Derek and The Dominos - Layla and Other Assorted Love Songs (1970)

Blues / Rock
Label: ATCO

1. I Looked Away (3:03)
  2. Bell Bottom Blues (5:01)
  3. Keep on Growing (6:20)
  4. Nobody Knows You When You're Down and Out (4:56)
  5. I Am Yours (3:34)
  6. Anyday (6:34)
  7. Key to the Highway (9:37)
  8. Tell the Truth (6:37)
  9. Why Does Love Got to Be So Sad? (4:41)
  10. Have You Ever Loved a Woman (6:51)
  11. Little Wing (5:32)
  12. It's Too Late (3:48)
  13. Layla (7:02)
  14. Thorn Tree in the Garden (2:49)
  15. Mean Old World * (3:48)
  16. Roll It Over * (4:31)
  17. Tell the Truth [All Things Must Pass Version] * (3:23)
  18. It's Too Late [Live for the Johnny Cash Show] * (4:11)
  19. Got to Get Better in a Little While [Live for the Johnny Cash Show] * (6:34)
  20. Matchbox * (3:56)
  21. Blues Power [Live for the Johnny Cash Show] * (6:32)
  22. Snake Lake Blues * (3:33)
  23. Evil * (4:34)
  24. Mean Old Frisco * (4:04)
  25. One More Chance * (3:15)
  26. Got to Get Better in a Little While (Jam) * (3:44)
  27. Got to Get Better in a Little While * (6:04)
  28. Why Does Love Got to Be So Sad [Live at Filmore East] * (9:29)
  29. Got to Get Better in a Litlle While [Live at Filmore East] * (13:50)
  30. Let It Rain * (17:48)
  31. Presence of the Lord * (6:09)
  32. Key to the Highway [Live at Filmore East] * (6:25)
  33. Nobody Knows You When You're Down and Out [Live at Filmore East] * (5:50)
  34. Tell the Truth [Live at Filmore East] * (11:21)
  35. Bottle of Red Wine * (5:34)
  36. Roll It Over [Live at Filmore East] * (6:44)
  37. Blues Power [Live at Filmore East] * (10:29)
  38. Have You Ever Loved a Woma [Live at Filmore East] * (8:13)
  39. Little Wing [Live at Filmore East] * (8:13)
  40. Crossroads * (8:17)
  41. Jam I * (19:59)
  42. Jam II * (12:24)
  43. Jam III * (13:22)
  44. Jam IV * (12:21)
  45. Jam V * (18:24)
  46. Have You Ever Loved a Woman (Alternate Master No. 1) * (5:54)
  47. Have You Ever Loved a Woman (Alternate Master No. 2) * (4:59)
  48. Tell the Truth (Jam No. 1) * (9:38)
  49. Tell the Truth (Jam No. 2) * (13:47)
  50. Mean Old World (Rehearsal) * (11:55)
  51. Mean Old World [Band Version, Master Take] * (3:36)
  52. Mean Old World [Duet Version, Master Take] * (3:50)
  53. (When Things Go Wrong) It Hurts Me Too (Jam) * (1:56)
  54. Tender Love (Incomplete Master) * (2:42)
  55. It's Too Late (Alternate Master) * (4:05)
totale tijdsduur: 1:16:25 (6:31:48)
Derek als schuilnaam van Clapton pakte commercieel slecht uit.
later pas op waarde geschat, voor mij persoonlijk het beste wat Clapton ooit geboden heeft.
hier speelt hij waar hij werkelijk voor staat, de blues in optima forma

Dit wordt mijn volgende album, wat is Layla geniaal zeg!
Wat een meesterlijke riff.

avatar van avdj
Via Wikipedia kwam ik dit tegen en ik ben verrast

Music4ever schreef:
Dit wordt mijn volgende album, wat is Layla geniaal zeg!
Wat een meesterlijke riff.

en een geweldig album die een zichzelf respecterend Clapton-fan in de kast MOET hebben staan
onovertroffen meesterwerk

Heb deze ook besteld net als Sufjan Stevens zijn Illinois.
Hopelijk heeft ettetummu gelijk in wat hij zegt!

avatar van psychonaatje
Alleen voor Layla al de moeite en het geld dubbel en dwars waard. Als ik het goed heb, schreef Clapton Layla voor de vrouw van zijn vriend George Harrison (de Beatle). Het probleem was dat Clapton nogal verliefd was op haar. En dat is aan alle kanten te horen. Dit is geen liefdesliedje, zelfs geen liefdeslied, maar dit is de overtreffende trap van liefdeslied! Iedereen die verliefd is en problemen ziet opdoemen met die verliefdheid, zou zich hierin moeten herkennen (I know I do). Clapton is verliefder dan verliefd en schreeuwt het uit: Layla, you've got me on my knees, Layla!!!. Hij smeekt haar, en de wanhoop en de hoop, het enthousiasme en de droevigheid, de energie en het gek worden van verliefdheid, kortom alle ingredienten voor verliefdheid, liggen in de eerste drie minuten van dit nummer, waarbij vooral de gitaar het uitschreeuwt van verliefdheid, maar tegelijkertijd het protest vertegenwoordigt tegen het verliefd zijn op de vrouw van zijn beste vriend.

Het lijkt erop dat, nadat Clapton na 3 minuten is uitgeraast, hij Layla zelf aan het woord laat in de vorm van de schitterende pianopartij. Nadat zij hem gerust heeft gesteld, wordt hij ineens veel kalmer: Clapton vindt zijn berusting in (de geruststellingen van) Lalya. Het zij niet anders: hij is verliefd op de vrouw van zijn beste vriend, maar hij voelt zich er gelukkig bij. De verliefdheid kan je niet tegenhouden en hij voelt zich kalm en rustig bij haar. Hij moét wel. De gitaar schreeuwt nog steeds een beetje, maar doet uiteindelijk ook mee: er is nog wel protest, maar het protest geeft zich over aan de oneindige verliefdheid van Clapton en geeft deze zelfs nog wat extra kleur. Beter dan dit wordt muziek niet.

Music4ever schreef:
Heb deze ook besteld net als Sufjan Stevens zijn Illinois.
Hopelijk heeft ettetummu gelijk in wat hij zegt!

laat het 's weten!

avatar van ajp
ajp
Is natuurlijk gewoon een heel mooi werkje, als heb ik de hype rondom " layla " nooit zo begrepen.
Misschien een beetje te vaak gehoord, maar ik vind het eerder irritant dan geniaal.
" Nobody knows you when you're down and out " is geweldig, een nummer waar hij een beetje in de buurt komt van de ' zwarte ' blues.
Heb met hem wel atijd het idee gehad dat hij nooit zo goed is geworden als hij zou kunnen, zou nu ook eigenlijk geen platen meer moeten maken om zijn eigen reputatie niet omver te halen.

Zal nooit kunnen tippen aan zijn grote voorbeelden Freddie King en Ray Charles, maar staat ondanks zijn 'bluesonmodieuze huidskleur ' op witte, eenzame hoogte.

ettettummu schreef:

laat het 's weten!

Dat doe ik uiteraard!
Maar eerst nog even wachten voor ik hem binnen heb.
Vrijdag kom ik met een stukje denk ik.

Nou ettetummu heeft denk ik toch wel gelijk.
Heb dit album nu 2 keer gedraaid en het klinkt erg goed! De gitaarriffs zijn van hoog niveau met 'Layla' natuurlijk als absolute hoogtepunt! Ik denk dat dit album wel een groeiertje is, zal hem in ieder geval nog vaak luisteren.
Op dit moment 4 sterren.

avatar van gemaster
Man, man wat is dit prachtig. Het is toch moeilijk om geen kippenvel te krijgen als Clapton in 'Bell Bottom Blues' zingt:
I don't want to faaaaaade away

Wat mij betreft is dit de ultieme 'ik-wil-het-meisje-maar-ik-kan-haar-niet-krijgen-plaat'.

Gelukkig voor Clapton kreeg hij wél uiteindelijk het meisje. Het schijnt dat George Harrison hier minder blij mee was, maar dat terzijde.

4,5* voor de blues in optima forma.

Layla is toch wel echt een topnummer. Het zou eigenlijk in elke top 10 van de jaarlijkse hitlijsten moeten staan.
Bijna elke groep waar Clapton in meespeelt is eigenlijk goed.

avatar van the viking
Het absolute topnummer van Derek and the Dominos voor mij
is: Got to get better in a little while ! Helaas staat dit nummer niet op deze cd !

buddy
Wil je een Best Of cd van Clapton hebben? Dit is em. Echt zo wijs deze cd. Waarom flikt ie dit niet meer. Top klasse.

avatar van the viking
Ga 'm zo meteen afspelen !

avatar van ACole_20
buddy schreef:

Tja, breng hem nou niet in verleiding. Geen gesnoep meer uit de bruine smulpot voor mr. Clapton.

Gister eindelijk deze CD binnen gekregen.
Erg mooie CD, kan me er vooral nu erg goed mee identificeren. (Om het zo te noemen)

Favo nummers zijn toch wel, Bell Bottom Blues, en Little Wing, maar Layla is ook erg goed, elk nummer op deze CD is gewoon goed punt.
Vind vooral de tekst van `Thorn Tree In The Garden`erg mooi, daar kan ik me helemaal in vinden.

Geef 4*

avatar van gemaster
Ik had op deze plaats al geschreven dat ik dit de ultieme 'ik-wil-het-meisje-maar-ik-kan-haar-niet-krijgen-plaat' vind. Daar sta ik nog steeds helemaal achter. De gitaar van Clapton jankt mee met zijn bespeler over de onbereikbare vrouw. Uiteindelijk kreeg Clapton zijn onbereikbare vrouw, Pattie Boyd Harrison, wel. Misschien ook wel logisch. Als een vrouw voor mij een 75 minuten durend meesterwerk zou maken, dan had ik haar ook eeuwige trouw beloofd tot de pijnlijke scheiding die zou volgen.

Daar waar de meeste mensen het altijd hebben over het fantastische titelnummer, wil ik eens aandacht schenken aan de prachtige coda ‘Thorn Tree In The Garden’. Wat is dat toch een ongelooflijk mooi vat vol emoties. Bobby Whitlock zingt het heel erg kalmpjes en beheerst, maar je vóelt de pijn van onbeantwoorde liefde doorsijpelen:

She's the only girl I've cared for, the only one I've known.
And no one ever shared more love than we've known.
And I miss her

Dit somt voor mij het hele album op en dus zal ik er niet veel meer woorden aan vuil maken.

avatar van Oldfart
in al de reacties over deze plaat mis ik 1 ding:
niemand heeft het hier over de reden waarom dit volgens mij Clapton's beste is;
namelijk omdat Duane Allman hier Clapton tot zulke grote hoogten drijft.

Clapton vindt het alleen soms maar moeilijk lijkt het.
Pas wanneer hij "muzikaal wordt "uitgedaagd" komt hij tot zeer fraaie dingen.

Bij Cream was het Jack Bruce; hier Duane Allman

avatar van gemaster
Dat klopt natuurlijk helemaal. De dingen die ik van Clapton solo ken vind ik stuk voor stuk erg matige neuzelmuziek.

Charles Manson
Hoewel ik Layla een verschrikkelijk langdradig, zeikerig overschat kutnummer vind, wil ik op basis van het veel betere Have you ever Loved a Woman deze cd graag eens horen.

Ben de laatste tijd wel into 70thies rock/blues.

DonDijk
Charles Manson schreef:

Ben de laatste tijd wel into 70thies rock/blues.

das opmerkelijk,Charles Manson,aangezien je vanaf de seventies alleen maar achter de tralies hebt gezeten.
maar on-topic: wat een geweldige cd.
op een gegeven moment heb ik de cd af moeten zetten, om dat ik té erg zat te genieten.raar maar waar.
ik kon het niet meer aan horen.

fredpit
hahahaha........te erg genieten.......Ik ga door totdat het witte busje met de vriendelijke meneren mij op komt halen LAAAAAAAAYLAAAAAAAAAAA!!!!!!!

DonDijk schreef:

maar on-topic: wat een geweldige cd.
ik kon het niet meer aan horen.

Dit gaat ook wel verder dan enkel een jaren 70 rock/bleus album (kijk dan bij Led Zeppelin) Dit is een emotioneel statement van de bovenste plank en een ieder die op zoek is naar echte pure emotie MOET!!...deze cd een kans geven.
En als je net als ik in het verleden,deze plaat hoort als je "liefdesprobleempjes" hebt dan snap je Eric helemaal..en heb je er een vriend voor het leven bij (deze lp dus) Niet ieder nummer is even sterk maar overslaande stemmen ,jankende gitaren en de afwisseling tussen depressie (Bell Bottom Bleus) en euforische hoop (Anyday) maakt dat dit album je bij de strot grijpt.

avatar van Frunnick
Fenomenale plaat.

Zo ontzettend intens is de hele plaat. Je kan gewoon niet om de emoties heen die hierin zit. De hele plaat luisteren is gewoon een echte belevenis. Layla geeft mij gewoon elke keer dat ik ernaar luister kippenvel.

Ook een prachtige albumhoes trouwens..

De wisselwerking tussen Duane Allman en Clapton blijkt een hele goeie formule.

Samen met Clapton en de bluesbrakers vind ik dit Clapton beste werk..

DonDijk
Frunnick schreef:

Samen met Clapton en de bluesbrakers vind ik dit Clapton beste werk..

mee eens

avatar van Oldfart
Ik zou daar Blind Faith en Cream Live aan toe voegen.

Oldfart schreef:
Ik zou daar Blind Faith en Cream Live aan toe voegen.

en als ik nog zo vrij mag zijn...Delaney and Bonnie en en Soloalbum 461 ocean boulevard zijn ook zeker de moeite.

Overigens vreemd dat Clapton in samenwerkingsverbanden het best tot zijn recht komt.Neemt de druk weg denk ik...

avatar van Edjo
In twee woorden: Geweldig Goed.

Tsja, het voegt weinig toe, maar ik moest het gewoon even kwijt.

Mad Dog
Soms denk ik stiekem wel eens dat dit misschien het beste rock album in dit genre is. Bell Bottom Blues, Layla, I Am Yours, Key To The Highway, I Looked Away. Meesterwerk!