Madvillain - Madvillainy (2004)

Label: Stones Throw

1. The Illest Villains (1:56)
  2. Accordion (1:58)
  3. Meat Grinder (2:12)
  4. Bistro (1:07)
  5. Raid (2:31)

met MED

6. America's Most Blunted (3:54)

met Lord Quas

7. Sickfit [Instrumental] (1:22)
  8. Rainbows (2:51)
  9. Curls (1:35)
  10. Do Not Fire! [Instrumental] (0:53)
  11. Money Folder (3:03)
  12. Shadows of Tomorrow (2:36)

met Lord Quas

13. Operation Lifesaver A.K.A. Mint Test (1:30)
  14. Figaro (2:25)
  15. Hardcore Hustle (1:22)

met Wildchild

16. Strange Ways (1:52)
  17. Fancy Clown (1:56)

met Viktor Vaughn

18. Eye (1:58)

met Stacy Epps

19. Supervillain Theme [Instrumental] (0:53)
  20. All Caps (2:10)
  21. Great Day Today (2:17)
  22. Rhinestone Cowboy (3:59)
Misterfool
ik heb hem geprobeerd. niet helemaal mijn ding helaas

avatar van GarnalenPeller
Vond 't wel iets voor jou om dit wel goed te vinden, heh.

festus
panjoe schreef:
Ik heb er nu toch maar aan toegegeven dat Fancy Clown qua feeling, stijl, tekst en inhoud één van de briljantste nummers ooit gemaakt is...

100% mee eens, samen met:
'All Caps', 'America's Most Blunted', 'Sickfit' (harde instrumentale track!),
'Money Folder', 'Figaro' en 'Rhinestone Cowboy'

de beste nummers van het album, imo.

avatar van Drunk Co-pilot
festus schreef:

100% mee eens, samen met:
'All Caps', 'America's Most Blunted', 'Sickfit' (harde instrumentale track!),
'Money Folder', 'Figaro' en 'Rhinestone Cowboy'

de beste nummers van het album, imo.

Ik sluit me 100% aan met deze intepretatie

nothin' but love..

avatar van Jurrien
Dit album is zo geniaal, zelfs een track als Bistro vind ik op dit moment meesterlijk.

Respect voor de 3 personen die Bistro ook als favoriete track hebben gekozen

P-DawG
Vroeger (lees: een jaar geleden) vond ik hier nog niet veel aan, het was mij allemaal te vaag of liever gezegd te abstract. Ondanks die slechte ervaringen vond ik dat ik het in de toekomst zeker nog een kans moest gunnen, mede doordat ik van sommige nummers, zoals Accordion en America's Most Blunted, al de genialiteit in kon zien. Zodoende ben ik er laatst weer aan begonnen en gelukkig maar! De laatste dagen is dit album echt enorm gegroeid bij mij; eigenlijk in zoverre dat ik het nu zelfs als één van de beste albums ooit gemaakt beschouw. (en ja dat zegt wat! )

Ondanks dat het album bestaat uit maar liefst 22 nummers wordt het nergens langdradig of saai, dit is toch vooral te danken aan Madlib zijn producties (en natuurlijk het feit dat alleen Rhinestone Cowboy en Money Folder langer dan 3 minuten duren). Want, met alle respect, DOOM en zijn monotone stem dragen natuurlijk niet echt bij aan de afwisseling op deze plaat. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk vind ik dat MF hier briljant rapt (anders zou ik het nooit zo'n hoge score geven) maar het is natuurlijk niet voor niets dat het album uit zoveel korte nummers bestaat. Je kan dus rustig stellen dat afwisseling hier de movement is.

Het is trouwens ook heerlijk om te horen hoe er af en toe weer zo'n geniaal instrumentaal stukje (Sickfit!) van Madlib voorbij komt, dat draagt ook veel bij aan de afwisseling en het feit dat het dus nergens langdradig wordt.

Kortom; een geniaal album met een MF DOOM en Madlib in bloedvorm.

3* > 4,5*

avatar van discipline
Damn wat een vaag album is dit!

panjoe (moderator)
Echt te moeilijk om 5 favorieten te kiezen. Fancy Clown en Figaro zijn wat mij betreft onomstreden, verder heb ik op het moment Operation Lifesaver AKA Mint Test (omdat DOOM daar echt mees-ter-lijk is qua flow en stemgeluid), Supervillain Theme (Madlib ) en Great Day bekroond met een stem, maar eigenlijk staan er te veel pareltjes op dit album om een keuze te maken...

avatar van westerveld14
Heb dit album in 2008 al een keer geprobeerd, toen wou het echt niet lukken. Dit jaar kwam ik hem weer tegen en hij is echt meesterlijk goed.
Operation Doomsday, Vaudeville Villain en andere DOOM projecten vind ik gek genoeg niet echt geweldig, maar misschien is dat over een tijdje ook wel anders.

Van een kut cd, naar een top 10 notering.

avatar van josbosvos
een top album, maar ik vind het moeilijk echt een hele hoge score te geven aangezien ik niks snap van DOOM's lyrics en ik het af en toe wat rommelig vind om naar te luisteren. 3,5*

avatar van BZN
BZN
laidback,
de intro word een beetje vervelend. maar het album begint wel goed met accordion, wat een super track is dat!
Meat grinder net zo!
dan gooien ze de sfeer eigenlijk helemaal om met bistro, en komt de banger met M.E.D. nl; Raid, toen ik deze eerst hoorde dacht ik wat is dit voor mess?maar ben het toch echt gaan voelen!

America's Most Blunted is net als raid een lekkere banger, en de eerste bijdrage door onze Quas. Wat zieke geluiden er doorheen voor de smokers onder ons.
hierna komt de rust er weer in door sickfit, gewoon een strakke beat.
na deze beat komen de rustigere tracks (die zeker niet minder fijn zijn of zo).
na nog een instrumental komen de bangers.de gewone rauwe hiphop maar toch weer niet zo gewoon, deze shit is echt orginaliteit eerste klas!

Kortom een tight album!
goeie lyrics
goeie beats

5,0 !

Moet ook zeggen dat alles mooi gemixt is, lekker geheel!

avatar van Brains
De intro vervelend??
De intro zet juist de hele toon voor het album.

RedLightCityBoy
Niet echt. De andere nummers zijn vele malen beter. Ik vind dat intro soms ook een beetje hinderlijk worden.

avatar van thtboz
Vet album van Doom en Madlib. Ik vind vooral de producties echt gruwlijk, ook Doom's flow is ziek(L). Ik vind het jammer dat de tracks allemaal zo kort duren. Dan heb je een geniaal nummer als all caps en dan duurt hij maar 2 minuten en 10 seconden.

avatar van Jorge-E
Om te ontedekken wat de doorsnee Hip-Hop fan op Mume goed vind ga ik onder andere Madvillainy beluisteren. Maar ik vind het eigelijk niet zó goed. America's Most Blunted is zeer goed maar voor de rest vind ik het maar aan de saaie kant.

avatar van Jurrien
Hoe vaak heb je hem al beluisterd? Dit is bij veel mensen een groeier en saai kan je dit album volgens mij niet noemen. Maar het kan natuurlijk dat het niet jouw stijl, aangezien niet iedereen dit goed kan vinden.

avatar van tovast
Jorge-E schreef:

dat was ook de eerste track die mij opviel. maar nu ik hem vaker geluisterd hebt vind ik dat er betere tracks zijn.

Jurrien schreef:

Ik heb hem 1,5 keer beluisterd, niet genoeg om een echt oordeel te geven, maar mijn eerste indruk was gewoon saai. MF Doom heeft echt geen flow vind ik en het mag wat enthousiaster.

RedLightCityBoy
Door blijven luisteren, net zo lang tot het kwartje valt. ik voel datie bij jou gaat vallen. ooit.

avatar van Jurrien
Wie denkt er trouwens dat er dit jaar nog een opvolger gaat komen?

Ik.

avatar van Chrisseh
Ik denk het ook wel, maar ik denk dat mensen té hoge verwachtingen gaan hebben. Zelfs als de opvolger kwalitatief even goed zou worden, zullen mensen alsnog teleurgesteld zijn doordat dit album wordt ge-idealiseerd (als in; een opvolger kan nooit aan zijn verwachtingen voldoen, ben ik bang).

Ben natuurlijk wel benieuwd

Relax
BZN schreef:
Wat zieke geluiden er doorheen voor de smokers onder ons.

Nja ik als niet-smoker ervaar het ook gewoon als een soort dimensie, dus je hoeft er niet persee high voor te zijn... je moet gewoon een beetje fantasie hebben.

Jorge-E schreef:
Om te ontdekken wat de doorsnee Hip-Hop fan op Mume goed vind ga ik onder andere Madvillainy beluisteren.

De Intro is zeer cool, goed begin.
Accordion is een zeer saaie track. Ik vind er niets aan. Een paar vette punchlines maar voor de rest...
Meat Grinder is wel een goeie track, dus MF Doom zijn gebrek aan flow vind ik hier zeer spijtig.
Bistro weet ik niet goed wat dat moet voorstellen. Het heeft wel een aardige beat.
Raid klinkt niet slecht, hij flowt hier niet slecht, die MED is ook best goed.
Mijn topfavoriet hier is America's Most Blunted. Gewoon een zeer goede track en een geluk dat deze niet kort is. Ook best leuke outro.
De instrumental die volgt vind ik niet slecht maar ik ben niet zo'n fan van instrumentals op zich, goed dat hij kort is dus.
Rainbows vind ik maar zo zo en zelfde voor Curls.
En weer een instrumental...
De volgende track Money Folder is niet slecht, spijtig dat ik DOOM zijn stem niet zo goed vind klinken.
WTF is dat begin van Shadows of Tomorrow? Nouja, voor de rest redelijke track.
De volgende track is weer zo'n redelijke track waar ik het gevoel bij krijg dat ik er beter in zu komen moest hij langer zijn, maar dan heb je nog steeds MF Doom zijn stem die me op een iets langere track als Figaro dan weer begint te storen ook lijkt hij te rappen alsof hij in dagen niet geslapen heeft.
Gelukkig dan dat Hardcore Hustle een gastartiest heeft. Goeie track.
Strange Ways vind ik wel een goeie track, deze digg ik wel. Fancy Clown dan weer wat minder.
Eye snap ik niet goed wat die hier op het album staat te doen, vind er ook niets aan.
De Supervillain Theme is wel een vette instrumental zeg.
Just remember All Caps when you spell the man name vind ik wel een toffe regel in het liedje All Caps, maar het liedje zelf niet echt.
Great Day en Rhinestone Cowboy vind ik maar saaie tracks.

Besluit, MF Doom is een rapper met een stem die ik snel vind vervelen en meestal heeft hij in mijn ogen een slechte flow. De beats vind ik niet altijd goed en de instrumentals hadden weg gemogen van mij. Een goeie track namelijk America's Most Blunted en enkele andere leuke tracks maar over het algemeen vind ik het maar kut. Goed dat hij kort is en dat er een paar gasten zijn zodat ik Doom niet steeds moet horen (in dit geval mogen de instrumentals dan wel blijven staan) Dit mag misschien een groeier zijn, maar als je hem kut vind vind ik niet dat je moet blijven luisteren om het kwartje maar te doen vallen. Onder andere Enter The Wu-Tang, E. 1999 Eternal en Regulate... G-Funk Era waren groeiers bij mij, maar die vond ik bij de eerste luisterbeurt meer dan redelijk, en ik wil mezelf niet dwingen dit album redelijk te gaan vinden door deze tegen mijn zin meerdere keren op te zetten, ik ontdek liever iets nieuws of doe dit bij albums die ik goed vind.
MF Doom zelf vind ik wel cool, met zijn masker enzo, is een beetje zoals Insane Clown Posse.

Ik wens MF Doom nog veel plezier met het maken van muziek waar hij zijn vele fans mee mag vermaken, maar ik zal er niet bij zijn.

avatar van Niek
Lang verhaal.
Als het nog niet bewezen was dat smaken sterk kunnen verschillen dan is dat bij deze gedaan. Ik snap dr werkelijk niets van dat je DOOM niet trekt, maar het is niet anders. Vind t wel jammer voor je aangezien je, getuige je uitgebreide review, er wel moeite voor hebt gedaan. Helaas, vooral niet meer luisteren dan maar he.

panjoe (moderator)
Het is waar dat DOOM een aparte, unieke flow heeft. Jammer dat veel mensen dit niet zo trekken, maar ach... ik geniet er met volle teugen van .

avatar van JustiFicatioN
Jorge-E, ik vond het album bij de eerst luisterbeurten ook echt verschrikkelijk. Maar wat doorzettingsvermogen heeft mij zeker beloond. Ik vind het nu een lekker albumpje Dus probeer het nog een paar keer

avatar van discipline
Ik kan eigenlijk nog niet heel veel met dit album, er staan zeker geniale nummers op zoals: Fancy Clown, Accordion, Raid, Strange Ways, en Rhinestone cowboy de rest kan ik nog niet echt inkomen terwijl ik wel echt een grote MF Doom en Madlib fan ben

^komt nog hoor.. niets forceren