Derek and the Dominos - Layla and Other Assorted Love Songs (1970)

Blues / Rock
Label: Atco

1. I Looked Away (3:03)
  2. Bell Bottom Blues (5:01)
  3. Keep on Growing (6:20)
  4. Nobody Knows You When You're Down and Out (4:56)
  5. I Am Yours (3:34)
  6. Anyday (6:34)
  7. Key to the Highway (9:37)
  8. Tell the Truth (6:37)
  9. Why Does Love Got to Be So Sad? (4:41)
  10. Have You Ever Loved a Woman (6:51)
  11. Little Wing (5:32)
  12. It's Too Late (3:48)
  13. Layla (7:02)
  14. Thorn Tree in the Garden (2:49)
  15. Mean Old World * (3:48)
  16. Roll It Over * (4:31)
  17. Tell the Truth [All Things Must Pass Version] * (3:23)
  18. It's Too Late [Live for the Johnny Cash Show] * (4:11)
  19. Got to Get Better in a Little While [Live for the Johnny Cash Show] * (6:34)
  20. Matchbox * (3:56)
  21. Blues Power [Live for the Johnny Cash Show] * (6:32)
  22. Snake Lake Blues * (3:33)
  23. Evil * (4:34)
  24. Mean Old Frisco * (4:04)
  25. One More Chance * (3:15)
  26. Got to Get Better in a Little While (Jam) * (3:44)
  27. Got to Get Better in a Little While * (6:04)
  28. Why Does Love Got to Be So Sad [Live at Filmore East] * (9:29)
  29. Got to Get Better in a Litlle While [Live at Filmore East] * (13:50)
  30. Let It Rain * (17:48)
  31. Presence of the Lord * (6:09)
  32. Key to the Highway [Live at Filmore East] * (6:25)
  33. Nobody Knows You When You're Down and Out [Live at Filmore East] * (5:50)
  34. Tell the Truth [Live at Filmore East] * (11:21)
  35. Bottle of Red Wine * (5:34)
  36. Roll It Over [Live at Filmore East] * (6:44)
  37. Blues Power [Live at Filmore East] * (10:29)
  38. Have You Ever Loved a Woma [Live at Filmore East] * (8:13)
  39. Little Wing [Live at Filmore East] * (8:13)
  40. Crossroads * (8:17)
  41. Jam I * (19:59)
  42. Jam II * (12:24)
  43. Jam III * (13:22)
  44. Jam IV * (12:21)
  45. Jam V * (18:24)
  46. Have You Ever Loved a Woman (Alternate Master No. 1) * (5:54)
  47. Have You Ever Loved a Woman (Alternate Master No. 2) * (4:59)
  48. Tell the Truth (Jam No. 1) * (9:38)
  49. Tell the Truth (Jam No. 2) * (13:47)
  50. Mean Old World (Rehearsal) * (11:55)
  51. Mean Old World [Band Version, Master Take] * (3:36)
  52. Mean Old World [Duet Version, Master Take] * (3:50)
  53. (When Things Go Wrong) It Hurts Me Too (Jam) * (1:56)
  54. Tender Love (Incomplete Master) * (2:42)
  55. It's Too Late (Alternate Master) * (4:05)
totale tijdsduur: 1:16:25 (6:31:48)
avatar van BenZet
ChrisX schreef:

Die heb ik dus van het zomer besteld maar heb hem terug moeten doen omdat er een productiefout zit op het titelnummer met een minuut lange vette digitale vervorming in het begin van de song

Dat is jammer, want het is echt de moeite waard.

Ik geloof dat sacd erg mooi klinkt Gert, maar de bijkomend heden van de deluxe versie is echt erg mooi.

avatar van Deren Bliksem
Voor mij waarschijnlijk nog altijd de mooiste plaat ever.

avatar van dynamo d
Ik heb deze aangeschaft, zelfs in sacd. Ik heb er echter spijt van want ik vind het een teleurstellende maar doordrenzende plaat. Layla is wel aardig maar de rest komt niet boven het maaiveld uit. Ik snap de waarderingen op MuMe meestal wel maar deze hoge waardering niet. Samengevat: saai album, dat te lang duurt. Maar velen zullen het waarschijnlijk niet met mij eens zijn. Smaken verschillen, zo zie je maar weer eens.

pretfrit
Dat 'doordrenzende' kan ik welbegrijpen. Ik heb dit album in eerste instantie ook alleen voor reputatie en het mij toen bekende Layla gekocht ..

De waardering voor de rest kwam pas een tijdje later. Dit album is een beetje als een ouwe jas..of van die schoenen die je eigenlijk weg moet gooien maar die ondertussen onderdeel van je persoonlijkheid zijn geworden

Dus laat het even bezinken en zet hem nog eens onder andere omstandigheden op. Anderzijds (gezien jouw 5* albums) ben mischien gewoon geen liefhebber van ouwe blauwe jassen

avatar van ricardo
Ik snap de hoge waardering van deze ook niet zo. Vind het bij vlagen best een goed album met een paar mooie nummers erop, en met erg goed gitaarspel van Duane Allman, maar als geheel kan ik de aandacht er toch niet steeds bijhouden. Hij verslapt bij mij te snel.

Dit album zal echter best erg goed zijn gezien het aantal stemmen met dito gemiddelde.

3 platen met Clapton heb ik, deze, Unplugged en de verzamelaar Time Pieces.

Volgens mij heb je de essentie dan wel aardig binnen van met name Clapton.

avatar van wolf
Ricordo, hier ga je even de mist in. Unplugged is dan wel enorm bekend, toch het behoort niet tot het beste werk van Clapton. Ook Time Pieces is een leuke verzamelaar met enkele van zijn hitjes, maar ook deze geeft geen goed beeld wat Clapton allemaal kan.

Ik stel voor dat je als de bliksem al het werk van Cream/Blind Faith/Yardbirds en het debuut John Mayall & The Bluesbreakers opzoekt! Daar hoor je de echte Clapton aan het werk. Solo Clapton is leuk, een Clapton in Cream is god.

Wel jammer dat je deze met de Dominos niet goed vindt, want het is namelijk mijn favoriet van Eric. Nergens heb ik hem zo hartverscheurend weten zingen als in Bell Bottom Blues, nergens heb zo'n 'pijnlijke' solo's gehoord als in Why Does Love Got To Be So Sad, nergens heb ik..., nu ja je begrijpt het verhaal...

avatar van Snakeskin
het gaat goed komen met deze plaat. Er word met een zekere regelmaat op gestemd zodanig dat ik op termijn verwacht dat ook de top 250 gehaald gaat worden. Met deze plaat heb ik altijd het gevoel dat hij onderbelicht is.

wolf schreef:

Dacht het niet dat ik verder op zoek ga naar andere albums met Clapton. Ik vind zijn muziek wel aardig, maar niet zo goed om mij verder te gaan verdiepen in zijn discografie. De 3 albums die ik nu heb ben ik blij mee en vind ik leuk, maar het doet mij gewoon te weinig om mij er verder in te gaan verdiepen.

In het nummer Pros & Cons Of Hitchhiking speelt Clapton trouwens ook een hartverscheurend mooie solo.

haveman
ricardo schreef:

Hier kan ik me in vinden. Heb weleens wat dingetjes beluisterd van genoemde bands, maar ook dat kan mij niet echt bekoren.

devel-hunt schreef:
Clapton is de enige Domino die nog leeft, de andere vier leden hebben allemaal het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld.

Dit is totale onzin, want Bobby Whitlock en Jim Gordon leven nog. Bassist Carl Radle is wel dood.

avatar van devel-hunt
Duane Alman en Carl Radle zijn dood maar Bobby Whitlock en Jim Gordon lijken dood maar blijken het niet te zijn..

avatar van Stijn_Slayer
Jim Gordon is overigens wel knettergek, en zit nog steeds vast.

Whitlock schijnt nog actief te zijn, maar ik hoor er in ieder geval niets meer van.

avatar van mr-mucho
Als je afscheidt neemt van bezoek moet je het einde van layla opzetten. En maar handjes blijven geven.

Stijn_Slayer schreef:
Jim Gordon is overigens wel knettergek, en zit nog steeds vast.

Sterker nog, Whitlock is een actieve poster op het Steve Hoffman-forum op internet. Geeft af en toe prachtige schetsen en anecdotes uit de Derek & The Dominos-tijd.
Paar jaar geleden speelde hij nog -ik meen- Bell Bottom Blues met Clapton bij Later With... o.i.d. Staat vast wel ergens op YouTube.

devel-hunt schreef:

Was Duane Allman dan een vast lid van Derek & The Dominos?
Volgens mij niet...

avatar van devel-hunt
Ik weet niet of je over vaste leden kan spreken, de band heeft maar één regulier album uitgebracht. En daarop was Duane Allman prominent aanwezig..

Ja, klopt. Goed punt.
Allman drukt natuurlijk in het merendeel van de nummers ook behoorlijk zijn stempel.

avatar van strandsmurf
Wat een goed album is dit zeg. Veeeel te laat ontdekt, maar wel op tijd om er nu de komende tijd van te genieten. 4,5*

avatar van Stijn_Slayer
Ach, dat geloof ik allemaal wel. Outtakes heb ik al op Clapton's Crossroads en op bootlegs.

De plaat is al haast perfect, er hoeft van mij niets bij. Clapton's magnum opus.

avatar van Snakeskin
Waar wijkt dat wat gaat verschijnen af van het in de jaren negentig verschenen 3 cd box ter gelegenheid van de 20e verjaardag?

avatar van Deren Bliksem
Inderdaad een beetje overbodig, kappen nou met het uitkloppen van dit fantastisch album. Laat het iets mystieks houden.

avatar van ChrisX

En ooh, wat zijn ze slim want de jamsessies uit de vorige box met wat leden The Allman Brothers Band die zitten hier dus helemaal niet bij. Ik zou die 4cd box best wel willen hebben, al was het maar om die In Concert remaster en al die andere opnamen maar daar zit dan weer een LP set bij ... en dat hoef ik dus niet. Nou ja, ik verwacht dat die In Concert t.z.t. ook wel separaat zal worden uitgebracht.....

ChrisX schreef:

Weet je het zeker? Staan ze er gewoon niet op met gewijzigde titels?

avatar van Thuurke
1. Single-Disc Version / Digital Equivalent
2. 2-CD Deluxe / Digital Equivalent
3. 4-CD / DVD / 2-LP Super Deluxe Edition
4. 2-LP Vinyl Reissue
5. Digital exclusive
6. iTunes LP
7. 7-inch vinyl single / Digital equivalent “Got To Get Better In A Little While” b/w “Layla”

TRACK LISTINGS OF ALL FORMATS

DISC ONE: LAYLA AND OTHER ASSORTED LOVE SONGS (ALL NEWLY REMASTERED)
5. I AM YOURS (3:35)
6. ANYDAY (6:36)
7. KEY TO THE HIGHWAY (9:38)
8. TELL THE TRUTH (6:40)
9. WHY DOES LOVE GOT TO BE SO SAD? (4:43)
10. HAVE YOU EVER LOVED A WOMAN (6:54)
11. LITTLE WING (5:33)
12. IT’S TOO LATE (3:51)
13. LAYLA (7:05)
14. THORN TREE IN THE GARDEN (2:51)

DISC TWO: LAYLA AND OTHER ASSORTED LOVE SONGS (BONUS CD)
1. MEAN OLD WORLD (3:52) Layla session out-take
2. ROLL IT OVER (4.31) Phil Spector produced single b-side
3. TELL THE TRUTH (3.23) Phil Spector produced single a-side
4. IT’S TOO LATE (4.11) Live on The Johnny Cash Show, 5 November, 1970 * PREVIOUSLY UNRELEASED
5. GOT TO GET BETTER IN A LITTLE WHILE (6.34) Live on The Johnny Cash Show, 5 November, 1970 * PREVIOUSLY UNRELEASED
6. MATCHBOX (with Johnny Cash & Carl Perkins) (3:56) Live on The Johnny Cash Show, 5 November, 1970 * PREVIOUSLY UNRELEASED
7. BLUES POWER (6.31) Live on The Johnny Cash Show, 5 November, 1970 ** PREVIOUSLY UNRELEASED
8. SNAKE LAKE BLUES (3.34) From April/May 1971 sessions for the Dominos second album ** PREVIOUSLY UNRELEASED NEW MIX
9. EVIL (4.34) From April/May 1971 sessions for the Dominos second album ** PREVIOUSLY UNRELEASED NEW MIX
10. MEAN OLD FRISCO (4.04) From April/May 1971 sessions for the Dominos second album ** PREVIOUSLY UNRELEASED NEW MIX
11. ONE MORE CHANCE (3.15) From April/May 1971 sessions for the Dominos second album ** PREVIOUSLY UNRELEASED NEW MIX
12. GOT TO GET BETTER IN A LITTLE WHILE JAM (3.45) From April/May 1971 sessions for the Dominos second album * PREVIOUSLY UNRELEASED
13. GOT TO GET BETTER IN A LITTLE WHILE (6:05) From April/May 1971 sessions for the Dominos second album ** PREVIOUSLY UNRELEASED NEW MIX
* previously unreleased recording ** newly remixed recording

DISC THREE (AUDIO ONLY DVD): LAYLA AND OTHER ASSORTED LOVE SONGS
5.1 SURROUND SOUND DVD (DTS 5.1 and DOLBY SURROUND 5.1) by Elliot Scheiner (PREVIOUSLY UNRELEASED 5.1 MIXES)
5. I AM YOURS (3:35)
6. ANYDAY (6:36)
7. KEY TO THE HIGHWAY (9:38)
8. TELL THE TRUTH (6:40)
9. WHY DOES LOVE GOT TO BE SO SAD? (4:43)
10. HAVE YOU EVER LOVED A WOMAN (6:54)
11. LITTLE WING (5:33)
12. IT’S TOO LATE (3:51)
13. LAYLA (7:05)
14. THORN TREE IN THE GARDEN (2:51)
Bonus Track:
15. MEAN OLD WORLD (3.50)

DISC FOUR: IN CONCERT (CD 1) - ALL NEWLY REMASTERED
1. WHY DOES LOVE GOT TO BE SO SAD? (9:30)
2. GOT TO GET BETTER IN A LITTLE WHILE (13:50)
3. LET IT RAIN (17.47)
4. PRESENCE OF THE LORD (6:10)
Bonus Material:
5. KEY TO THE HIGHWAY (6:26)
6. NOBODY KNOWS YOU WHEN YOU’RE DOWN AND OUT (5:51)

DISC FIVE: IN CONCERT (CD 2) - ALL NEWLY REMASTERED
1. TELL THE TRUTH (11:21)
2. BOTTLE OF RED WINE (5:35)
3. ROLL IT OVER (6:44)
4. BLUES POWER (10:30)
5. HAVE YOU EVER LOVED A WOMAN (8:14)
Bonus Material:
6. LITTLE WING (6:11)
7. CROSSROADS (8:17)

2-LP SET (ALL NEWLY REMASTERED FROM ORIGINAL ANALOGUE 1970 U.K. MASTERS)
SIDE 1
SIDE 2
1. I AM YOURS (3:35)
2. ANYDAY (6:36)
3. KEY TO THE HIGHWAY (9:38)
SIDE 3
1. TELL THE TRUTH (6:40)
2. WHY DOES LOVE GOT TO BE SO SAD? (4:43)
3. HAVE YOU EVER LOVED A WOMAN (6:54)
SIDE 4
1. LITTLE WING (5:33)
2. IT’S TOO LATE (3.51)
3. LAYLA (7:05)
4. THORN TREE IN THE GARDEN (2.51)

avatar van BB King
de prijzen zijn ook bekend en lopen zeer uiteen.....

bol.com |

404 Looking for Something? - amazon.com

Eerlijk gezegd trek ik die solonummer van Clapton niet echt en daarom heb ik ook nooit een album van hem beluisterd.

Om mijn SACD verzameling een beetje uit te breiden heb ik dit album gekocht en ik ben positief verrast. Natuurlijk kende ik het titelnummer wel, maar ook die andere nummers.... wow!
Zeer genietbare blues waar het speelplezier en vakmanschap vanaf spat. Fantastische geluidskwaliteit ook voor een plaat van meer dan 40 jaar oud. Wat is de volgende Clapton plaat die ik aan moet schaffen?

Voorlopig 4**** met kans op uitbreiding.

avatar van Dexter
Ben je wel bekend met zijn band-werk?
Dan zou ik gaan voor From the Cradle en Live from Madison Square Garden met Steve Winwood.

avatar van ricardo
Of gaan voor een album van The Allman Brothers band.

Al is het Clapton Unplugged album uit 1992 ook erg goed. En wil je de hits van Clapton horen dan kun je de verzamelaar Time Pieces nemen uit 1982, kun je overal voor een schijntje kopen.

461 Ocean Boulevard is zijn meest bekende, en hier op mu.me best beoordeelde studio album.

Robo schreef:
Wat is de volgende Clapton plaat die ik aan moet schaffen?

Eric Clapton - E.C. Was Here (1975)