Prince - HitnRun (2015)

3,82

Funk / Soul
Label: NPG

1. Baltimore (4:33)
  2. Rocknroll Loveaffair (4:01)
  3. 2 Y. 2 D. (3:50)
  4. Look at Me, Look at U (3:27)
  5. Stare (3:45)
  6. Xtraloveable (5:00)
  7. Groovy Potential (6:16)
  8. When She Comes (3:45)
  9. Screwdriver (4:15)
  10. Black Muse (7:21)
  11. Revelation (5:21)
  12. Big City (6:26)
192 BERICHTEN 7 MENINGEN
En 49 +7 = 56... en +1 is 57.. zijn leeftijd..

Als als je er 2 x7 van afhaalt, en nog 4 van afhaalt heb je zijn studioalbums te pakken

tja....

Mooi symbolisch is de start van For You en het einde van Big city wel natuurlijk.. Maar Prince wist niet dat ie dood ging.. dus puur toeval

Via een ander topic (bedankt aERo!) kennis gemaakt met een aantal Prince nummers die ik nog niet kende.
Zo eerst The Rainbow Children op waarde leren schatten, en vervolgens kwamen een aantal songs van HitnRun Phase Two voorbij.
Deze wordt uitgebracht onder de naam Prince & the New Power Generation, maar klinkt minder chaotisch als zijn werk met deze band zo rond de jaren 90.
De eerste keer stoorde ik mij aan zijn knipogen met Kiss (Stare) en Take Me With You Rocknroll Loveaffair), nu vind ik het juist wel passen.
Een eerste luisterbeurt had ik ook meer het gevoel dat hij zijn kluis met (half) afgemaakte producties aan het leeg plunderen is, vervolgens verdween dit argument al snel naar de achtergrond.
Na de meer Funk gerichte platen is dit dus gewoon een echt popalbum.
En Stare dan??
Stare heeft een Funk vibe, maar is absoluut geschikt voor het grote publiek.
Voor mijn gevoel is er meer ruimte voor de overige muzikanten, waardoor het meer rust uitstraalt.
Het ademt meer, niet elk vlakje is vol gekladderd met verschillende tinten paars, waardoor het verstikkend zou kunnen gaan werken.
De variatie blijft aanwezig; ikzelf ben een groot liefhebber van het Lenny Kravitz achtige Screwdriver.
Voor mij is dit een meer dan waardig afscheid van een held die het blijkbaar tot het einde in zich had om mooie resultaten af te leveren.
Jammer dat ik dat nu pas ontdek.

Lekker nog even genieten van het topic deric raven

Overigens is dit niet een album met the New Power Generation.

Zo staat het echter wel vermeld op de achterkant van het hoesje, en trouwens ook in het boekje aERodynamIC ; produced, , composed and per4med by Prince & the New Power Generation.

Ja klopt helemaal, alleen is dit een compleet andere NPG dus ik was even in de war. Voor mij is de NPG de band uit de jaren '90. En ze staan nu ook niet vermeld op de voorkant.

Op deel 1 is het dan weer niet NPG.

Vanwege de naam New Power Generation was ik er vanuit gegaan dat dit dezelfde begeleidingsband was, voorheen had je The Revolution.
Eigenlijk moet de artiest aangepast worden, maar ik stoor mij er verder niet aan.

deric raven schreef:

Toch ligt dit anders: The Revolution en de oude New Power Generation werden volwaardig genoemd als begeleidingsband, dat is nu niet het geval ook al heb je de vermelding op de achterkant.
Het is uitgebracht onder de naam Prince maar de begeleiders staan wel onder de noemer New Power Generation. Het is een beetje verwarrend allemaal.

Maar misschien dat de andere kenners hier wat meer over kunnen zeggen.

avatar van Funky Bookie
De NPG is sinds Diamonds and Pearls de begeleidingsband van Prince. De samenstelling is zeer vaak gewisseld. Details kan je vinden op: Prince Vault de site voor info over de man.
3rdEyeGirl was een andere band met de 3 dames, maar de NPG bleef in wisselende samenstelling ook hiernaast gewoon bestaan.
Duidelijk genoeg?

Funky Bookie schreef:
Duidelijk genoeg?

Niet helemaal, want dat wist ik wel. De Revolution wordt ook op 1999 al genoemd maar niet officieel als naam voor op het album. The New Power Generation wordt heel expliciet neergezet op de oudere albums maar niet op de latere terwijl ze live altijd wel aanwezig waren. Hoe zit dat bijvoorbeeld op dit album? Op de voorkant is het gewoon Prince. Alle officiële kanalen voeren die naam ook op ondanks dat er op de achterkant gemeld wordt dat het composed and per4med is door.
M.a.w. Diamonds and Pearls is echt een Prince & The New Power Generation album, Purple Rain een Prince & the Revolution album, maar hoe zit dat met dit album? Wat is een echt juiste naamvoering?

Neem je The Vault erbij dan melden ze expliciet Prince bij dit album en Prince and the New Power Generation bij een Diamonds & Pearls of One Nite Alone live. Daar zijn ze heel duidelijk in.

deric raven stelt dan ook: eigenlijk moet de artiest aangepast worden, waar ik dan zeg dat dat niet voor dit album opgaat. Het maakt mij (en hem) weinig uit. Het is meer interesse hoe dit nu echt zit

avatar van blur8
De NPG is een losse verzameling van heel goede studiomuzikanten die die door de loop van de jaren mee doen op verschillende albums. Het is een grote groep van meer dan 50 namen, met als voorbeelden:
Dr. Matt Fink (keys)
Mr. Morris Hayes (keyboards)
Tommy Barbarella (keyboards)
Miko Weaver (gitaar)
Levi Seacer Jr. (gitaar)
Michael B. Bland (drums)
Rosie Gaines (zang)
Mayte Garcia (dans en zang)
Sheila E. (percussie en drums)
Candy Dulfer (saxofoon)
Maceo Parker (saxofoon)
Eric Leeds (saxofoon)

Ook Op HitNrun spelen enkele bekende mee uit de NPG groep, per song zeer wisselend.
HitNrun is geen groepsproces maar een slo album met gastmuzikaneten.
bijvoorbeeld de Drums zijn veel van Prince zelf en op enkele songs SheilaE .

avatar van Funky Bookie
Interessante discussie. Prince was sowieso al niet zo goed in credits, alhowel uitvoerende muzikanten vaak wel goed genomed werden. Op dit album wordt de NPG echt vermeld en zou hier dus de artiest aangepast moeten worden m.i.
Bij HnR 1 staat uit mijn hooft Prince and Joshua Welton, of is dat alleen written? Ik heb op mijn werk geen hoesje bij de hand.

Ik doe het gewoon.

Jammer dat dit album niet op Spotify is verschenen. Stare doet naar zoveel meer verlangen.