Madvillain - Madvillainy (2004)

Label: Stones Throw

1. The Illest Villains (1:56)
  2. Accordion (1:58)
  3. Meat Grinder (2:12)
  4. Bistro (1:07)
  5. Raid (2:31)

met MED

6. America's Most Blunted (3:54)

met Lord Quas

7. Sickfit [Instrumental] (1:22)
  8. Rainbows (2:51)
  9. Curls (1:35)
  10. Do Not Fire! [Instrumental] (0:53)
  11. Money Folder (3:03)
  12. Shadows of Tomorrow (2:36)

met Lord Quas

13. Operation Lifesaver A.K.A. Mint Test (1:30)
  14. Figaro (2:25)
  15. Hardcore Hustle (1:22)

met Wildchild

16. Strange Ways (1:52)
  17. Fancy Clown (1:56)

met Viktor Vaughn

18. Eye (1:58)

met Stacy Epps

19. Supervillain Theme [Instrumental] (0:53)
  20. All Caps (2:10)
  21. Great Day Today (2:17)
  22. Rhinestone Cowboy (3:59)
SinX
Vaudeville Villain was mijn eerste DOOM-plaat die ik kon waarderen. Het is wat duisterder dan Dangerdoom. Dus helemaal Doom's soloprojecten afraden zou ik niet doen. Operation Doomsday en MM... FOOD.... dat zijn weer totaal andere verhalen
Madvillainy was voor mij in het begin ook moeilijk om in te komen omdat het gewoon heel anders vergeleken andere hip-hop platen, en kijk eens waar hij nu staat ( top 10 ).

avatar van Urbanoetang
Ik zei het met de bedoeling dat "Dangerdoom" wat toegankelijker is dan "Madvillainy" en Doom zijn soloprojecten (op "MM.. Food" na dan). Mijn beoordeling begon ook ergens bij een 3, maar hij eindigt als nummer 1 in mijn top 10.

RedLightCityBoy
Zal ik deze checken? ik hou meer van G-Funk, ik hoorde dat dit wel anders is? doen of niet

Raekwon the chef
RedLightCityBoy schreef:

Kan nooit kwaad, zeker iets wat je eens gehoord moet hebben.

JustaRascal
Op de stones throw website staat een album genaamd: Madvillainy 2: The madlib remixes. Dit album bevat geen enkele titel die op Madvillainy staat dus zomaar remixes zijn het volgens mij niet. Ik snap 'm niet helemaal.

Edit: Nu ik hem geluisterd heb, snap ik het. Madlib heeft paar nieuwe beatjes gemaakt, dat is het. Beetje zonde dat ze dit Madvillainy 2 noemen.

avatar van MJ_DA_MAN
Madvillainy 2 komt nog, The Madlib Remix is slechts een warmhoudertje. Heb die plaat ook al toegevoegd .

JustaRascal
Maar deze heet Madvillain 2 toch? Misschien geven ze het "echte" vervolg op Madvillainy wel een andere naam dan.. Doomlib? MF Mad? Maddoom? Metal Mad Finger Lib?

Die laatste: hahahah

avatar van Carolaah
Oehw nadat ik dit album nu al in meerder top 10's heb zien verschijnen en net even een paar youtube filmpjes aanklikte ga ik dit album toch eens even wat kansen geven.. Zo te horen, klinkt het best goed

edit:
What's with the mask? Dat vind ik dan altijd een beetje jammer.. dat vage imago rondom sommige artiesten.. Misschien oordeel ik te snel, maar zo op het eerste oog vind ik het maar vreemd .. doet me denken aan Slipknot..

ben trouwens de cd nu aan het luisteren en dit klinkt zeer nice

Dat masker merk je toch niet als je muziek luistert

ben trouwens de cd nu aan het luisteren en dit klinkt zeer nice

Maar dat is toch tof meid!

avatar van Urbanoetang

Hier het verhaal achter het masker. Met dank aan thomzi50

avatar van Carolaah
Urbanoetang schreef:

Hier het verhaal achter het masker. Met dank aan thomzi50

Kijk, dát is beter. Zo ontstaat er weer een beetje meer begrip..
Impressive

jkbb
In het kader van iets wat ik al heel lang wilde doen, genre-verdieping (heb ik het bijvoorbeeld Hip-Hop, Jazz, Soul, waarin ik al mooie dingen vond, maar nooit verder heb gezocht) kwam ik uit bij Madvillain(y). Gelijk ook een mooie om er zomaar uit te pikken. De beats zijn stuk voor stuk prachtig en er lijkt zo op het eerste gehoor ook veel plaats te zijn voor humor (vooral in de muziek en samples e.d. dan, de teksten heb je normaal nog niet zo snel door na een eerste luisterbeurt denk ik). Voorlopig 4*

jkbb schreef:

Hier meestal nog langer

tuktak
zeer vet album, strange ways is geniaal.
geen idee wat ik er verder over moet lullen in mijn huidige staat van brakheid haha. ernstig. maar het is goed wakker worden met zulke beats en de briljante rapstijl van mf.

avatar van PJC
PJC
gisteren deze nog eens opgezet...damn wat een geniale plaat is dit toch! Ik had hem al lang niet meer beluisterd maar gisteren klonk hij nog beter dan wat ik in gedachten had. In deze plaat is zóveel te ontdekken. Ongeëvenaard wat Madlib hier doet. ^ 5

avatar van Rene1979
sorry mensen maar nee dit is niet zoals ik had gehoopt..
Zeker geen mm food en geen dangerdoom

Moet er misschien aan wennen maar vind de nummers te kort om erin te komen

Relax
Rene1979 schreef:
sorry mensen maar nee dit is niet zoals ik had gehoopt..
Zeker geen mm food en geen dangerdoom

Moet er misschien aan wennen maar vind de nummers te kort om erin te komen

Doe net als mij toen ik het album ging voelen.
Ik ging folders lopen en dit album opzetten, wat een heerlijke combinatie is dat dan ineens.

avatar van gweah
Dit was de eerste Doom plaat die ik checkte, paar weken nadat hij uitkwam, want ik had via verschillende forums en sites de buzz rondom deze man al wel in de gaten maar het leek mij een beetje de typische nerd rap.
Van verschillende kanten begreep ik dat dit album toch bovenmatig dope was, ik ging het checken en stuitte op de voorlopig laatste echte hip-hop classic van dit decennium... ik herinner mij dit moment nog als de dag van gisteren.
Hierna volgden mijn vrienden. Zelfs mijn vrienden die niet van hip-hop houden zweren bij dit album en vooral bij die zo bizarre opener Accordion (dat baslijntje dat er halverwege bijkomt!)
Van voor tot achter geniaal. Er staat teveel dopeness op dit album, klassieker na klassieker, bijna al die tracks zijn zo gruwelijk... Ik vraag me af of bij een evt. Madvillainy 2 ditzelfde niveau gehaald gaat worden. Doom heeft ook al een tijdje niks meer uitgebracht trouwens.

RedLightCityBoy
That's her gin and Juicy Juice
Use a stick of Juicy Fruit
She just knew she was cute

En dan die hoge noot

PS: Operation Lifesaver A.K.A. Mint Test heeft alleen mijn stem als een van de 5 favo nummers? Dat vindt ik hier juist de beste.

gweah schreef:

Het is moeilijk kiezen vriend

avatar van Rene1979
Ok geef hem nog een [email protected] loop alleen geen folders wat nu?

Toch maar om 6 uur 's ochtends over straat gaan lopen

tuktak
gweah schreef:

Het is moeilijk kiezen vriend

je reageerde op jezelf hoor vriend

tuktak schreef:

je reageerde op jezelf hoor vriend

Ja. Leuk.

Ik reageerde op mijn voorganger en haalde als argument iets aan wat ik zelf al eerder gezegd had.

Maar het ziet er zo een beetje raar uit idd.

Relax
Rene1979 schreef:
Ok geef hem nog een [email protected] loop alleen geen folders wat nu?

Stapler schreef:
Toch maar om 6 uur 's ochtends over straat gaan lopen

Precies.

Of zoals mij 9 uur in de avond gaan rond lopen, want toen bracht ik de foldertjes rond. (beetje laat)

Maar het was wel vorig jaar in de zomer, lekker weer toen nog.

avatar van Rene1979
Ok gasten heb hem nog een keer getjekt..Begin hem te voelen..
Kijk de beats van madlib vind ik altijd super! Ben ook zwaar fan van Doom...Alleen waarom zo kort??maar goed hij gaat omhoog....

Wordt nu een 3.30 dus een 3.5 kan hoger worden...
Maar dat komt omdat ik allebei de mannen echt heel goed vind...Alleen die korte klotetracks..Weet iemand trouwens waar ik doomsday kan krijgen?

Ben trouwens hem 's avonds gaan luisteren dat ik met de dog liep;-)

Rene1979 schreef:
Ok gasten heb hem nog een keer getjekt..Begin hem te voelen..

Wordt nu een 3.30 dus een 3.5 kan hoger worden...

Ben trouwens hem 's avonds gaan luisteren dat ik met de dog liep;-)

Doomsday wordt normaal binnekort opnieuw uitgebracht. Dan kan je hem denk ik wel ergens bestellen (platenhandel, internet)