtrucje wordt ingezet. Dáárom een halve punt minder. Deze gang van zaken doet afbreuk aan het luisterplezier.

avatar van MJ_DA_MAN
AstroStart schreef:
(quote)
Prima als een artiest zijn muziek niet op Spotify zet. Ik begrijp het heel goed. Maar plaats het dan ook niet op een later tijdstip, want dan val je door de mand. Wat Adèle doet is eerst maximaal cashen met haar cd, om vervolgens later nog eens aan Spotify streams te verdienen.
Dit doet ze niet in het belang van haar fans, maar is een strategie. Caro Emerald doet precies hetzelfde.
Prima dat je er zo over denkt, maar er een halve ster minder voor geven slaat gewoon als een tang op een varken. Als je een statement wil maken dan koop je het album simpelweg gewoon niet, of probeer je bijv. de verkoop te stoppen. Nu doe je niets anders dan de regels van een muzieksite, waar Adele níks mee te maken heeft, aan je laars lappen en bereik je enkel irritatie bij mensen die en niks met Adele te maken hebben en zich vrijwillig voor deze site inzetten.

avatar van Edwynn
Ik denk dat ik het album 4.5 ster ga geven. Gewoon omdat ik blij ben dat ik het nog niet in zijn geheel heb hoeven horen

avatar van Kronos
Goed idee, Ed. Ik overweeg ook een 4,5 omdat ik het niet per ongeluk op Spotify kan tegenkomen.


avatar van west
3,5
Kronos schreef:
Goed idee, Ed. Ik overweeg ook een 4,5 omdat ik het niet per ongeluk op Spotify kan tegenkomen.

Pas maar op: voor je het weet staat het gratis op je iPod of zoiets.

avatar van west
3,5
AstroStart schreef:
(quote)


Prima als een artiest zijn muziek niet op Spotify zet. Ik begrijp het heel goed. Maar plaats het dan ook niet op een later tijdstip, want dan val je door de mand. Wat Adèle doet is eerst maximaal cashen met haar cd, om vervolgens later nog eens aan Spotify streams te verdienen.

Het klopt niet wat je schrijft. In een interview met de Volkskrant gaf ze aan dat zij helemaal niets heeft met Spotify, waarbij muziek bijna gratis wordt weggegeven door de artiesten. Vrijwel alle minder bekende artiesten moeten wel en hopen zo op naamsbekendheid. Zij heeft dat niet nodig en daarom hoeft en wil zij er niet aan meewerken. Ze deed dat niet om het f*&#ing geld, of zoiets. En oh ja: zelf koopt ze cd's. Een goed beargumenteerde en volledig legitieme keuze dus.

avatar van domainator
AstroStart schreef:
(quote)


Prima als een artiest zijn muziek niet op Spotify zet. Ik begrijp het heel goed. Maar plaats het dan ook niet op een later tijdstip, want dan val je door de mand. Wat Adèle doet is eerst maximaal cashen met haar cd, om vervolgens later nog eens aan Spotify streams te verdienen.
Dit doet ze niet in het belang van haar fans, maar is een strategie. Caro Emerald doet precies hetzelfde.

Een artiest als Adèle hoeft dit soort foefjes niet uit te halen, daarvoor verdient ze genoeg. Het zegt iets over de commerciële machine die ze is geworden. Het is geen kunst meer voor haar. Geen levenswerk. Overal is over nagedacht en elk marketingtrucje wordt ingezet. Dáárom een halve punt minder. Deze gang van zaken doet afbreuk aan het luisterplezier.


Precies, een beginnende artiest zal dit nooit doen.
Een album minder beoordelen omdat deze alleen fysiek verkrijgbaar is hoeft voor mij niet.
Door streaming diensten heb ik veel nieuwe bandjes ontdekt die aan mij geld verdienen door een concert. Mijn stem komt er nog niet maar ik ben wel wat positiever na meerdere luisterbeurten.

avatar
Amsterdamman
Wat ik jammer vind, is dat het album niet zo mooi en puur geproduceerd is als 21. Ik ben echt teleurgesteld in dit album omdat het toch wat tegenvalt. Niet alleen de productie, maar ook de liedjes en zelfs haar stem.
21 is echt een klassiek album waar enorm veel hits op stonden (en met goede mooie liedjes). Ik had echt verwacht dat ze dit zou vervolgen en vooral niet commercieel zou gaan. Dat heeft ze niet nodig.
Dus toen ik het album voor het eerst in de auto afspeelde, merkte ik dat ik me zat op te winden: wat is dit? Waar 21 zo mooi was geproduceerd, is 25 helemaal volgegooid. Geen rust en warmte maar overproductie (waar wel meer albums tegenwoordig last van hebben, luister alleen maar naar Kensington). Ik snap het wel vanuit een commercieel gedachten; de meeste luisteraars waren tevreden over 21 en 25 is dat betreft wat gemakkelijker gemaakt. Het is wat gelikte en makkelijker dan zijn voorganger.
Ik heb Adele in Parijs tijdens haar vorige tour gezien en ik was zwaar onder de indruk; ze zong zo mooi, haar band was zo fijn en het geluid was geweldig. Tranen in mijn ogen. Maar dit album en haar nieuwe band (geloof ik) kan me gewoon niet zo raken (wat ik heb gehoord op BBC). Echt jammer maar goed, ik denk niet dat Adele zich druk maakt over verkoopcijfers; dit is gewoon de muziek die ze mooi vindt. Denk maar niet dat ze zich laat vertellen wat ze moet doen.

avatar van musician
Mjuman schreef:
Als je dan toch bezig bent, vraag dan of meteen de regel kan worden ingevoerd dat de stem mensen die een fysiek exemplaar van het album hebben op cd, dan wel vinyl 2* resp. 3* zo zwaar telt.
Als spotifietsen (c.q. het recht daarop) geen luistersport is, mag mplay3n ook niet volledig meetellen.
Helpt elkaar (en den artiest), koopt fysieke waar!

Ik moet erkennen wel eens een halve ster te hebben afgehaald van een album dat juist helemaal niet fysiek was te krijgen. Expres, het was niet OOP of zo, maar de moderne tijd. Althans, wat zij dan vonden wat de moderne tijd is.

Ik wilde het per se hebben en het was niet te koop!

Toen moest ik met een hoop gedoe een programma installeren en veel moeite doen om het alleen maar te kunnen beluisteren. Ik had geen boekjes om te bekijken, geen namen wie er meededen, wie er produceerde en noem alle te bedenken ongemakken maar op.

Dat was toch wel een strafpunt waard.
Vanaf dat ik Hello heb gehoord hou ik dit nieuwe album van Adele overigens verre van mij.

avatar van devel-hunt
Het is mooie muziek voor de massa, wat helemaal niet erg hoeft te zijn, maar het raakt niets in mij, hooguit als het nummer Hello voorbijkomt op de radio tijdens een autorit dat ik een ander kanaal opzoek. Het is ZO gemaakt en bedacht, dat het plastic aanvoelt.

avatar van ricardo
Hello!!! Ik word onderhand schijtziek van dat nummer, vooral omdat het op de radio zowat ieder uur wel langskomt. Toen ik hem voor het eerst hoorde vond ik het nog wel wat hebben, maar hij word nu toch echt wel kapotgedraaid in mijn ogen. Ik hoef dat nummer echt nooit weer te horen, ben er klaar mee! ?

avatar van DargorDT
3,0
Drie sterren van mij. Meer kan ik er niet van maken... Ik vind haar te nadrukkelijk aanwezig, een aantal nummers bezorgen mij ernstige skipneigingen (All I Ask, River Lea). Het is te druk. Wat minder orkestratie en een wat lossere, meer ontspannen benadering van de nummers had het album veel beter gemaakt. Tijdens Million Years Ago veer ik even op... Ook hier overschreeuwt Adele zichzelf, maar zorgt de vrij kale omlijsting (relatief dan) voor de redding. Sweetest Devotion slaat dan weer helemaal nergens op, een draak voor mij... Zo struikel ik van start tot finish talloze keren over van alles en nog wat, waardoor dit derde werkje van mevrouw Adkins mij nauwelijks kan bekoren. Een krappe voldoende, door die paar nummers die wél plezierig zijn. Neem bijvoorbeeld Can't Let Go... zo zonde dat er andere schreeuwnummers tegenover staan.

avatar van DargorDT
3,0
Hello op #23 in de Top 2000. Slaat natuurlijk nergens op, dat is de hype van het moment. Over twee jaar wil ik weleens zien waar Hello dan te vinden is...

avatar van Mjuman
DargorDT schreef:
Hello op #23 in de Top 2000. Slaat natuurlijk nergens op, dat is de hype van het moment. Over twee jaar wil ik weleens zien waar Hello dan te vinden is...


Gewoon nog steeds op de cd (of lp), als eerste track; de prijs voor een nieuw exemplaar zal ca 40% van de huidige zijn en tweedehands zal je het album voor ca 4 -5 euro kunnen kopen

avatar van DargorDT
3,0
Waarschijnlijk is het aantal 25-cd's op Marktplaats dan net zo hoog als het aantal Adele-concertkaartjes nu...

avatar van Devoo
3,5
Mijn favoriete nummer is All I Ask. Prachtig is dat!

avatar van deric raven
3,5
Hoorde je bij het vorige album van Adele duidelijk de invloeden van Duffy en Amy Winehouse terug, nu heeft Adele ook duidelijk geluisterd naar de zangeressen die in de tussen liggende periode wisten te scoren.
Hello heeft bijna hetzelfde begin als Videogames van Lana Del Rey, en de rest van het nummer heeft een beat die weer terug te horen is in Del Reys Born to Die.
Send My Love (To Your New Lover) klinkt als een Lorde lied, wat meer up-tempo, maar wel erg mooi.
Natuurlijk hoor je het typische, bijna hese, verrookte stemgeluid van Adele duidelijk terug, kan ook niet anders.
De Soul invloeden zijn wat meer op de achtergrond, maar dat ze het absoluut wel kan bewijst ze in het Dusty Springfield achtige Million Years Ago.

avatar van brain75
2,5
deric raven schreef:

Hello heeft bijna hetzelfde begin als Videogames van Lana Del Rey, en de rest van het nummer heeft een beat die weer terug te horen is in Del Reys Born to Die.
Send My Love (To Your New Lover) klinkt als een Lorde lied, wat meer up-tempo, maar wel erg mooi.


Nu kan ik het album van Lorde aardig dromen (stukken beter dat dit album btw) en de twee nummers die jij noemt van Lana Del Rey ook: ik kan de door jou ontdekte overeenkomsten niet vinden hoor. Hello begint erg mooi met een paar simpele piano-akkoorden. Video Games begint ook rustig, maar die piano hoor ik nergens daar. Lana Del Rey blijft met haar stem overal vrij in getogen, waar Adele (helaas, het ontsierd een nummer wat zo mooi begint) in Hello helemaal uit de bocht vliegt met haar stem.

avatar van deric raven
3,5
Het begin van Hello is muzikaal vrijwel hetzelfde als Videogames qua opbouw.
Lana Del Rey ooit live gehoord?
Dan ken je haar manier van uit de bocht vliegen zeker ook wel.
Ik vind haar debuut erg goed, maar ze is zeker niet zo stemvast als Adele.
Send My Love (To Your New Lover) klinkt als een Lorde lied, dezelfde soort luchtigheid.

Och, je hoeft het niet te horen, ik hoor het in ieder geval overduidelijk wel.

avatar van Cor
3,5
Cor
Geweldige zangeres maakt niet per definitie geweldig album. Maar het is allemaal best te pruimen, hoor. Ik begrijp al die super negatieve comments niet zo. Geen hoogvlieger, mee eens, maar Adele door mn boxen is nog steeds geen straf.

avatar van Jazper
25 sigaretten, daarom heet dat album natuurlijk zo.

avatar van Slowgaze
3,5
deric raven schreef:
Het begin van Hello is muzikaal vrijwel hetzelfde als Videogames qua opbouw.
Lana Del Rey ooit live gehoord?

Ik zat ook al te denken, waar doet dat intro van 'Hello' me toch aan denken. Hieraan dus: Lana Del Rey - Video Games (Live At The Premises) - YouTube

avatar
5,0
Het eerlijk beoordelen en geven van sterren is toch al zwaar verkloot bij dit album.
Om de haat stemmen 'n beetje te gaan geef ik hem de volle mep! 5 sterren!
Misschien krijgen we hem dan nog op 'n eerlijke 3,5? wat deze plaat met een handjevol prachtige songs toch zeker wel waard is. ?

avatar van Kronos
Oh, dan geef ik 0,5* om het op een eerlijke 3* te krijgen.

avatar van MJ_DA_MAN
bossie20 schreef:
Het eerlijk beoordelen en geven van sterren is toch al zwaar verkloot bij dit album.
Om de haat stemmen 'n beetje te gaan geef ik hem de volle mep! 5 sterren!
Misschien krijgen we hem dan nog op 'n eerlijke 3,5? wat deze plaat met een handjevol prachtige songs toch zeker wel waard is. ?
Dus alleen jouw mening telt? Een gemiddelde is geen afspiegeling van jouw mening, maar slechts een rekensommetje.

avatar van Zwaagje
3,0
Ik vind 21 een fabelachtige en orginele plaat. 25 valt in dat opzicht erg tegen; valt ook niet mee gezien het hoge niveau van haar vorige album. Ik geef 3* op basis van haar zang en niveau van de muziek en productie. Orginaliteitsprijs verdient dit album mi niet

avatar van Kronos
Misschien zijn sommige van deze Hello - covers origineler dan het origineel.

Omdat één Adele niet genoeg is - De Standaard

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 08:42 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 08:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.